حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

33 Comments

  1. دکتر ببخشید کوعتیاپین در دراز مدت به عنوان قرص خواب باعث کم شدن حافظه میشه من الان دو ساله مصرف میکنم و نیاز به تمرکز دارم حس میکنم کمبود حافظه گرفتم

  2. آقای دکتر عرق کردن زیاد که یه دفعه خیس عرق بشی میشه برای اعصاب باشدیائسه نشدم سنم ۴۱؟بعد با خوردن قرص اعصاب کم میشه این عرق؟آخه من خیلی عرق میکنم ولی از وقتی سرترالین وآلونتا میخورم عرقم کم شده میشه علتش اعصاب بوده باشد؟

  3. سلام وقت بخیر ببخشید من بخاطر افسردگی دکتر بهم سرترالین ۱۰۰وآلوینتا۷۵داده هر صبح روزی دوتا من سنم ۴۱ودیابت نوع یک دارم و انسولین میزنم .حالا سوالم این دو قرص زیاد نیست؟انگار هر کدام از این قرص ها بتنهایی خودش قوی هستند،واینکه من با این دو قرص به مرور افزایش وزن نگیرم؟لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    • معمولا یک دارو کفایت میکنه
      ولی خب شاید پزشکتون صلاح رو در این دیده و مجبورربه تجویز دو قرص شده.حتما دلیلی داره

  4. سلام دکتر من هر هشت ساعت یه بار ونلافاکسین ۷۵ تجویز شده برام الان شش ماه هست مصرف میکنم منتها صبح ها یک قرص اثر کمی داره برای همین دو قرص پشت سرهم مصرف میکنم و بعد از ظهر هم یک قرص مصرف میکنم و عصرها هم به طور خودسر نصف قرص مصرف میکنم که دکترم ایراد گرفت ولی من فقط اینطور سرحال میشم نظر شما چی هست؟

  5. سلام اقای دکتر من ۹۰روز هست ترک اعتیاد اعتیاد به شربت تریاک کردم بشدت افسردگی دارم و اضطراب. میشه راهنمایی بفرمایید

    • خب همون همکاران ترک اعتیاد معمولا داروهایی مثل امی تربپتیلین ۲۵ شبی یکعدد و آسنترا ۵۰ ظهرها هم تجویز میکنند

  6. باسلام ببخشید من افسردگی نسبتا شدید دارم ودچار بی انگیزگی هستم ودودوره قرص های آس ارای خوردم درمدت زمان چهار ماهجواب نگرفتم ودکتر جدیدم این سری قرص اسنترا ۵۰درصبح همراه باقرص سلژلین ۵که از داروهای maoاست تجویز کرده ودرشب قرص الانزاپین ۲/۵همراه باکپسول ونلافاکسین ۷۵تجویزکردند الان تواینترنت خوندم که این قرص ها باقرص سلژلین تداخل شدید داره الان ترسیدم دکتر لطفاً کمکم کنید و داروهای ایشون به نظرشما چطوراست

      • ببخشید آقای دکتر بیزحمت این قرص سلژلین چه نوع قرصی است میشه لطفاً توضیح بدید در موردش آیا قرص قویه یا ضعیفه ایا برای افسردگی که داروهای اس ارای که جواب نداده اند جایگزین خوبی هست ودرچه مدت جواب میدهد وچه فرقی باونلافاکسین دارد ممنون

  7. سلام اقای دکتر ببخشید من یهو تو روز حالته گرگرفتگی پیدا میکنم و قفسه سینم خیس عرق میشه چند بارتو روزم اینطور میشم رفتم دکتر بهم ونلافاکسین دادن اگه بخورم و ادامه بدم فایده ای داره بنظرتون،

  8. سلام اقای دکتر من از وقتی زایمان کردم یه ترسی از شوهرم پیدا کردم که قبله اومدنش به خونه اضطراب میگیرم تعریق پیدا میکنم خیلی دکتر رفتم دارو عوض کردم ولی فایده نداشت کلی مشاوره هم رفتم الان دارم الانزاپین ۵ میخورم و ونلافاکسین ۱۵۰ و پرگابالین هم روری ۳تا ۱۵۰.ونلافاکسین تازه ۲هفته س میخورم.میخواستم بپرسم که ایا اگه من ونلافاکسین رو ادامه بدم این ترسهام از بین میره یا نه یا لازمه دوزش رو بالا ببرم

  9. سلام
    من الوینتا ۳۷.۵ مصرف می کنم دچار سستی شدید شدم می خواستم بپرسم قرص مکملی هست برای لینکه این سستی شدید بر طرف بشه
    باتشکرفراوان

    • از داروخانه مکمل تهیه کنید
      که منیزیوم و کلسیم و انواع ویتامینهای B. رو داشته باشه

