آریپی پرازول،تسکین افکار مزاحم

– آریپی پرازول چیست: 

داروی  یا آریپی پرازول (aripiprazole) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز اثر می کند برای  از بین بُردن افکار مزاحم و باورهای غلط که مُخلّ  زندگی سالم هستند بکار می رود.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک بعنوان درمان کمکی در مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس و افسردگی می تواند به کار رَوَد.هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید چرا که شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف آریپی پرازول: 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- تسکین افکار مشوش و بیهوده غیرواقعی: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می کند.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-افسردگی مقاوم به درمان : که با سایر داروهای ضد افسردگی درمان نشده است.
۴- تصحیح باورهای غلط :مانند بدبینی به مردم و بدبینی به همسر.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته (اوتیستیک) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند برای کنترل قشقرق و ناسازگاری آنها بکار میرود.
۶- حالات سرخوشی در نوسانات خلقی و  دو قطبی .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).
توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

– منع مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ):

۱- از خوردن همزمان مقادیر زیاد گریپ فروت همراه با این قرص (همچنین سایر داروهای روانپزشکی) اجتناب کنید چون این میوه آنزیم تصفیه کننده ی این دارو در کبد را از کار می اندازد بنابرین سطح خونی این داروها بسیار بالا رفته و منجر به مسمومیت دارویی می گردد.IMG_20160805_225604

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

-aripiprazole

_اسم تجاری  

_Abilify

_abilify Dismelt

-abilizol

-Biopiperazol

-serozol

 

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ):

۱-این قرص در دوزهای ۵ و ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ ، ۳۰میلی گرمی موجود است (در ایران فقط ۵ و ۱۰ و ۱۵)که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-دوز متوسط درمانی آن بین  ده تا سی میلی گرم است و یک بار در روز مصرف می‌گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از پنج میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) می گردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنیدabilify

۹- همزمان با این دارو میوه ی گریپ فروت مصرف نکنید.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد.

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

 

– نکات مهم در مصرف آریپی پرازول: 

۱-اگر دچار آلرژی شدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌توند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳- نیمه عمر این دارو طولانی و حدود ۷۵ ساعت است بنابرین یکبار در روز مصرف می شود.خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش رو نشان بدد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

عوارض آریپی پرازول: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– سردرد -یبوست یا اسهال -سوهاضمه – تهوع -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی یا بیخوابی -خستگی یا  بیقراری – افزایش وزن ( به میزان کم )  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سینه -درد دست یا پا یا مفاصل -راش پوستی -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید:
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد(احتمال استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
-مشکل در بلع یا تنفس
– در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

رهنمودهای کلی:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com

36 Comments

  1. سلام آقای دکتر. خسته نباشید.
    من آسنترا ۵۰ و ابیلیزول ۲٫۵ مدت ۱۰ روز هست مصرف میکنم. کمی تغییر احساس کردم. آیا ابیلیزول با این دوز برای افسردگی مفید هست؟ هر چند من احساس گرسنگی میکنم نیمه های شب اما خودمو کنترل میکنم. ضمنا با ابیلیزول خواب راحت ندارم قبلا ترانکوپین تجویز شد برام که شبها راحت میخوابیدم اما در طول روز خسته بودم. دارویی هست آقای دکتر که باعث افزایش انگیزه و شور و شوق بشه؟ به جز بوپروپیون که تاثیری نداشت برام.

  2. اقای دکتر برای خستگی و بی انرژی بودن میتونم مدافینیل استفاده کنم،افسردگی خفیف دارم که سعی میکنم کنترل کنم چون از اضافه وزن قرصها میترسم و زمانی که اضطراب دادم با مقدار کم داروی ضد اضطراب کنترل میکنم فقط مشکلم خستگی و بی انرژی بودن هست به خصوص برای مطالعه

    • تشریف ببرید پیش روانپزشک تست روانشناسی و نوار و یا نقشه مغزی بدید با تشخیص و تایید ایشون دارو بگیرید
      تا عوارض وابستگی و اعتیاد پیدا نکنید

      • سلام بردکتری مهربان و دلسوز .سپاسگزاریم که بر هموطن خود وقت می گذارید.
        آقای دکتر پسر من ۱۰سالشه و در بچگی دچارتشنج در خواب شد که فعلا استازولامید و دپاکین مصرف میکند که بخاطر عوارض داروها شیطنت و ناآرامی را داشت تا اینکه امسال کلاس چهارم بعداز۳سال تحصیل در خانه بخاطر وجود کرونا در مدرسه بچه هارو اذیت میکرد و حرفهای بدی میزد و نمی تونست تو کلاس بشینه و بنویسه با وجود اینکه خیلی پسر خوب و مهربانی است،با این وجود به دکتر رفته دوهفته هست داروی آریپیپرازول ۵ نصف شب و نصف روز و وازونیدین ۲ دهم شب یک چهارم دادن ،در کلاس آروم شده و گوش میکنه منتهی بشدت چشمها خواب آلود و مثله معتادها راه میره ولرزش دست میگیره، خیلی نگران عوارض هستم و روخوانی کردنی دهنش میلرزه نمیتونه مثل قبل راحت بخونه و در حفظ کردنیها بیحوصله شده چون لرزش بدن گرفته،آقای دکتر لطفا لطفا راهنمایی بفرمائید چه کنیم؟؟
        آیا این عوارض کمتر میشن، تمرکزش برمیگرده،

