69 Comments

  1. سلام آقای دکتر:
    من به دو پزشک اعصاب و روان مراجعه کردم.پزشک اول تشخیص وسواس فکری دادند.پزشک دوم تشخیص اضطراب منتشر دادند.در صورتی که من بدون کم و زیاد به هر دو پزشک یک شرحال دادم اگه میشه تفاوت این دو اختلال را ذکر بفرمایید.تا من هم اینقدر سرگردان نباشم??

    • چندین صفحه باید بنویسم تا تفاوتشونو بگم
      تو اینترنت بخونید
      اما بهرحال نکته اینه که درمان داروییشون یکیه

  2. سلام اقای دکتر
    بین دو داروی الپرازولام ۰٫۵ و کلونازپام ۱ اثر ضد اضطرابی کدوم یکی قویتره؟؟ دکتر برام نوشته گفته هر موقع اضطراب و بی قراری شدید گرفتی بخور و سعی کن زیاد مصرفش نکنی چون من بعضی اوقات اضطرابم اونقد زیاد میشه که در درک مکان و زمان دچار اشکال میشم. در ضمن سرترالین هم مصرف میکنم .ممنون میشم پاسخ بدید چون بعضی اوقات اونقدر بی قرار میشم نمیتونم تحمل کنم.باید یکیشو مصرف کنم فقط بعضی اوقات میخواستم بدونم اثر ضد اضطراب کدوم بیشتره الپرازولام ۰٫۵ یا کلونازپام ۱ ؟؟؟؟
    ممنون از پاسخگوییتون.

  3. سلام آقای دکتر
    روانپزشکم برای درمان اختلال وسواس اجباری و افسردگی قرص آسنترا ۱۰۰ و هالوپریدول نیم میلی گرم تجویز کرد. در دوهفته اول خیلی خوب بودم و بعد از دوهفته اثرش کم شد
    بنظر شما علتش چیه؟

    • این جمله ایه که اغلب بیماران بیان میکنند که در یکی دو ماه اول درمان دارویی بیشترین تاثیر رو مشاهده میکنند و بعد این تاثیر کاهش پیدا میکنه که این بخاطر مقاومتیه که بدن نسبت به دارو انجام میده و اسمش down regulation ه.
      و راه مقابله باهاش یا افزایش دوز و در برخی موارد هم کاهش دوز داروست
      البته در مورد شما من توصیه ام اینه که حتما یک روش غیر دارویی مثل رفتاردرمانی هم اضافه کنید

  4. سلام جناب دکتر من مدت زیادی هست که بیمارم و در رشت و تهران پیش متخصص های زیادی رفتم نزدیک به بیست نوع دارو مصرف کردم از بیشتر خانواده های دارویی روانکاوی شدم .هیجده جلسه الکتروشوک هم انجام دادم خلاصه هر کاری میشد کردم ولی درمان نشدم هیچ احساسی ندارم واین اواخر همیشه عصبیم قصد داشتم خود کشی کنم ولی به خاطر خانوادم این کارو نکردم لطفاً کمکم کنید

    • سلام .مورد شما توصیف کننده ی رنجیه که برخی بیماران میکشند و براحتی با دوز معمول داروها بهبود پیدا نمی کنند.
      پیشنهادم اینه که به پزشکانی که سن و تجربه ی بیشتری دارند و از تجویز دوزهای بالا و داروهای غیر معمولتر (مثل داروهای mao inhibitor) هراسی ندارند مراجعه کنید.و امیدتونو از دست ندید.خدا بزرگه و بهر حال برای هر دردی تو این دنیا درمانی هم وجود داره .فقط باید جستجو کرد و اون درمان رو پیدا کرد.
      به اساتید قدیمی دانشگاه ها در رشت یا تهران و تبریز اگر مراجعه کنید بهتره

  5. سلام آقای دکتر. آیا ریسپریدون باعث کاهش حافظه میشه؟ چون تو اینترنت سرچ کردم نوشته بود improves verbal and working memory ولی بعضی جاها میگن حافظه رو کم میکنه. ضمنا از پاسخ های خردمندانه و کمک رایگان شما پزشک دانا و دلسوز به مراجعین سایت مفیدتون واقعا تشکر می کنم.

