خوب و بد ِ قرص اولانزاپین

بی اشتهایی عصبی

– اولانزاپین چیست:
اولانزاپین (olanzapine) جزو دسته دارویی ضد روانپریشی (antipsychotic) و ضد سرخوشی (antimanic) می‌باشد که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز اثر می کند ولی علاوه بر این موارد، این قرص کاربردهای دیگری هم دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک بعنوان درمان کمکی در حالات نروتیک مانند اضطراب و وسواس و اختلالات خوردن (بی‌اشتهایی عصبی) و افسردگی هم می تواند به کار رَوَد. پس هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را از زبان خودش بشنوید. شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو یا صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی و کارآمد نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف اولانزاپین:
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:
۱- بیقراری شدید (agitation)
۲- اختلال بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervoza): مبتلایان که اکثرا خانم هستند به تصور ِ واهی ِچاق بودن، از خوردن غذا امتناع می‌کنند.

الانزاپین
الانزاپین

۳-افسردگی مقاوم به درمان (treatment resistant depression)
۴- فاز سرخوشی (mania) اختلال دو قطبی (bipolar)
۵-بدبینی و پارانوییا (paranoia)
۶- توهم و هذیان در روانپریشی‌هایی مانند اسکیزوفرنی

۷- هر چند این دارو بهتر است بالای سن سیزده سالگی مصرف شود ولی ممکن است گاهی در اختلالات مخصوص کودکان مانند اختلالات طیف اوتیسم  و همچنین اختلال سلوک(conduct) بنا به صلاحدید پزشک بکار رود.
۸-روانپزشکان با تجربه که به مکانیسم اثر دارو‌ها مسلط هستند ممکن است این دارو را بنابر صلاحدید ِ بالینی خود، در مواردی چون حالات اضطرابی و وسواسی و همچنین اختلالات تجزیه ای (Dissociative Identity Disorder)بعنوان داروی مکمل برای کاهش مقاومت دارویی یا برای افزایش اثر سایر ِدارو به کار ببرند. بنابرین تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

– منع مصرف اولانزاپین:
در سالمندان مبتلا به آلزایمر که همزمان دچار حالات روانپریشی (هذیان و توهم) می‌باشند بهتر است از تجویز این قرص پرهیز کنیم چرا که احتمال بروز سکته‌های ریز و خفیف مغزی (mini stroke) در آن‌ها بالا‌تر می‌رود.

– اسامی تجاری:
– زایپرکسا (zyprexa)
– زایپرکسا زادیس (zyprexa zadis)
– زولافرن (Zolafren)

-سیمبیاکس(symbyax):ترکیبی از اولانزاپین و فلوکستین(olanzapine+floxetine) است که برای افسردگی های مقاوم به درمان بکار میرود.البته این ترکیب در ایران موجود نیست.

 

زایپرکسا
زایپرکسا

 

– دوزاژ اولانزاپین:
این قرص در دوزهای۲. ۵(دو و نیم) و ۵ و ۱۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. دوز متوسط درمانی آن بین پنج تا ده میلی گرم است و یک بار در روز مصرف می‌گردد. دوز حداکثری آن بیست میلی گرم می‌باشد.
اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید. قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

– نکات مهم در مصرف اولانزاپین:
۱-اگر دچار آلرژی شدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تونه این‌ها باشه: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکنه با خوردن این قرص بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی شوند (mini stroke)
۳- ممکن است این قرص برای افراد چاق یا افرادیکه مستعد چاقی هستند انتخاب مناسبی نباشد
۴- این قرص ممکنه ۴ تا ۶ هفته طول بکشه تا اثرات خوبش رو نشون بده پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.
۵- در حاملگی و شیر دهی مصرف این دارو قدغن است.
عوارض اولانزاپین:
۱-عوارض خفیف: احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفره. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگه بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوع ِ ان‌ها به معنای قطع ِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید: -یبوست -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی-خستگی، بیقراری، ضعف – احتباس مایعات – افزایش وزن – راش پوستی.
۲- عوارض جدی: هر چند این عوارض کمیاب و نادره ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی ان‌ها حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید:
– اختلال قاعدگی در خانم‌ها
– بزرگ شدن سینه‌ها در مردان
-چاقی افراطی و افزایش کلسترول
-افزایش قند خون (دیابت)
-اختلال در ریتم و ضربان قلب
– تشنج
– بروز لختهٔ خونی در اندام‌ها
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
– تورم مفاصل

