حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

30 Comments

  1. سلام اقای دکتر من به مدت ۸ سال درگیر بیماریهای اعصاب هستم از نظیر اضطراب افسردگی وسواس بیخیالی و بی انرژی بودن در این ۸ سال بین دکتر های روانپزشک و روانشناس پاسکاری میشم ولی هیچکدوم دقیقا بیماری رو تشخیص نمیدن و تا الان حدود ۳۶ نوع داروی اعصاب مصرف کردم که جواب دهی ونلا فاکسین از همه بهتر بوده فقط به دلیل داشتن روده تحریک پذیر مشکل مصرفم با ونلافاکسین تشدید شدن یبوست هست که خیلی ازار دهنده هست به نظر شما چه راهکاری برای کمتر شدن این عارضه ونلافاکسین پیشنهاد میدید

    • چه اهمیتی داره تشخیص چی باشه
      وقتی ۳۶ نوع دارو خوردی یعنی برای هر تشخیصی لااقل سه یا چهارتا از داروهاشو مصرف کردی…تشخیص شما که تو کره ی مریخ نبست…یا اضطرابه یا وسواسه یا افسردگیه…کلا مگه چنتا تشخیص روانپزشکی وجود داره؟
      پس از لحاظ درمان دارویی چیزی فروگذار نشده و حتی شانسی هم که حساب کنیم شما درمان دارویی اون تشخیص پنهانی رو که تصور میکنی داری رو تا حالا گرفتی
      موضوع اینه که فقط دل بستن به درمان دارویی برای ریشه کن کردن مشکل اعصاب و روان راهگشا نیست و ادمی باید یه تغییری در سبک و سیاق زندگیش بده
      بعید میدونم کسی بدون ورزش…بدون مطالعه…بدون دور ریختن آدمهای منفی دور و برش…بدون تغییر محل زندگی یا کارش…بدون تغییر طرز تفکرش و بدون پیدا کردن طرحواره ها و باورهای مخرب ذهنیش بتونه بطور ریشه ای مشکل اعصابشو حل کنه
      مثلا برای همین یبوست تا پانشی و نری خواص میوه ها و سبزیجات و غذاهای مختلف رو نخونی و فورمول مدارا با بدن خودت رو خودت یاد نگیری
      این مشکل برطرف نمیشه
      و اگر امیدت به ما پزشکانه که ما یه شربت یا قرص ملین میدیم .یکی دو ماه خوبی ولی بعدش بدنت به همون شربت و قرص یا مقاوم میشه و یا وابسته
      یعنی یا دوباره دچار یبوست شدیدتر میشی و یا دیگه بدون اون ملینها شکمت اصلا کار نمیکنه…دارو خوب و مفیده ولی برای مدتی کوتاه ..یکماه و دو ماه

  2. سلام وقت بخیر.دکتذجان من الان حدوو ۱۵ رور ونلتفاکسین پیوسته رهش ۱۵۰ صبح میخورم اما هنوز تغییری احساس نکردم.ایااین دارو برام جواب نداده یا بیشتر باید صبر کنم؟. من قبلش پاروکستین ۴۰ میخورم

  3. سلام من یه دختر ۲۳ساله هستم،در اثریک اتفاق خیلی غمبار من یهو دستاو پاهام خشک شدن و بعدازون هرموقع کوچکترین استرسی داشته باشم در جا دستام بیحس و سپس خشک میشن، دکتر اعصاب به من قرص دپریلکس ۳۷ونیم میلی گرم تجویز کردن، من الان دارم مصرف میکنم اما عوارض که نشون داده ایا ازبین میرن؟ اینها هستن:درد تمام دندانها،تاری دید، خمیازه زیاد، پرش عضلانی و پلک ها، وحتی فکم هم گاهی اوقات یک مقدار بیحس میشه ولی باز رفع میشه

  4. سلام خسته نباشید ، اقای دکتر من یکساله روزی دو نوبت اوینتا ۷۵ و پوکساکیم ۱۰ میخورم ، اگر دو وعده نخورم سر درد شدید میگیرم و چشمام تحمل هیچ نوری نداره ، وقتی به دکتر مراجعه کردم حالم خیلییییی بد بود ، الان تا دارو میخورم کاملا اکی هستم ، میتونم به همین روال ادامه بدم مشکلی پیش نمیاید ؟

