حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

32 Comments

  1. سلام.وقت بخیر آقای دکتر من چون مشکل انگیزه و افسردگی داشتم دکتر برام سرترالین۲۰۰ و ولبان ۱۵۰ نوشت که زیاد حالم خوب نبود تا اینکه چند روز پیش دوباره مراجعه کردم برام ونلافاکسین ۷۵ تجویز کرد که حالم خیلی بهترشد بااین قرص .ببخشید آقای دکتر میشه سرترالینو ۱۰۰بکنم و ونلافاکسین رو ۱۵۰؟بعد میشه تو یبار دوزو عوض کنم یا باید تدریجی باشه؟
    باتشکر آقای دکتر

  2. سلام دکتر عزیز.با تشخیص دکترم (دکتر رابرت فرنام شیراز) و نقشه مغزی که از من گرفتن گفتن که افسردگی شدید و اضطراب و دو قطبی نوع دو دارم و برام روزی ۴ تا آلوینتا ۷۵ و بوسپیرون ۱۰ روزی ۲ تا و کاربامازپین ۲۰۰ روزی یکی و نیم
    میخاستم ببینم این داروها واسه من خوبه؟بخصوص قرص کاربامازپین داروی خوبیه واسه من؟و آیا کاربامازپین باعث افزایش گابا میشه یا نه؟

    • بله کاربامازپین یکی از داروهای مخصوص دوقطبیه و خلق رو متعادل میکنه
      البته عارضه ی سرگیجه و تهوع در اوائل شدیده
      الونتا برای افسردگی شدید خوبه و درصدی احتمال دهره فرد رو وارد فاز شیدایی هم بکنه.ولی خب شما زیر نظر دکترتون هستید و مشکلی نخواهید داشت

    • سلام ببخشید اقا دکتر من الن چند ماه ونلافاکسین مصرف میکنم دوز ٣٧/۵یکبار در روز وحالم باهاش تازگی خیلی خوبه ولی دچار کبد چرب شدم میتونه بخاطر دارو باشه واینکه چاق هم هستم

  3. سلام جناب دکتر فرزندم ۶ سال است ونلافاکسین ۷۵ روزی یکی مصرف میکند برای وسواس الان هم خدارا شکر بسیار خوب است.آیا خطرژ ندارد طولانی شده یا باژد قطع شود

    • اگر پزشکش مصرفش رو ضروری بدونه حتما باید مصرف کنه و نگران عوارض نباید بود چون سود و منفعتش بر ضررش میچربه

  4. جناب دکتر عزیز سلام با اینکه تا بحال بنده را ویزیت نکرده اید اما یک سوال کردم بعد سالها روانپزشک رفتن زدین به هدف کلرپرومازین که تجویز کردید کار خودش را کرد و خواب من درست شد ممنون

  5. آقای دکترسلام و عرض ادب آقائی ۵۱ ساله هستم ۲۰ سالی هست بخاطر مشکلات روانی و روحی تحت نظر پزشکان مختلف کلاسهای زیاد تحت درمان بودم بعید بدونم داروئی وجود داشته باشه که مصرف نکرده باشم مشکل اساسی من ضعف اعصاب ژنتیکی پیشرفته هست لذا متوجه شدم که باید با این مشکل بسازم .
    تا اینکه ۱ سال پیش با مصرف تریاک متوجه شدم که زندگی بدون ناراحتی اعصاب یعنی چی لذا ادامه دادم اما همان مقدار زمان شروع را نیم گرم را در کنار ونلافاکسین ۷۵ صبح و دوکسپین ۵۰ شب حفظ کردم یعنی وابسته شدم ولی به همان نیم گرم که حالم را خوب کرد و متوجه شدم ۲۰ سال زندگی نکردم
    حال بعد از فارغ شدن از حملات اعصاب فراوان مشکل بی خوابی به سراغم آمد یعنی از زمان شروع دیگر نتوانستم شبها بخوابم و مطمئنا علتش همان نیم گرم تریاک است.
    ((مهاجرت کردم به نقطه ای در ایران پر از ارامش و فارغ مشکلات شهری))
    همچنین قطع کافئین و مواردی که برای بخواب رفتن مشکل ساز میشوند را کنار گذاشتم و تمام داروهای خواب آور از پوکساید و دوکسپین و زولپیدوم و ملاتونین و هیدروکسی زین و لورازپام و فلورازپام و کلوناز پام و زانکس و …. در دوزهای بالا و پائین امتحان کردم نشد که نشد.
    در حال حاضر تحت هر شرایطی فقط ۶ بامداد خوابم میرود تا ساعت ۱۳ اما با خوابی سبک مغزی بیدار تازه طی این ۷ ساعت چندین بار هم بیدار میشوم و با سعی فراوان موفق به خواب میشوم
    تازه وقتی بیدار میشوم علی الرقم اینکه به مهربانی مشهورم اما بمدت ۱ ساعت بداخلاق ترین انسان دنیا هستم.
    متاهل و بی فرزند

