سود و زیانِ ریسپریدون

– ریسپریدون چیست: 

داروی ریسپریدون (Risperidone) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز  اثر می کند،برای  بهبود رفتار و همینطور برطرف کردن افکار غیر عادی (مانند افکار بدبینانه) بکار می رود.این دارو بیشترین شهرت خود را  در اِصلاحِ اختلالات رفتاری کودکان مانند بیش فعالی و اختلال سلوک  و همچنین در درمان علایم منفی بیماران روانپریش (مانند انزوای اجتماعی و کم حرفی) دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک  گاهی بعنوان درمان کمکی در سایر مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس نیز می تواند به کار رَوَد. این دارو اعتیاد آور نیست.

– هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید .شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها و یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو  و یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف ریسپریدون
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و  دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).

۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در  دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب ،موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشورهای دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده اند.

– منع مصرف ریسپریدون:

۱-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

۳-این دارو را همراه با الکل مصرف نکنید.

۴-چون این دارو درجه حرارت را بالا میبرد ورزش سنگین انجام ندهید.

۵- بیماری پارکینسون

۶-سرطان سینه

۷-اختلالات شدید کبدی و کلیوی

۸-اگر قرص فوروسماید (لازیکس) مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید.

– اسامیِ دارو :

نام ژنریک:

risperidone

_اسم تجاری  

risperdal

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ریسپریدون:

۱-این قرص در دوزهای ۱  و ۲ و۳ و  ۴  میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. بهتر است یکبار در روز  مصرف شود.این دارو همچنین بصورت قطره هم موجود است که میشود با آب،آب میوه(غیر از گریپ فروت)،قهوه یا شیر کم چرب مصرف کرد.ولی مصرف آن با چایی یا نوشابه کوکاکولا ممنوع است.

۲-شروع دارو با دوز (۱)  یا  (۲) میلی گرم در شب است که تا (۴ )میلی گرم در روز میتواند افزایش یابد.حداکثر دوز  درمانی آن شانزده میلی گرم است .ولی دوزهای بالاتر از( ۴ )میلی گرم همراه با احتمال بالاتر عوارض دارویی خواهند بود.نیمه عمر آن (۲۰) ساعت است.ریسپریدون اگر با کاربامازپین یا فنی تویین یا فنو باربیتال مصرف شود باید با دوز دو برابر مصرف شود.و در صورت مصرف ریسپریدون با فلوکستین یا پاروکستین،باید دوز ریسپریدون را کاهش داد.

۳-دوز شروع بهتر است کم باشد تا منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) نگردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها، حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنید

۹- موقع بلند شدنِ سریع، از حالت دراز کشیده یا نشسته به حالت ایستاده،ممکن است چند لحظه بعلت افت فشار خون ِوضعیتی، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم بشوید.بنابرین باید مرحله به مرحله و به آهستگی از جای خود بلند شوید.images

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است
آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد(سندرم قطع دارو).

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

– نکات مهم در مصرف ریسپریدون: 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳-خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد،پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

۵- در پسران، بزرگ شدن سینه ها یا چاقی ممکن است دردسرساز شود.

عوارض ریسپریدون: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– یبوست یا اسهال -درد معده – تهوع یا استفراغ -خشکی دهان -خواب آلودگی یا بیخوابی -بیقراری(restlessness) -سرآسیمگی (آژیتاسیون) – افزایش اشتها -افزایش وزن  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سر دل -درد عضلات یا مفاصل -راش پوستی -بزرگی پستان یا ترشح از پستان -طولانی شدن عادت ماهیانه یا عادت ماهیانه نشدن – مشکل در بینایی – مشکل در ادرار کردن -پوست خشک یا تغییر رنگ پوست.

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید باید بسرعت برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان، به بیمارستان مراجعه کنید:

-گیجی و ناهوشیاری
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد یا کهیر(احتمال سندرم استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب(تاثیر بر روی ریتم قلب،افزایش فاصله ی QT.
-از هوش رفتن
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن(تاردیو دیسکنزی)
-مشکل در بلع یا تنفس(التهاب مخاطات در واکنش آلرژیک و سندرم استیونس جانسون)
-در پسران و مردان، بزرگ شدن سینه ها و افزایش وزن شدید.
-نعوظ دردناک یا طولانی.

