برای درمان ِ مشکلات عصبی به چه کسی مراجعه کنیم؟

متخصص اعصاب و روان

گاهی بعضی از مراجعین می پرسند:که برای درمان اختلالات روانی مانند اضطراب ، ترس، خشم و یا افسردگی  باید به چه متخصصی مراجعه کنند؟

این سوال به جا و خوبی است. چون که به نظر می رسد در این مورد ، نوعی سردرگمی در جامعه ما وجود دارد.

به چه کسی مراجعه کنیم؟
به چه کسی مراجعه کنیم؟

به عنوان نمونه، تعدادی از مراجعین ما، با تصور اینکه اختلالات روانی ناشی از به وجود آمدن یک مشکل و آسیب جسمی در مغز می باشد، برای بار اول به اشتباه به متخصصین جراح مغز (نروسِرجِن)و یا به متخصصین مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه می کنند و شاید این تصور را دارند که درست مانند بیماری های جسمی با انجام روش هایی مانند جراحی و یا آندوسکوپی و غیره، ریشه مشکلات آنها به صورت عینی و بوسیله روش های پزشکی تشخیص و درمان می شوند.

در صورتی که باید آگاه باشیم که متخصصین فوق، برای درمان اختلالات ساختاری مغز که بخشی از بافت مغز دچار آسیب شده است، آموزش دیده اند و نه اختلال هایی که ریشه در روان فرد دارد و به طور چشمی و عینی قابل ملاحظه نیست.

به عنوان مثال، تومورهای مغزی، بیماری ام اس (Ms)، صرع یا تشنج مغزی و ضربه های مغزی بیماری هایی هستند که ما برای درمان آنها باید به متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنیم.

ولی در مورد اختلالاتی مانند اضطراب، ترس بیمارگونه، هراس، بدبینی، افسردگی، کج خلقی، وسواس، خشم غیر قابل کنترل، اختلالات رفتاری کودکان، بیش فعالی کودکان و … مراجعین را باید در وهله ی اول به مجموعه ای که در آن روانپزشک و همینطور روانشناس وجود دارد ارجاع داد.

به نظر می رسد، با انجام یک کار خوب تیمی توسط  روانپزشک و روانشناس، مشکل بیمار به خوبی درک ، فهمیده و درمان می شود.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

_پی نوشت:در دنیای اطلاعات کپی برداری بدون ذکر منبع،عملی غیراخلاقی بوده وتفاوتی با دزدی ندارد.

 

35 Comments

  1. سلام من پسری ۲۶ ساله هستم سالهاست از دوقطبی رنج میبرنم فاز مانیای حاد ندارم و بیشتر هایپومانیا هست و بیشتر مواقع افسرده و بی حال هستم و در واقع دوقطبی نوع دو دارم،جدیدا اضطراب بالا هم گرفتم و درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم هم دارم و همینطور فشار خون بالا که منشا عصبی داره،وابستگی دارویی هم دارم،متادون ۲۰ میلی گرم در روز،زولپیدم،داروهای بنزودیازپینی،= برای تسکین اضطراب،پروپرانول برای تپش قلب و کوئیتیاپین هم۱۵۰ میلی گرم برای خواب مصرف میکنمو نوسان خلق بصورت روزانه زیاد دارم،قبلا پیش دکتر زیاد رفتم و اکثر داروهای تثبیت کننده خلق و ضد افسردگی رو مصرف کردم و همیشه درمان رو به دلایلی قطع کردم،قبلا دکتر برام کاربامازپین،کلونازپام،کوئیتیاپین و سرترالین داده بود یک مدت هم فلوکستین و… میخواسنم بپرسم این بار که رفتم پیش دکتر چطوری وضعیتم رو توضیح بدم چون موندم چی بگم،بخاطر وضعیت بد مالی اضطراب و افسردگی هم بیشتر شده و نمیدانم چیکار کنم با این شرایط دکتر چه داروهایی برایم تجویز میکند؟چون هر دارویی بهم نمیسازه

      • سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
        من میخواستم یه سوال درباره ی رفتار همسرم بپرسم
        راستش همسرم چند وقتیه به دلیل مشکلات کاری که براش پیش اومده بسبار بسیار عصبی شده البته قبلا هم عصبی میشد ولی نه به شدت الان، یعنی وقتی عصبانی میشه به زمین و زمان فحش میده و بد و بیراه میگه و توهین میکنه و دل آدم رو میشکونه و حتی اینکه همسرم خیلی آدم مقیدی بوده ولی الان خدا رو هم قبول نداره من خیلی خیلی از دستش خسته شدم همش میترسم توی جمع چیزی نگه که باعث دلخوری بقیه بشه و اینکه خیلی برای خودش میترسم احساس میکنم وقتی عصبانی میشه زیر این حمله ی عصبی الان سکته میکنه این رو هم بگم همسرم بسیار آدم عاطفی و بامحبتی است و بعد از عصبانیت خودش پشیمون میشه و عذرخواهی می کنه ولی واقعا این رفتاراش برای من دیکه غیر قابل تحمل شده ، خواستم از شما راهنمایی بگیرم که دقیقا باید چکار کنم آیا درمان میشن

        • خب اون بنده خدا مسلما زیر فشار زندگیه که اینجوری عصبی و روان رنجور شده
          شما سعی کن قضاوتش نکنی و ازش زیاد عیب و ایراد نگیری
          طرف همسرتو بگیر تا به وجودت دلگرم باشه
          حالا اگه توی دو تا موقعیت اجتماعی کم حوصله ست و اداب رو رعایت نمیکنه باهش درگیر نشو
          کم اورده
          خب باید ریشه یابی کنید و ببینید سبک زندگی رو چجوری تعییر بدید تا این بنده خدا اینهمه خسته نشه
          و بعد سر فرصت بدون اینکه بهش بر بخوره پیشنهاد بدی به یک روانپزشک و بعد روانشناس مراجعه کنید

  2. اقای دکتر عزیز تشکر از وقتی که میگذارید و پاسخ میدید.خداوند به شما عمر با عزت عطا کنه.ممنونم ازتون

  3. سلام آقای دکتر.
    من حدود ۴ ساله دچار پانیک شدم.و تحت درمانم.به دقت داروهامو مصرف میکنم ولی بهبود من با نوایان همراهه که گاها تا ۹۰ درصد بهبود میابم ولی دوباره بعد از چند ماه مجددا حملات خفیف پانیکی (تنگی نفس) ضربان قلب بالا و ترس بهم دست میده که دکتر یکی لز داروهامو عوض میکنه. داروهای مصرفی عبارتند از پاروکستین ۲۰ یک عدد شبها ، ولبان ۷۵ یک عدد صبح و پرانول ۱۰ یک عدد ظهر. که ولبانو با دزیپرامین ۲۵ عوض کردند.
    آقای دکتر،آیا من بهبود میابم؟ آیا نیازه دکترمو عوض کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمائید.سپاسگزارم.

  4. سلام اقای دکتر.من یه پسر ۲۲ ماهه دارم و مشکلی که دارم این هست که بسیار زیاد روی غذا خوردنش حساس هستم و وقتی نمیخوره عصبی میشم.از ابتدا مشکل ریفلاکس داشت که با دارو تا حدودی درمان شده اما بعصی اوقات غذایی که یک ساعت طول کشیده و با هزاران ادا خورده رو بالا میاره و من از کوره در میرم و خودم رو میزنم و گریه میکنم و تا چند دقیقه هیچ کنترلی روی خودم ندارم.از این وضعیت بسیار میترسم چون میدونم بعدا مسایل بهدیش منو وسواسی میکنه.ورزش بسیار کردم کتاب در حوزه کنترل خشم خیلی خوندم.چند جلسه مشاوره رفتم و با نوشتن کمی از اضطرابم کم شد اما مسئله ام حل نشده میخواستم بدونم بنظرتون دارو درمانی راه چاره هست تا به روانپزشک مراجعه کنم یا باید رفتار درمانی بشم؟ممنونم از وقتی که میگذارید.

