آیا داروی اعصاب اعتیاد آور است؟

سروتونین هورمون شادی

-معمولا وقتی به مردم پیشنهاد می شود که برای گرفتن داروی اعصاب به روانپزشک مراجعه نمایند آنها بخاطر بعضی ترس ها و نگرانی هایی که در ذهن خود دارند از مراجعه حضوری برای بیان مشکل ِ خود و گرفتن داروی لازم امتناع می کنند و ماه ها و سالها این کار را به تاخیر می اندازند تا اینکه از روی اجبار زمانی به روانپزشک مراجعه می کنند که بیماری و اختلال عصبی آنها  مزمن شده و در ذهن و روان آنها ریشه دوانیده است.

-اینجانب در طول سالهاییکه به این حرفه مشغولم به دفعات مشاهده نموده ام که بیماری که باید پنج یا ده سال پیش ازین مراجعه می کرده است با تجویزهای غلطِ  اطرافیان و یا با خود درمانی ِ اشتباه و یا متاسفانه با مراجعه با افراد غیر مطمئن مانند دعانویس و مدعیان ِدرمانهای فرازمینی ،عمر و انرژی و پول خود را حرام کرده و به نقطه ی ناامیدی و پشیمانی رسیده است.

-آنطور که من از مراجعینم برداشت کرده ام اغلب آنها بخاطر  یک دغدغه ی ذهنی که بخشی از آن بر حق ولی  بخشی از آن هم سوتفاهمی بیش نیست از مصرف داروی اعصاب پرهیز می کنند و آن دغدغه این است که:اگر من داروی روانپزشکی مصرف کنم، برای همیشه به آن وابسته خواهم شد.
در واقع فرد مراجعه کننده تصور می کند که مصرف کوتاه مدت هر یک از داروهای روانپزشکی منجر به این خواهد شد که وی برای همیشه به مصرف آنها اعتیاد پیدا کند و دچار وابستگی کامل جسمی و روانی به آنها گردد.

آیا داروی اعصاب اعتیاد اور است
آیا داروی اعصاب اعتیاد اور است

                              

 



-در پاسخ به این شُبهه باید بگوییم که از لحاظ میزان اعتیاد و وابستگی آوری، داروها به دو دسته تقسیم می گردند :
الف)دسته اول:داروهای تسکین دهنده (مسکن) 

داروهایی هستند که به سرعت اثر تسکینی خود را نشان می دهند و شخص بعد از مصرف آنها فورا احساس ریلکسی و آرامش می کند.درست مثل زمانی که شما قرص والیوم یا دیازپام را برای اثر خواب آوری آن بمدت بیش از دو سه هفته مصرف می کنید.بله  به احتمال زیاد مصرف مداوم و طولانی ِاین داروها درجاتی از اعتیاد آوری و وابستگی را خواهند داشت .

ب)دسته ی دوم:داروهای درمان کننده:

 داروهایی هستند که برای بروز اثرات درمانی خود نیاز به یک تا دو هفته مصرف مقدماتی دارند که این دسته از داروها اثر اعتیاد آوری ندارند.مانند کپسول معروف ِ فلوکستین که بسیاری از مردم ِ ما برای رفع حالات افسردگی و اضطراب سابقه ی مصرف ِ آن را  و یا بخاطر مصرف سایر اعضای خانواده شان سابقه ی آشنایی با آن را دارند.
-توضیح بیشتر اینکه بخشی از داروها که توسط عامه ی مردم به صورت سرپایی و بدون تجویز پزشک و برای کسب آرامش ِ فوری و یا به خواب رفتن سریع مورد استفاده قرار می گیرند،در صورت مصرف طولانی و مداوم به شدت اعتیاد آور خواهند بود.داروی اعتیاد آور
از جمله ی این داروها، می توان از داروهای تسکین بخش و اعتیاد آوری مانند قرص ترامادول (که این روزها توسط تعداد زیادی از جوانان ما مخفیانه مصرف میگردد)و نیز قرصهای دیازپام، لورازپام، کلونازپام (که اصطلاحا به داروهای پام معروف هستند ) و همچنین داروی بسیار قوی ِ ضد اضطراب یعنی آلپرازولام یا زاناکس نام بُرد.

-جالب اینجاست که این داروها بدون نیاز به تجویز پزشک و به میزان زیاد در دسترس عموم مردم قرار داشته و به راحتی قابل تهیه می باشند و طنز ماجرا در این است که اینها در واقع همان داروهای اعتیادآور و وابسته کننده ای هستند که بسیاری از مردم  بخاطر فرار از مصرف آنها از مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و روان سرباز می زنند.