مسمومیت دارویی:

– در صورتِ خوردنِ تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.یا در کل کشور به شماره ۱۴۹۰ زنگ بزنید و گزینه ی دوم را انتخاب کنید.

رهنمودهای کلی: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صِرفِ وجودِ یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند با تنظیم خلق و رفتارتان،سرنوشت ِ شما را به سمت یک زندگیِ سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.
-منابع
www.mayoclinik.org
www.Rxlist.com
www.drugs.com
www.Medlinplus.gov
www.darooyab.ir

kaplan &sadock’s Synopsis Of Psychiatry

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

50 Comments

  1. با سلام ، پسرم چهار سال قبل دچار تشنج و سپس اختلالات رفتاری شد تحت درمان پزشک مغز و اعصاب قرار گرفت که داروی پیموزاید و دپاکین تجویز کردند متاسفانه درمان کاملی صورت نگرفت و اخیرا به روانپزشک مراجعه بدلیل رفتارهای توهمی و اظهار به خودکشی و دیگر آزاری دستور بستری در بیمارستان داده شد در حال حاضر تحت نظر روانپزشک و روانشناس داروی ریسپریدون یک میلی دوبار در روز و بی پریدن یک دوم و دپاکین ٢٠٠ میلیگرم حدود دو هفته مصرف میکنه اما دو روزه توهمش افزایش یافته و تیک هم داره که بیشتر قسمت گردن و چشمها را حرکت میده لطفا بفرمایید بیماری پسرم چیه ؟ اوتیسم ، توره ، اسکیزوفرنی و …..و آیا مصرف داروهای فوق مفید هست یا داروی دیگری را پیشنهاد میدهیدتا عوارض کمتری داشته باشه و نتیجه بهتر و سریعتری بگیریم . ممنونم

    • ماها که از دور میبینیم تشخیص نمیتونیم بدیم اگرم بدیم احتمال اشتباه زیاده،بهترین کار بستری کردن بودنه،پزشکای خودش بهترین تشخیصو میدن،اعتماد کنید،داروهاش هم بروزترین داروهاست

  2. آقاى دکتر البته خیلى کوتاه از این ماده مخدر استفاده کرده تفکر جونا این بوده طبیعیه مثل حشیش تو مهمونى استفاده کرده ولى عوارضش این بوده که چند ماه از زندگى عادى خودش افتاده
    آیا کاملاً خوب میشه ؟ چقدر طول میکشه؟

  3. سلام ممنون از اطلاعاتتون پسرم بیست وسه سال داره چند ماه گل (ماده مخدر) مصرف کرده بود دچار یک سرى عارضه مانند شیزوفرمى شد البته با توهم و بد بینى شدید با مراجعه به روانپزشک دکتر معرفى ابتدا آمپول فلوپتیکسول وبى پریدن ۵ براى چند ماه که به مرور با فاصله شد والان در حال حاضر فقط شبى یک قرصریسپریدون ۴و روزى سه قرص ترى هگزیفنیدیل مصرف میکنه البته از مشکلاتش خبرى نیست ولى حال عمومیش اینکه خیلى بى حال کم اشتها و به قول خودش دیگه اصلاً فکر نمیکنه خیلى هم وابسطه به خونه وخانواده شده البته چون اجازه رانندگى نداره بیشتر با خودمان بیرون میره در مورد دانشگاه هم اصلاً تمرکز درس خواندن نداره یک ماهه از این قرصها استفاده میکنه آیا این حالتهاش با کم کردن دارو از بین میره؟ مصرف گل باعث این موضوع شده چرا خطرناک بودن این مورد را براى اجتماع بخصوص جوانها نمیگن این موضوع مهمتر از جنگ تو یمن و سوریه که بیشتر وقت خبر را میگیره

    • بله بنظرم دکتر خوبی داشتید و خوب درمان کرده،همین عوارض رو هم ایشون با تنظیم دوز برطرف میکنه