  5. سلام مادر من آدم عصبی و افسرده ای هست که وقتی عصبی میشه نمیتونه خشم خودشو کنترل کنه و خیلی ازش آسیب میبینیم لطفا کمکتون کنید تا یک راه کار براش پیدا کنیم نمی‌دونم پیش مشاور ببرمش یا روانپزشک خیلی خشمگین و به شدت عصبیه

  6. سلام وقت بخیر، اقای دکتر من ۴ماهه ازدواج کردم و همسرم شدیدا مشکل عصبی داره و سر هرمسئله ی کوچیک یا بزرگی از کورده در میره و توهین میکنه و این مشکلی بوده که پدرش هم در گذشته خیلی شدیدتر داشته و ما سر هر موضوعی توی خونه تنش داریم و جدای از دادو بیداداش فکر میکنه من رفتارام مشکل داره و دلیل رفتارخیلی بد ایشون خودِ من هستم. (اما من میدونم که با همه اطرافیانش این رفتارهارو داره و همه رو مقصر میدونه و توهین و دادزدن رو حقشون میدونه)
    من دقیقا به چه دکتر یا مشاوری باید مراجعه کنم؟ زندگیم داره خراب میشه.
    درصورت امکان به من معرفی کنین، من به تازگی برای زنزگی به کرج اومزم و با کسی اشنا نیستم.

  7. سلام مجدد.ممنون از جوابدهی سریع شما آقای دکتر.
    فقط اینکه امکانش هست اسم اون دارو رو بهم بگید یا باید حتما حضوری ویزیت شم خدمت شما؟!🙏🏻

  8. سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    من بیش از چند ماهه که وقتی قراره فردا جایی برم مثلا مسافرتی یا خونه اقوامی جایی،یا قراره برام مهمونی بیاد که شب اش خونه ام بمونه یا مثلا همسرم از شب قبل طَی میکنه با من که فردا اول صبح باید بیدار شم برای انجام کارهای بانکیم،یا چه میدونم وقتی با خودم عهد میکنم که فردا باید صبح زود بیدار شم حالا به هر دلیلی نمیدونم چرا به هیچ عنوان شب اش خوابم نمیره یه استرسی نا خود آگاه به من غلبه میکنه و انقد کَلَنجار میرم با خودم که زود بخوابم ک فردا خوابم نبره،نمیتونم بخوابم ک هیچ و انقد کلافه میشم از زمین و زمان خسته میشم،و دم دمه های صبح میخوابم با اینکه چشمام داره از بی خوابه کور میشه و فردای اون روز تا خود شب اش عین منگ هام گیج و بی حالم.ولی در روزای عادی هیچ مشکلی ندارم و خیلی راحت میخابم.تورو خدا بگید باید چه کنم خیلی بهم فشار میاد🙏🏻

    • یه داروی مناسب که فقط بعضی شبها مصرف کنید که ۵ دقیقه ای خوابتون ببره و صبح زود هم بیدارشید.باید براتون تجویز بشه

  9. سلام جناب دکتر خسته نباشید
    پدرم ۷ساله داروهایی از قبیل ریسپریدون وهالوپریدول ۵ وکلوزاپکس ۱۰۰ وبی پریدن وازاین قبیل استفاده میکنه بادوزهای مختلف وچندبار ctگرفته ۳سال خوب بود وبرگشت یه دکتر تشخیص سایکوز داده یه دکتر اسکیزوفرنی …الان هم دوباره باید بستریش کنیم. به نطرتون پدرم خوب میشه چون برادر جوانم روهم ۱۰ سال پیش ازدست دادیم وبه دلیل این مشکلات ومسائلی دیگر پدرم اینطور شدند. الان بین داروهایی که دربالا نام بردم کدام روبیشتر توصیه میکنید؟؟باسپاس بیکران ازشما

  10. سلام آقای دکتر. من حتی وقتی‌ خبر خوبی‌ میشنوم دچار اضطراب میشم و بدنم کمی‌ سست میشه و طرف چپ بدنم مور مور میکنه البته نه زیاد و هر زمان هم خوشحال میشم یهو یه تصویر از کاری ناتموم یا یه مشکل میاد تو ذهنم که انگار میگه خوشحال نباش فلان کار یا مشکل رو داری.کلا ذهنم معمولا در چند جبهه در حال نبرده انگار. به نظر شما مشکل چیه؟

    • احتمالا بخاطر تجربیات اضطراب آمیز شنا در گذشته و کودکیه
      و این مشکل شما نیاز به روانکاوی یا طرحواره درمانی داره

