حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

30 Comments

  1. سلام دکتر عزیز یک سوال داشتم از خدمتتون، دکتر برای ocd و افسردگی برایم قرص های کلیموپرامین ۲۵-ونلافاکسن ۷۵ و هالوپریدول ۰.۵ تجویز کردن، ایا تجویز خوبیه و تداخل ندارن باهم؟!

  2. سلام خدمت آقای دکتر عزیز و مهربان

    خواستم بگم قرص ونلافاکسین واقعا دارویی عالی هست.تا دوهفته عوارض داره بعدش رفع میشه. بعد از قطع شدن هم سرگیجه و سردرد داره ولی ۴ روز. از ده روز بعد از قطع شدن حالت خوبه خوب میشه. من درمان شدم.

  3. سلام آقای دکتر من ازلحاظ اسپرم خیلی ضعیف هستم به خاطر عصبانیت شدیدی که داشت.به دلیل تومور هیپوفیز دکتر داروی ونلافلکسین پیوسته رهش ۳۷/۵ روتجویز کرد آیا در انزال تاثیر میگذارد

  4. سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده پسر ۲۶ ساله هستم که اختلال سازگاری دارم و بی خوابی مزمن که یه خاطر همین حتی ترک دانشگاه کردم دکتر برام صبح ونلافلاکسین ۷۵ شب هم میرتازاپین ۷ و نیم و تریمپرامین ۲۵ نوشت اما با خوردن ونلافلاکسین دچار ی سری مشکلات میشم قبلا از سرترالین ۵۰ استفاده می‌کردم به نظر خودم بهتر بوده شما نظر تون چیه بین سرترالین و ونلافلاکسین با توجه به مشکلم

  5. سلام دکتر به نظرتون برای پانیک و استرس و اظطراب سرترالین ۲۰۰ بهتره یا سرترالین ۱۰۰ همراه با نورتریپتیلین ۱۰ میلی

  6. سلام آقای دکتر.خسته نباشید.دکتر من از وقتی یادم میاد افسردگی اضطراب دارم خیلی درگیرش بودم ولی سراغ دکتر نرفتم چون نمیدونسم چیکار باید بکنم اصن.یه چن سالی تریاک با گل و حشیش مصرف کردم بعد یک بار ک با کشیدن گل حالم خیلی خیلی بد شد دیگ همیشه حالم بد بود ترسام بیشتر شد دیگ کنترلشون نمیتونسم بکنم.همش میترسیدم ب کسی ضربه بزنم یا ب خودم ضربه بزنم رنگم میپرید.اینم بگم ک میدونسم ب کسی یا خودم آسیبی نمیرسونم ولی ازین ک جلوی بقیه افراد این اتفاق برات بیفته خجالت میکشیدم یا احساس ترس داشتم.رفتم پیش دکتر برام سرترالین ۱۰۰ ونلافکسین ۳۷/۵ لگزاتال ۲۰ برام تجویز کرد و بد نبود برام بیشتر سرگرمم کرده بود انرژی داشتم اما احساس شادی نداشتم و خیلیم پرخاشگر شده بودم.نظر شما راجب دارویی ک برام تجویز شده چیه دکتر.ممنون ازینکه وقت میزارید برای همه بیمارا و جوابگو هستید خیلی خیلی ممنون دکتر

  7. سلام خدا قوت.
    آقای دکتر ممنون میشم که جواب سوالم رو یدهید🙏
    خواهرم، ۳۲ ساله و مجرد است
    طبق تشخیص متخصص مغز و اعصاب
    [ نوار سر و ام ار ای از وی گرفته شده ] میگرن عصبی دارد
    و هر روز دچار سردرد هست که بسیار ناراحتش
    میکند.
    البته خواهر
    خاطرات تلخ فراوانی طی سال‌های گذشته برایش
    رقم خورد و احتمالا علت میگرن عصبی اش
    هم همین مساله بود 😔
    از طرفی خواهرم افسردگی در حد متوسط به بالا دارد
    و در هفته حداقل ۴ روز کامل در تخت خواب افتاده
    و هیچ کاری نمی‌کند 😔
    و خواهرم از نوجوانی دچار اختلال نقص و کمبود توجه و تمرکز add، بوده و هست
    سابقه وسواس فکری و نشخوار فکری هم دارد،
    اما اصلی ترین مشکل او ، الان میگرن تنشی اش و سردردهایش و افسردگی نسبتا شدیدش است
    قبلا آسنترا و استراموکس مصرف می‌کرد
    داروهایی که دکترش برای میگرنش میداد
    مثل دپاکین ، و بعدها پرگابالین و لوبل
    باعث هیچ بهبودی در میگرنش نشدند
    و حتی پرگابالین و لوبل او رابسیار پرخاشگرتر کرد و افسردگی اش را بسیار شدید کردن ،
    در حدی که لوبل و پرگابالین را بعد از ۳ هفته
    مصرف قطع کرد
    حالا روانپزشکی گفته اند که برای افسردگی اش آلومینتا ۷۵ [ یا برند افکسور ] را مصرف کند[ اسنترا قطع می‌شود] و همچنین استراموکس برای اختلال نقص توجه و تمرکزش مصرف کند ، فقط همین دو قلم را نوشتند .
    آقای دکتر آیا
    آلومینتا با استراموکس تداخل دارند ؟؟
    آخر یک پزشک دیگر به ما گفته بود تداخل دارند
    برای همین ما ترسیده ایم
    به نظرتان داروهای خواهرم با شرح حالی که از او دادم
    مناسب است ؟
    و آیا خواهرم برای میگرن و سردرش داروی دیگری لازم ندارد ؟
    ببخشید که طولانی شد
    از اینکه وقت شما را گرفتم پوزش میخواهم .🙏

