سود و زیانِ ریسپریدون

– ریسپریدون چیست: 

داروی ریسپریدون (Risperidone) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز  اثر می کند،برای  بهبود رفتار و همینطور برطرف کردن افکار غیر عادی (مانند افکار بدبینانه) بکار می رود.این دارو بیشترین شهرت خود را  در اِصلاحِ اختلالات رفتاری کودکان مانند بیش فعالی و اختلال سلوک  و همچنین در درمان علایم منفی بیماران روانپریش (مانند انزوای اجتماعی و کم حرفی) دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک  گاهی بعنوان درمان کمکی در سایر مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس نیز می تواند به کار رَوَد. این دارو اعتیاد آور نیست.

– هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید .شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها و یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو  و یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف ریسپریدون
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و  دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).

۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در  دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب ،موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشورهای دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده اند.

– منع مصرف ریسپریدون:

۱-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

۳-این دارو را همراه با الکل مصرف نکنید.

۴-چون این دارو درجه حرارت را بالا میبرد ورزش سنگین انجام ندهید.

۵- بیماری پارکینسون

۶-سرطان سینه

۷-اختلالات شدید کبدی و کلیوی

۸-اگر قرص فوروسماید (لازیکس) مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید.

– اسامیِ دارو :

نام ژنریک:

risperidone

_اسم تجاری  

risperdal

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ریسپریدون:

۱-این قرص در دوزهای ۱  و ۲ و۳ و  ۴  میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. بهتر است یکبار در روز  مصرف شود.این دارو همچنین بصورت قطره هم موجود است که میشود با آب،آب میوه(غیر از گریپ فروت)،قهوه یا شیر کم چرب مصرف کرد.ولی مصرف آن با چایی یا نوشابه کوکاکولا ممنوع است.

۲-شروع دارو با دوز (۱)  یا  (۲) میلی گرم در شب است که تا (۴ )میلی گرم در روز میتواند افزایش یابد.حداکثر دوز  درمانی آن شانزده میلی گرم است .ولی دوزهای بالاتر از( ۴ )میلی گرم همراه با احتمال بالاتر عوارض دارویی خواهند بود.نیمه عمر آن (۲۰) ساعت است.ریسپریدون اگر با کاربامازپین یا فنی تویین یا فنو باربیتال مصرف شود باید با دوز دو برابر مصرف شود.و در صورت مصرف ریسپریدون با فلوکستین یا پاروکستین،باید دوز ریسپریدون را کاهش داد.

۳-دوز شروع بهتر است کم باشد تا منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) نگردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها، حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنید

۹- موقع بلند شدنِ سریع، از حالت دراز کشیده یا نشسته به حالت ایستاده،ممکن است چند لحظه بعلت افت فشار خون ِوضعیتی، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم بشوید.بنابرین باید مرحله به مرحله و به آهستگی از جای خود بلند شوید.images

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است
آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد(سندرم قطع دارو).

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

– نکات مهم در مصرف ریسپریدون: 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳-خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد،پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

۵- در پسران، بزرگ شدن سینه ها یا چاقی ممکن است دردسرساز شود.

عوارض ریسپریدون: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– یبوست یا اسهال -درد معده – تهوع یا استفراغ -خشکی دهان -خواب آلودگی یا بیخوابی -بیقراری(restlessness) -سرآسیمگی (آژیتاسیون) – افزایش اشتها -افزایش وزن  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سر دل -درد عضلات یا مفاصل -راش پوستی -بزرگی پستان یا ترشح از پستان -طولانی شدن عادت ماهیانه یا عادت ماهیانه نشدن – مشکل در بینایی – مشکل در ادرار کردن -پوست خشک یا تغییر رنگ پوست.

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید باید بسرعت برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان، به بیمارستان مراجعه کنید:

-گیجی و ناهوشیاری
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد یا کهیر(احتمال سندرم استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب(تاثیر بر روی ریتم قلب،افزایش فاصله ی QT.
-از هوش رفتن
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن(تاردیو دیسکنزی)
-مشکل در بلع یا تنفس(التهاب مخاطات در واکنش آلرژیک و سندرم استیونس جانسون)
-در پسران و مردان، بزرگ شدن سینه ها و افزایش وزن شدید.
-نعوظ دردناک یا طولانی.

مسمومیت دارویی:

– در صورتِ خوردنِ تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.یا در کل کشور به شماره ۱۴۹۰ زنگ بزنید و گزینه ی دوم را انتخاب کنید.

