خوب و بد ِ قرص اولانزاپین

بی اشتهایی عصبی

– اولانزاپین چیست:
اولانزاپین (olanzapine) جزو دسته دارویی ضد روانپریشی (antipsychotic) و ضد سرخوشی (antimanic) می‌باشد که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز اثر می کند ولی علاوه بر این موارد، این قرص کاربردهای دیگری هم دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک بعنوان درمان کمکی در حالات نروتیک مانند اضطراب و وسواس و اختلالات خوردن (بی‌اشتهایی عصبی) و افسردگی هم می تواند به کار رَوَد. پس هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را از زبان خودش بشنوید. شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو یا صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی و کارآمد نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف اولانزاپین:
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:
۱- بیقراری شدید (agitation)
۲- اختلال بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervoza): مبتلایان که اکثرا خانم هستند به تصور ِ واهی ِچاق بودن، از خوردن غذا امتناع می‌کنند.

الانزاپین
الانزاپین

۳-افسردگی مقاوم به درمان (treatment resistant depression)
۴- فاز سرخوشی (mania) اختلال دو قطبی (bipolar)
۵-بدبینی و پارانوییا (paranoia)
۶- توهم و هذیان در روانپریشی‌هایی مانند اسکیزوفرنی

۷- هر چند این دارو بهتر است بالای سن سیزده سالگی مصرف شود ولی ممکن است گاهی در اختلالات مخصوص کودکان مانند اختلالات طیف اوتیسم  و همچنین اختلال سلوک(conduct) بنا به صلاحدید پزشک بکار رود.
۸-روانپزشکان با تجربه که به مکانیسم اثر دارو‌ها مسلط هستند ممکن است این دارو را بنابر صلاحدید ِ بالینی خود، در مواردی چون حالات اضطرابی و وسواسی و همچنین اختلالات تجزیه ای (Dissociative Identity Disorder)بعنوان داروی مکمل برای کاهش مقاومت دارویی یا برای افزایش اثر سایر ِدارو به کار ببرند. بنابرین تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

– منع مصرف اولانزاپین:
در سالمندان مبتلا به آلزایمر که همزمان دچار حالات روانپریشی (هذیان و توهم) می‌باشند بهتر است از تجویز این قرص پرهیز کنیم چرا که احتمال بروز سکته‌های ریز و خفیف مغزی (mini stroke) در آن‌ها بالا‌تر می‌رود.

– اسامی تجاری:
– زایپرکسا (zyprexa)
– زایپرکسا زادیس (zyprexa zadis)
– زولافرن (Zolafren)

-سیمبیاکس(symbyax):ترکیبی از اولانزاپین و فلوکستین(olanzapine+floxetine) است که برای افسردگی های مقاوم به درمان بکار میرود.البته این ترکیب در ایران موجود نیست.

 

زایپرکسا
زایپرکسا

 

– دوزاژ اولانزاپین:
این قرص در دوزهای۲. ۵(دو و نیم) و ۵ و ۱۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. دوز متوسط درمانی آن بین پنج تا ده میلی گرم است و یک بار در روز مصرف می‌گردد. دوز حداکثری آن بیست میلی گرم می‌باشد.
اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید. قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

– نکات مهم در مصرف اولانزاپین:
۱-اگر دچار آلرژی شدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تونه این‌ها باشه: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکنه با خوردن این قرص بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی شوند (mini stroke)
۳- ممکن است این قرص برای افراد چاق یا افرادیکه مستعد چاقی هستند انتخاب مناسبی نباشد
۴- این قرص ممکنه ۴ تا ۶ هفته طول بکشه تا اثرات خوبش رو نشون بده پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.
۵- در حاملگی و شیر دهی مصرف این دارو قدغن است.
عوارض اولانزاپین:
۱-عوارض خفیف: احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفره. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگه بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوع ِ ان‌ها به معنای قطع ِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید: -یبوست -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی-خستگی، بیقراری، ضعف – احتباس مایعات – افزایش وزن – راش پوستی.
۲- عوارض جدی: هر چند این عوارض کمیاب و نادره ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی ان‌ها حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید:
– اختلال قاعدگی در خانم‌ها
– بزرگ شدن سینه‌ها در مردان
-چاقی افراطی و افزایش کلسترول
-افزایش قند خون (دیابت)
-اختلال در ریتم و ضربان قلب
– تشنج
– بروز لختهٔ خونی در اندام‌ها
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
– تورم مفاصل