  10. سلام و روز بخیر
    به خاطر احتمال بارداری مصرف دوز ۱۱۲.۵ آلونتا رو دکتر در طی ۴ روز نصف کرده و بعد این ۴ روز دستور قطع را دادند. به شدت عوارض قطع که شامل حالت تهوع و احساس رد شدن چیزی در سر موقع نگاه به چپ و راست و بیحالی و کابوس های وحشتناک و … اینها هست رو دارم تجربه می کنم. میشه مشخص کرد تا چه زمانی این حالت ها ادامه خواهند داشت ؟
    پیشاپیش از توجه و همدلی شما بسیار سپاسگزارم

    • . با مصرف داروهای دیگه مثل ضد تهوع و مسکن عوارض رو کم کنید تا انشالا اثرات اون دارو از بدنتون پاک بشه

  11. سلام دکتر جان من قرص اسنتراصدوپنچاه به مدت سه ماه مصرف کردم و جواب نگرفتم ورفتم پیش دکتر کپسول ونلافاکسین ۷۵برام تجویز کردند والان حدود یک ماه هست دارم ونلافاکسین مصرف میکنم والان هیچگونه تاثیر ی ندیدم به نظر شما دوز الوینتا پایین نیست میخام دوبرابر کنم و اینکه حداکثر دوز الوینتا در روز چقدر است لطفاً کمکم کنید چون اصلا هیچ تاثیری تابه حال ندیدم ممنون

  12. سلام دکتر سوآلم اینه که معمولا چقدر زمان لازمه تا قرص ونالا فاکسین تاثیر خودش رو نشون بده و کار آییش مشخص بشه چون من یک ماه و چند روزه استفاده میکنم و تعقییر چندانی را حس نمیکنم و دیگر اینکه شنیدم این قرص احساسات را از بین میبره آیا این جزو روابط عاطفی و علاقه ها هم میشه یا خیر
    و دیگر اگر بخواهیم قرص را ترک کنیم آیا زیاد بودن دوز قرص تاثیری بر روی روند ترک میگزاره منظورم اینه که اگر دوز قرص کم باشه یا مدت استفاده از آن آیا ترکش راحتره یا فرقی نمیکنه

    • اگر داروهای سبکتر مثل سرترالین رو هنوز مصرف نکردید پیشنهادم اینه که اول برید سراغ اونها
      چون ونلافاکسین داروی قویتریه و همه ی اون چیزایی که گفتید ممکنه رخ بده

  13. سلام جناب دکتر میخواستم سوآل کنم با وجود استفاده از قرص ونالافاکسین و رها کین مشکلی نداره از قرصهای مکمل بانوان مانندwellwomen استفاده کرد و اینکه چه زمانی برای استفاده از مکملها مناسبه

  14. سلام اقای دکتر خدا قوت
    دکتر جان من ۳۰ ساله هستم.اختلال adhd دارم.صبح ها متیل فنیدات ۳۶ و مدافینیل ۱۰۰ کپسول آلونتا ۷۵ میخورم ظهر بازم مدافینیل ۱۰۰ میخورم.شب ها هم کلونازپام۱ و ترازودون ۵۰ و آلونتا ۷۵٫دکتر جان من این داروهارو سه ماه هست میخورم دوماه اول مشکلی نداشتم اما از ماه سوم که دارم ادامه میدم وقتی میخابم یبار حدود ساعت ۱ یبار هم حدود ساعت ۴ شب بیدار میشم و فکر میکنم صبح زوده و باید برم سر کار و خیلی خوشحالم که صبح شده میخام برم سرکار‌‌، بعد که ساعتو نگاه میکنم میبینم هنوز شبه و هر بارم که از خواب بیدار میشم فقط دنبال خوراکی میگردم که بخورم و با خواب آلودگی شدید مشغول خوردن هستم.یدفعه خوابم میره نیم ساعت بعد بیدار میشم باز حین خواب آلودگی مشغول خوردن میشم و خیلی زیاد هم میخورم.نهایت بتونم بخابم ساعت ۶ صبحه.اصلا خیلی شبها عجیب شدم دست خودم نیست مثلا دو بار از خواب برای دستشویی رفتن بیدار میشم.با دکترم مشورت کردم کپسول آلونتا رو برام تجویز کرد و بجای زولپیدم ترازودون رو برام تجویز کرد که بعد از دو هفته اصلا اثری نداشت.میشه بزرگواری کنین راهنماییم کنین مشکل از چیه و باید چیکار کنم؟ خیلی از لطفی که میکنین ممنونم.خدا بهترینارو بهتون بده

    • شاید لازم باشه متیل فنیدیت از طولانی اثر به کوتاه اثر (ده میلی گرم) تغییر کنه

Comments are closed.