        • بنظر میاد عوارض وازونیدین باشه
          داروهای خوبی هستن و با تنظیم دوز این عوارض برطرف یشه

  3. باعرض خداقوت خدمت دکتر باوجدانی چون شما
    بزرگوار من مدت ۴ هفته ست بمنظور افسردگی و وسواس فکری,سرترالین۱۰۰و ابیلیفای ۲٫۵ مصرف میکنم ولی هنوز تغییر محسوسی ندیدم;بنظرتون مشکل از دوز هست یا زمان زوده؟

  4. با سلام
    دکتر من وقتی بی پریدن مصرف میکنم حدودا یک ساعت بعدش شروع میکنم به سرفه های خشک و به شدت زیاد. طوری که احساس کردم سرماخوردگی یا حساسیت باشه. به پزشک عمومی مراجعه کردم گفتند علایمی که نشون دهنده سرما خوردگی یا حساسیت باشه وجود نداره. من یک روز بی پریدن رو نخوردم و هیچ سرفه ای نداشتم!!! ایا جز عوارض دارو هست؟ در حال حاضر هم بی پریدن مصرف نمی کنم چون به شدت سرفه ام میگیره. در حال حاضر ریسپریدون و سرترالین مصرف میکنم.

  5. سلام
    ایا از عوارض ارییپرازول ۵ میتونه پلک زدن مداوم چشم باشه
    چون من تو عوارضی که نوشته بودید خشکی چشم رو دیدم و خود خشکی باعث پلک زدن میشه
    اگه از عوارضش هست باید چکار کنم

    • اگر این عارضه رو داشته باشه و پزشک تشخیص بده پادزهرش قرص بی پریدینه(ولی خشکی رو بدتر میکنه)

      • سلام اقاب دکتر وقت بخیر
        بیمار اقای ۵۰ساله که به مدت ۱ سال و نیم دچار افسردگی شدید شده و تحت نظر روانپزشکان متعدد داروهای متعدد از جمله والپروات سدیم اورپ لیتیم ونلافاکسین میرتازاپین الانزاپین ارپیپرازولول…قرار گرفته اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده در مورد این کیس مارا راهنمایی بفرمایید مگر نمیگن که حتی افسردگی ماژور بعد از ۱سال بهبود پیدا میکند؟

  6. سلام
    آقا یه ضد افسردگی معرفی میکنید که با آریپیپرازول تداخل نداشته باشه؟
    البته تشخیصی که روانپزشکم در مورد من داشته “افسردگی سایکوتیک” است.

  7. سلام آقای دکتر. ابیلیفای با دوز ۲٫۵ ممکنه افزایش وزن داشته باشه؟ آیا برای افکار وسواسی و ترس از اتفاقات بد مفید هست؟
    ممنون

  8. سلام دکتر خواهش میکنم زود جواب بدین آیا داروی تگرتول مصرفش برای غیر صرع مثل دوقطبی و قطعش بعد چند مدت باعث صرع در فرد سالم بدون صرع قبلی میشه؟؟؟؟؟ جناب دکتر بعد چندین روانپزشک و رفتن وهزینه کردن آخرش بیماریم که هیچ روانپزشکی نتونست دقیق بدونه چیه یه روانپزشک عزیز تشخیص داد, من افسردگی شدید ومزمن استرس هراس اجتماعی وسواس دارم درحالت عادی هیچ حالت مانیا یا هیپومانیای خود به خود نداشتم
    از انجا که روانپزشک تاریخچه کامل وشرح حال دقیقم رو گرفت از اینکه خواهرم دوقطبی هستش و با دو سه تا داروی ضد افسردگی به حالت هیپومانیا برا لحظاتی می رفتم یا ساعتی, از اینکه افسردگیم مقاوم به درمان با ضد افسردگی بود پزشک کامل شرح دادن بیماریم طیف دوقطبی هستش نه افسردگی تک قطبی هستم نه دوقطبی مابین اینها و وقتی از زجرکشیدن هام براش گفتم و دلداریهایی که داد خیلی خیلی آروم شدم
    ایشون گفتن باید تثبیت کننده های خلق با دز کمتر از حالت یک دوقطبی کامل با یا بدون ضدافسردگی مصرف کنم لیتیوم نوشتن و راضی بودم و افسردگیم تا حدودی بهبود یافت
    ضدافسردگی سر تا این ۵۰ اضافه شد ولی کمی خلقم اوایلش بد شد واینکه قطع شد تگرتول ۲۰۰ با لیتیوم ۳۰۰ روزی دوعدد به همراه سیتالوپرام ۱۰ نوشتن و کمی به ترم البته اینم بگم با سن کنم فشار دارم که از دوران دبیرستان گرفتم و یا روی فشار لوزارتان ۵۰ و نصف کاپتوپریل مصرف میکنم وفشارم از ۱۸ اومده ۱۲
    الان از شما مشاوره می خوام به عنوان یه پزشک ماهر واینکه تگرتول مصرفش باعث صرع دائمی نمی شه

