دلوکستین (سیمبالتا) مهار افسردگی

– دلوکستین (سیمبالتا)چیست: 

-داروی دلوکستین(Duloxetin)  یا سیمبالتا (Cymbalta)  که از طریق  افزایش “سروتونین” و “نور اپی نفرین” در  مغز اثر می کند ،داروی نسبتا جدیدی است که بخاطر این تاثیر ِ دوگانه (سروتونین + نور اپی نفرین) سودمندی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر ِ ضد افسردگی دارد .این دارو میتواند با افسردگی های مزمن و  قوی که به سایر داروها مقاوم و سرکش بوده اند جدال کند و شادی و نشاط را برای فرد مبتلا به همراه آورد.علاوه بر این خاصیت نشاط آوری،یک تاثیر ِ ویژه ی این دارو از  بین بردن دردهای عصبی مزمن در آرتروزها ،دردهای عصبی،کمردردها و دردهای بیماران دیابتی می باشد.cymbalta-box

– موارد مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:

۱- اختلال افسردگی ماژور (major depressive disorder)

۲- اختلال اضطراب منتشر (generalized anxiety disirder)

۳- اختلالات سیستم اعصاب حسی در بیماران دیابتی (diabetic peripheral neuropathy)

۴- فیبرومیالژیا (fibromyalgia)

۵- استئو آرتریت (osteoarthritis)IMG_20160813_151434

۶- کمردرد

۷- دردهای مزمن (choronic pain disorder)

۸- در خانمهایی که در کنترل ادرار خود مشکل دارند ( stress urinary incontinence)این دارو از طریق تقویت اسفنکتر ادرار  این اختلال را درمان می کند.که برای این اختلال این دارو دارویی با اسم (Yentreve)در بعضی کشورها موجود است.

– منع مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت دچار احساس کاذب “خود پزشک پنداری” نشوید و شروع به خوردن این دارو نکنید همچنین سرخود دارویی که برای خودتان موثر بوده  است را به دیگران توصیه نکنید.این کار عواقب خطرناک و غیر قابل پیش بینی دارد.

۲- وجود بیماری گلوکوم (فشار بالای داخل چشم= آب سیاه)

۳-مصرف همزمان با داروهای ضدافسردگی مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز(MAOi) مانند فنلزین-ترانیل سیپرومین -سلژیلین -ایزوکربوکسازید

۴-مصرف همزمان با تیوریدازین

۵- فشارخون بالا

۶- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۷- سه ماه اول حاملگی

۸- شیردهی

۹- نارسایی کبدی

۱۰- نارسایی کلیوی

۱۱- بیماری صرع

۱۲- اختلالات انعقادی

۱۳- در کسانیکه مستعد سو مصرف مواد هستند

۱۴-توجه : گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی.

۱۵- آلرژی

۱۶-مصرف همزمان با الکل(بالا رفتن احتمال صدمه به کبد)

۱۷-مصرف همزمان دلوکستین با مسکن ها(آسپیرین -بروفن -سلکسیب -دیکلوفناک -ناپروکسن و غیره)ممکن است منجر به کبودی زیر پوست بعلت اختلال در انعقاد خون گردد.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

Duloxetin

_اسم تجاری  

Cymbalta

-irenka

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱-این قرص در دوزهای  ۲۰ ، ۳۰و ۶۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-حداکثر دوز درمانی آن  ۶۰ میلی گرم است  که بهتر است جهت کاهش عوارضی مانند تهوع در دو دوز  ۳۰ میلی گرمی(یکی صبح-یکی عصر) مصرف گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از  ۲۰میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع شدید می گردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸- دوز بالای ۶۰ میلی گرمی در روز یعنی تا ۱۲۰ میلی گرم هم میتوان مصرف کرد ولی بعید است سودمندی و تاثیر بیشتری داشته باشد.

۹- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند تا بدینوسیله از ایجاد حس تهوع جلوگیری شود.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد که علایمش اینهاست:اضطراب – تهوع- بیخوابی – تحریک پذیری.

