خوب و بد ِ قرص اولانزاپین

بی اشتهایی عصبی

– اولانزاپین چیست:
اولانزاپین (olanzapine) جزو دسته دارویی ضد روانپریشی (antipsychotic) و ضد سرخوشی (antimanic) می‌باشد که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز اثر می کند ولی علاوه بر این موارد، این قرص کاربردهای دیگری هم دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک بعنوان درمان کمکی در حالات نروتیک مانند اضطراب و وسواس و اختلالات خوردن (بی‌اشتهایی عصبی) و افسردگی هم می تواند به کار رَوَد. پس هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را از زبان خودش بشنوید. شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو یا صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی و کارآمد نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف اولانزاپین:
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:
۱- بیقراری شدید (agitation)
۲- اختلال بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervoza): مبتلایان که اکثرا خانم هستند به تصور ِ واهی ِچاق بودن، از خوردن غذا امتناع می‌کنند.

الانزاپین
الانزاپین

۳-افسردگی مقاوم به درمان (treatment resistant depression)
۴- فاز سرخوشی (mania) اختلال دو قطبی (bipolar)
۵-بدبینی و پارانوییا (paranoia)
۶- توهم و هذیان در روانپریشی‌هایی مانند اسکیزوفرنی

۷- هر چند این دارو بهتر است بالای سن سیزده سالگی مصرف شود ولی ممکن است گاهی در اختلالات مخصوص کودکان مانند اختلالات طیف اوتیسم  و همچنین اختلال سلوک(conduct) بنا به صلاحدید پزشک بکار رود.
۸-روانپزشکان با تجربه که به مکانیسم اثر دارو‌ها مسلط هستند ممکن است این دارو را بنابر صلاحدید ِ بالینی خود، در مواردی چون حالات اضطرابی و وسواسی و همچنین اختلالات تجزیه ای (Dissociative Identity Disorder)بعنوان داروی مکمل برای کاهش مقاومت دارویی یا برای افزایش اثر سایر ِدارو به کار ببرند. بنابرین تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

– منع مصرف اولانزاپین:
در سالمندان مبتلا به آلزایمر که همزمان دچار حالات روانپریشی (هذیان و توهم) می‌باشند بهتر است از تجویز این قرص پرهیز کنیم چرا که احتمال بروز سکته‌های ریز و خفیف مغزی (mini stroke) در آن‌ها بالا‌تر می‌رود.

– اسامی تجاری:
– زایپرکسا (zyprexa)
– زایپرکسا زادیس (zyprexa zadis)
– زولافرن (Zolafren)

-سیمبیاکس(symbyax):ترکیبی از اولانزاپین و فلوکستین(olanzapine+floxetine) است که برای افسردگی های مقاوم به درمان بکار میرود.البته این ترکیب در ایران موجود نیست.

 

زایپرکسا
زایپرکسا

 

– دوزاژ اولانزاپین:
این قرص در دوزهای۲. ۵(دو و نیم) و ۵ و ۱۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. دوز متوسط درمانی آن بین پنج تا ده میلی گرم است و یک بار در روز مصرف می‌گردد. دوز حداکثری آن بیست میلی گرم می‌باشد.
اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید. قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

– نکات مهم در مصرف اولانزاپین:
۱-اگر دچار آلرژی شدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تونه این‌ها باشه: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکنه با خوردن این قرص بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی شوند (mini stroke)
۳- ممکن است این قرص برای افراد چاق یا افرادیکه مستعد چاقی هستند انتخاب مناسبی نباشد
۴- این قرص ممکنه ۴ تا ۶ هفته طول بکشه تا اثرات خوبش رو نشون بده پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.
۵- در حاملگی و شیر دهی مصرف این دارو قدغن است.
عوارض اولانزاپین:
۱-عوارض خفیف: احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفره. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگه بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوع ِ ان‌ها به معنای قطع ِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید: -یبوست -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی-خستگی، بیقراری، ضعف – احتباس مایعات – افزایش وزن – راش پوستی.
۲- عوارض جدی: هر چند این عوارض کمیاب و نادره ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی ان‌ها حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید:
– اختلال قاعدگی در خانم‌ها
– بزرگ شدن سینه‌ها در مردان
-چاقی افراطی و افزایش کلسترول
-افزایش قند خون (دیابت)
-اختلال در ریتم و ضربان قلب
– تشنج
– بروز لختهٔ خونی در اندام‌ها
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
– تورم مفاصل

