آیا داروی اعصاب اعتیاد آور است؟

سروتونین هورمون شادی

-معمولا وقتی به مردم پیشنهاد می شود که برای گرفتن داروی اعصاب به روانپزشک مراجعه نمایند آنها بخاطر بعضی ترس ها و نگرانی هایی که در ذهن خود دارند از مراجعه حضوری برای بیان مشکل ِ خود و گرفتن داروی لازم امتناع می کنند و ماه ها و سالها این کار را به تاخیر می اندازند تا اینکه از روی اجبار زمانی به روانپزشک مراجعه می کنند که بیماری و اختلال عصبی آنها  مزمن شده و در ذهن و روان آنها ریشه دوانیده است.

-اینجانب در طول سالهاییکه به این حرفه مشغولم به دفعات مشاهده نموده ام که بیماری که باید پنج یا ده سال پیش ازین مراجعه می کرده است با تجویزهای غلطِ  اطرافیان و یا با خود درمانی ِ اشتباه و یا متاسفانه با مراجعه با افراد غیر مطمئن مانند دعانویس و مدعیان ِدرمانهای فرازمینی ،عمر و انرژی و پول خود را حرام کرده و به نقطه ی ناامیدی و پشیمانی رسیده است.

-آنطور که من از مراجعینم برداشت کرده ام اغلب آنها بخاطر  یک دغدغه ی ذهنی که بخشی از آن بر حق ولی  بخشی از آن هم سوتفاهمی بیش نیست از مصرف داروی اعصاب پرهیز می کنند و آن دغدغه این است که:اگر من داروی روانپزشکی مصرف کنم، برای همیشه به آن وابسته خواهم شد.
در واقع فرد مراجعه کننده تصور می کند که مصرف کوتاه مدت هر یک از داروهای روانپزشکی منجر به این خواهد شد که وی برای همیشه به مصرف آنها اعتیاد پیدا کند و دچار وابستگی کامل جسمی و روانی به آنها گردد.

آیا داروی اعصاب اعتیاد اور است
آیا داروی اعصاب اعتیاد اور است

                              

 



-در پاسخ به این شُبهه باید بگوییم که از لحاظ میزان اعتیاد و وابستگی آوری، داروها به دو دسته تقسیم می گردند :
الف)دسته اول:داروهای تسکین دهنده (مسکن) 

داروهایی هستند که به سرعت اثر تسکینی خود را نشان می دهند و شخص بعد از مصرف آنها فورا احساس ریلکسی و آرامش می کند.درست مثل زمانی که شما قرص والیوم یا دیازپام را برای اثر خواب آوری آن بمدت بیش از دو سه هفته مصرف می کنید.بله  به احتمال زیاد مصرف مداوم و طولانی ِاین داروها درجاتی از اعتیاد آوری و وابستگی را خواهند داشت .

ب)دسته ی دوم:داروهای درمان کننده:

 داروهایی هستند که برای بروز اثرات درمانی خود نیاز به یک تا دو هفته مصرف مقدماتی دارند که این دسته از داروها اثر اعتیاد آوری ندارند.مانند کپسول معروف ِ فلوکستین که بسیاری از مردم ِ ما برای رفع حالات افسردگی و اضطراب سابقه ی مصرف ِ آن را  و یا بخاطر مصرف سایر اعضای خانواده شان سابقه ی آشنایی با آن را دارند.
-توضیح بیشتر اینکه بخشی از داروها که توسط عامه ی مردم به صورت سرپایی و بدون تجویز پزشک و برای کسب آرامش ِ فوری و یا به خواب رفتن سریع مورد استفاده قرار می گیرند،در صورت مصرف طولانی و مداوم به شدت اعتیاد آور خواهند بود.داروی اعتیاد آور
از جمله ی این داروها، می توان از داروهای تسکین بخش و اعتیاد آوری مانند قرص ترامادول (که این روزها توسط تعداد زیادی از جوانان ما مخفیانه مصرف میگردد)و نیز قرصهای دیازپام، لورازپام، کلونازپام (که اصطلاحا به داروهای پام معروف هستند ) و همچنین داروی بسیار قوی ِ ضد اضطراب یعنی آلپرازولام یا زاناکس نام بُرد.