۱۱-این قرص  فشار خون سیستولیک شما را از۱۲۰ به ۱۲۲  و فشار خون دیاستولیک شما را از   ۸۰ به ۸۰/۵  افزایش می دهد. پس  به پزشک داخلی  ِ خود این مطلب را یادآوری کنید.همچنین این دارو قند خون را هم اندکی بالا می برد.

– نکات مهم در مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.

۲-موقع نشست و برخاست از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده،یکدفعه از جای خود برنخیزید چون ممکن است بعلت افت فشار خون لحظه ای،دچار سقوط و شکستگی اندامها یا سر بشوید.

۳- نیمه عمر این دارو ۱۲  ساعت است و بهتر است در دو نوبت مصرف شود تا عوارض کمتر شوند.خالی بودن شکم باعث افزایش جذب این دارو میگردد.

۴- این قرص ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.قطع ناگهانی خودش ایجاد کننده ی حالات ناخوشایندی مانند   اضطراب – تهوع-بیخوابی و تحریک پذیری  خواهد شد.

۵- از انجام رانندگی یا کارهای ریزی که مستلزم دقت می باشد،در روزهای اولِ مصرف دارو اجتناب کنید.

عوارض دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

-یبوست یا اسهال – تهوع -گیجی -خشکی دهان  -خواب آلودگی -مشکل در بخواب رفتن-خستگی – کاهش اشتها -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

-بیشترین عارضه ی  دلوکستین تهوع است که در خیلی از موارد موجب قطع دارو توسط مصرف کننده می شود.بنابراین بهتر است پزشک معالج ِ شما جهت پیشگیری،از همان ابتدا داروی ضد تهوع نیز تجویز نماید.

۲- عوارض جدی:

احتمال بروز این عوارض کم است فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:
-مشکلات کبدی:که با علایم خارش -خستگی مفرط-فقدان اشتها -ادرار تیره -زردی -درد بالای معده – تهوع،خود را نشان می دهد.

-واکنش در سیستم عصبی مرکزی که با علایم:سفتی عضلات – تعریق – گیجی -ضربان تند یا نامنظم قلب -لرزش و تب بالا خود را نشان می دهد.

-علایم ازدیاد بیش از حد سروتونین در بدن  بصورتِ :تب – توهم – سرآسیمگی -افزایش رفلکسهای بدن -استفراغ -اسهال – فقدان هماهنگی عضلات – از هوش رفتن،نمایان می شود.

-توجه:در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.draliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم) 

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

37 Comments

  1. من حدود ۷ ساله به فیبرومیالژی مبتلا شدم درد بدنی از کار و زندگی انداختتم از قرص دولکستین۶۰ و پرگابالین۷۵ استفاده میکردم ۶ ماه پیش یهو قطع کردم حدود دوهفته پیش دیدم افسردگی شدید دارم میگیرم انگیزه ندارم هیچی شادم نمیکرد طوری که حواسم از مشکل جسمیم به مشکل روحیم رفت دوباره رفتم دکتر روماتولوژیست بهم دولکستین۳۰ تجویز کردن
    میخورمش تب میکنم سردم میشه دچار سرماخوردگی میشم درد بدنیم بیشتر شده ولی از لحاظ روحی بیخیالتر و بهتر شدم انگیزه پیدا کردم
    بنظرتون دوز دارو کمتر بشه بهتر نیست یا بنظرتون جایگزین این دارو چی میتونه باشه چون شبا هم نمیذاره بخوابم گاها ۱/۴ قرص کلونازپام میخورم تا بخوام

    • داروهاتون خیلی خوب و آگاهانه انتخاب شده ،بله با تنظیم دوز به مصرفشون ادامه بدید

