هالوپریدول فقط ضد روانپریشی نیست

هالوپریدول نیم میلی

– یکی از تجویزهای شایع ِ روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مراجعین سرپایی که دچار مشکلات عصبی ِ ملایم (روان رنجوری=Neurosis) مانند اضطراب، وسواس،خود بیمارانگاری و یا تیک  هستند، قرص هالوپریدول نیم میلی گرم می باشد.

هالوپریدول نیم میلی

– با توجه به اینکه امروزه بیشتر مردم اطلاعات عمومی خود را از فضای اینترنت کسب می کنند،بعد از خرید دارو از داروخانه ، در گوگل یا ویکی پدیا دست به تحقیق میزنند و بجای اعتماد به تجویز پزشک ِ خود،به مطالب درج شده در فضای سایبری اعتماد کامل می کنند و از مصرف دارو سَر باز می زنند.غافل از اینکه بسیاری از مطالب اینترنتی  جامع و کامل نیست و توسط افراد غیر متخصص به نگارش درآمده است و یا حداقل اینکه  همه ی موارد مصرف یک دارو  در آنها ذکر نشده است.

– بیماران وقتی می خوانند که قرص هالوپریدول یکی از داروهای اصلی در درمان شیزوفرنی و دو قطبی و سایر حالات روانپریشی است دچار ترس و نگرانی شدید می شوند و دارو را به کناری می اندازند و از خوردن آن اجتناب می کنند و در دل ِ خود از تجویز روانپزشک شان دچار دلخوری می شوند و یا بطور ضمنی در تشخیص و دانش او شک می کنند.و این شبهات برایشان ایجاد می شود که:مگر من حالم خیلی بد است؟نکند من دچار بیماری روانی شده ام و خودم خبر ندارم؟نکند دکترم تشخیص اشتباهی داده باشد؟نکند داروخانه داروی اشتباهی به من داده است؟نکند با خوردن این قرصها دچار حالات روانپریشی گردم؟


– بهرحال نتیجه ی همه ی این شبهات و تردیدها (که شاید ما روانپزشکان نیز به خاطر عدم توضیح چرایی تجویز ِ خود،در ایجاد آنها سهیم  باشیم!) این است که در اغلب موارد ،بیمار بخاطر شوکه شدن ناشی از اطلاعات غلطی که به او رسیده است، دارو را به گوشه ای پرتاب می کند و دیگر برای بار دوم مراجعه نمی کند.
-برای رفع این سوتفاهمات باید بگویم:که قرص هالوپریدول در دو فُرمت پنج میلی گرمی

هالوپریدول پنج میلی
هالوپریدول پنج میلی

و نیم میلی گرمی در داروخانه های ایران موجود است.و درست است که دوز بالاترِ این دارو در درمان انواع اختلالات روانپریشی و اختلالات خلقی (مشهور به دو قطبی) مصرف می گردد اما نوع ِ نیم ملی گرمی این قرص،در درمان اختلالات ملایم عصبی مانند وسواس (OCD)، اضطراب منتشر و تیکهای حرکتی و صوتی و نیز  برای توقف افکار مزاحم (ترافیک ذهنی) و کاهش تشویش ِ بیمار بنابر تشخیص روانپزشک تجویز می گردد.بعبارتی همه ی داروهای روانپریشی در دوز ِ کم،بعنوان یک ضد اضطراب ِ خوب می توانند عمل کنند.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک  است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت: www.parvizaliverdi.co

 

29 Comments

  1. درود بر شما جناب دکتر علی وردی
    بابام سکته ی مغزی کرده و دکترش هالوپریدول۵ هر ۶ ساعت یکی را تجویز کرده.
    بعد از ترخیص یکی را از بیمارستان برای بستن سروم به خونه بردم.
    این اقا داروهاشو نگاه کرد و گفت این دارو را بهش ندین هر شب یک دونه را بخوره کافیست.
    حالا هر شب بدونه قرص میدم.
    با خوندن مقاله جنابعالی احساس میکنم که نباید قرص هالوپریدول را کم میکردم.
    لازم به ذکر است که در طی بیستُ پنج روزی که در بیمارستان همراه بابام بودم و شناختی که از ایشون دارم این شخص نه دکتر هستش و نه پرستار.
    امیدوارم راهنمائیم کنید
    سپاس فراوان

  2. سلام پسر من تیک شدید سر و گردن گرفته دکتر هالوپریدول ۰٫۵ تجویز کرده البته چون اتیسم داره ریسپریدون هم می خورد الان دوزش رو افزایش دادیم و ۳ میلی گرم می خوره چقدر طول می کشه که هالوپریدول تیک رو تخفیف بده تحمل شرایط فعلی بسیار سخت است از نظر روحی

    • اگر اثر نکرده بهتره یک داروی دیگه داده بشه ،برای این مشکل به دکتر نرولوژیست(مغز و اعصاب) مراجعه کنید تا تیک فرزندتونو کنترل کنند

  3. سلام من پسر دارم۶ ساله است خیلی بهونه میکیره لجبازی میکنه هرجا بخوایم بریم گریه میکنه داد میزنه هرچی بخواد با گریه به دست میاره ۳سال پیش دکتر ریسپیریدن نوشت ۲ ساله خورد ولی پی در پی نبود وبعد براش بایوپیپیرازل نوشت فقط اثرش یک هفته بود و بعد اثری نداشت والان این دارو را نوشته ایا این دارو موثر است وابستگی نداره ایا پسرم با این دارو درمان میشود