    بدون در نظر گرفتن عوارض داروها چون اصلا نمیترسم و مطالعه زیادی هم دارم توصیه ای برای خواب من دارید توصیه ای برای جابجائی داروهام دارین البته من همان نسخه ۳ سال پیش روانپزشکم (ونلا فاکسین ۷۵ صبح و دوکسپین ۵۰ شب )را همچنان ادامه میدهم و دیگر هم پیش پزشک نرفتم و هیچ داروی خواب کمکم نکرد

    • شاید از بین داروهای ضد دوپامین که سداتیو و خواب آور هم هستند مانند کلرپرومازین یا تیوریدازین یا کوئتیاپین هم بشه برای شما انتخاب کرد
      ورزش‌های هوازی مخصوصا شنا که با ترشح اسید لاکتیک بدن رو آماده خواب کنه هم مفیده

    • آقای دکتر شما چقدر انسان شریفی هستید واقعا متعجب هستم که در جماعت پزشکی محترم شخصی اینقدر دلسوز به سوالات بیماران پاسخ میدهد بدون چشم داشت و از روی دلسوزی امیدوارم بهترین ها برای شما باشد و سلامت و سربلند باشید

    • درود
      اینجانب یک فرد عادی هستم که یادداشت شما را به طور تصادفی خواندم و مایل بودم که تجربه خود را با شما درمیان بگذارم.با توجه به اینکه بنده هم سال‌هابا مشکلاتی شبیه شما دست و پنجه نرم کردم و اکنون چند سالی می‌شود که حال و روزم بسیار بهتر شده به شما پیشنهاد می‌کنم از مصرف خودسرانه داروها پرهیز نموده و دوباره به یک روانپزشک باتجربه مراجعه کرده و برای ترک مصرف مواد مخدر و مشکل اعتیاد خود نیز به انجمن معتادان گمنام(NA) بپیوندید تا یک زندگی همراه با آرامش بسیار و بدون وسوسه مصرف مواد مخدر به شما هدیه داده شود.

  6. سلام جناب دکتر محترم. کسانی که داروهای خاص تحت نظر و تاکید روانپزشک مثل ترامادول با تجویز ونسخه روانپزشک مصرف می‌کنند. در آزمایش تست اعتیاد ازدواج و ثبت عقد آیا دچار مشکل نمیشوند؟

  7. سلام آقای دکتر نزدیک به دو ماهه سرترالین ۲۰۰ و پروکساید ۵ از هر کدام روزی یدونه مصرف میکنم واسه ptsd

    نمی‌دونم چرا یه روز خیلی خوبم و اضطراب اصلا ندارم ولی یه روز خیلی بدم و پر از اضطراب

    تقریبا یه روز خوبم یه روز بد

    • چون همه ی امید شما داروست
      ما باید روی ذهن خودمون هم کار کنیم
      کلاس برید
      کلاس خودشناسی برید.ورزش کنید.