– یک توصیهٔ مهم:
– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقص ِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.
-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

32 Comments

  1. سلام
    پسرم ۲۳ ساله دارم که در مدت دانشجویی دچار مشکللاتی شده که ما خیلی دیر متوجه شدیم مثلا فکر میکرد تو خونه دوربین هست و دارن صدا و تصویرش رو جاسوسی میکنن یا جایی میرفتیم به ما میگفت تو غذا سم ریخته شده نخورید
    یا اینکه تصمیمات غلط زیاد گرفته که بضررش بوده
    از اونجایی که ما موفق نشدیم پیش دکتر ببریمش خودمون رفتیم دکتر و شرح حال رو برای اقای دکتر بازگو کردیم و اقای دکنر برای پسرم الانزاپین و دپاکین تجویز کردن الان ب مدت ۳۶ روز هستش ک قرصها داخل ابیموه میریزم و بهش میدیم تنش ها کم شده حرفهایی که بیان میگرد دیگه گفته نمیشه خوابش طولانی شده یطورایی خیلی ارومتر شده
    خواستم نظر شما رو بدونم که نوع بیماری چی هستش؟
    و اینکه دوره درمان چه مدت طول میکشه ؟ ایا کاملا خوب میشه و این بیماری دیگه بر نمی گرده؟
    با تشکر

    • بنده که ایشون رو ندیدم.واقعا نمیدونم.پزشک خودش بهتر از هرکسی جواب این سئوالات رو میدونه

  2. سلام آقای دکتر بنده به علت ptsd شدیدی که داشتم دکتر سیتالوپرام تجویز کرده بود ولی چون بهبودی نداشتم امروز برام الانزاپین تجویز کرده

    اقای دکتر نمیدونم چه ربطی داره این دارو به بیماریم

    شما الانزاپین را برای ptsd که همش افکار منفی و اضطراب شدیدی که دارم تایید میکنید یا نه؟

  3. سلام آقای دکتر،من به دلیل بی اشتهایی عصبی الانزاپین مصرف میکردم ولی چون در طول روز خیلی خواب آلوده و گیج بودم بخاطر کنکور نتونستم بیشتر از یک هفته بخورم و پزشک یک ماه فاصله انداختن و الان دوباره گفتن چاره ای نداری باید مصرف کنی. دارویی نیست که خواب آور نباشه یا حتی اثرشو خنثی کنه؟!

  4. با سلام
    مادری دارم که دچار کانسر ریه متاستاز به استخوان، کبد و کلیه می باشد.در حال دریافت شیمی درمانی و پرتو درمانی است.
    قبل از شیمی درمانی هم حالت تهوع شدید و استفراغ داشتند و حتی با داروهای تزریقی رفع نشد.
    با مراجعه به پزشک فوق تخصص گوارش،داروی آلانزاپین ۲/۵ و نورمازین ۲۵(کلرپرومازین) را تجویز کردند که باخوردن آن ها تهوع خیلی خیلی کم شد.
    خواستم ببینم این داروها ،ضرری ندارند ؟؟
    چون بیمارمون مشکل قلبی دارد و داروی کنکور۲/۵ و اسپیرولانگتین مصرف می کند.
    میشه مصرف آن ها را قطع کرد؟؟؟