– یعنی آنها واهمه دارند که پزشک به آنها داروی اعتیاد آور بدهد در حالی که خودشان  خودسرانه و ناغافل در حال مصرف داروی معتاد کننده هستند و باز جالبتر(و البته تاسف آور تر) اینکه بخشی از مراجعین ِ ما روانپزشکها، کسانی هستند که به مصرف دارویی مانند زاناکس  یا آلپرازولام وابسته شده اند و حالا بعد از گذشت دو تا پنج سال که از مصرف آنها گذشته است از ما تقاضا دارند که این وابستگی را از آنها بگیریم.
-برای رفع نگرانی ِ مراجعین باید شفاف و واضح بیان کنم که:اغلب روانپزشکان در نسخه ی درمانی خود به تجویز داروهای درمان کننده و نه فقط تسکین دهنده می پردازند چون آنها به این مطلب اِشراف دارند که تجویز داروی صِرفا مُسکّن، موجبات وابستگی بیمار به آن داروها را فراهم می آورد.بنده حتی بارها مشاهده کرده ام که بیمار ِ من با اصرار و التماس تقاضا دارد که برای او دارویی مانند آلپرازولام یا زاناکس نسخه نمایم ولی بخاطر قبول نکردن ِ خواسته ی او،با قهر و عصبانیت مطب بنده را ترک کرده است.

تجویز صحیح
تجویز صحیح

 

 

-اما از گروه داروهای درمان کننده ی روانپزشکی می توان به این موارد اشاره نمود :
-داروهای ضد افسردگی که این  داروها ماده ای به نام سروتونین را در مغز افزایش می دهند.

سروتونین هورمون شادی
سروتونین هورمون شادی

افزایش ماده ی سروتونین در مغز منجر به افزایش میزان شادی و سر زندگی و آرامش ذهنی و کاهش افسردگی و اضطراب  می گردد.
-داروهای ضد پرخاشگری که شامل دارویی مانند قرص دپاکین می باشد که کارکرد این دارو، تثبیت و به تعادل رساندن خلق و خوی افراد می باشد و از انجام رفتارهای ناگهانی و تکانه ای که در آن فرد ابتدا رفتار نامناسبی را از خود نشان می دهد و بعدا به چرایی و چگونگی این رفتار پیش بینی نشده می پردازد و از آن نادم و پشیمان می گردد ، جلوگیری می کند.

-نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

35 Comments

  1. سلام جناب داکتر صاحب من قبلا سیتالوپرام مدت بیشتر از یکسال استفاده نمودم حالا داکتر برایم پاروکسین تجویز نموده گفتن باید شش ماه استفاده کنید بعدا استفاده اش را کم کرده ترک کنید آیا اعتیاد اور است این دارو یانی؟

  2. سلام جناب دکتر
    من برای زود انزالی پیش دکتر ارولوژی رفتم بهم دپاپکس ۲۰ داده
    این قرص اعتیاد آور هستش گفته ۱ سال و نیم باید مصرف کنید

  3. سلام وقتتون بخیر،همسرمن نورالژی تری ژمینال دارن و دکتر مغزو اعصاب واسشون کاربامازپین ۴۰۰تجویز کردن ولی الان ک درحال استفاده هست بشدت سرگیجه داره.دردشون خیلی بهتر شده ولی سرگیجه و کسلی زیاد دارن،میخواستم نظرتونو بپرسم که ایا طبیعی هست یا خیر…متشکرم

    • بله کاربامازپین در ابتدا سرگیجه های زیادی ایجاد میکنه و بتدریج عادت ایجاد میشه

  4. من کلونازپام و پرگابالین به مدت ۲ ساله مصرف میکنم. آزمایش خون دادم و متوجه شدم سطح تستستورون خونم خیلی اومده پایین. آیا این از عوارض داروهاست؟

  5. سلام اقای دکتر من نزدیک به پنج سال متادون مصرف کردم الان یر نظر روانپزشک چهار ماهه ترک کردم و انواع و اقسام قرصهای اعصاب مثل گاباپنتین ترانکوپین اگزازپام امی تریپتیلین کلونازپام ۲ و پروپرانولو مصرف کردم ولی به شدت بیقرار و مضطربم تا حدی که تو خونه راه میرم و نمیتونم جلوی راه رفتنمو بگیرم از این همه قرص اعصابم خسته شدم میخواستم راهنماییم کنید که مشکل بیقراری من چی هست و چی باید مصرف کنم برای بیخوابی