– یک توصیهٔ مهم:
– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقص ِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.
-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

46 Comments

  1. سلام چقدر خوشحالم واقعا که شما جواب میدین،شما گفتین بهم که من دوقطبی نیستم ولی بعد از اون دو روزی که بعد از قطع الانزاپین حالم بد شده بود،امروز حالت سرخوشی داشتم،فکر میکردم که همه ی اونایی که دوست دارم توجهشون به من باشه ،توجهشون به منه یا احساس اینکه الان در مهمانی هستم رو داشتم،و حالت شیداییم یه جوریه که میره و می یاد،از طرفی من کم کاری تیرویید هم دارم،تمرکز هم نمیدونم خوب داشته باشم واسه درس خوندن،چه حالت شیدایی داشته باشم ،چه نه!حس میکنم نمیدونم منطقی نگاه کنم به دنیا،خیلی خیلی ممنونم ازتون که راهنماییم میکنین

    • شما نمیتونید روی خودتون تشخیص بگذارید،باید یه پزشک از بیرون رفتار شما رو مشاهده کنه و تشخیص بده.به خودتون انگ نچسبونید

  2. خیلی ممنون بابت پاسخ سوال قبلیم دکتر جان پدرم تمرکز اصلا نداره و ترتیب کارها رو نمی دونه مثلا میخواد در و باز بجای گرفتن دستگیره اشتباه ی طرف دیگر در رو میگیره. یا برای روشن کردن سیگار، سیگار رو سرو ته میگیره و فکر میکنه که سیگار رو درست روشن کرده یا الکی کبریت رو روشن میکنه یا دستمال کاغذی رو بجای نان میخواد بخوره که ما نمی گذاریم. بازم ممنون

  3. سلام دکتر جان سپاس بابت جواب سوالات پدر من ۵۱ ساله است ۱۵ سال هست که دارو اعصاب میخوره وه در حال حاضر تراکوئیپتایین و الانازپین و بی بریدین میخوره وه تمام دارو های اعصاب از لیتیم گرفته تا سدیم والپرک و نوریتری پیتلین. کلونازپام و…. همه رو خورده دکتر ها تشخیص دو قطبی دادن(دکتر خزایی کرمانشاه) و در حال حاضر مشکل کبدی داره (سی روز) حالا خیلی عصبانی و زود جوشه و اصلا تمرکز نداره وکلا ترتیب انجام دادن کارها رو نداره میخواستم بدونم از عوارض مصرف الانازپین که این طوریه

      • سلام وقت بخیر…همسر من الان ۲۵روز هست که در ترک اعتیاد به سر می برد اما بی خواب شده و همش بی حوصله است دکتر برای اون الانازپین و ترانکوپین تجویز کرده اما به محض خوردن دست و پاهایش درد می اید و یجور حالت کم هوشی پیدا میکند علت چیست

  4. سلام من الانزاپین میخوردم برای کم اشتهایی دکتر قطعش کرد به دلیل خواب آلودگی.الان که این رو مینویسم حالم خیلی بده،دو روز هست که دارو رو قطع کردم،و الان احساس افسردگی و تنهایی خیلی بدی دارم،و حس میکنم کنترل ندارم رو خودم؛و اینم بگم که دو روز هست سرترالین ۱۰۰ میخورم،میتونه از اون هم باشه؟؟آیا مشکوک به دوقطبی ام؟؟