  5. سلام آقای دکتر
    من از سال ۹۰ برای اضطراب پانیک که داشتم ونلافکسین ۳۷٫۵ میخوردم و عالی بود حالم به خاطر برخی مسایل دسترسی بعه دکترم نداشتم و رفتم که قطعش کنم بقیه دکترا بهم حداقل ۳ تا دارو میدادن که من از ترس تعداد زیاد قرص خوردن و وابستگی نخوردم
    تا سال ۹۷ که درگیر یه سری مسایل خانوادگیم شدم و اونقدر اضطرابم رفت بالا که کپسولمو کردم ۷۵ و حالم خوب شد امااا کنارش وزنم که تو همه سال های قبل ثابت بود افزایش خیلی شدید پیدا کرد و من فکر میکردم به خاطر افزایش سن و ازدواجه
    حالا فهمیدم ممکنه مال همین افزایش دوز مصرف باشه چون دقیقا با اون رخ داد
    العان میخام قطعش کمش کنم اما میترسم سردرد های بدی میگیرم و همش دلم میخاد بخابم وقتی ۳۷٫۵ میخورم تا میکنمش ۷۵ دوباره اوکی میشم
    ممکنه بفرمایین چجوری میتونم با حداقل مصرف داروهای جانبی کنارش برگردم به ۳۷٫۵

  6. سلام وقت بخیر
    برای درمان وسواس فکری عملی و افسردگی و (اضطراب که مشکل اساسیم بوده طی ده سال)،بجز داروهای ssri داروی دیگری نیست که تجویز بشه چون واقعا این داروها سطح هیجانم و اضطراب و فشارم رو میبره بالا و اذیت کننده ست
    البته ریسپریدون نیم ،پرانول دو عد بیست و آلپرازولام یک هم مصرف میکنم

  7. سلام وقت بخیر.دکتر برای بنده بدلیل وسواس فکری و اضطراب زیاد و انگیزه قرصهای ونلافاکسین ۷۵+ولبان۱۵۰+دپاکین۵۰۰+پرانول۲۰ هنگام صبح باهم تجویز شده و شب ۱ عدد ریسپریدون ۱ +نصف کلوونازپام تجویز شده.میخواستم بدون این ترکیب دارویی مناسب هست برای من؟
    واینکه کدوم ازینها برای وسواس فکری من هستش

  8. سلام آقای دکتر. چند ماهه ونلافاکسین ۷۵ روم تاثیر بدی داره و حتی بهم حالت بیش فعالی و مانی و عصبانیت و داغی طر و صورت میده و وقتی هم میخوام بتدریج تیپرش کنم حالت شوک الکتریکی شدید تو مغزم حس میکنم یعنی brain zap دیگه نمیدونم چکار کنم نه تنها روانم بلکه حال مغزم با این داروی لعنتی بده. خواهش میکنم لم تیپرش رو بهم یاد بدین که به جاش همون سرترالین خوب خودم رو بخورم. بقیه قرصهام عبارتند از والپروات سدیم لیتیوم رسپریدون که با اینکه سنگین هستن تاثیر بدی ازشون ندیدم. ولی دیگه طاقت ونلافکس رو ندارم. کمکم کنید بدون برین زپ تیپرش کنم. ممنونم

  9. سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من برای افسردگی رفتم دکتر برام بوپروپیون و ونلافکسین پیوسته رهش و پراندلی برام تجویز کردند بعد از ۲۰ روز مصرف دچار خارش شدم . تقریبا ی هفته میشه صورت و بدنم بشدت میخاره و از شدت خارش یا زخم میشه یا جوش میزنه و پوستم قرمزه میشه .میشه لطفا بگید مشکل از چیه باید مصرف دارو قطعش کنم؟ دکترم چند روزی نیس میشه لطفا جوابمو بدید