  4. سلام
    برای رفع بیقراری پاها که ناشی از مصرف هالوپریدول هست چه باید کرد؟
    من کنارش بیپریدین هم میخورم اما پاهام بیقراره
    ارپیپرازول هم خوردم اما پاهام بیقراره؟
    اقای دکتر هالوپریدول خیلی از تیک های من کم کرده اما به خاطر بیقراری نمیتونم مصرفش کنم چه کنم؟؟
    ممنون خدا خیرتون بده

    • انتخابهای دیگه ای مثل رستین،تتمودیس،کاربامازپین و غیره هم وجود داره ولی سرخود نمیتونید مصرف کنید

  5. اقای دکتر ممنون میشم جواب سوال من رو بگید. من واقعا نگرانم.
    من دو هفته نیم میلی میخوردم. اما دکتر تبدیل کرد به روزی یک میل. این خیلی بده؟؟؟؟ خطرناکه؟؟؟؟
    میترسم. خواهش میکنم جواب من رو بگید

  6. با سلام
    دکتر این قرص رو برای من تجویز کرده به مقدار نصف نیم میلیگرم ظهر میخواستم بپرسم صبح و شب خوردن این قرص فرقی میکنه؟ و اگه شب بخورم اشکال داره؟
    خیلی ممنون.

  7. سلام ببخشید من وقتی این قرص رو مصرف میکنم حالت خواب بهم دست میده من شبی یه دونه از این قرص مصرف میکنم (زیر نظر پزشک) میخواستم بدونم با خوردن این قرص بیهوش میشوم ان بیهوشی طبیعی است؟

    • خواب الودگی میده بله
      ولی اگر افت شدید هوشیاری میده یعنی دوز دارو خیلی زیاده برای شما

  8. ممنون آقای دکتر خوب شد گفتین دقیقا من ماهی صد هزار تومان خرج مکمل های مختلف میکنم هیچ فایده ای هم نمیبینم از اضطرابمم کم نمیشه.
    فکر میکردم با خوردن ویتامین های مختلف از اضطراب کم میشه.
    موقعی که باشگاه میرفتم خیلی سرحال تر از الان بودم.حرف شما باعث شد دوباره از فردا ورزشو شروع کنم.
    ممنون از الطاف بی کران و بزرگواری شما.

  9. سلام
    آیا مکمل نروزان با توجه به ترکیباتی که غیر از ویتامین دارد با دولوکستین۲۰ تداخل دارد؟؟؟چون در اینرنت خواندم نروزان با داروهای بازجذب کننده سروتونین تداخل دارد .و اینکه آیا ممکن است فردی با مصرف روزانه یکعدد نروزان دچار آشفتگی و بی قراری و اضطراب گردد؟؟
    ممنون.

    • ویتامین برای پیشگیریه اونم در طول یکدوره ی چند ماهه یا چند ساله
      ما روی این داروها برای بهبود اضطراب و افسردگی حسابی نمیکنیم
      حتی ممکنه اثر دارونمایی(پلاسبویی)اونها واقعیتر از اثر درمانیشون باشه
      ضمن اینکه اگر کسی تغذیه خوبی داشته باشه لازم نیست ماهی پونصد هزارتومن خرج ویتامین و مکمل کنه
      اگر مردم بجای این هزینه ها ،این پول رو صرف ورزش،یا مشاوره یا مطالعه یا تاتر یا طبیعت گردی میکردن اوضاعشون بهتر بود

  10. با عرض سلام و درود
    پسری۳۰ساله هستم که از سن ۲۴سالگی و مدت ۶سال است که داروی اعصاب مصرف میکنم.
    ابتدا که به دکتر روانپزشک مراجعه کردم تشخیص افسردگی و اضطراب شدید دادند و گفتند این بیماری تو ریشه در کودکی دارد که الان شدت پیدا کرده.خداروشکر با دادن دارو بهبود یافتم و اعتماد به نفسی پیدا کردم که اصلا در طی عمرم و قبل از مصرف دارو تجربه نکرده بودم و از این جهت به داروها علاقه مند شدم و از ترس اینکه دوباره مثل قبل نشوم و این اعتماد به نفس را از دست ندهم مدت ۶سال است که دارو مصرف میکنم. الان سوال من از شما اینست که میتوانم به صورت تدریجی داروها را قطع کنم؟ و اینکه پس از قطع داروها عود مجدد افسردگی و اضطراب و عدم اعتماد به نفس نخواهم داشت؟چون میخواهم ازدواج کنم.
    داروهای دولوکستین ۳۰ولاموتریزین۵۰ونصف الانزاپین۲٫۵ و مکمل تقویتی مصرف میکنم.
    با تشکر.

    • بله دیگه با انحام روشهای غیر دارویی مثل ورزش مطالعه مشاوره آهسته آهسته از دارو جدا شو…

  11. ممنون از پاسختون آقای دکتر. اینکه اینجا جواب کاربرها رو میدید نشان تواضع و مهربانی شماست…. جناب دکتر لکنت پسرم خیلی کمتر شده آیا برای درمان کاملش نیاز به گفتار درمانی هست؟

Comments are closed.