  5. سلام دکتر خسته نباشید
    من ۲۸ سالمه و از ۱۹ سالگی افسردگی شدید داشتم و الان حدود ۷ ساله دچار حملات پانیک میشم. اولاش که نمیدونستم اصلا چیه ولی بعد چند سال که فهمیدم رفتم دکتر و بهم زاناکس داد هفته ای یه بار با دو بار حمله دست میداد و من یه نصفه مبخوردم ولی یک سال پیش حالم خیلی بدتر شد جوری شد که هر شب باید قرص زاناکس میخوردم. الان یک ساله هر شب مصرف میکنم و ریزش موی شدید گرفتم و شدیدا کم حافظه شدم ولی هر کاری میکنم نمیتونم قطع کنم یعنی اگه خیلی یعی کنم و حمله هارو تحمل کنم فقط تا ۲ یا ۳ روز میتونم مصرف نکنم. با این وجود دکترم هم گفته الان اصلا نباید مصرف قرصو قطع کنم. خواهش می‌کنم شما بگید چیکار کنم؟ چرا حالم خوب نمیشه؟ دیگه خسته شدم چند ماهه نه میتونم برم رستوران نه حتی میتونم برم یه مهمونی ۵ نفره. تورو خدا کمکم کنید

    • باید به کمک یه قرص دیگه مثل کاربامازپین،زاناکس رو قطع کنیدزاناکس برای درمان کوتاه مدته والا همین عوارضی که گفتید رو ایجاد میکنه

  6. سلام آقای دکتر،ممنون از جنابعالی که وقت گذاشتید و به سوال قبلیم در مورد اینکه پسرم ADHD+ODD دارن و به دلیل عدم پاسخ به داروهای اصلی این اختلال،تجویز مصرف اولانزاپین به عنوان جایگزین پاسخ دادید اما با مصرف اولانزاپین در طی این چند روز ،پسرم دچار همون حالتهایی عصبی شده که بعد مصرف ریتالین دچارش شده بود ، آیا این مشکل با گذر زمان حل میشه ؟از عوارض اولانزاپینه یا بعد قطع مصرف رسپریدون و استراموکس دچار این حالت شده (تعداد دفعاتی که زود از کوره در میره، بیقراریش ،عصبانیتش بیشتر شده )در طی مصرف اتوموکستین و رسپریدون در خانه اصلا مشکل نداشت ولی الان تو خونه هم این مشکلات رو داره تو این سه چهار روز، سوال بعدی اینکه لطفابفرمایید میشه از دکترش بخوام ریتالین رو دوباره از شرکت دیگه رو مجدد امتحان کنه یا نه؟کل زمانی که ریتالین مصرف کرده ۱۰ روز بود وحالت ریباند سه روز در او تکرار شده بود که دکترشون فرمودند که دیگه بهش ندید،سپاسگزارم

    • بله کمی باید صبور باشبد تو امتحان داروها…دو سه هفته
      ریتالین سوییسی کارامدتر ار بقیست