-جالب اینجاست که این داروها بدون نیاز به تجویز پزشک و به میزان زیاد در دسترس عموم مردم قرار داشته و به راحتی قابل تهیه می باشند و طنز ماجرا در این است که اینها در واقع همان داروهای اعتیادآور و وابسته کننده ای هستند که بسیاری از مردم  بخاطر فرار از مصرف آنها از مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و روان سرباز می زنند.

– یعنی آنها واهمه دارند که پزشک به آنها داروی اعتیاد آور بدهد در حالی که خودشان  خودسرانه و ناغافل در حال مصرف داروی معتاد کننده هستند و باز جالبتر(و البته تاسف آور تر) اینکه بخشی از مراجعین ِ ما روانپزشکها، کسانی هستند که به مصرف دارویی مانند زاناکس  یا آلپرازولام وابسته شده اند و حالا بعد از گذشت دو تا پنج سال که از مصرف آنها گذشته است از ما تقاضا دارند که این وابستگی را از آنها بگیریم.
-برای رفع نگرانی ِ مراجعین باید شفاف و واضح بیان کنم که:اغلب روانپزشکان در نسخه ی درمانی خود به تجویز داروهای درمان کننده و نه فقط تسکین دهنده می پردازند چون آنها به این مطلب اِشراف دارند که تجویز داروی صِرفا مُسکّن، موجبات وابستگی بیمار به آن داروها را فراهم می آورد.بنده حتی بارها مشاهده کرده ام که بیمار ِ من با اصرار و التماس تقاضا دارد که برای او دارویی مانند آلپرازولام یا زاناکس نسخه نمایم ولی بخاطر قبول نکردن ِ خواسته ی او،با قهر و عصبانیت مطب بنده را ترک کرده است.

تجویز صحیح
تجویز صحیح

 

 

-اما از گروه داروهای درمان کننده ی روانپزشکی می توان به این موارد اشاره نمود :
-داروهای ضد افسردگی که این  داروها ماده ای به نام سروتونین را در مغز افزایش می دهند.

سروتونین هورمون شادی
سروتونین هورمون شادی

افزایش ماده ی سروتونین در مغز منجر به افزایش میزان شادی و سر زندگی و آرامش ذهنی و کاهش افسردگی و اضطراب  می گردد.
-داروهای ضد پرخاشگری که شامل دارویی مانند قرص دپاکین می باشد که کارکرد این دارو، تثبیت و به تعادل رساندن خلق و خوی افراد می باشد و از انجام رفتارهای ناگهانی و تکانه ای که در آن فرد ابتدا رفتار نامناسبی را از خود نشان می دهد و بعدا به چرایی و چگونگی این رفتار پیش بینی نشده می پردازد و از آن نادم و پشیمان می گردد ، جلوگیری می کند.

-نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

29 Comments

  1. سلام آقای دکتر
    من سوالی ندارم فقط خواستم صمیمانه ازتون تشکر کنم بابت جوابهایی که با حوصله و با دقت به بیمارها میدید، من بشخصه به نمایندگی از طرف همه‌ی بیمارهای عزیز که سرور بنده هستن از شما تشکر میکنم و از طرف خودم دستتون رو میبوسم❤️

  2. سلام
    آقای دکتر
    من حدود یک سال پیش تحت نظر روانپزشک داروهای اعصاب مصرف کردم ب خاطر بهم خوردن خواب و استرس بالایی ک داشتم
    توی این یک سال نسخه های مختلفی داشتم
    اما کلونازپام پایه ثابت نسخه ها بودن و داروهای دیگه ای مثل تورتیلیپتیلین.تری فلوپرازین.لوکسیم.فلوکستین،کنکور.اولانزاپین و…اما الان حدود ۲۰ روزی میشه ک ب صورت سرخود داروهامو قطع کردم و کاملا علائم ترک رو تجربه کردم و خیلی اذیت شدم.الان کاملا خوب نشدم اما نسبت ب اوایل کنار گذاشتن داروها خیلی بهترم.میخوام بدونم این عوارض ترک تا کی توی بدن من هست و آیا ممکنه دائمی باشه.لطفا نگین باید تحت نظر پزشک ترک میکردی،خودم میدونم کار درستی نکردم اما واقعا مجبور بودم.
    حالا این عوارض و علائم ترک تا کی با من هست؟
    سپاس از راهنماییتون