    • این دو تا هم تسکین و ارامش خیلی زیاد میدند و هم ضد تهوع هستند .چیزی که مادرتون شدیدا به اونها احتیاج داره.الان چیزهای دیگه اصلا مهم نیست

  5. سلام وقت بخیر.مدت زمان شروع اثر داروی الازپین چند ساعت است؟یعنی از زمان شروع مصرف چند ساعت طول می کشد تا حالت خواب آلودگی و سایر عوارض مشاهده شود

  6. سلام و عرض ادب آقای دکتر
    من میخوام بخاطر بی اشتهایی عصبیم قرص میرتازاپین مصرف کنم برای شروع چقد باید مصرف کنم و بعدا چطور ؟خیلی ممنونم

    • خب این سئوال شما یعنی تجویز دارو
      اونم بصورت کورکورانه و بدون معاینه از نزدیک
      اینجور تقاضاها به نظرم هم غیر منطقیه و هم بی احترامیه
      بهر حال باید بین کار پزشکی و انلاین شاپ که از روی مبل راحتی ِ خونتون سفارش میدید تفاوت قایل بشید

  7. سلام وقت بخیر پدرم ۸۸ سال دارند جدیدا دکتر قرص اولانزاپین ۵ تجویز کردن برای بیخوابی شبانه و بد بینی
    الان دچار کرونا شدن البته رو به بهبودی هستن .از امروز یک دفعه شروع به هذیان گفتن و ببخشید خودشون از سرویس بهداشتی استفاده میکنن ولی امروز رفتن سرویس بدون ابکشی آمدن بیرون حالت فراموشی، آیا تاثیر اولانزاپین است؟ موارد منع مصرف این قرص در افراد مسن باعث سکته خفیف میشه آیا درسته؟ ممنونم راهنمایی بفرمایید

    • داروی بدی نیست
      شاید لازم باشه دوز داروش به کمتر از نصف کاهش پیدا کنه
      و در شرایط حاضر شاید قطع دارو و تعویض اون صلاح باشه

  8. سلام اقای دکتر من برای کبد چرب مکمل لیورکر می خورم و برای افسردگیم اولانزاپین و پاروکستین قبل از خواب می خورم.بین لیورکر با قرص اولانزاپین و‌ پاروکستین چقدر باید باشه؟

  9. سلام دکتروقتتون بخیرمن۲۳سالمه واز ۱۴سالگی که واردمدرسه‌تیزهوشان‌شدم‌مشکلات‌من‌شروع‌شد‌وهرروز‌صبح‌شروع به‌استفراغ‌میکردم‌تاچهارسال‌مدرسه‌همیشه‌قرص‌های‌گوارش‌ میخوردم‌بعدکه‌سرکنکورهم‌استفراغ‌کردم‌بهمن‌که‌پشت‌کنکوربودم سه‌هفته‌نتونستم‌چیزی‌بخورم‌وقتی‌بیمارستان‌بستری‌شدم‌گفتن‌ مشکلات‌استرسی‌ازاون‌سال‌دکترهای‌زیادوقرصهایی‌مثل‌الانزاپین سرترالین‌ریسپریدون‌اس‌سیتالوپرام‌تریفلوئوپرازین‌پاروکستین میرتازاپین‌وخیلی‌داروهای‌دیگه‌که‌بخاطراینکه‌حافظم‌بسیارضعیف شده‌یادم‌نیست‌من‌تازمانیکه‌دارو‌استفاده‌میکنم‌مشکلی‌ندارم‌اما وقتی‌دوره‌داروهام‌تموم‌میشه‌طبق‌دستورپزشک‌وکنارمیزارم‌دوباره بی‌اشتهایی‌های‌من‌وگاهی‌اوقات‌استفراغم‌شروع‌میشه‌‌من۴۸‌بودم که‌این‌چندوقت‌شدم۴۴‌ودیشب‌هم‌شب‌ادراری‌داشتم‌این‌مسایل‌اشتها حال‌منوبدمیکنه‌ولی‌ازقبل‌من‌نگرانی‌نداشتم‌من‌برای‌درمان‌مشکلات‌ خودم‌رشته‌روانشناسی‌خوندم‌من‌مشکلاتی‌درزندگیم‌ندارم‌که‌بخام اینطورواکنش‌نشون‌بدم‌ازتون‌میخام‌کهمن‌برای‌مشکلم‌‌به‌چه‌تخصصی مراجعه‌کنم