  7. سلام آقای دکتر خسته نباشید ،پسرم ۷ سالشه با تشخیص ADHD و oDD.دکتر ایشون از ابتدای امسال داروی ریتالین رو به همراه رسپریدون به مدت تجویز کردند اما بعد خوردن ۱۰ روز ریتالین چون فقط یه ساعت خوب بود بعد دچار ریباند میشد ریتالین رو حذف کردند ،بجاش استراموکس ۲۵ دادن و دپاکین بعد دوماه از مصرف این دودارو چون هیچ تاثیری در بهبودی پسرم مشاهده نشد هر سه دارو رو حذف کردن (رسپریدون ،دپاکین ،استراموکس)فقط الان از دیروز الانزاپین رو شروع کردند ،پسرم فوق العاده باهوشه در دروس مدرسه اصلا مشکلی نداره و در ریاضی بسیار قوی با وجود اینکه مدرسه رو به خاطر رفتاراش تق ولق رفته یعنی سه ماه نرفته، خواستم نظر شما رو جویا بشم آیا نیاز هست با روانپزشک دیگری مشورت کنم یعنی الانزاپین به تنهایی رفتارهای بیش فعالانه او مثل نکانشگری اوهم کنترل میکنه، الان شش ماهه پسرم از بس توبیخ و سرزنش به خاطر رفتارهای پرخاشگرانه اش شنیده و طرد شدن از هم سن وسالاش خیلی داره صدمه میخوره و اینو هم بگم که همسرم هم پرخاشگره که البته یه مدت به خاطر پسرم خیلی خودش رو کنترل میکنه و نکته دیگه این مشکلات در اجتماع براش وجود داره بخصوص جایی که کودکان دیگه هم حضور دارند متشکرم اگه راهنماییم کنید من واقعا نگرانشم

    • خب پسر شما مورد خاصیه،چون داروهای اصلی جواب نداده باید داروهای مختلف امتحان بشه که دکترتون هم اینکار رو دارند انجام میدند

  8. سلام و خسته نباشید.من دچار حالت وسواس هستم در طهارات و نجاسات.و یه مشکلی که واقعا اذیت کننده هست اینه که همیشه احساس ریزش ادرار دارم و حس میکنم که شلوار خیس و گرم شده درحالیکه وقتی نگاه میکنم چیزی نیست یا اگر هست اینقدر اندک هست که قابل اقماض هست.ولی مشکلم اینه تا نگاه نکنم اروم نمیشم بخصوص مواقعی که بیرون از خونه هستم و امکان جستجو و بازدید نیست و فکر میکنم(یعنی میبینم(توهم))که با راه رفتن من ادرار به اطراف پاشیده میشه!!!همین باعث شده فشار روحی و تنش زیادی داشته باشم.هشت سال هست که این مشکل رو دارم.برای بیماری دیگری به یک متخصص جراحی داخلی مراجعه کردم و درباره این مشکل هم گفتم که ایشان دو قرص ریسپریدون واولانزاپین تجویر کرد که دو هفته ای هست مصرف میکنم.به نظرم اثر خاصی لااقل تا الان نداشته و البته هیچ گونه عارضه ای هم نداشته یا من احساس نکردم.به نظر شما مصرف این دو قرص برای این بیماری مفید هست یا خیر و به نظر شما من چکار کنم؟
    با تشکر از شما بابت پاسخگوئی

    • شما وسواس بسیار شدید دارید و.فقط روانپزشک میتونه شمارو درمان کنه…داروی اختصاصی وسواس به شما ندادند

  9. سلام خدمت شما، من تا بحال از داروهای فلکسیتین،،سیالپرام،ایمی پرامین ،دوکسپین خارجی ، نوروتریپتیلین، الانزایىپین،ریسپریدون ١ میلی ،والپرات و لیتیوم طی دوران ٨ سال استفاده کردم ،حالت روحی من اظراب شدید دارم ،، صبح ها حالم یکم خوب میشه ،شب ها حالم بد میشه یا بر عکس ،عدم لذت از چیزایی که قبلا لذت میبردم را ندارم، منفی گرا هستم،کمبود انرژی دارم همیشه خستم ،،تمرکز اصلا ندارم،،یکم پر خوری عصبی داشتم با رژیم با زحمت فراوان کم کردم ،الان دارو بوپرپیون و فلکستین میخورم احساس میکنم مثل ثابق که لیتیوم و والپرات و سیتلپرام مصرف میکردم شاد نیستم،، یبار دکترم دوکسپین خارجی با سیتللوام همزمان داد اون موقع هم خوب بودم ،بنظر شما من دو قبطی هستم چون ۴ ماهه همش افسرده و تو هخودم هستم تو زهنم همیشه فکر میکنم، اقای دکتر من میخوام بدنم عین مصرف ترامادول سر حال و با انرژی بشه الان که ترامادول مصرف نمیکنم قبلا نا ١ ماه مصرف کردم قطع کردم. الان اصلا مصرف نمیکنم ،قبل از مصرف این علایم افسردگی را داشتم یه نسخه ای برای من تجویز کنید ،گاهی پشت کتفام یا اعصاب گردنم از عصبانیت از صبح تا شب درد میکنه، علایق و هیجان ندارم ،انرژی سابقم از دست رفته من ٣٠ سالمه ،لطفا نظر خود را بمن بگید ممنون