    • دکترتون عالی و ماهره بهش اعتماد کنید تجربش از ما بیشتره….جواب سوالاتتون فقط دست ایشونه

  9. باسلام و عرض ادب
    برادرم ۴۴سالشه و نزدیک ۲۵ ساله بیماری اسکیزوفرنی داره تاحالا چندتا دکتر عوض کرده همه دکترها کلوزاپین را خط اول درمانش تشخیص دادن .دوز مصرفی روزانش ۶۰۰ میلی گرم است هروقت دارو را مرتب میخوره حالش خوبه اما چندوقت به چندوقت دارو رو قطع میکنه وبه خود درمانی میپردازه و میگه کلوزاپین حالش رو بد میکنه الان هرکاری میکنیم دکتر نمیاد. داروی آریپیپرازول میگن جدید اومده آقای دکتر ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید بنده آیا میتونم به جای کلوزاپین این دارو رابهش بدم .
    با تشکر

    • بله هرچند کلوزاپین قویتره ولی اریپیپرازول هم ممکنه بتونه همون اثر کلوزاپینو داشته باشه

  10. با سلام و عرض ادب
    پسرم ۱۷٫۵ ساله است. یکسال و نیم است که روزانه یک عدد داروی ابیلیفای ۱۰ و بی پریدین ۲ زیر نظر دکتر روانپزشک مصرف می کنه. در طول روز صبحها افکار مزاحم داره و به تدریج وضعیتش خوب می شه و شبها کاملاً سرخوش و با انرزی زیاده.
    روند یکسال و نیمه قبل رو به بهبود بوده اما بهبودی کامل حاصل نشده. بیو یدبک و روان درمانی را نیز برای کارهای کنترل اضطراب اخیراً انجام داده. از وضعیتش هم فقط ما در خانواده اطلاع داریم یعنی در بیرون خونه می تونه خودش را کنترل کنه. دیپلم را با نمره خوبی گرفته ولی برای دانشگاه و ادامه تحصیل و زندگی برنامه های نداره
    دیروز که دکترش بودیم گفت که دوز ابیلیفای را بیشتر کنید یعنی روزانه ابیلیفای ۱۵ با یک عدد بی پریدین. شرایط را ارزیابی کنید.
    خواهشمند است شما نیز راهنمایی نموده و مرحمت بفرمایید.