  6. سلام آقای دکتر.من حدود۴۰روزه قرص متادون روترک کردم وازیه دکترترک اعتیادقرص دست سازخودشوگرفتم الانیه هفتس نمیتونم بخوابم ودردبدنم ازبین رفته امامشگل خواب آزارم میده خواستم بدونم قرصکلومیپرامین۲۵اعتیادآوره یاچه قرصی بخورم که اصلا اعتیادآورنباشه.ومشگل خوابم حل بشه.نیازه که بلندمدت قرص مصرف کنم واقعا نمیدونم چکارکنم میترسم دوباره به مصرف یچیزی روبیارم ازفرط خستگی نتونم تحمل کنم راهنماییم کنیدلطفا

  7. سلام و خسته نباشید آقای دکتر من در پوست صورتم و پلکها و کلا تمام صورت احساس بدی دارم و مثل اینکه زیر دوش رفته باشم حس میکنم چیزی بر روی صورتم میریزه و سوزش عم داره دکتر اصاب و روان برام دوکسپین ۲۵ صبح و شب تجویز کرده ۳ ماهه مصرف میکنم کمی صورت بهتر شده الان زده به گوش هام میخاره آیا بهتر نیست به دکتر آلرژی مراجعه کنم

    • چه داروی خوب و مناسبی براتون تجویز کردند چون این دارو ضد هیستامین هم هست و ضد آلرژیه

  8. سلام من برای مشکل اضطراب و افکار تکراری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردم آیا به روانپزشک برم بهتره یا متخصص مغز و اعصاب هم همه مسائل روان رو بلده

    • بر ای یکی دو جلسه اول خیلی فرقی ندارن چون جفتشون داروی سروتونینی میدن در ابتدا
      اما در صورت لزوم به ادامه ی درمان در ماه های بعد پزشک مغز و اعصاب دیگه حوصلتونو نداره و خودش میگه که به روانپزشک مراجعه کن 🙂

  9. سلام وقت بخیر
    من حدود ۱ سال هست که به علت داشتن اضطراب داروهای زیر را با هم مصرف می کنم :

    کلونازپام ۱ – هر ۱۲ ساعت ۱ عدد
    پرگابالین ۷۵ – هر ۱۲ ساعت ۱ عدد

    در مدتی که این داروهارو مصرف می کردم اضطرابم برطرف شده بود و فقط کمی احساس خستگی و خواب آلودگی داشتم.
    یک بار با کاهش دوز مصرفی طی ۲ هفته این داروهارو ترک کردم ولی بی خوابی مطلق و تعریق دست و پا و لرز بدن و اضطراب و بی قراری پیدا کردم و در واقع موفق نشدم ترک کنم و دوباره به مصرف اونها برگشتم.

    چطور میتونم این داروهارو کنار بزارم؟

  10. سلام اقای دکتر وقت شما بخیر من بخاطر اضطراب خیلی شدید و وسواس فکری الان مدت ۴ ماه هست که آسنترای ۵٠ روزی دو عدد و حدود دوماه هم هست که آلپرازولام نیم ، یک چهارم صبح و نصف ، شبها مصرف میکنم
    الان یک هفته هست علیرغم مصرف این داروها ، اضطرابام به شدت برگشته و قدرت تصمیم گیری رو از من گرفته ، الان به نظر شما من مصرف الپرازلام رو بیشتر کنم نصه صبح بخورم و یک عدد شب، چون دکترم به من گفته بودن در صورتیکه بهتر نشدم همین کار رو بکنم ، در حال حاضر به دکترم دسترسی ندارم ، یا اینکه به پزشک دیگه ای مراجعه کنم ، میخواستم نظر شما رو بدونم .