    • متاسفانه بعضی از حالات اضطرابی بسیار شدید هستند و نسبت به داروها سرکشی میکنند.تو اینجور مواقع بعضی از روانپزشکان از داروهای ضد روانپریشی هم کمک می گیرند

      • یاشااقا دکتر،ممنون،من بعد سه سال جوابتنو اتقافی خوندم پیجوتونو گم کرده بودم، اقا دکتر من حدود یه سال گل مصرف کردم تو این یه سال خیلی اروم شده بودم و خیلی شاد بنظر شما میتونم هفته ای دو بار ازش استفاده کنم، دیدم نسبت به ادم ها عوض شده بعد از مصرف گل یکم واقع گزا شدم با هر مسی دعوا نمیکنم ،جر و بخث نمیکنم، میتونه حای گزین داروهای اعصاب و روان کنم یا وابستگی میاره,از زحمات شما بی نهایت متشکر هستم که با حوصله جواب میدید،

        • اونایی که از لحاظ زمانی بیشتر از شما مصرف کردن،حالا از بی اثر بودن و حتی کسل شدن با مصرفش گزارش میدن

  10. سلام جناب دکتر علی وردی
    مادر من ۶۹ سالشه
    بیماری اختلال تیرویید داره؛ تیروییدش هم کم کاره، هم نودل سرد داره(تیرویید گره دار)
    یکی از رگهای قلبش هم گرفته شده
    اخیرا یک چشمش دچار تورم، درد، آبریزش و قرمزی شد
    برای همین ابتدا به چشم پزشک مراجعه کردیم و دکترش گفت چشمش هیچ مشکلی نداره و کاملا سالمه و مشکل از جای دیگه ست
    با یکی از اقوام که پزشک هستند مشورت کردیم و ایشان گفتند احتمالا تیرویید چشمی دارند و بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید
    البته چند سال پیش یکبار به دلیل افتادن، سرشون ضربه خورد که سریعا به بیمارستان بردیم و گفتند چیزی نیست و خیالتون راحت باشه
    به همین دلیل با بروز مشکل چشمشون گفتیم بهتره اول یک متخصص مغز و اعصاب، ایشون رو ویزیت کنند شاید ناراحتی چشمش به دلیل یک مشکل مغزی باشه و با ام آر آی یا سیتی اسکن بشه تشخیص داد
    اما این متخصص داروهای الانزاپین، سرترالین و پرگابالین رو تجویز کردند!!!
    میخوام بدونم چرا؟
    و این داروها چه ربطی به چشمشون داره؟
    ممنون!

    • سلام.علایم جسمی مادرتونو گفتید ولی علایم روانی مثل افسردگی یا اضطراب رو نگفتید.احتمالا پزشکتون در معاینه و مصاحبه متوجه یک اختلال زمینه ای مثل افسردگی در مادرتون شده و سرترالین رو برای همین تجویز کرده…پرگابالین هم بطور کلی هر نوع درد و التهاب عصبی رو تسکین میده…الانزاپین هم بطور کمکی علایم اضطرابی،بیخوابی،بی اشتهایی رو بهبود میده.ترکیب بدی نیست

  11. سلام
    ببخشید گویا دوره شیدایی من مجدد عود کرده است و نمی تونم مفهمومی را که می خوام درست بیان کنم و موجب سوء برداشت می شود. آیا دارویی است که در این موارد مصرف کرده و تاثیر سریعی داشته باشد که در موقع صحبت کردن کمی تمرکز بیشتری روی صحبت هایم داشته باشم؟