  3. سلام آقای دکتر
    بنده به خاطر کردنا که به اعصابم زده بود به دکتر اعصاب و روان مراجعه کردم
    ایشون قرص سیتالوپرام ۱۰ رو برام تجویز کردن و بنده هر روز تا ۴ ماه مصرف کردم
    خیلی راضی بودم
    ۵ روزه نخوردم و مشکلی هم ندارم الحمدلله
    ایا قطعش کنم؟

  4. سلام اقای دکتر خسته نباشین من حدود ۷سال پیش به خاطر اضظطراب و افسردگی یه دوره سرترالین استفاده کردم به تجویز دکتر حدود ۲سال بعد گذشت ۴سال دوباره اضطرابم برگت و متخصص قلب بهم اس سیتالوپرام و ایندرال داد اونم مصرف کردم ۱سال حدودا و یک سالی هم خوب بودم ولی دوباره اضطرابم و پانیکم برگشته این بار روانپزشک دوبارهب هم سرترالین و ایندرال دادن ,میخوام بدونم چرا همش عود میکنه؟همیشه این اضطراب با من هست بعد قطع دارو و واقعا خسته شدم که بعد قطع دارو باز برمیگرده واقعا ممکنه این اضطراب و افسردگی یه روزی حل شه؟ممنونم

    • اگه فقط با دارو میخواهی کنترلش کنی ممکنه بازم عود کنه
      باید کارها و روشهای دیگه رو هم یاد بگیری

  5. سلام اقای دکتر
    یه پسر ۷ ساله دارم که حرف نمیزنه دکتر قبلیش بهم گفته بود تاخیر رشد داره و بهش ریسپریدون داده بود ولی متاسفانه قبل از کرونا رفتن امریکا و مجبور شدم دکترش رو عوض کنم. الان دکتر جدیدش الانزاپین تجویز کرده و من خیلی نگران این دارو هستم و عوارضش برای بچه ۷ سالم. لطفا منو راهنمایی کنید خیلی میترسم

  6. سلام اقای دکتر چطوز باید لورازپام رو بعد از مدت یک سال مصرف کنار بگذارم ایا باید یکدفعه این کار و انجام بدم یا به مرور و با کم کردن دوز دارو درضمن من لورازپام یک میلی مصرف میکنم ممنون از پاسخگوییتون

  7. سلام اقای دکتر من مدت سه ساله که داروهای ریسپریدون یک میلی ,اریپیپرازول۱۰,لاموتریژن پنجاه میلی,پروپرانولول بیست میلی برای مشکلات روانی ام تحت نظر پزشک مصرف میکنم الان مدت تقریبا یک ساله برای مشکل بی خوابی علاوه بر داروهای بالا دکتر برای من ترانکوپین پنجاه میلی و لورازپام. یک میلی تجویز کردن نگرانی من اینه که لورازپام اعتیاد اور باشه ایا باید پزشکم رو عوض کنم واینکه مصرف لورازپام برای مدت یک سال خطرناک نیست اگه هست برای مشکل بی خوابی چکار کنم ممنون میشم اگه جواب من رو بدین

  8. ویدا
    ۱۳ تیر, ۱۳۹۹ در ۳:۵۵ ق٫ظ
    باسلام وخسته نباشید وممنون بابت پاسخگوییتون.خانومی۳۷ساله هستم دارای دوفرزند.چندماهه استرس و اضطراب دارم و همش فکر میکنم یه مریضی ای دارم.وفکرم مشغوله مخصوصا از زمان کرونابه بعد خیلی بدترشدم.دکترمغزواعصاب رفتم گفتن فقط اضطرابه وحتی ام ار ای هم ندادن.دوتاقرص سیتالوپرام نوروتریپتلین دادن.من هنوز شروع نکردم چون میترسم عوارض داشته باشه ووابستکی بیاره.از نظرقلبی هم نوار دادم گفتن باید پروپرانول بخورم ضربانم همیشه بالاست.یک هفته روزی یدونه مصرف کردم یک روز حالم بدشد و اضطراب شدید و‌ضربان۱۲۰ وفشارنوسانی بالا داشتم و‌ترسیدم دیگه ادامه ندارم.پای چپم مدتیه بی حس میشه ووقتی سرپاهستم گاهی احساس میکنم الان میفتم.اصلا نمیتونم جایی برم وهمش خونه هستم چون بیرون میرم حالم بدترمیشه .دکتر گفتن از اضطرابه.خودم خیلی نگرانم که شاید مشکلات دیگه ای دارم و دکتر تشخیص ندادن و نیاز به ام ار ای و برسی بیشتر دارم.لطفا راهنماییم کنید.لازمه مجدددکتربرم یااین داروهارو بخورم
    من هم دقیقا این مشکل رو دارم دکتر برام ایمی پرامین ۱۰ یکی صبح و یکی شب داده و آسنترا۵۰ شب یک عدد که الان یک ماه و نیم هست که میخورم ولی باز اون حالت هارو دارم یعنی چقدر طول می کشه کامل خوب بشم؟؟؟