  4. سلام اقای دکتر . برای برادرم زنی گرفتیم که قبلا از بیماری او اطلاعی نداشتیم و البته الان هم اطلاعات دقیقی نداریم و به گفته خانوادش رسپریدون مصرف میکرده . بعضی وقتها ایشون در خودشون هستن تو خیالات خودشون با کسی حرف میزنن یا تو مهمونی یا جمع چه بیرون باشه چه تو خونه ی دفعه شروع به خندیدن به صورت غیر ارادی و خیلی شدید میکنه. شبها اصلا خواب نداره و دایما در حال رقص هست چه در خواب چه در بیداری. اصلا اداب معاشرت نمیدونه و چیزهای کع بهش تذکر میدیم لحظه ای هست و بعد اون دوباره فراموش میکنه. میخواستم بدونم اسم این بیماری چیه و ایا قابل درمان هست. ممنون میشم سریع پاسخ بدید.

        • با عرض معذرت بنده در مورد اختلال دوقطبی تجربه زیادی ندارم
          فکر میکنم تشخیص دکترها در مورد شما درست بوده
          بهشون اعتماد کنید و داروهاتونو ادامه بدید

    • با عرض سلام آقای دکتر داروی که گفتید باید به دستور پزشک عوض شود دکتر از کرمان رفتند اگر پزشکی کرمان می‌شناسید محبت کنید نام ببرید که فرزندم خیلی عصبی شده

        • سلام من مادرم هالو پریدول مصرف می کنن روزی ۱۵ قطره به دلیل اختلال پارانویا سه سال بهش داریم باابمیوه پنهانی میدیم دکتر الان وزن بالای مادر کندی حرکاتشون خواب الودگیشوو به تازگی فشار بالا نگرانمون کرده یه دوره چند ماهه قطع کردیم تدریجی دوباره برگشت بدبینی شک عین همون روز اول شروع شد الان دوباره محبور به ادامه هستیم دکتر جایگزینی یا مکملی کنار برای از بین رفتن کندی و خواب الودگی و این چاقی که داره زانوهاشو اذیت می کنه ممنونم از پاسختون پیشاپیش

  5. سلام آقای دکتر. من به دلیل اختلال شخصیت وسواسی و تا حدودی هم افسردگی قرص های ریسپریدون ۱ ,کلومیپرامین ۱۰ و فلوکستین ۲۰ به مدت ۲۲ روز مصرف کردم اما هیچ تاثیر خاصی احساس نکردم.به نظر شمااگر قرص های خارجی مصرف کنم بهتر هست؟
    و در کل چون تا الان اثر نگذاشتن و بعضیاشون هم عوارض داره آیا لزومی داره مصرف رو ادامه بدم؟

    • کمی صبر کنید و.به دوز مناسب هم که پزشکتون تعیین میکنه برسونید لااقل چهل پنجاه درصد با همین داروها نتیجه میگیرید.داروهای خوبی هستند

  6. سلام خسته نباشید اقای دکتر
    راستش من یک پسر ۵ ساله دارم خیلی منو اذیت میکنه زیاد لجبازه همیشه خواهرشو اذیت میکنه هر اشیا رو ببینه ب طرف من و هر کس دیگه پرتاب میکنه اصلا نگاه نمیکنه کجای طرف می خوره دوسال پیش بردم پیش روانشناس بهش ریسپریدون یک میلی گرم داد شب و صبح یک چهارم قرص میدادم خوب شده بود بی حالش میکرد و باعث شب اداری شد منم بعد دو ماه قطع کردم الان نمیدونم باید چکار کنم دوباره شروع کنم تا کی باید قرص رو بهش بدم

  7. سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من به خاطر وسواس فکری شدیدی که دارم فلووکسامین با رییسپریدون دپاکین کلرونازپام میخورم
    مدت اثر دازو تا بهبودی کامل چقدره؟
    ممنون از راهنماییتون