    با تشکر

    • خیلی مراقب باشید…داروهای افزاینده تمرکز ممکنه شیدایی شما رو تشدید کنه.سرخود دارو نخورید

      • من ترس از تاریکی و تنهایی دارم و شب نمی توانم بخوابم چون دچار تصورات عجیب و غریبی می شوم. در شب ها باید چراغ خواب روشن باشد و لامپ داخل حیاط هم همینگونه. همیشه هم بلافاصله با تاریکی هوا، کسی باید در خانه باشد .ولی برای مدتی که خانواده برای چند هفته نبودند با وجود تنهایی سعی می کردم چراغ هارا دیرنر روشن کنم یا کمترین چراغ را روشن کنم.

        ایا در این شرایط گاهی مثلا در هنگام احساس افزایش احساس شیدایی و جنون کمی از خانواده فاصله بگیرم و مدتی دور از خانواده و در شهر دیگری زندگی کنم (با امید اینکه کمی از استرس ها و نگرانی ها کاهش یابد)مفید است یا خیر؟

        با تشکر

        • بخاطر شیدایی یا جنون ،دوری از خانواده و تنها بودن،خطرناکه،چون در این حالات قضاوت شما در مورد پدیده ها و ادمها غیر نرماله و ممکنه از مرز واقعیت خارج بشید

          • سلام
            میشه لطفا راهنمایی کنید این غیر نرمال بودن و از واقعیت خارج شدن مثلا چگونه خواهد بود؟ مثال بزنید.

            همچنین آیا دانستن این اگاهی ها که بیمار در مواقع مختلف افسردگی یا شیدایی چه شرایطی دارد، ایا به خود بیمار کمک می کند که در ان لحظات متوجه وضعیت خود شده و سعی کند از انها دوری کند؟ مثلا من در لحظه شیدایی قضاوت من دچار اشتباه می شود پس بلافاصله که متوجه وضعیت خود شدم باید سعی کنم از قضاوت ها خودداری کنم.

          • نه این خیلی بعیده که کسی که در سنجش واقعیت مشکل پیدا کرده به غیرطبیعی بودن خودش واقف باشه…و اطرافیان وی نباید خوش بینانه ،مسولیت رو بدوش اون فرد بگذارند

  12. سلام آقای دکتر خسته نباشید من وقتی این قرص رو نمیخورم دچار حالت تهوه استرس شدید و ساعت های ۳الی ۴بیدار میشم فقط میارم بالا تهوه من سبز و زرد است آیا این قرص برای خوب است بخورم اسم قرص الانزاپین میباشد

    • اگر دوره درمانتون تموم شده باشه باید به آهستگی و به تدریج قطعش کنید،والا اگر بخواهید تا اخر عمر مصرف کنید معلوم نیست که دچار چه عوارضی بشید.فقط با دکتر خودتون صلاح مشورت کنید.اگر نظر ایشون اینه که خوردن الانزاپین براتون واجبه ،ادامه بدید وگرنه قطعش کنید

    • با سلام آیا الانزاپین باعث افت فشار خون وضعیتی یا به طور کلی باعث افت فشار خون میشه؟ اگه میشه آیا باید دارو قطع بشه یا با ادامه مصرف رفع میشه اثر کاهندکی فشار خونش

      • سلام جناب دکتر
        من دختری ۷ ساله دارم ، رفتیم دکتر برای اینکه دخترم فوق العاده بی اشتها بود ، دکتر قرص آلانزاپین تجویز کردن
        الان عوارض این دارو رو خوندم از توضیحات شما خیلی نگرانم، لطفا بگید چیکار کنم؟ ، دخترم خیلی عصبی شده توهمی شده همش با اسیاب بازی هاش حرف میزنه و اونارو واقعی میبینه
        لطفا راهنماییم کنید