    • سعی کنید زودتر اضطرابتون رو درمان کنید.خود اضطراب سیستم ایمنی رو ضعیف میکنه.داروهاتون خوبن و از مصرفشون واهمه نداشته باشید.وابسته نمیشید.

  9. سلام جناب دکتر الپرازولام را ترک کردم الان ۲۵ روزه، ولی دستم میلرزه، دارویی نیست خوبش کنه یا خودش خوب میشه، ممنون میشم راهنمایی کنیین

  10. سلام ، وقت بخیر
    آقای دکتر من ۸ ماهه درگیر ریزش مو سکه ای هستم و با تزریق چند بار آمپول هگزال موها مجددرشد کرد ، فقط همزمان با این ریزش سکه ای دچار ریزش کلی موهام هم شدم و به جز آمپول بیوتین بپانتین و انواع ویتامین ها و محلول ها قرص فیناگرو و اسپیرولاکتون هم ۸ ماهه استفاده کردم و ریزش موهام فرقی نکرده ،دکتر پوستم و عوض کردم و حالا دکتر جدید برام قرص آلپرازولام ۰/۵ و فلوکستین ۲۰ نوشته برای دو دوره ۴۰ روزه …منم واقعیت میترسم بخورم این ها رو وابسته بشم چون تا حالا هیچ دارو اعصابی مصرف نداشتم …میشه راهنمایی ام کنید که ترسم به حا هست یا خیر ؟ و اینکه این دارو ها موثر هست ؟

    • فلوکستین وابسته نمیکنه
      اگر از وابستگی الپرازولام هم میترسید میتونید بجاش کلردیازپوکساید بخورید

  11. سلام آقای دکتر میخواستم بدونم قرص الپرازولام در آزمایش طب کار یا ازدواج مثبت نشون میده یا نه، چون مدتی الکل مصرف میکردم این قرص را تحت نظر پزشک جایگزین کردن بهمراه کلونازپام الان فقط همین را مصرف میکنم، لطفا خواهشا جواب واضح بدین خیلی مهمه واسم

    • در ازمایش تمام داروها تک تک شناسایی میشن و چیزی با چیزی اشتباه نمیشه
      یعنی کلونازپام ازمایش ماده مخدر و تریاک رو مثبت نمیکنه و فقط خودشو نشون میده

  12. سلام من قبلا چن سالی مخدر مصرف داشتم همراه با دو بسته پرگابالین۱۵۰ که صبح و شب چن سالی مصرف داشتم که یهو قطع کردم اما الان اگه تفریحی مخدر مصرف کنم علائم ترس و اضطرابی شدیدی میاد سمتم … الان باید چه مدت بگذره که علائم اضطراب رفع بشه و دیگه سراغم نیاد با مصرف حتی مخدر تفریحی

  13. آقای دکتر من از بچگی تیک عصبی داشتم بعضیاش مشهود بود بعضیاش نه. ولی در سه سال اخیر بدلیل فشار روحی که تو دبیرستان بهم وارد بود تیک عصبی گردن و شونه شدید و ۷ ماه بیخوابی شدید گرفتم یکسال پیش به پزشک نورولوژیست مراجعه کردن و ایشون قرص های اورپ فورت، سیتالوپرام و آلپرازولام تجویز کردند و من یکسال است که دارو مصرف میکنم الان هم خداروشکر تیکم در اوضاع خوبی است و بسیار کمتر شده آیا بنظر شما بعد از ترک قرص ها دوبره تیکهام برمیگردند ؟

Comments are closed.