    • واقعیت اینه که در دوزهای بالا(۳ و۴ به بالا) قوای شناختی کمی کاهش پیدا میکنه
      اما در دوزهای پایین که به کودکان داده میشه اکثر خانواده ها از بهبود توجه و حافظه ی کودکشون راضی هستند
      نکته ی دوم اینکه در کسانیکه افکار مزاحم و وسواسگونه دارند ،با برطرف شدن این افکار ،ذهن اونها از شر عواملی که کارکردشو ضعیف میکنه رها میشه

      • آقای دکتر یه دنیا ممنون
        چون من کنکوری هستم (سن ۱۹ ساله) خواستم اول خیالم از بابت این دارو(ریسپریدون) راحت بشه که این سه ماه مونده به کنکور خراب نشه؛ بخاطر همین چند بار در مورد این دارو از شما پرسیدم و شما لطف کردین جواب دادید. در حال حاضر آسنترا ۲۰۰ میل مصرف می کنم که برای وسواسم خیلی خوب بوده ولی تیک هم دارم که اذیتم میکنه، و ریسپریدون رو برای تیک میخواستم، اینجور که تا الان فهمیدم ریسپریدون در دوزهای پایین داروی زیاد سنگینی نیست و احتمالا سودش برای من از عوارضش بیشتر باشه، این سری از دکترم می خوام اگه صلاح بدونه برام همین ریسپریدون رو تجویز کنه

  6. سلام آقای دکتر بنده چند سال پیش به خاطر سردرد شدید به متخصص مراجعه کرده بودم وایشون بعداز گرفتن نوار مغز گفتن که شما میگرن دارید و داروی دپاکین ۵۰۰ را برام نوشتن که حداقل ۶ ماه مصرف کنم وخوشبختانه چند سالی بود که هیچ سردردی نداشتم اما چند ماهی هستش که دوباره سردردهام شروع شده میخواستم ببینم آیا میتونم دوباره دپاکین ۵۰۰ را مصرف کنم؟ممنون

    • بله داروی خوبیه
      زیر نظر پزشک مصرف کنید
      از همین حالا برنج و نون رو نصف کن و ورزش کن تا دچار چاقی نشی
      یکسری کامل ازمایشات خون و کبد رو هم قبل از شروع دارو، انجام بده

  7. با سلام مدت زمان زیادی است دچار اختلال اضطراب و وسواس جبری میباشم.با کلومیپرامین تحت درمان بوده و ازنظر روحی راضی بودم.به علت عوارض دارو ونظر پزشک ترک کردم.در حال حاضر داروی اس سیتالوپرام مصرف میکنم.در ضمن معده عصبی وزخم معده دارم.روزی که داروی اس سیتالوپرام رو مصرف نکنم درد وسوزش معده ندارم.ایا دارو برای بیماران کولیت زخم معده مناسب میباشد.ایا سرترالین نیز همین عوارض را دارد؟لطفا راهنمایی بفرمایید کدام دسته از داروها برایبیماران مبتلا به مشکلات گوارشی مناسب تر میباشد.

  8. ایتجانب به علت مبتلا به دردهای ستون فقرات نزدیک به یک دهه است که تحت نظرمتخصص نورولوژیست بوده وتمام داروهای افسردگی واضطراب را تجویز کرده است.سوال این است که این داروها چه ربطی به بیماری من دارند .بیماری کمر دردچه ربطی به افسردگی دارد؟وقتی دلیل این کار رامی پرسم می گوید این داروها اثرات ضددرد همانند NSAIDSهاداردهمچنین خاصیت شل شدن وبه تبع ان ریلکس شدن عضلات وکاهش درد رادرپی دارد.این فلسفه زمانی برعکس میشود که عوارض داروها پدیدار شود وسلامت کلیه وکبد به مخاطره بیفتد . بهترین درمان به نطر من باید روش های غیر دارویی رادربرگیرد مانند نرمش وررزش روزانه دستشویی فرنگی و….

  9. سلام اقای دکتر با تشکر از وقت ارزشمندی که برای پاسخگویی به سوالات میگذارید
    بنده اسکیزوفرنی داشتم که با توهم و وسواس فکری همراه بود دکترم برام امپول فلوفنازین نوشت که دوهفته یکبار با بی پریدن بزنم کاملا از هرلحاظ خوب شدم بدون کوچکترین فکر وسواسی و توهم اما دکترم بعد از شش ماه دوز سیتالوپرام رو برام چهل میل کرد که روزی دوبار بخورم اما از اون وقت افکار توهم و وسواس من سی درصد زمان بیماریم شده ایا این میتونه از افزایش سیتالوپرام باشه اگه قطعش کنم دوبارره خوب میشم؟ممنون