  13. سنصف.جناب دکتر من دختری ۲۱ساله هستم که آبان سال پیش به طور ناگهانی دچار حملات پانیک شدم و شروع به مصرف خودسرانه الپروزولام ۰/۵ کردم البته نه در دوز بالا همیشه ۱/۴ یا نصف.تا اینکه تو این چند ماه اخیر دچار گریه های بیش ازز حد شدم و همش مداوم انگار نمیدونستم کیم کجام ادما کین چین؟ البته نه به معنای این که حافظم رفته باشه ولی گاهی این حالتو داشتم. تا اینکه به روانپزشک مراجعه کردم. ایشون برای من آسنترا ۵۰ و الانزاپین ۵ تجویزکردن. با خوردن الانزاپین از ابتدا هم مشکل داشتم ولی ایشون گفتن برای اضطراب داده شده در حالی که این دارو ضد سایکز. ! الان از ۱/۴ شروع کردم. میخواستم راهنمایی کنید که فکر میکنید با یه پزشک دیگه مشورت کنم یا داروها رو ادامه بدم؟ آیا الانزاپین باعث از بین رفتن حافظه میشود؟

    • سلام.داروهای ضد سایکوز بعنوان ضد اضطراب هم کاربرد دارند و ایرادی نداره.بنظرم دکترتون درمان خوبی براتون گذاشتند

    • داروهای ضد سایکوز،ضداضطراب هم هستند وقتی با دوزهای کم داده بشه…به پزشکتون اعتماد کنید.نه الانزاپین دارویی نیست که لطمه به ساختار حافظه ی شما بزنه…زیر نظر ایشون ادامه بدید و بعد طی دوره درمان بتدریج قطع کنید

  14. درود و وقت بخیر؛
    جناب دکتر من آقایی هستم ۴۳ ساله؛ حدود یک ساله برای اختلال خوابم مصرف هم زمان الانزاپین و آلپرازولام تجویز شده تا بتونم ۷ ساعت خواب پیوسته داشته باشم. دوز مصرفی نصف آلپرازولام نیم است با نصف الانزاپین دو و نیم. دوز تجویزی دو برابر این بوده منتهی چون با نصف این تجویز خواب مورد نظر رو دارم؛ به نصف بسنده می کنم.
    بارها امتحان کردم و دیدم که بدون این دو قرص؛ چند ساعت بیداری رو حد فاصل ساعت ۳ تا ۶ صبح باید تحمل کنم که نظم زندگیم رو بهم می ریزه.
    دو پرسش داشتم از خدمت شما:
    ۱ – در مطلب خوب و بد الانزاپین اشاره ای به کاربردش در اختلال خواب نداشتین.نظرتون در خصوص این تجویز چیه؛ با توجه به این که من تا آخر عمر باید این ترکیب رو مصرف کنم!
    ۲ – خوشبختانه هیچ مشکل خاصی با این دارو ندارم و از خوابم هم کاملا راضیم. فقط میل جنسیم که هیچ وقت زیاد نبوده؛ کمتر شده و عواطف و احساساتم هم کمه(فاقد عمق و شدت) . به نظرتون
    الانزاپین تاثیری داشته؟ اگه راهکاری به ذهنتون میرسه ممنون میشم بفرمایین
    سپاس از وقتی که اختصاص دادین و این نوشته رو خوندین

    • هر چند الانزاپین معمولا فقط به این هدف تجویز نمیشه، ولی اثر سداتیو(خواب آوری) هم داره.آلپرازولام هم نباید بیشتر از یکماه مصرف بشه چون در طولانی مدت هم اعتیاد آوره هم حافظه رو از بین میبره
      امیدوارم که شما سرخود دارو مصرف نکرده باشید و تحت نظر پزشک باشید.برای اون عوارض هم یکسری مکملهایی باید توسط پزشکتون براتون تجویز بشه

Comments are closed.