هالوپریدول فقط ضد روانپریشی نیست

هالوپریدول نیم میلی

– یکی از تجویزهای شایع ِ روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مراجعین سرپایی که دچار مشکلات عصبی ِ ملایم (روان رنجوری=Neurosis) مانند اضطراب، وسواس،خود بیمارانگاری و یا تیک  هستند، قرص هالوپریدول نیم میلی گرم می باشد.

هالوپریدول نیم میلی

– با توجه به اینکه امروزه بیشتر مردم اطلاعات عمومی خود را از فضای اینترنت کسب می کنند،بعد از خرید دارو از داروخانه ، در گوگل یا ویکی پدیا دست به تحقیق میزنند و بجای اعتماد به تجویز پزشک ِ خود،به مطالب درج شده در فضای سایبری اعتماد کامل می کنند و از مصرف دارو سَر باز می زنند.غافل از اینکه بسیاری از مطالب اینترنتی  جامع و کامل نیست و توسط افراد غیر متخصص به نگارش درآمده است و یا حداقل اینکه  همه ی موارد مصرف یک دارو  در آنها ذکر نشده است.

– بیماران وقتی می خوانند که قرص هالوپریدول یکی از داروهای اصلی در درمان شیزوفرنی و دو قطبی و سایر حالات روانپریشی است دچار ترس و نگرانی شدید می شوند و دارو را به کناری می اندازند و از خوردن آن اجتناب می کنند و در دل ِ خود از تجویز روانپزشک شان دچار دلخوری می شوند و یا بطور ضمنی در تشخیص و دانش او شک می کنند.و این شبهات برایشان ایجاد می شود که:مگر من حالم خیلی بد است؟نکند من دچار بیماری روانی شده ام و خودم خبر ندارم؟نکند دکترم تشخیص اشتباهی داده باشد؟نکند داروخانه داروی اشتباهی به من داده است؟نکند با خوردن این قرصها دچار حالات روانپریشی گردم؟


– بهرحال نتیجه ی همه ی این شبهات و تردیدها (که شاید ما روانپزشکان نیز به خاطر عدم توضیح چرایی تجویز ِ خود،در ایجاد آنها سهیم  باشیم!) این است که در اغلب موارد ،بیمار بخاطر شوکه شدن ناشی از اطلاعات غلطی که به او رسیده است، دارو را به گوشه ای پرتاب می کند و دیگر برای بار دوم مراجعه نمی کند.
-برای رفع این سوتفاهمات باید بگویم:که قرص هالوپریدول در دو فُرمت پنج میلی گرمی

هالوپریدول پنج میلی
هالوپریدول پنج میلی

و نیم میلی گرمی در داروخانه های ایران موجود است.و درست است که دوز بالاترِ این دارو در درمان انواع اختلالات روانپریشی و اختلالات خلقی (مشهور به دو قطبی) مصرف می گردد اما نوع ِ نیم ملی گرمی این قرص،در درمان اختلالات ملایم عصبی مانند وسواس (OCD)، اضطراب منتشر و تیکهای حرکتی و صوتی و نیز  برای توقف افکار مزاحم (ترافیک ذهنی) و کاهش تشویش ِ بیمار بنابر تشخیص روانپزشک تجویز می گردد.بعبارتی همه ی داروهای روانپریشی در دوز ِ کم،بعنوان یک ضد اضطراب ِ خوب می توانند عمل کنند.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک  است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت: www.parvizaliverdi.co

 

32 Comments

  1. سلام آقای دکتر پسر من سه سال و هشت ماهشه و بعد از فوت بابام که چند روز پیش بود دچار لکنت شد و پیش متخصص روانپزشک اطفال در یزد (دکتر طاهره صادقیه) رفتم و ایشون قطره هالوپریدول و شربت هیدروکسی زین تجویز کردند که قطره رو باید یه قطره صبح و یه قطره طهر و دو قطره شب میدادم و بعد از دو روز مصرف دیروز ظهر بعد از مصرف دارو دچار لرزش شدید و کج شدن گردن و قفل شدن دهان شد دیشب که بردم اورژانس فقط شربت دیفن هیدرامین دادند و گفتند دارو رو قطع کنم…در ضمن دکتر صادقیه رو پیدا نکردم که مشورت کنم به نظرتون خوب میشه پسرم؟ به مشکل نمیخورم؟ الان باید چه کار کنم؟

  2. سلام اقای دکتر
    خوردن نصف هالوپریدول۰٫۵ ظهرها عوارض داره؟
    البته زیر نظر روانپزشک
    ۲- روز یا شب خوردن داروهای اعصاب چه فرقی با هم دارد؟
    ممنون.