  2. باسلام خدمت اقای دکتر من دوسال پیش با سردردهای شدید،خشکی گردن ،فشار روی چشم مواجه شدم تا حدی که حتی نمیتونستم بشینم،و هیچ مسکنی ارومم نمیکرد بعد از کلی دکتر رفتن بالاخره تشخیص نشت مایع نخاع دادن،الان دوسال دولوکسیتین استفاده میکنم،خیلی اذیت می شوم،گرمای شدید بدن دارم به طوریکه زمستان پنکه روشن می کنم،بعضی شب ها تو خواب به قدری عرق میکنم که تمام لباس هام خیس میشه،یبوست شدید هم دارم،این دوستل هم همش در حال مراعات کردن هستم،نه ورزش،نه پیاده روی ،نه فعالیت انچنانی ،نه میتونم یه بار سنگین بلند کنم،وسط ستون فقراتم اگه یه مقدار خسته بشم تیر میزنه،درد شدید داره،دکتر طی این دوسال نه برام ام ار ای نوشت ،نه یه ازمایش،در صورتیکه من تو سایت خوندم عوارض کبدی این دارو دارد،من نمیدونم چیکار کنم،لطفا راهنمایی کنید،ایا واقعا من نیاز به ام ار ای ازمایش ندارم،و این قرص تا کی بخورم.

  3. ممنون دکتر برای راهنمایی
    البته من آلپرازولام مصرف میکنم که احتمالا شما فکر کردین کلونازپام هست. البته از یک گروه هستند فرقی نداره.

  4. سلام آقای دکتر
    آقای دکتر من دلوکستین، آریپیپرازول مصرف میکنم. بر خلاف نظر پزشکم برای بیخوابی آلپرازولام مصرف میکنم. من بیخوابی شدید دارم و از طرفی در طول روز دائما کسل و بیحال هستم و نمیتونم کاری رو انجام بدم. هر کاری میکنم سریع خسته میشم و لرزش دست میگیرم.من شدیدا وابسته اش شدم، یک مدت جایگزینش کلردیازپوکساید استفاده کردم اما هیچ فایده ای نداشت. من ۲ میلی ظهر برای خواب مصرف میکنم و ۲-۳ میلی شب. ضمنا احساس میکنم دلوکستین منو بیشتر افسرده کرده به جای بهبود با گذشت یک ماه (۲۰ میلی روزی ۲ بار)
    ملاتونین هم مصرف کردم باز تاثیری نداشت. آرزوی یک خواب راحت بدون دارو دارم. تکنیک ریلکسیشن رو بهم روانشناس آموزش داده، تاثیر داره؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • افسردگیت مال کلونازپامه،رها شو ازش،اروم اروم کمش کن،اخه کجای دنیا برای خواب بعدازظهر کلونازپام میخورن،این چه کاریه،خواب روز قاتل خواب شبه،واسه خودت دکتر شدی؟!یه مدت روزها نخواب،صبحها با سیلی خودتو بیدار نگه دار،تا شبها خوابت ببره،از بیخوابی نترس،یه مدت سختی بکش درست میشه
      خواب خوب یعنی خواب بدون قرص،هر قرص خوابی بخوری بار به همین جایی که الان هستی،میرسی
      یه مقاله روشهای خواب خوب تو همین سایت داریم

      • سلام
        آقای دکتر برای درمان افسردگی ماژور دلوکستین قویتر هست یا لووکس ؟ ضمنا من به دلیل اظطراب و افسردگی شدید و فوبیای اجتماعی به مدت بیست روز در بیمارستان روانپزشکی بستری شدم و از آن موقع به بعد تا حالا مدت ۷ سال هست که دلوکستین ۶۰ روزی دو عدد و ریسیپریدون یک شبی یک عدد مصرف می کنم به نظر شما تا چه مدت دیگر باید این داروها رو مصرف کنم از دکتر خودم که پرسیدم گفت معلوم نیست!شاید همیشه شایدم روزی قطع بشه خواستم نظره شما رو هم در این مورد بدونم ؟ باتشکر

        • بستگی به همت خودت داره که بری تو جامعه و با ترسهات روبرو بشی یا نه
          بنظر میاد شما فقط به دارو تکیه کردی
          کسی که فقط با دارو میخواد درمان بشه طبیعتا همیشه باید دارو بخوره

  5. با سلام مجدد.