  8. سلام حدود سه هفته میشه ک با تشخیص دکتر مصرف ونلافاکسین رو شروع کردم ولی دچار ریزش مو شدم و اینکه احساس افسردگی دارم و بشدت بیحالم… مثل جسد شدم چیکار کنم

  9. سلام آقای دکترمن یک هفتس قرص ونلافاکسین۳۷۰۵ میخورم اصلا نمیتونم غذابخورم برای افزایس اشتها قرص مجسترول جسیران۴۰میخورم مشکلی نداره که ممنونم

  10. سلام آقای دکتر من دکترم بخاطرافسردگی واظطراب برامقرص نوشت دوروزه دارم قرص ونلا فاکسین۳۷۰۵میخوارم روزی دوعدد ونصف قرص سرترالین۵۰ الان دوشبه اصلا خوابم نمیبره ونمیتونم غذابخورم غذارونمیتونم بلع بدم بنظرشماقطعش کنم ممنون

  11. سلام دکتر خسته نباشید.دکتر من چن ماه پیش برای مشکل افسردگی و پانیک رفتم پیش روانپزشک.ایشون ازم نوار مغز گرف بعد ازم پرسید ک سابقه تشنج داشتم یا ن ک گفم ن.گف شاید بچه ک بودم برام اتفاق افتاده ک از مادرم سوال پرسیدم گف بله یک بار بیهوش شدم ولی بعدش سابقه نداشته.فقد خودم بعضی وختا لرزشی مث سرما شاید روزی یکی ۲بار تنمو میلرزونه رد میشه میره بدون هیچ اتفاقی آیا میشه گف ک تشنجه؟داروهای ک نوشته یکیش آنترا ۱۰۰ روزی ۲بار.کلوبازام بی پریدن و پرفنازین۲.اینا باهم خطرناک نیستن؟؟

  12. سلام دکتر وقت بخیر حدود یک سال و نیمه که ونلافاکسین ۳۷٫۵مصرف میکنم هر شب یک عدد می‌خوام قطعش کنم
    چقدر دوزشو کمتر کنم ؟؟ممنون میشم راجب کاهش دوز دارو راهنماییم کنید

    • احتمالا موقع قطع دارو دچار علائمی میشید مثل سرگیجه یا احساس برق گرفتگی
      در واقع بدن شما واکنشهایی نشون میده تا شما مجبور به دامه مصرف بشید
      برای همین بهتره خیلی بتدریج و آهسته مثلا در عرض ۳ ماه دوز دارو رو کاش بدید تا بتونید قطعش کنید

  13. سلام خسته نباشید
    من فلووکسامین ۱۰۰ روزی سه بار میخورم و نصف رسپریدون و کلوناز پام وای حافظه و تمرکزم چند ساله خیلی خیلی ضعیف شده با ی سری داروهای تقویت حافظه امتحان کردم ولی اثر نداشتن چیکار کنم؟بنظرتون الوینتا ک نراوینفرین بازجذب میکنه میتونه برا حافظه و تمرکزم خوب باشه!ممنون از پاسخ گوییتون

    • برادر چرا اینقدر سخت میگیری
      اینارو بسپار به دکترت
      دوزای این دو تا دارو با هم برابره
      ده با ده
      بیست با بیست
      چهل با چهل
      برای کسی تجویز نکن

  14. سلام
    برای پانیک و gda و سبکی سر و دست و پا قرص آلوینتا ۷۵ روزی دو بار میخورم حالم خیلی بهتر شده و الهی شکر عوارض خاصی هم ندارم ولی نگران عوارض طولانی مدت و قطعش هستم فعلا یک ماهه میخورم به نظرتون عوارضش در طولانی مدت چی میتونه باشه و برای طب کار عدم اعتیاد چه کار کنم چون دکتر گفتم حتی یک روزم قطعش نکن که حالت بد میشه

    • بهرحال هر درمانی یک دوره داره و بعد از اون باید قطع بشه مگراینکه پزشکتون صلاح رو در مصرف طولانی بدونند

Comments are closed.