– یک توصیهٔ مهم:
– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقص ِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.
-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

32 Comments

  1. سلام اقای دکتر قرصهای سروتونینی بهم نمیسازه کلان همشون از فلوکستین گرفته تا سه حلقه ای ها همه روامتحان کردم فقط می خواستم بدونم این چه مشکلیه که من پیداکردم مغزم سبک میشه انگار یه لایه از روش برداشته میشه واین حالتهای بد بهم دست میده این چه مشکلیه توروخداجواب بدید اقای دکتر…

  2. باسلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر ممنون ازاینکه جوابگو هستید…من داروهای سروتونینی بهم نمیسازه همش امتحان کردم اضطراب میگیرم دکترم بهم الانزاپین ۵وترانکوپین۱۰۰صبح ویکعددترانکوپین ۱۰۰شب داد مشکلی که پیداکردم یه هو مغزم سبک میشه خودم متوجه میشم تغییر میکنه ویاد خاطرات گذشته میافتم وحال بدی بهم دست میده حالتی که نمیتونم توصیفش کنم تپش قلب هم میگیرم ویا به چیزی فکر میکنم وکسی روتوخیابون میبینم بادیدنش همون حالتهای بد به ذهنم میاد که حالم خراب میشه ودلشوره میگیرم من قرصهام به نصف الانزاپین۲.۵صبح ونصف الانزاپین۲.۵شب رسوندم ولی حالتهام خوب نشدن بلکه دائمی شدن توروخداکمکم کنید حالم خیلی خرابه سبکی مغزوتفکر به چیزها ویادامدن خاطرات قدیم وصحبتهای افراد حالت بدی روبهم میده که زجراوره وشبها هم چندبارازخواب باترس میپرم توروخداجواب بدید چه مشکلی برام پیش اومده ممنونتم اقای دکتر…

  3. سلام آقای دکتر
    وقتتون بخیر مادر من ۷۲ سالشه و بخاطر توهم شدید که بعد از یک عمل جراحی در ایشون پدیدار شد دکتر روانپزشک الانزاپین و ایزیپم تجویز کردند ۲ سال این قرصها و مثرق کردند اما بی نتیجه بود و ما قرص ها رو قطع کردیم اما الان دوباره توهم مادرم شدیدتر شده لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  4. سلام آقای دکتر،من از ۲۰سالگی قرص الانزاپین۲٫۵مصرف میکنم الان۲۵سالمه،ولی می‌خوام ترک کنم،چن سری تلاش کردم ترک کنم نشده،یدفه هم ترک نمیکنم یه سری ترک کردم بعد۳ماه از ترک ،معدم به شدت حساس شد جوری که نمی‌تونستم هیچی بخورم خواب نداشتم حالت تهوع می‌گرفتم سردردهای شدید ،حالت غش بهم دست میداد ،توروخدا شما بگین چجوری قطع کنم،ممنون میشم جوابمو بدین منتظر پاسختون هستم

  5. سلام دکتر وقتتون بخیر
    دکتر تجویز آلانزاپین و فلوکستین نشان دهنده اختلال دوقطبی هایپونومیا هست؟ یا میتونه افسردگی هم باشه؟
    و اینکه اختلال دوقطبی هایپونومیا قابل درمانه؟

    • خب چرا با دکترتون حرف نمیزنید.این سئوالا رو اونجا باید بپرسید.نه اینجا.میترسید مگه از دکتراتون؟

  6. سلام خسته نباشید
    من دختری ۲۱ ساله هستم که وزنم ۴۵ کیلو هست و متهل هستم اصلااا اشتهای غذا خوردن ندارم و حالت تهوع و سرگیجه عصبی اشتهای غذا خوردن از من میگیره گاهی اظطراب دارم بنظرتون میشه من قرص اُلانزاپین ۵ مصرف کنم برای بی اشتهایی؟؟؟