    من در کودکی دو سه تا تروما رو پشت سر گذاشتم. که مهمترینش ازار جنسی در کودکی بوده. خودم حدس میزنم که علت افسردگی من در بزرگسالی همین قضیه باشه. الان دوره دوم افسردگی من هست.البته به غیر از این دو دوره، احتمالا در نوجوانی هم دچار افسردگی بودم ولی به پزشک مراجعه نکردم.
    در دوره قبل که ضمن مصرف دارو برای رواندرمانی به چندین روانشناس مراجعه کردم.که یکی از اونها ۴سال ادامه داشت. ولی روی تروماهای کودکی کار نشد. دوره روانکاوی هم اونقدر هزینه بر بود که ادامه ندادم.

    حالا سوال من اینه که ایا رواندرمانی و به ویژه تمرکز روی تروماهای کودکی اثری بر افسردگی کنونی من داره؟ یا داروهای ضدافسردگی کافی هستن. و این توضیح رو اضافه میکنم که با وجود یادگیری یه سری مهارتها و پیدا کردن شناختهای جدید در اون ۴_۵سال، در پیشگیری از عود مجدد افسردگی چندان تاثیری نداشت.

    • دکتر خوبی رو برای مشاوره روانپزشکی انتخاب کردید.من ازشون خیلی خوب جواب گرفتم.گرچه مطمئنم اگر به تجویزاشون کامل عمل میکردم نتیجه بهتر هم میشد. ایشون خودشون علیرغم مطالعات روانشناسی منو به روانشناس ارجاع دادن.شاید اگر میرفتم زودتر و بهتر نتیجه میگرفتم.ولی با تجویزهای قبلی دکتر در دو سال اخیر و به خصوص تجویز اخیرشون یعنی این کپسول دلوکستین که چهارماه طول کشید وضعیت خوبی دارم.
      به هرحال با همه این مزایای دارو درمانی فکر کنم یه کم کوه درمانی و مطالعات مثبت گرایی و عدم تمرکز وسواسگونه روی دوز و نوع داروها عالی باشه…ممنون دکتر

  6. سلام اقای دکتر. وقت بخیر

    بر اساس نظر پزشکم چند روزی هست که دوز دلوکستین ۶۰ رو به ۴۰ کاهش دادم. و سراترلین رو از ۲۵ به ۵۰ افزایش دادم. و همچنین روزی دو تا لاموتریژین ۱۰۰ مصرف میکنم که نسبت به ماه قبل افزایش یا کاهش ندادم.

    دو روز هست که دچار حالات افسردگی و بی حوصلگی شدم. ایا ممکنه این از عوارض موقت کاهش دلوکستین باشه؟

  7. سلام دکتر وقت بخیر حدود شش ماه هست دولکسین مصرف میکنم ابتدا برای شروع به مدت دو هفته با دوز ۳۰ شروع کردم و الان روی ۶۰ میل هستم.در حال حاضر در بیمارستان به علت عفونت مفصلی که داخل لگن ام اتفاق افتاده بستری هستم امروز دو روز هست دارو مصرف نکردم و حالت سر گیجه و حتی صدای حرکت چشمان ام را هم می شنوم . سوال من این هست که
    دوران درمان دارو دولکسین ۶۰ چند مدت هست؟ ایا این دارو بعد از قطع توسط پزشک امکان برگشت هست؟
    راههای قطع دارو چیست؟
    با تشکر مهدی از استرالیا

  8. سلام دکتر وقت بخیر من مدتی ۳ساله که دارو های ضد افسردگی و ضد جنون مصرف میکنم البته تقریبا همه دارو های اعصاب را امتحان کردم ولی شاید یک مدت خوب میشم ولی مشکله که دارم این هست وقتی احساس بهتر شدن میکنم بعد دارو ها را یک دفعه قط میکنم با اینکه میدونم عوارض داره ولی دست خودم نیست میشه بفرماید مشکل من چیست؟ ببخشید طولانی شد ممنون

  9. با سلام بنده چند سالی هست که سرترالین با دوز ۲۰۰ میل میخورم بخاطر وسواس و افسردگی مزمن،، ولی هنوز افسردگی و بخصوص بی حوصلگی شدید دارم،، ایا جایگزین کردن دولوکستین به جای سرترالین میتونه کمک کنه ؟ با تشکر

  10. سلام دکتر.من راجع به اضافه کردن کردن توپیرامات به دلوکستین با دکترم صحبت کردم اما گفتند عوارض نا مطلوبی داره از جمله: اختلال در حافظه، احتمال افزایش سنگ کلیه (که من خودم سنگ کلیه و کبد چرب دارم) و خستگی و افسردگی…با این وجود فکر میکنم اصلا صلاح نیست توپیرامات مصرف کنم. در حقیقت کمی ترسیدم. اینطوری بجای بهبودی افسردگی مشکلاتی هم به افسردگی اضافه میشه. اما گفتن تمام این عوارض در همه ی افراد دیده نمیشه. چون سیستم بدنی هر کسی یک پجور پاسخگویی داره.