  10. سلام جناب دکتر، من به تازگی حدود پنج شیش ماهه که تشخیص بیش فعالی داده شدم ولی تا الان شروع به مصرف دارو نکردم و از طرفی سه ماه دیگخ کنکور دارم، یادمه یه بار تو یکی از کامنتا نوشته بودین ممکنه سال کنکورتو خراب کنه
    ! حالا به نظر شما از چه موقعی مناسبتره که تحت نظر پزشک مصرف ریتالین رو شروع کنم که تا موقع کنکور ۱۴ تیر بیشترین بازدهی رو داشته باشم و دچار تحمل دارویی و … نشم؟ از همین الان؟ یک ماه قبل کنکور؟ یک هفته قبل کنکور؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    • از الان شروع کن تا نتیجه شو تو کنکورت ببینی
      بعیده تحمل ایجاد بشه اگر انتظاراتت واقع بینانه بشه و برای بیشتر بیدار موندن و درس خوندن طمع نداشته باشی

  11. سلام
    اقای دکتر بین قرص های الپرازولام و دیازپام برای خواب کدام یک در روز بعر کمتر باعث خواب الودگی میشوند؟ عملا نیمه عمر کدامیک کمتر است تا کمتر تاثیر بر کیفیت کار در طول روز ما بگذارد.

  12. سلام آقای دکتر
    سال نو مبارک، ممنون از وقتی که برای پاسخگویی و راهنمایی میذارید.
    انشاءالله سال پر خیر و برکتی در پیش رو داشته باشید.
    من ۲۹ سالمه، پس از مصرف۱۵ میل اس سیتالوپرام به مدت ۴ماه، دچار عدم تمرکز و بیقراری و اضطراب شدم جوری که حتی روی صندلی هم بند نمیشدم، قطعش کردم اما این عدم تمرکز با من موند؛ البته قبل از این قضیه من در تمرکز کردن برای مطالعه مشکل داشتم اما میتونستم با وقت صرف کردن بیشتر و فراهم کردن شرایط مساعد به هر نحوی دروسم رو مطالعه کنم، اما بعد از شرایطی که عرض کردم خیلی تمرکز کردن برام مشکل شد و برای تمرکز ریتالین رو شروع کردم، در کنارش ولبان هم مصرف کردم اما بعد از ۲ماه با مصرف ولبان، هر روز ظهر کارم گریه کردن شده بود و تو عضلات بدنم احساس درد خودبخود عمیق که چند دقیقه طول میکشید داشتم، اونم قطعش کردم.
    الان حدود ۵ماهه باتجویز روانپزشکم روزانه ۲۰-۳۰میل ریتالین مصرف میکنم.
    مادرم، یکی از خاله هام و یکی از دایی هام اسکیزوفرنیا دارن، البته کس دیگه ای از فرزندان خودشون یا فرزندان خاله و دایی های دیگرم که رنج سنی بین ۶۰-۲۰سال رو شامل میشن هیچکدوم تا به الان خداروشکر به اسکیزوفرنیا مبتلا نشدن.
    آیا در این رابطه برای من خطری در مصرف ریتالین وجود دارد؟
    روانپزشک خودم این مساله رو بعید و دور از انتظار دونستن، اما قبل از عید مجبور شدم برای تهیه ریتالین به یک روانپزشک دیگه مراجعه کنم، ایشون و یک متخصص مغز و اعصاب خیلی شدید بابت این قضیه من رو شماتت کردن که مصرف نکنم و گفتن تهدید خیلی بزرگی برای من محسوب میشه.
    گیج شدم و خب البته نگران و پریشان ! چون اگه ریتالین نخورم موقع مطالعه روی صفحه اول کتاب قفل میشم و جلو نمیرم؛ البته خودم خیلی سعی کردم بتونم بدون ریتالین و با تمرکز در یک محیط خیلی آرام مطالعه کنم اما ساعت ها رو یه صفحه گیر میکنم و پیش نمیرم.
    بابت اینکه عرایض بنده طولانی شد معذرت خواهی میکنم.

    • اگر تشخیص درست باشه و ضرورت داشته باشه مصرف ریتالین با تجویز و نظارت زود بزود متخصص ،هیچ اشکالی نداره
      ولی وقتی تشخیص سرخود توسط خود بیمار با سوگیری انجام میشه و بصورت غیرقانونی تهیه و مصرف بشه تا حد مرگ خطرناکه
      فرق قضییه در علم و اگاهی و تجربه ی پزشک در مقابل خودمحوری و دانش سطحی بیماریه که خودش طبیب خودش شده

      • مرسی از پاسخگویی شما
        بله من حدود ۲ ساله که مرتب ماهانه به پزشکم مراجعه میکنم،حتی خودم فقط یک نوبت در روز ریتالین استفاده میکردم با اطمینان خاطر پزشکم ۲نوبتش کردم، اما اسفندماه پزشکم مسافرت رفتن مجبور شدم واسه تهیه نسخه ریتالین به پزشک دیگه ای مراجعه کنم، که ایشون از تجویز ریتالین خودداری کردن و خیلی منو ترسوندن در این حد که برای حل مشکلم صورت مساله را پاک کردن و گفتند از ادامه تحصیل صرف نظر کن.