رهنمودهای کلی: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صِرفِ وجودِ یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند با تنظیم خلق و رفتارتان،سرنوشت ِ شما را به سمت یک زندگیِ سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.
-منابع
www.mayoclinik.org
www.Rxlist.com
www.drugs.com
www.Medlinplus.gov
www.darooyab.ir

kaplan &sadock’s Synopsis Of Psychiatry

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

33 Comments

  1. سلام آقای دکتر یه خبر خوش میخواستم بدم من ۱۰۰ تا داروخانه رفتم تو تهران ریسپریدون نداشتن آخرش رفتم ناصرخسرو ریسپریدون خریدم فقط قیمتش حدودا ۱۰ برابر داروخانست
    ولی خداروشکر هستش زیادم هست

  2. سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من دخترم ۱۰سالشه نزدیکه سه ساله ریسپریدون ۲مصرف میکنه الان تو بازار نیس یک هفته هس قرص ریسپریدون ۱رو اعددظهر و۱غددشب بهش میدم الان همبن منوال ادامه بدم یا داروی دیگری جایگزین کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام وقتتون بخیر دختر ۶ ساله ای دارم براش بیش فعالی تشخیص داده شده توسط روانپزشک قرص ریسپریدون ۱ برای شروع ۱/۸ ظهر و ۱/۸ شب ویندوز یکهفته صبح هم ۱/۸ و در نهایت بعد از یک هفته دیگر دوز ۱/۴
      با توجه به اینکه دو ماه فرصت دارم برای ثبت نام در مدرسه مورد نظر این قرص در این زمان اندک موثره در آرامش دخترم برای نشستن توی کلاس؟ پیش دبستانی مدرسه ازش شاکی هستن که سر کلاس نمیشینه و کارهای عجیب و خطرناک میکنه ضریب هوشیش در سنجش بالاتر از ۶ سال بود ولی متاسفانه رفتارش مناسب نیست

  3. درود و خسته نباشید
    آقای ممنون از وقتی که میذارید
    من به اختلال مرزی ptsd و… و وسواس فکری متوسط و تو بحث سرچ داروها و عوارض مزایا سایت خارجی داخلی و کلن مقایسه که یکی از دلایل نامپفق بودن درمان هام طی ۱۰سال اخیر بعد از مصرف تقریبا ۵۰درصد داروها روان و همچنین بعد از اینکه پزشکم منو به دکتری دیگر در شهر کرمانشاه که فاصله ۳ساعته دارم و اینکه بعد از مراجعه به فارابی و پزشک اورژانسم گف اینجا اتاق جدا نداره که تو دوس داری تنها باشی و اینکه اندازه من خودآگاهی داری تنها وسواس و عدم ثبات هویتت نمیذاره و… درمان شی،آقای دکتر عاجزانه درخواست کمک دارم
    اونم اینکه من باید تومحیط کنترل شده و اتاق مجزا باشم برا محدودیت سیگار شدید،تست و آزمایش تا دارو مناسب،کنترل کابوس ها و خوابم و روانکاوی تا حداقل منی که سالی ۱۰ت بدون نتیجه هزینه مردم ج بگیرم
    شما کدوم بیمارستان رو تو تهران معرفی پشنهاد میدین میمنت یا ایرانیان یا…اولویت پزشک باتجربه بقول خودتون و اتاق مجزا تنهایی حالم بهتره چون فلش بکها جزئی از زندگیم شده بعد ptsdهایی که داشتم

  4. سلام من ریسپریدون رو برای خواب مصرف کردم یعنی دکتر تجویز کرد من بقیه دارو هارو حذف کردم و فقط آستارا و ریسپریدون رو هنوز میخورم الان که ریسپریدون نایاب شده بدون ریسپریدون شب ها خواب نمی‌رم اگه ره خواب برم های خواب سبکی دارم و اکثرا دچار حالت بختک میشم ،چگونه این دارو رو قطع کنم

  5. سلام و درود جناب دکتر..
    مادر بنده بدلیل بیماری اسکیزوفرنی قرص ترانکوپین مصرف میکنن و زمانی که هذیان گویی داره قرص ریسپریدون.. و زمانی که قرص ریسپریدون مصرف میکنن هذیان گویی قطع میشه تا چهار پنج ماه هذیان گویی ندارن مجدد میاد سراغشون و مجدد ریسپریدون و این چرخه ادامه داره..الان قرص ریسپریدون پیدا نمیشه،چه قرصی رو شما پیشنهاد میکنین؟ پیشاپیش از وقت گذاشتن و پاسخگویی بسیار ممنونم