  7. سلام خسته نباشیدچرا قرص الانزاپین گیر نمیاد تنها دارویی ک خیلی خوب جواب میده همینه ولی الان خیلی کم پیدا میشه میخواستم بدونم دوباره توزیع میشه یانه اگه قراره کلا کمبود بشه میشه از همین الان یا قرص دیگری رو جایگزینش کنم یا کم کم مصرفش رو قطع کنم البته این امتحان رو کردم هیچ داروی دیگه ای به اندازه الانزاپین برام اثر نداره

  8. سلام جناب دکتر من حدود یکماهه که بخاطر ترک ناگهانی الانزاپین حالت تهوع دارم و هر گاه به پزشک مراجعه میکنم ایشون میگه یک هفته دیگه یا دو هفته دیگه هم صبر کن، لازم به ذکره من استرس کرونا داشتم که الان ندارم بخاطر همین هم دارو میخوردم، میخواستم ببینم نهایتا چقدر باید تحمل کنم اگر درست شدنی نیست دز کمی از دارو رو بخورم و اگر هم قراره درست بسه تا کی طول میکشه ممنونم

    • بله اینم یک راهه
      یا مثلا یه داروی دیگه کم عارضه تر به تجربه ی خودشون تجویز کنند

  9. سلام اقای دکتر من قبلا تحت نظر پزشک برای چاق شدن قرص الانزاپین مصرف میکردم چاقم هم میکرد ولی چشمامو بالا میبرد و من اینو به شما گفتم که گفتین در کنارش بی پریدون مصرف دوتا رو باهم مصرف کردم اما بازم چشامو به سمت بالا برد.میخواستم بپرسم جایگزین الانزاپین چی میتونم استفاده کنم که مثل اون چاقم کنه؟ممنونم

    • خوشبختانه یا متاسفانه همه داروهای صدروانپریشی لااقل ۵ تا ۱۰ کیلو چاق میکنن

  10. سلام خدا قوت، جناب دکتر علائم ترک ناگهانی الانزاپین ۵ معمولا چقدر طول میکشه تا از بین بره؟

  11. سلام
    من پانیک داشتم الان بهترم، ۳ماه پیش به دکتر مراجعه کردم برام سرترالین و الانزاپین۲/۵تجویز کردن
    بعداز ۲ماه الانزاپین رو برام ۱/۴کردن و بعد هم حدف چون داشتم چاق میشدم الان فقط سرترالین۱۰۰ میخورم مشکلی نداره؟؟؟

  12. سلام،جناب دکتر، بنده حدود دوسالی هست که به علت استرس و اضطراب شدید داروهای الانزاپین۵ و سیتالوپرام ۲۰ رو مصرف میکنم.اما الان دو هفتس الانزاپین گیرم نیومده و نخوردم و الان ده روزیه که حالت تهوع دارم،میخواستم ببینم مربوط به قطع داروست یا نه،سپاسگزارم

  13. سلام روزتون بخیر
    ببخشید مادر من اوایل سال ۱۴۰۰ کرونا گرفتن و بعد خوب شدن دچار بیقراری و اضطراب شدن…دکتر براشون قرص الانزاپین ۵ و دپاپکس ۲۰ نوشت ک از هر کدوم ی دونه و الانزاپین رو شبها و دپاپکس رو ظهرها میخوردن و باهاش هم سازگار بودن …زیر نظر دکتر دپاپکس رو قطع کردن و مشکلی هم نداشتن بعد از اون مادرم سرخود دو روز الانزاپین رو مصرف نکرد و چند روز هم روزه گرفت و الان با وجود اینکه الانزاپین رو میخوره وقرص دپاپکس رو هم‌زیر نظر دکتر شروع کردن اما علایمی مثل خشکی دهان بی قراری شدید از صبح تا عصر و مور مور شدن دست و پا و ضعف رو دارن …توی اینترنت دیدم اینا از عوارض الانزاپین هستن …میخواستم بدونم ایا اینا عوارض الانزاپین هست و ایا لازم این قرص عوض بشه براشون؟؟؟ چون دکتر خودش فقط گقتن قرص دپاپکس رو دوباره شروع کنند کنار الانزاپین و دستور ی ازمایش خون دادن ک هنوز جوابش اماده نشده
    ممنون میشم راهنماییمون کنید…

Comments are closed.