  11. هنوز ۳۰ یال نشدم ومجرد وقصدم ازدواج هستش, حدود ۱۶ سال درگیر کشنده ترین بدترین نوع شکنجه قرن به اسم افسردگی mdd بودم, به خداوندی خدا چنان شدید عمیق عجیب ود رد اور بود که هیچ کلمه ای توان گفتنش رو نداره,باوجود اینکه زندگی نه چندان عادی خودم رو انجام می دادم ولی دقیق از درون مرده بودم روانپزشکان فقط ضد افسردگی که هیچ افاقه ای نکرد تا اینکه تا روزی ۶ عدد الپرزولام می تونستم استرس رو کنترل کنم یا افسردگی ولی راضی نبود,افسردگی وترس زمانی که خواهرم دوقطبی نوعش رو نمیدونم ولی بعد یه مدت افسردگی شدید همراه با توهم شروع به توهم همراه با پر حرفی و تو هم های عحیب داشت خانوادمون از لحاظ اقتصادی در وضعیت فقر بودیم بیماری خواهرم افسردگی مادرم وبیماری من و دیدن وترس ناشی از رفتارهای خواهرم کامل من رو از بین برد, خداروشاکرم چون دنیا تموم شدنی هستش و دیگه زیاد سختی نمیکشیم و میدونم خدا جواب این دردهانون رو میده, بگذریم,تگرتول لیتیوم مخصوصا تگرتول افسردم میکرد والپروات انگار بی تاثیر بود, لیتیوم روزی ۲ عدد ۳۰۰ مصرف میکنم و افسردگیم بهتر شده اللهی شکر البته پزشک دوتا ونلافامستین نوشت ولی خلقم احساس تغییر توش می دیدم و کردم یکی تا اینکه شرکت قرص رو عوض کردم که خدا میدونه با نصف قرص تا وضعیت عجیبی بردم و قطعش کردم حالت انرژی یا حالات بد,البته یه زمان کلومیپرامین نصف انرژیم رو زیاد کرد وحالت بی پروایی داشتم هرچند لیتیوم میخوریم,الانزاپین اضافه شد ۲/۵ ,ولی خواب الوده و افسرده شدم وچون وسواس فکری از ۵ سالگی دارم وافکار ترس گونه و اضطرابی درنیتجه خواب الودگی ناشی از الانزاپین بدترافسرده می شدم سرکوئل نصف ۲۵ که واقعا افسردم کرد و شدیدا خواب اوری,الان برا هراس اجتماعی زیاد سرترالین ۵۰ میخورم ولیتیوم ۳۰۰ روزی دوعدد, بنظرم یک دارو برا وسواس وافکار مزاحم شدیدا نیازم هستش بنظر خودم اریپیرازول از ۲/۵ از مقدار کم شروع وتا به ۲/۵ برسه چون میگن رو افکار مزاحم تاثیر گذاره
    از شما مشاوره میخوام اقای دکتر بخدا اگه بدونید وضعیت بیماریم چطور بوده والان که حدود ۵۰ درصد افسردگیم بهتره ولی وسواس فکری مخصواصا این افکار شدیدا مزاحم یعنی در یک ثانیه میلینوها فکر میاد و میره واینکه لیتیوم با دز ۳۰۰ روزی دوبار سطحش حدود ۴/ میشه واینکه مناسب هستش یا نه چون پزشک گفت دوتا کافیه

    • سلام .پزشک خوبی دارید
      براتون زحمت کشیده و بیماری سخت شمارو تا پنجاه درصد بهتر کرده
      حرفاتونو بهش بزنید و خواسته هاتونو بهش بگید تا مثل همیشه تجویز خوبی براتون داشته باشه
      سطح خونی لیتیوم رو مراقب باشید و نگذارید بالا بره
      بله ی داروی افکار مزاحم هم کمکتون میکنه ولی بگذارید ایشون تصمیم بگیره با احترام و ادب باهاشون صحبت کنید وحکم نکنید
      پزشکان به این مسایل حساسند و اگه رعایت نکنید شمارو دیگه نمی بینند
      پزشکتونو عوض نکنید

  12. سلام دخترم حدود یک ماهی هست اریپرازول ۵ به همراه فلوکستین ۲۰ استفاده میکنه چند روزی هست.که حرف سین …ر….ت…نمیتونه خوب تلفظ کنه میگه احساس میکنه زبونش بلند شده یا میگه نوک زبان لول میشه اینها از عوارض اریپرازول هستش

  13. سلام …از فلوکستین ۲۰ و اریپرازول ۵ استفاده میکنم الان چند روزه احساس میکنم یک چیزی در گلو و سر معده ام هست مثل یک غده…احساس میکنم وقتی بروفن میخورم چند ساعتی خوبم دوباره این حس بهم دست میده به نظرتون نیاز دارم دارو رو تغییر بدم….

  14. جناب دکتر بنظرتون برا وسواس واینکه شدیدا با یه مشکل کوچیک ذهن بدترین مشکل رو درنظرمیگیره وترس و اینکه سویچ به هیپومانیا نشه در فرد واقعا داشتن وسواس واضطراب و وسویچ به هیپومانیا باضدافسردگی خیلی عذاب اوره,اریپیپرازول ارجحیت داره یا ریسپریدن,البته لیتیوم روزی دوعدد ۳۰۰ هم مصرف میکنم با فلوکسامین ۵۰

    • ارجحیتی وجود نداره،براساس شرایط بیمار و میزان پاسخدهی او به هر داروست که پزشک انتخاب میکنه

  15. با عرض خسته نباشید و خداقوت خدمت بزرگوار
    اقای دکتر منم با آریپی پرازول ۲٫۵دچار بیقراری و نیاز به حرکت مکرر توی پاهام شدم که دکترم بیپریدین داده و بیقراری حل شده ولی یکم لرزش توی دستام پیداشده و یه حالت ارامش بخشی خاص و لذتبخشی داره,بنظرتون نیازه با تریفن عوض بشه؟
    اصولا فرق این دو چیه؟
    ممنون میشم که باحس انسان دوستی کار میکنید

    • بی پریدین فرقش با تریفن در همون اثر لذتبخشیه که شما گفتید
      و بنظرمن اگر کسی مستعد اعتیاده ،بهتره بی پریدینو نخوره

Comments are closed.