      • سلام
        بنده هم اضطراب زیادی داشته ام که تحت نظر روانپزشک هستم و کلومیپرامین مصرف میکنم. مانند این خانم دچار عدم تمرکز و اختلال در حافظه شده ام. یک روانپزشک دیگر گفت که ریتالین استفاده کن اما ریتالین عوارض زیادی روی بدن من داره.

      • سلام من دچار وسواس آسیب زدن به دیگران دارم بهم دکتر زولامین ۵۰ و ترانکوبین ۵۰ داده خوابم خوب شده ولی هنوز یک ذره ترس دارم الان چهار روز دارم این قرص می خورم دستم و پام دچار سوزن سوزن میشه الان این عوارض این دارو و اینکه فکرم میگه اگه این کار نکنی ولت نمیکنم مترسم برای خلاص این فکر دست به کار خطرناکی بزنم

    • سلام
      آقای دکتر آیا شما خودتون شوک الکتریکی برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز می کنید؟
      من ۶ ماه از قرص افسردگی استفاده کردم که بی فایده بود
      ورزش هم امتحان کردم بی فایده بود
      روان درمانی هم اصلا علاقه ندارم و به دلیل نداشن تمرکز نمی تونم ازش استفاده کنم
      آیا با این شرایط شما شوک الکتریکی تجویز می کنید یا این که باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنم؟

      • کار دکتر مغز و اعصاب نیست
        به یکی از پزشکان اعصاب و روان که در بیمارستان شاغلند مراجعه کنید
        بله الکترو شوک در صورت جواب ندادن داروها روش بسیار خوب و موثریه

  13. سلام اینجانب به علت مبتلا به افسردگی و آنهدونیا و کامپالژن های مدام دررابطه باوارسی تحت خود درمانی قرارگرفته و داروهای لارگاکتیل لاموتریژن اریپی پرازول لیریکا کلوزاپکس قرارگرفته و به نتیجه مطلوب نرسیده وزندگی را بی معنا کرده است و تحت هیچ شرایط بیماری هایپر کندریازیس ر اقبول ندارم

  14. سلام.پدر من ۷۴ سال سن داره . دچار افسردگی شده الان به مدت ۶ ماه تحت منظر پزشک هستش ولی تغیر زیادی نکرده و همیشه خسته و در خواب و ناراحته.
    به نظر شما چه کاری رو باید انجام بدیم؟؟

      • سلام آقای دکتر مصرف دپاکین برای سردرد و میگرن معمولا تا چه مدته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.ممنون

      • سلام وقت بخیر آقایه دکتر،من دوهفته اس قرص کلومپیرامین،کلونازپام وآسنترا استفاده میکنم دکتر برا وسواس فکریم تجویز کرده ولی وقتی قرص آسنترا رو مصرق میکنم،نفخ شدید میکنم شکمم بزرگ میشه طوری که نمیتونم نفس بکشم نفسم بالا نمیاد،دوروزه آسنترا رو نمیخورم میخاستم بدونم قرص کلومپیرامین با کولونازپام به تنهایی درمان میکنه یا نه باید آسنترارو هم استفاده کنم،لطفا راهنمایی کنین

      • سلام اقای دکتر
        بنده خانومی ۳۰ ساله هستم که بخاطر مشکلات گوارشی به متخصص ریه غدد وگوارش مراجعه کردم ایشون متوجه شدن من وسواس هم دارم وقرص فلووکسامین و نورتریپتیلین تجویز کردن بامصرفشون دچار شوک الکتریکی هنگام خواب میشم سر و بدنم به شدت برش داره اول کمتر بود وحالا بعد ۲۰ روز مصرف بیشتر شده طوری که روزا اصلا نمیتونم بخوابم و شب به سختی میخوابم دوباره مراجعه کردم ایشون اصلا از عوارض قرص اطلاع نداشتن و گفتن ربطی به قرصا نداره وقتی گفتم عوارض همین قرصاست تو نت دیدم ایشون قرص نورتریپتیلین رو حذف کردن درحالی که فلووکسامین باعث شوک الکتریکی میشه واقعا نگرانم باید چیکار کنم ؟

    • با سلام دریک کلام به قول گاندی انسانیت خود به تنهایی یک دین است که پیرو

      داروها آریپیپرازول۵+اس سیتالو۱۰+پروپرانولول۱۰+کاربامازپین۲۰۰

Comments are closed.