  8. سلام خسته نباشید دکتر .خدا قوت
    آقای دکتر مشکل من اضطراب هستش خصوصا اضطراب اجتماعی همراه که گاهی همراه با افسردگی هستش.شدیدا دچار رفلاکس معده و خستگی هستم.
    آقای دکتر تو این چند سال داروهای فلووکسامین , اس سیتالوپرام , سرترالین(آسنترا) رو مصرف کردم.ولی عارضه هاش واسم زیاد بودن.از اضافه وزن گرفته تا خستگی و گیجی.هیچکدوم هم مشکل معده من رو کامل برطرف نکردن.پزشک گوارشم ایندفعه واسم امپرازول ,فلوکستین ۲۰ همرا با پروپرانول ۲۰ تجویز کردن و من نتیجه ای جالبی رو دیدم.آقای دکتر من وقتی ۴۰ ،۵۰ میلی گرم پروپرانول رو مصرف میکنم کلا نرمال میشم.تو این مدت با مصر طولانی مدت دعروهای ضد افسردگی هیچوقت همچین حسی رو تجربه نکردم.همچین مشکل معدم هم به طرز عجیبی خوب میشه.
    به نظر شما مصرف پروپرانول ۵۰ میلی گرم دو بار در روز واسه اضطرا خطرناک هستش? معمولا چه مدت باید مصرف کرد تا مشکل برطرف یشه?طول دوره درمان داره?
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    • پرانول درمان اضطراب احتماعیه درسته….منتهی شما رفتاردرمانی رو هم اضافه کنید که جرات ورزیت بیشتر بشه

      • سلام اقای دکتر.دختر من ۷ ساله هست تو مدرسه معلمش اوایل مهر ماه گفتن احتمال بیش فعالی داره و تمرکز هم نداره . پیش روانپزشک بردم و براش نصف قرص ریسپریدون ۱ میل رو هرشب و یک قرص فلوکستسن هر صبح تجویز کردن. برای دخارم خیلی فرق داشت و معلمش میگه کاملا مشخصه که کنترل شده هست.اما مشکلی که دارم اضافه وزنش هست شکم و پهلوش و باسنش خیلی بزرگ شده بچه من با وزن ۲۷۵۰ بدنیا اومد و همیشه خدا لاغر بود الان این اصافه وزن که شده۲۷ کیلو من و خودش رو ناراحت میکنه . چکار میشه کرد ایا علت این افزایش وزن ریسپریدون هست میشه اون رو حدف کنم و فقط فلوکستین بدم براش؟۶

        • اون قرصی که کمکش کرده همین ریسپریدونه به احتمال زیاد.
          ببینید اگر پزشکشون اجازه میده
          فقط همین یه دارو رو بدید

  9. دکتر سلام..شما فرشته هستید..چقدر قشنگ و با حوصله توضیح میدین داروهارو…خیلی بزر گوارید..من از مصرف ریسپریدون بسیار راضی ام…روزی یک گرم…

      • سلام من پسر دو سال و نمیه دارم در دوسالگی فوق تخصص اعصاب و روان خانم فروغ ریاحی براش رسپریدون تجویز کرد ولی تشخیص خاصی نداشت و فعلا گفتند بیش فعالی داره چند ماهه قرص دادم ولی جدیدا حس میکنم دارو دیگه تاثیری نداره . میخام بدونم بلید چکار کنم ؟

  10. سلام،پسری بیست ویک ماهه دارم،که هنوز حرف نمیزنه وانگار حرف مارومتوجه نمیشه یعنی دستور پذیری نداره وبیشتر در دنیای خودشه، دکتر مغز واعصاب براش ریسپیدون تجویز کرده شبی یک چهارم ولی من واقعا نگرانم ومیترسم این قرص و بهش بدم، البته بگم که دکتر خودش اوتیسم ورد کرده چون پسرم در شش ماهگی عمل قلب شده ودر ای. سی یو تشنج وکما داشته،البته گفتاردرمانی میبرمش،وراه افتادنش هم به کمک کار درمانی تو رو خدا کمکم کنید میترسم دکتر تشخیص اشتباه داده باشه واین دارو براش ضررداشته باشه،اگه میشه در مورد آینده این بچه هام توضیحی بدین ممنون

    • این تنها قرصیه که به همه ی بچه های کوچیک بخاطر مشکلات عصبی میشه داد.هزاران کودک در حال مصرف اون هستند

      • سلام جناب دکتر امروز برای پسر دوسال ونیم پزشک کودکان تجویز کردن ولی با دیدن این جمله ی شما با ارامش این دارو رو بهش میدم.

