هالوپریدول فقط ضد روانپریشی نیست

هالوپریدول نیم میلی

– یکی از تجویزهای شایع ِ روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مراجعین سرپایی که دچار مشکلات عصبی ِ ملایم (روان رنجوری=Neurosis) مانند اضطراب، وسواس،خود بیمارانگاری و یا تیک  هستند، قرص هالوپریدول نیم میلی گرم می باشد.

هالوپریدول نیم میلی

– با توجه به اینکه امروزه بیشتر مردم اطلاعات عمومی خود را از فضای اینترنت کسب می کنند،بعد از خرید دارو از داروخانه ، در گوگل یا ویکی پدیا دست به تحقیق میزنند و بجای اعتماد به تجویز پزشک ِ خود،به مطالب درج شده در فضای سایبری اعتماد کامل می کنند و از مصرف دارو سَر باز می زنند.غافل از اینکه بسیاری از مطالب اینترنتی  جامع و کامل نیست و توسط افراد غیر متخصص به نگارش درآمده است و یا حداقل اینکه  همه ی موارد مصرف یک دارو  در آنها ذکر نشده است.

– بیماران وقتی می خوانند که قرص هالوپریدول یکی از داروهای اصلی در درمان شیزوفرنی و دو قطبی و سایر حالات روانپریشی است دچار ترس و نگرانی شدید می شوند و دارو را به کناری می اندازند و از خوردن آن اجتناب می کنند و در دل ِ خود از تجویز روانپزشک شان دچار دلخوری می شوند و یا بطور ضمنی در تشخیص و دانش او شک می کنند.و این شبهات برایشان ایجاد می شود که:مگر من حالم خیلی بد است؟نکند من دچار بیماری روانی شده ام و خودم خبر ندارم؟نکند دکترم تشخیص اشتباهی داده باشد؟نکند داروخانه داروی اشتباهی به من داده است؟نکند با خوردن این قرصها دچار حالات روانپریشی گردم؟


– بهرحال نتیجه ی همه ی این شبهات و تردیدها (که شاید ما روانپزشکان نیز به خاطر عدم توضیح چرایی تجویز ِ خود،در ایجاد آنها سهیم  باشیم!) این است که در اغلب موارد ،بیمار بخاطر شوکه شدن ناشی از اطلاعات غلطی که به او رسیده است، دارو را به گوشه ای پرتاب می کند و دیگر برای بار دوم مراجعه نمی کند.
-برای رفع این سوتفاهمات باید بگویم:که قرص هالوپریدول در دو فُرمت پنج میلی گرمی

هالوپریدول پنج میلی
هالوپریدول پنج میلی

و نیم میلی گرمی در داروخانه های ایران موجود است.و درست است که دوز بالاترِ این دارو در درمان انواع اختلالات روانپریشی و اختلالات خلقی (مشهور به دو قطبی) مصرف می گردد اما نوع ِ نیم ملی گرمی این قرص،در درمان اختلالات ملایم عصبی مانند وسواس (OCD)، اضطراب منتشر و تیکهای حرکتی و صوتی و نیز  برای توقف افکار مزاحم (ترافیک ذهنی) و کاهش تشویش ِ بیمار بنابر تشخیص روانپزشک تجویز می گردد.بعبارتی همه ی داروهای روانپریشی در دوز ِ کم،بعنوان یک ضد اضطراب ِ خوب می توانند عمل کنند.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک  است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت: www.parvizaliverdi.co

 

30 Comments

  1. سلام من ماه هشتم بارداری ام دوماهه هالوپریدول واسنترامصرف میکنم چندروزقطع کردم بشدت حالم بدشدتاکی میتونم ادامه بدم برای بچه ضررنداره

  2. سلام آقای دکتر. واقعا با خوندن این مطلب خیالم راحت شد. من مشکل سایش دندان در خواب دارم و متاسفانه دندان‌هایم خراب شدند. دکتر متخصص دوز ۰/۵ نصف صبح و نصف شب برام تجویز کردند. فقط راستش نگران عارضه خواب آلودگی هستم. چون آزمون دارم و باید مطالعه کنم.
    باز هم ممنون از مطلب مفید شما

  3. سلام آقای دکتر من روزی یه سی سی متادون مصرف میکنم درکنارش برای ترک ترانکوپین صد و گاباپنتین ۳۰۰ و شبی یه کلونازپام یک استفاده میکنم الان میخوام متادونو کنار بزارم مشکلم بیقراری شدید و استرس زیاده.از چه قرصایی میتونم استفاده کنم که دیگه متادون نخورم؟

  4. سلام جناب عیدتان مبارک من تقریبا یه ساله که با تجویز دکتر سرترالبن ۵۰ مصرف میکنم تازگیا خیلی زود رنج شدم از همه چی ناراحت میشم و اعصابم خورد میشه انگیزه ی هیچ کاری رو ندارم الان پسر عموم که دکتر عمومی هستن بهم پیشنهاد هالوپریدول را دادن

    به نظر شما موثره یا؟

  5. برای توهم شنیداری و دیداری مادرم دکتر هالوپیرودول نیم هر دوازده ساعت تجویز کرده. آیا هالوپیرودول برای توهم مناسبه. دکتر تخصصشون داخلی بود البته. مادرم بعد از یک فشار خون ناگهانی بالا دچار توهم دیداری و شنیداری شدن.