    • تداخل ازین نظر که اثر همدیگه رو تقویت میکنند دارند
      نه ازین نظر که اثر همو خنثی و یا کم کنند
      ولی از نظر پزشکتون اثر افزایشی لازم بوده

  8. سلام آقای دکتر تشکر بابت توضیحات تون
    من مشکل اضطراب دارم و چندین مدل دارو رو پزشک برام نوشتن و حالم با استراموکس و مخصوصا آلونتا خیلی خوب شد منتها با مصرف هر دو دارو دچار یبوست میشم و با افزایش دوز مصرف، یبوست شدید تر میشه
    باتوجه به اینکه این دارو خیلی برای بنده جواب داده و حالم رو خوب کرده چه کاری میتونم بکنم که این عوارض رو نداشته باشه و بتونم مصرف کنم؟
    خیلی ممنون از وقتی که میگذارید

  9. سلام آقای دکتر من یکسال و نیم هست که دچار افسردگی شدید شدم انواع داروها رو خوردم مثل آسنترا ۱۰۰ نورتریپتیلین ۲۵ تا روزی ۳ تا ..ونلافاکسین که از بهمن ۱۴۰۰ خوردم و به روزی ۴ تا رسید تا دوهفته که بدلیل بی تاثیر بودن توسط دکتر قبلی کم شد حتی قرص های دپاکین.. لیتیوم. بوپروپیون .لاموتریژین طی مدت زمانی مثلا ۲ماه مصرف شد که جواب ندادن یعنی مثلا یک هفته یا نهایتا ۲۰ روز خوب بودم متاسفانه با شروع پریود حالم دوباره بد شده و ادامه پیدا کرده در حال جاضر دکتری که میرم دوباره ونلافاکسین ۷۵ رو روزی ۳ تا لاموتریژین ۲۵ صب ۵۰ شب. پرانول ۱۰ روزی ۳تا. ویاس ۳۰ روزی دو تا. میرتازاپین ۷/۵ شبی دو تا .الانزاپین ۵ شبی دو تا و پوکساید ۱۰ که گفتن در صورت لزوم یکی خورده شه برا بیخوابی. قرص آگنوگل و گل مغربی هم دادن بخاطر مشکلات pmdd من ۱۱ روز خوب بودم ولی با شروع پریود دوباره افسردگیم برگشت یعنی تو این یکسال و سه ماه بیماری من همینجوری دائم با شروع پریود برگشته و ادامه دار بوده برای همین دکتر گل مغربی رو دادن (دکترهای دیگه قبلا ب۶ میدادن)که تاثیری نداشت در ضمن جلسات rtms هم میرم که ۵ جلسه رفتم دکتر گفتن باید ۳۰ جلسه بیای و گفتن به کتامین تراپی هم فکر کن ولی الکتروشوک رو برای من تجویز نکردن ایشون من دوباره با خوردن این داروها هم دچار افسردگی شدید هستم و خیلی عذاب میکشم دیگه واقعا نمیدونم باید چیکار کنم نمیدونم کتامین تراپی تاثیر گذارتره یا الکتروشوک

  10. سلام آقای دکتر من دوهفته ونلافاکسین ۷۵ خوردم که مشکلات خواب ایجاد کرد و چندین مرتبه از خواب بیدار میشم البته قرص میرتازاپین ۱۵ هم دادن که بانصفش خیلی خوابالود میشم ولی بازم خوابم کامل نشد ، گفتن اس سیتالوپرام بخورم .چطور میتونم ونلافاکسین آهسته رهش رو بعد دوهفته کنار بزارم و اسسیتالو رو شروع کنم.؟ سپاس

  11. سلام جناب دکتر بزرگوار و ارجمند. اگر مردی افسردگی و اضطراب چندین سال هست دارد و هر روز با خوردن دارو کمی خوب میشود. چنین مردی آیا ازدواج میتواند بکند؟ اگر میفرمایید میتواند ازدواج کند. چنین مردی با خانمی ازدواج کند که خانم افسردگی و اضطراب اصلا ندارد آیا موقع بچه دار شدن بچه ارثی از پدر افسرده و اضطراب به دنیا آیا می آید؟ پیشاپیش از پاسخ دکتر عالی قدری همچون شما سپاس گذاری و تشکر میکنم.

    • در بحث ازدواج هر ادمی باید از تیپ مکمل خودش دست به انتخاب بزنه.بله برای هر کسی با هر خصوصیت فردی و ارتباطی و حتی با هر ضعف و نقصی در جسم یا روانش ،در دنیا لاقل یک نفر وجود داره که میتونه شریک زندگیش باشه
      .رمز قضییه هم در این‌ نکته است که برای هرکسی در این دنیا یک ارزش و ایده آل ذهنی وجود داره که شخص برای رسیدن به اون ارزش ذهنی بقیه خواسته هاشو فدا میکنه
      مثلا ممکنه برای یک دختری عنصر وفاداری یا عنصر درونگرا بودن ِ همسرش اونقدر مهم باشه که از بقیه چیزها مثلا نقص عضو یا مصرف داروی اعصاب بخاطر اضطراب درونی چشمپوشی کنه و اتفاقا پیوند عمیق عاطفی با شما برقرار کنه
      تشخیص این هماهنگی کاریه که ما بتوسط تستهای شخصیتی و مصاحبه های بالینی تحت عنوان مشاوره ازدواج انجام میدیم

  12. سلام آقای دکتر. ممنون از اینکه در کنارمون هستین.
    دکتر برای بیش فعالی دخترم بهش کپسول آتوبایوکس ۱۰داده.
    میشه امیدوار بود که حالش خوب بشه. نیاز به مشاوره هم هست؟

Comments are closed.