      • سلام خسته نباشید پسرم من ۵ ساله اش بیشتر از چندگانه نمیتونه حرف بزن پیش متخصص مغز اعصاب بردم واسش پیراستام وقرص ریسپریدون نوشته تا ۴۰ روز خورد بعد اون ازش نوار مغز گرفت که گفت پیش فعالی داره اختلال توجهی داره حالا بازیمون داروها داد وگفت ببر پیش دبستانی باهم سن های خودش در ارتباط باشه بنظرتون بچه ام خوبه میشه فقط اوتیسم هم گفت نداره

  11. سلام اقای دکتر من اسکیزو فرنی داشتم و وسواس فکری بسیار شدیدی هم داشتم و تمام افکارم راجع به مسائل مذهبی بود (از صبح که از خواب بیدار میشدم تا وقتی میخوابیدم به مدت یه سال و نیم) و چون در اسکیزوفرنی ادم با واقعیت فاصله میگیره نمیدونستم که بیمارم بخاطر همین یه بار خودکشی کردم که خونوادم نجاتم دادن بعد از اون به روانپزشک مراجعه کردم و بهم قرص فلووکسامین،ریسپریدون،تری هگزیفینیدل،پروپرانول دادن خدارو شکر در عرض دوماه توهماتم از بین رفت و هشتاد درصد مثل قبل بیماریم شدم
    الان سه تا سوال داشتم:
    ۱٫من هنگام بیماری دچار دژاووی شدید میشدم طوری که انگار در خواب قبلا این صحنه های زندگیم رو دیدم به دکتر گفتم دکتر برام داری والپرویک اسید نوشت و دژاووم نود درصد بهتر شد ولی حالا باز بعد از یک سال دژاووم برگشته آیا قرصی که دکتر داد برای همین بود؟و آیا امکان داره مریضیم(اسکیزوفرنی) برگرده؟
    ۲٫درمورد وسواسم هم خیلی کمتر شده نسبت به قبل ولی جوری هست که تا صحبت مسائل مذهبی میشه فکرایی تکراری تو سرم میاد و میره به دکترم که میگم واسم فلوکستین ۲۰(به همراه ریسپریدون) نوشت ولی چهارماه خوردم نتیجه ای نداشت الان واسم سرترالین(به همراه رسیپریدون) نوشتن که سه ماهه میخورم اینم نتیجه ای واسه وسواسم نداشت حالا میخواستم بدونم ایا وسواس من امکانش هست کامل از بین بره یا تا اخر عمر همرامه؟
    ۳٫من الان یک ساله که مرتب داروی ریسپریدون به همراه فلوکستین که بالا گفتم و سرترالین درحال حاضر میخورم ایا بعد از قطع دارو ممکنه که بیماری اسکیزوفرنیم برگرده؟ با این که من فهمیدم که اینا توهم بوده یا وسواس شدیدم برگرده؟
    ممنون میشم جوابمو بدید با تشکر…

    • خیلی خوب درمان شدید.دست دکترتون درد نکنه.بینش زیادی هم پیدا کردید.زیر نظر ایشون ادامه بدید تا عود نداشته باشید

  12. سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    پسر ۱۰ ساله من‌ دچار adhd است و الان یک هفته است که قرص رسپریدون مصرف می کند. من تغییرات محسوسی رو درش حس کردم . تمرکز بیشتر و انجام سریعتر تکالیف . ولی معلم مدرسه اعتقاد دارد که تغییری نکرده و ساعات آخر کلاس به شدت بی حال است . من قرص رو ساعت ۵ به او میدهم . وقتی دیرتر میدهم بی خواب می شود. به نظرتون قرص رو صبح به او بدهم ؟؟؟

  13. سلام من از ۱۳ سالگی خیالبافی می کردم الان ۳۳ سالمه و تو خیالبافی هام فکرهای منفی هم به هنم می رسد و منو خیلی اذیت می کنه همیشه فکر می کنم تو زندگی بلایی سرم آوردن و زندگیم نا بود شده همیشه تو گذشته سیر می کنم و حسرت می خورم الان ۵ ساله دارو می خورم یک سال اخیر رسپریدون۴ وبی پریدین می خورم وضعیتم فرقی نکرده آیا بیماری من درمان پذیر است نام این بیماری چیست چه کار کنم که دیگه خیالبافی نکنم لطفا جواب رو برام ایمیل کنید با تشکر