  3. همین هالوپریدول برای درمان تیک بایدچجورمصرف بشه؟واگه داروی دیگه هم است لطفا بگیدمن تازه نامزدکردم میترسم به مشکل بخورم

  4. ۴ سوال از خدمتتون داشتم. ۱: هالوپریدول باعث افسردگی میشود یا برعکس۲: هالوپریدول باعث افزایش بزاق دهان میشود یا خشکی دهان ۳: هالوپریدول گلبولهای سفید خون را زیاد میکند یا کم؟۴: هالوپریدول باعث حالت تهوع میشود؟

    • با دوز بالا و طولانی بله ممکنه افسردگی بده
      معمولا خشکی دهان میده
      روی گلبولها معمولا تاثیر نداره
      تهوع اوایل درمان ممکنه باشه

      • سلام ببخشید ممنون میشم کمکم کنید من به دلیل حالت تهوع شدید و استفراغ و استرس و اضطراب شدید دکتر برام هالوپریدول نیم میلی گرمی تجویز کردن من دیروز شروع کردم الان تهوع ام خیلی بیشتر شده آیا طبیعیه و چند روز دیگه تهوع ام ازبین میره چون من مشکل اصلیم که دیونم کرده تهدع و استفراغ الان که شدید تر شده استرس گرفتم ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏

  5. آیا واقعا چاقی ناشی از برخی قرص های اعصاب و روان بعد از پایان یافتن

    مدت درمان رفع می شود و بدن به

    حالت اولیه باز می گردد یا خیر؟

  6. سلام اقای دکتر خیلی خیلی ممنون از مطلب ارزشمندتون من میخواستم خودسرانه مصرف این دارو رو قطع کنم ولی با خوندن این مطلب پشیمون شدم واقعا عالی بود

  7. باسلام خدمت آقای دکتر و تشکر از اطلاعات داده شده. برادر من هر ۷ روز یا سه روز یکبار هذیان گویی داشته و خیلی گوشه گیر شده ، دکتر هم به هیچ وجه نمی آید ، دکتر اعصاب و روان رفتم احتمال دوقطبی داده است و هالوپریدول قطره ایی ۷۵ قطره روزی دوبار به همراه بی پریدن داده و گفته دو هفته دیگه سعی کنید بیارید . لطفا راهنمایی بفرمایید.

  8. باسلام. برادرم یک سال هالیپریدول مصرف میکنه.و دچار بزرگی سینه ها شده است.برای درمان این مورد چه کار باید بکند؟ و مصرف طولانی هالیپریدول چه عوارضی دارد؟ با تشکر

    • تو دراز مدت هالوپریدول بیشتر از یک میلی،عوارض زیادی داره که اغلب در حوزه ی عضلانی و حرکتیه….امروزه با وجود داروهای نوین ،خیلی کم پیش میاد که ما روانپزشکها،هالوپریدول بیشتر از یک میلی تجویز کنیم

      • سلام خسته نباشید.شما گفتین کم پیش میاد دکتر هالوپریدول بیشتر از یک میلی گرم تجویز کنه
        دکتر من قطره ی خوراکی دو میلی گرم تجویز کرده.مشکلی پیش نمیاد؟

        • مشکلی اگر پیش بیاد مربوط به اسپاسم عضلات گردن و فک و زبانه
          که اگر ایجاد شد قرص بی پریدین یا امپول بی پریدین توسط پزشک تجویز خواهد شد

  9. خدا خیرتون بده . دکترم به خاطر افسردگی این دارو رو برام تجویز کرده ولی من می ترسیدم بخورم حالا با خیال راحت دارومو می خورم. فقط یه سوال مصرف هالوپریدول نیم میلی گرم هر شب وابستگی میاره ؟

      • سلام وقتون بخیر
        ۲۵ سالمه دوماهه حاملم قبل بارداری سرترالین و الانزاپین مصرف میکردم بعد دکتر گف الانزاپینن ضرر داره هولپریدول و زولیور نوشته الان میخوام ببینم برا جنین ضرر نداره و خودم خیلی تهوع و استفراغ دارم برا ویار آیا شدیدتر نمیکنه

  10. از توضیح شما بسیار ممنونم.کمک بزرگی به من کردید.با خواندن موارد مصرف آن در سایتهای دیگر وحشت کردم. و با خواندن توضیح شما آرامش یافتم .با این توضیح اندک، خدمت بزرگی کرده اید.

  11. ممنون از توضیحاتتون من یکی از کسانی هستم که این دارو برام تجویز شده و میخواستم مصرف نکنم ولی با خوندن این مطالب فهمیدم اشتباه کردم.

Comments are closed.