  11. من یک شب به علت سر وصدا نتوانستم بخوابم.الان حدود ۱ ماه است فکر آن شب در سرم هست و ترس از بی خوابی دارم و باعث شده که نخوابم و اصلا نمیتوانم به خواب عمیق بروم و همیشه و همیشه ترس و استرس بی خوابی دارم.چه باید بکنم؟

    • سلام وقتتون بخیر من ۱۷ سالمه یه روز درمیان یه حال فوق العاده بدی میاد سراغم و نمیتونم درس بخونم رفتم پیش روانشناس گفت که افسردگی متوسط و وسواس فکری دارم،و یه حالت خودبیمارانگار و اینکه بعضی مواقع قفسه ی سینم درد میگیره و در زمان هایی که حال روحیم اوکی نیست استخوان هام تیر میکشه به نظرتون من باید برم پیش دکتر مغز واعصاب یا روانشناس ایا دارو نیازه؟

  12. سلام آقای دکتر. چه چیزی باعث می‌شه آدم نتونه سر تصمیمش بمونه و برای گرفتن یه تصمیم ساده هم تا حد سرگیجه استرس بگیره؟ اینکه بدونه شرایطی که داره ایده آل و خیلی‌ خوبه ولی‌ نتونه ازش لذت ببره و یهو بزنه زیر همه چیز تا یه گذشته امتحان شده رو باز امتحان کنه؟

  13. سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    آقای دکتر داداش من بشدت عصبیه، البته خیلی هم مهربان، اما زمانی که عصبی میشه واویلا، الآنم که این پیام میدم از خوابگاه پاشدم اومدم خونشون چون یجوری عصبی شده بود که می‌خواسته خونه رو آتیش بزنه یکی از بچه‌هاش از استرس نمیتونه یک املا رو هم بنویسه، امشبم تا منو دید کلی گریه کرد اما بعد دوساعت که پیشش بودم خیلی آروم شد. راضی هم نمیشه به پزشک مراجعه کنه، ولی میخوام بزور ببرمش، باید به روان‌پزشک مراجعه کنیم؟؟ بنظر شما چکار کنم؟؟ لطفا کمک کنید ممنون

      • با سلام
        من مدت ۶ ماه است که انواع داروهای افسردگی رو مصرف می کنم ولی هیچ تاثیر مثبتی نداشته و دچار عوارض شدید شدم
        از طرفی به دلیل مشکل مالی و نداشتن تمرکز به رواندرمانی و مشاوره هیچ علاقه ای ندارم
        در این شرایط چه کار میتوان کرد؟
        با تشکر

        • استفاده از طب سنتی وانواع درمانهای اونها
          ورزش مرتب روزانه
          برنامه ریزی و سرگرم شدن با فعالیتهای مختلف

  14. سلام آقای دکتر خسته نباشید. من مشکلم این هست که ترافیک فکری خیلی بالایی دارم ﻭ به همه چیز ازسیاست گرفته تا اوضاع اقتصادی و مردم به شدت فکر میکنم ﻭ اضطراب شدید میگیرم که باعث میشه اشتهام رو از دست بدم ﻭ قضیه به افسردگی ختم بشه. به محض اینکه بیکار بشم اضطراب میگیرم ﻭ به همین دلیل از روزهای تعطیل خوشم نمیاد. همینطور بعد از خوردن غذا ﻭ مخصوصأ شیرینیجات دچار اضطراب میشم ﻭ خوردن مکمل های ویتامینی هم همین حال رو بهم میده. یک تیک شانه تکان دادن هم دارم. یک بار به تشخیص یک آقای دکتری قرص میرتازاپین مصرف کردم که به شدت مضطرب تر ﻭ بیقرارم کرد که تا مرز نابودی رفتم و برگشتم با این قرص. به نظر شما مشکل بنده چیه. انگار برای من حتماً باید چیزی باشه که نگرانش بشم وگرنه انگار یه چیزی کم هست

    • بله یک ناامنی ریشه ای و اضطراب درونی داری
      که همه جانبه باید باهاش برخورد کرد.تغییر نگرشها و باورهای ذهنی شما ضروریه
      دارو به تنهایی مشکل شمارو رفع نمیکنه

  15. سلام. اقای دکتر ببخشید قرص تولترودین رو میشه همزمان با کلومیپرامین یا سرترالین مصرف کرد؟ممنونم از وقت و توجهتون.

Comments are closed.