    • بنظرم ترکیب داروها باید عوض بشه
      ولی خب تا زمانیکه پزشکتونو ببینید الپرازولام بمیزانی که لازمه مصرف کتید

  11. باعرض سلام و وقت بخیر.
    آقای دکتر من بخاطر تپش قلبی که داشتم به دکتر مراجعه کردم.خودم پروپرانولول ۱۰ رو تقریبا چهار روز و روزی دو وعده صبح و عصر مصرف میکردم.یکم تپش قلبم رو بهتر کرد ولی تپش قلب رو باز داشتم.برای آزمایش خون رفتم گفتم شاید تیروئیدم مشکل داره یا کلسترول دارم، که هیچکدوم نبود.و فقط کمی ویتامینD3 ام کم بود. تو اینترنت مشکلم رو سرچ کردم کمی خوندم و از اضطراب عصبی فقط حالت تپش قلب رو داشتم.نزدیک بیست روز همین تپش قلب رو داشتم و واقعا اذیتم میکرد.قرار بود دندون عقلم رو بکشن و سندروم پی ام اس و ناامیدی از قبول نشدن تو کنکور و همه اینا دست به دست هم داد تا تپش قلب گرفتم.دکتر برام آلپرازولام نیم و لگزاتال هر شب یک عدد به همراه پروپرانولول۱۰ دو وعده تجویز کردن.الان مطالبی درباره اعتیاد آور بودن آلپرازولام رو خوندم بیشتر استرس گرفتم.چهار روزهست که( آلپرازولام نیم میلی+ لگزاتال نصف قرص+ دو وعده پروپرانولول ۱۰) مصرف میکنم.دکتر گفتن لگزاتال رو چهار روز نصف قرص رو مصرف کنم بعد یک قرص کامل مصرف کنم.ولی من همون نصف قرص رو ادامه دادم.چون همینام حالمو خوب میکنن! ولی این داروها تپش قلبم رو کلا خوب کردن.و کلا حالم عالی شده با مصرف این قرص ها.آقای دکتر آلپرازولام و لگزاتال رو قطع کنم ؟؟؟چون نوشتین اعتیاد آوره.بجاش چی مصرف کنم که این تپش قلبم به وضعیت نرمالش برگرده؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدین🙏🌱

    • خیلی عالی درمانتون کردن.
      خب اعتیاد اوره وقتیه که چندین ماه و سال بخواهید بخورید
      کوتاه مدت که اشکالی نداره
      زیر نظر دکتر خودتون باشید مشکلی پیش نمیاد

      • ممنونم آقای دکتر.چون ترسیدم به روانپزشک مراجعه کردم.آلپرازولام رو حذف کردن و همون لگزاتال موند.شکر الان حالم خوبه.خیلی ممنون که نوشته زیادم رو خوندین و پاسخ دادین.لطف کردین.برقرارباشین🙏🌸

      • سلام آقای دکتر
        ممنون از وقتی که میزارید برای پاسخ به سوالات🙏🏼🙏🏼
        آقای دکتر مگه نمیگن بدترین نوع داروی ضد اضطراب همون پراپرانول و عوارض زیادی داره

  12. سلام من مدت ۶ساله که دچار بیماری وسواس عملی شدید شدم ,و دکتر برام ,اس سیتالوپرام ۱۰ تجویز کرد ,میخورم ولی فایده نداره برام ,زندگی برام با وجود وسواسم خیلی سخت شده ,دیگه انگیزه ای برام نمونده ,خسته شدم ,برای هر کاری دچار شک و تردید میشم ,به نظر شما من چه قرصی بخورم تا کاملا وسواس عملی من خوب بشه ؟

  13. سلام آقای دکتر

    من برای اضطراب شدید مدت ۸ سال قرص سیتالوپرام ۲۰ و پرفنازین و زولپیدم ۱۰ مصرف کردم ، که این داروها تاثیری بر اضطراب و سردرد های عصبی من نزاشت ولی من به امید معجزه ادامه میدادم همزمان این اواخر ۶ ماه هم الپروزولام ۵/. مصرف کردم با مصرف الپروزولام سردردها و اضطراب های من پس از ۸ سال تسکین پیدا کرد ، و تصمیم گرفتم که داروها را ترک کنم روانپزشک در مدت ۴ ماه داروهای من رو قطع کرد و من فشار زیادی را تحمل کردم و در حال حاضر به شدت دچار درد و فشار در قفسه سینه به حالت اضطراب شدید دارم ، میخواستم نصف الپروزولام نیم رو دوباره شروع کنم به مصرف ، به نظر شما اگر فولکستین ۲۰ مصرف کنم ، میتونه این حالت اضطراب غیر قابل تحمل رو از بین ببره و من رو به زندگی نرمال برگردونه

  14. اقای دکتر پرفنازین ۲ شبی یک چهارم برام تجویز کردن ینی اسکیزوفرنی دارم؟خود دکتر فقط اسم وسواس فکری و اختلال پانیک و اوردن

Comments are closed.