  6. سلام اقای دکتر برادر من مدن ۷ سال است که بیمار است بیشتر قرص های اعصابومصرف کرده اخبرا بخاطر هذیان های فکری و فکر زیرنظربودن قرصای ریسپریدون۲ شب یکی صبح یکی و کلونازپوم ۲ و والپرات سدیم ۵۰۰ صبح یکی شب یکی مصرف میکرد و خوب بود دکترش نصف قرص ریسپریدون رو کم کرده و فقط شده شبها ۱.۵ دوز ۲ و بقیه قرصا مثل قبل و پرانول هم اضافه شده با گذشت تقریبا یه هفته ده روز کمی علائم بدبینانه و تو فکر فرو رفتن برگشته آیا بخاطر کم کرون ریسپریدون هست ؟ دوباره همون دوز قبلی رو مصرف کنه علائم برطرف میشه ؟

  7. سلام استاد خسته نباشید . اگر کسی ۳ سال ریسپریدون ۲ بخوره یهویی قطع کنه چی میشه ؟ فقط اگر تشنج نکنم مشکلی نیستش می خواستم بدونم چه اتفاقی میفته برام چون هر جای شهرو گشتم نداشتن داروخونه

  8. سلام خسته نباشید
    من قرص ریسپریدون ۴ میل و فلوکسامین ۱۰۰ میل روزانه مصرف میکنم،اما الان هیچ داروخانه آیی قرص ریسپریدون نداره،توروخدا یه جایگذین واسه این قرص بهم معرفی کنید ؟!!🙏

  9. سلام خسته نباشید
    من قرص ریسپریدون ۴ میل گرم همراه قرص فلوکسامین ۱۰۰ میل مصرف میکنم اما الان هیچ داروخانه آیی قرص ریسپریدون نداره.تو رو خدا یه جایگذین برای این قرص بهم معرفی کنید؟؟؟!

    • اریپیپرازول
      اریپیپرازول
      اریپیپرازول
      اریپیپرازول
      اریپیپرازول
      اریپیپرازول

  10. البته دودکتر محترم یکی آریزوور ودپاکین ودیگری رسپیریدون ودپاکین تجویز کردن که رسپیریدون کلا با پسرمن سازگارتر هست حالا نمیدانم آریزوور برای مشکل فعلی بهترهست یا رسپیریدون

  11. سلام می خواستم بپرسم این قرص ریسپریدون ۲ که الان در بازارکمیاب است،مشابه دارد؟

    این قرص با بی پریدون ۲مصرف می شد.

    لطفا زود پاسخ بدهید.

  12. سلام آقای دکتر ببخشید داروی ریسپریدون برای بیش فعالی بزرگسالان هم فایده داره؟

    پسر من ۲۶ سالشه ریسپریدون میخوره می‌خوام ببینم فایده داره برای بیش فعالی ۲۶ ساله؟

  13. سلام وقت بخیر پسر من ده سالشه،از سه سالگی قرص ریسپریدون۱‌میل شبی یک عدد مصرف میکرد ولی الان در دارخانه ها موجود نیست چیکار کنیم

    • هالوپریدول نیم یا اریپیپرازول با دوز یکچهارم میتونن جایگزین خوبی باشن

  14. باسلام وخسته نباشید
    من حدود۱ماه قرص ریسپریدون۱صبح وشب مصرف کردم باتجویزدکترباتوجه به مشکلی که برام پیشآمده بودبعدریسپریدون ۲ به همراه ۱/۴ترازودن به مدت دوماه تجویزشدبنابدلیل تفکرات منفی واضطراب پیش آمده که کنترل شدمشکلاتی که داشتم ولی خواب روزانه ای که داشتم قطع گردیدچون شیفت کاری هستم نیازبه خواب روزانه(ظهر) احساس میشود.ولی خواب شبم خوب بودباتوجه به قرصهایی که میخوردم.آیااختلال خواب روزانه پیش آمده بابت قرصهاست واگرهست چه مدت بعدازاتمام دوره مصرف رفع میشود.یابخاطراضطرابی است که داشتم.نظرخوده دکترم بخاطراضطراب وزیادفکرکردن درموردخواب هست.بخاطربیخوابی دوره درمان دارویی شروع گردیدکه درحال حاظرالانزاپین+کابامازپین۴۰۰مصرف میشود.(البته برای درمان بی خوابی مصرف داروهای دیگرمانندلرلزپام وملاتونین بودندکه درحال حاظرقطع شدندوکاربامازپین راازدوز۲۰۰شروع کردند)باتشکر

    • محاسن و مزایای این قرصها و سود و منفعتش برای بیماری شما بسیار زیاد بوده
      مشکل خواب قابل حله

Comments are closed.