  11. سلام و خسته نباشید. پزشک برام داروی دلوکستین تجویز کردن قیمتش نسبت به داروهای ضد افسردگی دیگر کمی بالاتر هست اما تا الان مثبت بوده حتی با دوز پایین…
    دکتر ترکیب دلوکستین و توپیرامات برای کاهش وزن مناسب می باشد؟
    اگر داروی توپیرامات به داروهای تجویزی اضافه شود وزن فرد را حفظ میکند یا اینکه از وزن فرد کم میکند؟

  12. سلام دکتر وقتتون بخیر من یه مدت بوپروپیون و فلوکستین برای افسردگی و وسواس شدید مصرف میکردم‌ عالی شده بودم ولی اثرش بعد چند سال تقریبا به صفر رسیده وحالت دوقطبی و مرزی تو خودم میبینم به نظرتون چه داروهایی ممکنه باز اثر گذشته رو‌داشته باشه

  13. با،سلام من خانمی ۳۰ ساله هستم،مدت ۱۰ ماه هست به علت اضطراب و افسردگی ماژور داروهای بوسپیرون۱۰،ولبان۱۵۰ودولکستین ۳۰،هر کدام روزی یک عدد مصرف میکنم،ولبان و بوسپیرون را یک ماهی میشود که قطع کرده ام،خودسرانه،چون در حال حاضر امکان دسنرسی به پزشکم رو ندارم،دولکستین ۳۰ رو اصلا نمیتونم قطع کنم،یک شب که مصرف نمیکنم شدیدا سرگیجه و تحریک پذیر و عصبی میشم،لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میتونم بتدریج این عوارض رو کامل از بین ببرم،در ضمن شنیده ام دولکستین ۲۰ یک شب در میان میتواند جایگزین شده و ان هم کم کم میتواند قطع شود

  14. سلام آقای دکتر.خسته نباشید.یسالیه بخاطرسردردهای عصبی وسوزنی همچنین فک و گوشم کمی گرفته میشد که تشخیص میگرن دادن حدود چهل روزی دلوکستین بیست مصرف میکنم اوایل حس بهتری داشتم اما این چندروز تمرکزم کمترشده ازگرفتگی فکم که معمولا نزدیک ایام عادت ماهیانه پیش میاد..این عارضه عادیه؟وادامه بدم؟چون شنیدم بعدازمصرف ممکنه یمدتی روحیه بدترشه که دارو با بدن کم کم اخت پیدا کنه

    • بله این دارو برای حالات سایکوسوماتیک مفیده…بنظرم تا دوماه ادامه بدید اگر مشکل برطرف نشد ،اضافه کردن داروی کمکی مثل والپورات سدیم ممکنه مفید باشه

    • سلام وقت بخیر مادرم سرخود چند روزه قرصهاشوکه سیمبالتین۶۰،ترانگوپین۱۰۰وژنیکس۱۰۰هست رو قطع کرده(حدود۶روزه)ولی مدام حالت تهوع و استفراغ داره و میل غذا نداره الان چکار کنیم تعطیلاتم هست ما واقعا مستاصلیم خواهش میکنم راهنماییمون کنید؟

      • ایشون باید دوباره همون قرصها رو شروع کنند و بعدا سر فرصت ذره ذره در عرض یکی دو ماه اونا رو با دستور پزشکش قطع کنه
        راه دیگه ای نیست

  15. درود بر شما آقای دکتر،،،دلوکستین از سرترالین قویتر هستش؟؟ آیا امکان جایگزینی این قرص با سرترالین هست؟؟

Comments are closed.