    • شما شخصیت اسکیزویید دارید(ربطی به اسکیزوفرنی نداره) داروی خالی برای شما کافی نیست .یه روانشناس خوب باید شما رو بیاره تو واقعیت

      • سلام اقای دکتر من تقریبا دو سه سال تریک مصرف کردم یه سالم شیشه الان تقریبا ۵۰ روزه تریاکو گذاشتم کنار ولی شیشرو نمیتونم
        بعد تقریبا ۳۰ روزه رفتم پیش روانپزشک ایشون رهاکین ۵۰۰ ریسپریدون ۲ وبیپریدن ۲
        تجویز کردن از ۷روز دوم تاثیرشو حس کردم ولی بعد اون پزشک دوز قرص هارو اینطوری بالا برد رهاکین یکی صبح یکی شب ریسپریدون یکی و نصفی فقط شب بیپریدن هم یکی شب یکی صبح
        بعد ار مداجعه دوم یه هفته ای هم خوب بووم ولی بعد از اون انگار یهویی حالتای گوشه گیریو افسردگیم برگشت
        فک کنم اخلالات سوئ مصرف مواد هست بیماریم ولی دکتر گفتن اول باید بیماریتو از بین ببری بعد ترک کنی

  14. سلام
    من با مصرف ریسپریدون حدود یک سال پانزده کیلو وزن اضافه کردم
    الان هم دارم دارو رو ادامه میدم و بازهم وزنم رو افزایش میده
    به دکترم گفتم میگفت کم بخور ولی مصرف غذای من عادیه و اگه کمتر از این
    بخورم بازدهی ندارم میخواستم بدونم راه دیگه ای برای جلوگیری از این مشکل هست؟

    • سلام باید با یک دکتر تغذیه مشورت کنید.ممکنه قرص ال کارنی تین بتونه کمکتون کنه تا وزنتونو پایین بیارید.همچنین در صورتی که ایشون صلاح بدونن آزمایش تیرویید بگیریید و از قرص لوتیروکسین برای افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن استفاده کنید.چنانچه علایم اختلال خلقی هم داشته باشید اگر روانپزشکتون موافق باشه قرص توپیرامات هم میتونه کاهش وزن بده،البته تحمل توپیرامات معمولا دشواره

      • سلام اقای دکتر تروخدا ج بدید دخترم عصبیه دکتر براش داروی رسپریدون ۱.۴ گفتن بدم ۲سالونیمشه پسرمم تقریبا ۵ساله خیلی شیطونه و کم خواب از خوابیدن فرار میکنه دکتر به اونم ملاتونین داد من به اشتباه از هردو قرص به جفتشون دادم مشکلی نداره به نظر شما ؟تداخل نداره اینا باهم

          • سلام وقتتون بخیر
            پسرم ۱۸ سالش هست و دچار تریزومی ‌۱۸ است که با مشکلات متعددی از جمله بیضه های داخل شکم پاهای کلافود در رفتگی لگن که خوشبختانه عمل های متعددی شده و مشکلات کلیوی و قلبش کم کم و به مرور زمان خوب شد و تا الان فقط داروی پوکی استخوان مصرف می‌کرد ولی مدت یک سال شده که خیلی عصبی میشه که براش دکتر ملاتونین و سرترالین تجویز کرد بعد از مدت سه یا چهار ماه که دارو رو خورد بیشتر عصبی شد و پرخاشگرتر به همین دلیل کم کم دارو رو قطع کردند و حالا گفتن از هفته آینده قرص رسپریدون رو شروع کنه آیا شما تجویز دیگری دارید که من با دکترش مشورت کنم البته پسرم وقتی سه سالش بود مهاجرت کردیم سوئد

      • سلام دختر یکسال و نه ماهه دارم ریسپریدون داده دکترش از وابستگی بعدش میترسم که چجور بلید قطعش کنم و دخترم کنار بیاد با این موضوع

Comments are closed.