  10. سلام آقای دکتر خوب هستید
    ببخشید آیا گزگز دست و پا از عوارض مصرف الانزپین است ،؟ایا این عارضه ادامه دار باشد خطرناک است و باید قرص قطع بشه و در صورت جایگزینی کدام قرص بهتر است ،بیمار مبتلا به افسردگی همراه بدبینی و حس رقابت استرس و گاهی هم توهم شنیداری دارد و بعضی وقتا افراد را اشتباه میگیرد و داروهای نورتریپتیلین ۲۵ و الانزپین ۵و پرانوال در هنگام خواب مصرف میکند
    یک مدت ترانکوپین هم میخورد دچار آشفتگی و پرخاشگری.و عصبانیت میشد ،یک مدت هم ریسپریدون و اریپرازول میخورد دچار کم خوابی میشد ؟؟؟ممنون اگر راهنمایی کنید

    • بهر حال شما مجبورید این درمان رو ادامه بدید و فقط بخاطر گز گز دست و پا نمیشه قطعش کنید.شاید به قند یا چربی مربوط باشه.از دکتر متخصص داخلی راهنمایی بگیرید

      • سلام آقای دکتر عیدتان مبارک،
        عرض کنم خدمت شما بیمار ما حدود یک خانم چهل ساله میباشد،حدود بیس سال پیش دکتر تشخیص افسردگی برایش داد و از آن وقت تا کنون بصورت دوره ای از قرصهای نورتریپتیلین ۲۵،ریسپریدون۱,کلوناز ۱
        پرانول ۲۰////تریمیپرامین ۱۰۰،پرفنازین ۸ پرانول ۲۰
        ///آلپرازولام و والپروییک اسید///و اخیرا هم الانزپین ۵و نورتریپتیلین ۲۵و پرانول ۲۰مصرف میکردند
        حدود یک سال پیش بعد فوت مادرش که بیشتر با اون رابطه داشت داروهایش را قطع کرد.
        علایمی مثل استرس زیاد ،بدبینی و حس رقابت و خود کم بینی دارد و به چهره و اندام خودش گیر میده ،پرخاشگری زیاد دارد و زیاد عصبانی میشه،صدا تو گوشش هست بیشتر صدای کسانی که با اون ها حس رقابت دارد،اخیرا هم یه جورایی با خودش فکر و خیال می‌کنه و یهو میزنه زیر خنده ، من مجبور می قرص الانزپین ۵ و نورتریپتیلین ۲۵و پرانول را تو کپسول آهن بذارم خدا خیرتون بده

  11. اگر قرص الزاپین برای ادمهای چاق مناسب نیست چرا دارویی که باعث چاقی نشودپزشک تجویز نمیکنند این قرص هم باعث پرخاشگری در فرد می‌شود وهم چاقی افراطی که خیلی سخته دوباره از دست دادن وزن اضافه

    • مراجعین اعصاب و روان بمحض اینکه متوجه میشن در حال چاق شدن هستند خودشون سریع به دکترشون مراجعه میکنند و نگرانیشونو اظهار میکنند

    • اغلب خیر.
      ولی خب همین سئوال شما نشون میده تاثیر هر دارو روی هر فردی متفاوت و حتی برعکسه
      امیدوارم اون صدها نفری که این سئوال و جوابها رو دنبال میکنند به این نکته توجه کنند
      بهرحال شما این دارو رو صبح مصرف کنید

Comments are closed.