  6. تفاوت پیموزاید و هالوپریدول؟
    سلام.من برای وسواس شدید فکری عملی پیموزاید مصرف میکردم و بهتر شدم.اما بعد از چندین ماه وسواسم با شدت بیشتر برگشته و دکتر هالوپریدول تجویز کردن.تفاوت پیموزاید و هالوپریدول چی هست؟

  7. دکتر برای پدر۸۵ساله ام که شب در بیمارستان بیقراری کردن امپول هالوپیرودل۰٫۵ زدن.پدرم بیقرارتر متوهم و حافظه اش دچار مشکل شد.زبانش متورم بیحالی و بی رمقی شدید و دوبینی شده.البته چون انژیو پلاستی بود منو مرخص کردنگفتن خوب میشه ولی الان سه روز یخرده هوشیارتر شدن ولی همه علایم هست.باید میکار کنم.ممنون راهنمایی کنید.

  8. سلام آقای دکترتو گوگل نوشته هالوپریدول باعث انسدادگیرنده های دوپامین میشه ایاهمین باعث بی علاقه شدن به کارهای روزمره و کلافگی وبی انگیزه بودن نمیشه؟؟؟

    • شما هر غذایی مثلا ماهی رو زیاد بخورید رودل میکنید.پس نباید هیچوقت ماهی بخورید؟هر چیزی دوزی داره خب

  9. سلام در رابطه با پیام قبلی:
    دکتر بنده قرص هالوپریدول رو دوسه روزی مصرف کردم با بدنم سازگاری نداشت عوارضش زیادی بودن الان کلوموپیرامین۲۵ نصف مصرف میکنم که بعد از مدتی کامل باید استفاده کنم.
    شدیدا معده اعصبی دارم هیچ داروی جوابم را نمیدهد داروی سرتونینی استفاده میکنم معمولا اشهایم را کامل کور کرده و لاغرم میکند برای همین مجبور به استفاده ی خانواده سه حلقه ای شده ام.ورزش حرفه ای بوکس انجام میدهم و دانشجو هستم
    معده ام کلافه ام کرده است تکلیف چیست؟

    • همون داروهای سه حلقه ای بعلاوه داروهای متخصص گوارش بعلاوه داروهای دکتر غدد برای بیماری قند

  10. سلام جناب دکتر وقت بخیر
    پزشک متخصص برام هالوپریدول ۵/.نصف صبح نصف شب بوسپیرون ۵ نصف صبح نصف شب و آسنترا ۵۰ روزی یک عدد تجویز کردن به علت واسواس فکری زیاد و اضطراب شدید.الان ده روزی میشه دارم مصرف میکنم ولی هنوز اضطراب و استرس دارن و یکم مشکل گوارشی بنظر شما مراجعه کنم به پزشک یا نه؟البته گفتن سه هفته دیگه برم برای ویزیت مجدد

  11. سلام
    بیماری بنده معده اعصبی(رفلاکس مداوم)
    و بی علاقه شدن به کار های روزمره و بی حوصلگیو و وسواس فکری است
    دکتر تشخیص دادن کلوپیرامین۲۵ و هالوپریدول نیم مصرف کنم
    به نظر شما ترکیب خوبی است؟ چون دانشجو هستم باید درس بخوانم مشکلی ایجاد نمیکند؟

    • معمولا داروهای سروتونینی مناسبترن و بیشتر تجدیز میشن
      داروهای شما هم خوبن ولی شاید خوابالود بشید

  12. سلام اقای دکتر مادرمن۴۰ سالش هست دو روزه که این دارو هم توی سری جدید تجویزات دکترش به داروهاش اضافه شده، ولی میگه از وقتی این قرصو خوردم سرم سبکه و احساس این رو داره که اشیای دورش به سمتش میان به نظرتون چیکار کنیم؟

  13. سلام آقای دکتر من سیتالوپرام ۴۰ دو ماهه میخورم افکار وسواسیم مثل قبل اذیتم نمیکنه ولی هنوز هست توی ذهنم غیر منطقی و مسخرس فکرام به نظر شما هالوپریدول هم اضافه کنه دکتر واسم؟

  14. سلام بنده یکماهه اسنتراوهالوپریدول وماپروتلین مصرف میکنم افکاروسواسی واسترس تاحدودزیادی کم شده ولی احساس خوشحالی نسبت به هیچ چیزندارم یه جوری انگیزگی درمن ایجادشده بنظرتون ازعوارض داروهاست وبا ادامه دادن داروهابرطرف میشه؟؟؟

Comments are closed.