  10. سلام آقای دکتر وقت شما بخیر
    من سه ساله درگیر پانیک هستم
    قرص های زیاد و مختلفی رو امتحان کردم ولی فقط ونلافاکسین ۳۷٫۵ با من سازگار بود
    الان حدودا ۶ هفته است ک باردارم و دکترم ونلافاکسین قطع کرد و سرترالین ۵۰ داد اما خب این دارو پانیک رو تا حدودی کنترل کرده اما افسردگی زیاد شده
    میخواستم بدونم آیا مصرف ونلافاکسین در دوران بارداری مشکلی به وجود میاره یا خیر

  11. سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر سوال من اینه اگر دوقطبی نوع دو به درستی تشخیص داده نشه و برای اضطراب و افسردگی ونلافلکسین تجویز بشه، آیا خطر جدی وجود داره. برای همسر من این دارو تجویز شده ولی من خودم به دو قطبی نوع دوم شک دارم. از امروز شروع به مصرف دارو کردن

  12. سلام آقای دکتر،من از آن بیمارانی هستم که، هم بصورت ارثی وهم به دلیل مشکلات زندگیم باعث افسردگی چه دوقطبی ،مزمن، نمسدونم چی هستش این افسردگی که الان که ۳۰ سالم هستش و از کودکی حدود ۶ سالگی کم کم شروع شد و تا الان که اصلا نمیدونم حال خوب چه جوریه جدی میگم، افسردگی مطلق که فیل رو زمین میزنه، آقای دکتر باورتون نمیشه خداوکیلی چقدر ونلافاکسین میخورم تا کمی بهتر بشه حالم، مثلا هر یک ساعت و نیم دوتا ۷۵ یا هر دوساعت و شده در نیم ساعت ۹عدد مصرف کردم، انگار گیرنده های سروتونین معزم به شدت و سختی نمیزاره که سروتونین جذب بشه، چکار کنم آیا الکترو شوک استفاده کنم، آقای دکتر وقتی از الکتروشوک میگم باسد در چندین جبهه بجنگم خانوادم هرکدام مسگن مغزت خراب میکنه، سایت ها و فیلم ها بد نشان میدن، دوستان که بگم اصلا باهام رفاقت نمیکنن ، خودم که تسلیم حرفاشون شدم، ولی یه نفر خانمم بود حدود ۸ یا ۱۰ جلسه رفته بود خیلی راضی بود، یعنی قبلش شدید مشکل داشت و دارو مصرف میکرد ولی الان از آدم نذمال نرمال تر بود، نظر شما چیه تورو خدا من هزینه تی ام اس ندارم

  13. سلام آقای دکتر
    یه هفته هست که آلوینتا ۳۷.۵ مصرف میکنم بدنم دچار تعریق شدید میشه،دارویی هست که این تعریق رو کم کنه؟واین که آیا آلوینتا با پرانول تداخل دارویی داره؟

  14. سلام دکتر عزیز و بزرگوار و مهربان. دکتر مدت ۴ماه پزشک زنان الوینتا رو برای درمان گرگرفتگی واسم تجویز کردن اوایل یخرده بهتر شدم ولی بعد از چند هفته گرگرفتگی و تعریق شدید پیدا کردم و افزایش فشار خون اینها میتونه بخاطر ونلافاکسین باشه؟؟ با دوز ۷۵میلی در روز

  15. سلام جناب دکترعلی وردی.ممنون بابت وقتی که برای همه میگذارین.یه سوال داشتم خدمتتون.من تقریبا یک سال سرترالین ۵۰و نورتریپیلین ۱۰ مصرف کردم.(برای افسردگی و اضطراب کم)
    مقدارش رو هم با نظر پزشک به نصف در یک روزکم کردم.چند روزی هست که کنار گذاشتم و مصرف نمیکنم.ولی بعضی مواقع حال و هوای قبل رو پیدا میکنم.میتونم بعضی مواقع هر وقت احساس قبل رو داشتم ،نصف از هرکدام بخورم؟یا باید یک دوره دوباره مصرف بشه؟باز هم تشکر میکنم از وجود نازنینی مثل شما.

Comments are closed.