حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

32 Comments

  1. سلام اگر بخوایم قبل یا بعد از قرص ونلافاکسین قهوه بخوریم بهتره با چند ساعت فاصله زمانی باشه تا اختلالی تو جذب دارو ایجاد نکنه؟

  2. سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر علی وردی،
    من یک سال است روزانه یک عدد کپسول آلونتا ۳۷.۵ مصرف می کنم. به نظرم به نتیجه دلخواه رسیدم و نیازی به مصرف بیشتر ندارم. پزشک خودم ایران نیستند، خواستم روش ترک این کپسول را آموزش بدهید چون متاسفانه کپسول آلونتا به شکل قرص موجود نیست که نصف کنم. با تشکر

    • یک روز در میان بمدت یکماه
      دو روز در میان یکماه
      هفته ای یکعدد تا یکماه
      بعد قطع
      البته ممکنه موقع قطع علائم عجیب و غرببی مثل برق گرفتگی و تغییرات لمسی رو تجربه کنید

  3. سلام ، دکتر جان من خودسرانه ونلافاکسین با دوز ۳۷.۵ رو سه روزه شروع کردم روزی یک عدد خوردم، الان بشدت پشیمونم میتونم الان قطعش کنم؟؟

    • اصلا مهم نیست.این مهمه که این دارو رو همراه با قهوه ، کوکاکولا، پیتزا، پنیر کهنه، سس سویا، لوبیا ، گوشت ماهی و کلا هر غذای مونده از روزهای قبل مصرف نکنی

  4. سلام باعرض تشکر آقای دکتر بنده برای درمان افسردگی پیش دوتا دکتر روانپزشک رفتم درمدت زمان کوتاه ودکتر ها یکیشون برام قرص پرفنازین ۲ودیگرقرص کوئتیاپین ۲۵تجویز کردند برای شب الان دکتر هردو قرص رادارم کدام شان برای افسردگی بهتر از دیگریست وقرص روز ونلافاکسین است برای ترکیب ونلافاکسین کدام نوع بهتر است مرسی که هستید

    • هر دو خوبند ولی شما میتونید اونیکه دوز کمتری داره رو در ابتدا شروع کنید

  5. سلام من احساس میکنم از وقتی داروی ونلافاکسین رو میخورم حدود دو سه ماه میشه ریزش موهام خیلی بیشتر شده امکان داره از عوارض این دارو باشه؟

  6. سلام باعرض خسته نباشید آقای دکتر دکترم با افزایش دوز برام در روز دوتا کپسول الوینتا ۷۵پیوسته رهش تجویز کردند الان میخام بدونم این دوتا روصبح باهم بخورم بهترهست یااین که بافاصله بخورم نظر شما برام مهم است کدام طریقه مصرف بهترهست چون پیوسته رهش هستند

  7. سلام من حدود یک ماه ونیم پیش بعد از ماه رمضان به دلیل مشکلات و استرسی که به یک باره پیش آمدو من را درگیر فکر شدید کرد وقتی دیدم کاری از پیش نمیره به یک باره همه چیز را رها کردم کم کم دچار بی اشتهایی و کسلی شدم صبح ها به زور بلند میشدم و هر وقت کاری نداشتم دراز میکشیدم بعد دیدم هر وقت دراز میکشم دچار اضطراب و یه حالت بدی میشم و فقط دور خودم میچرخم چند ساعت و میل بلند شدن ندارم
    رفته رفته از همه چیز زده شدم یک حالت بدی که هیچ وقت تجربه نکرده بودم فکر کردم برای ضعف بدن هست رفتم نوربیون زدم حالم بهتر شد ولی دوباره فردا همون رفتم آزمایش دادم فقط چربی خون داشتم وD3 بدنم کم بود و عفونت ادراری داشتم که دکتر داروهای لازم داد ولی گفت به یک روانپزشک مراجعه کن از قبل قرص سیتا لپرام استفاده میکردم رفتم پیش پزشک برام تشخیص افسردگی و اضطراب داد برام قرص آلوینتا ۷۵ دو نوبت صبح و عصر و قرص رها کین ۲۰۰ داد خیلی عوارض بدی داشت چون شروع افسردگیم بود و توقع این حال بد رو نداشتم دچار ترس و اضطراب بیشتر شدم آلآن یک ماه گزشته عوارض دارو رفع شده ولی صبحها با اکراه و دلهره بلند میشم بعد خوردن قرص تا دو سه ساعت خواب آلودم و بدن درد دارم و وقتی قهوه میخورم میتونم بلند بشم بعصی وقتا بهترم ولی بیشتر دلشوره دارم یک کوچیک از اون غمی که داشتم بهتر شده ولی اون انتظار ی که داشتم حد اقل حالم معمولی باشه نیست آیا تا به حال با گزشت یک ماه نباید تاثیری داشته باشه دکتر گفت کمش کن هفته اول یک دوز بخور اگر خوب نشدی قطعش کن اما من میترسم دچار عوارض ترک بشم من از مادر پیرم که معلوله نگه داری میکنم همون عوارض شروع قرص کلی من رو از مادرم قافل کرد لطفا راهنماییم کنید میخوام بدونم این عوارضی که گفتم بعد یک ماه هست آیا انقدر مهم هست که دارو را قطع کنم یا به نظرتون ادامه بدم و اینکه تازگیها دندونهامو بهم محکم فشار میدم بی اراده و قبلا هم فشار بود ولی نه به این شدت طوری که دو طرف شقیقه هام احساس فشار زیاد میکنم.از راهنمایتون متشکرم

    • سلام
      تمام این خصوصیات را منپ هم دارم و از مادر و پدر کن زمینگیر هستند نگه دا ی میکنم حدود هشت سال و متاسفتانه پدرم چند ماه قبل رو دست خودم اسمانی شدند و داغون تر شدم
      از همه فرا یم دوسنت ندارم تو جمع باشم و هیچ چیزی منو ارضا نمیکنه حتی پول برام ارزشی نداره و بی انگیزه هستم الا سلامتی مادر و پدرم خیلی برام مهم بوده و هست شب تا صبح بالا سرشون بیدارم و صبحها چند ساعتی میخوابم که پرستار. میاد ولی قرص ارامش بخش نمیخورم فقط گاهی قبل خواب زولپیدن میخورم
      میگم شاید از همین قرص هست نمیدونم چیکار کنم سلامتی همه برام مهمه الا خودم همه را دکتر میبرم الا خودم نمیدونم چه کنم شما با این قرص بهتر نشدین پس چه باید کرد

      • شما ادم احساس مداری هستید
        هیچ چیز مادی نمیتونه با ارزشهای انسانی شما برابری کنه
        ادم هر چی براش مهمه باید بهاش رو هم پرداخت کنه
        این خصوصیات ویژه ی شماست که شما رو از سایرین متمایز میکنه

  8. سلام دکتر جان ترانیل سیپرومین چقدر میتونه در درمان افسردگی شدید و‌مقاو‌م موثر باشه؟ ایا داروی خوبی هست؟

    • در این ایام
      در موارد شدید از داروی ونلافاکسین استفاده میشه و کمتر پزشکی سراغ ترانیل سیپرومین میره…
      ولی اگر همه ی اینها رو قبلا مصرف کردید بله در اونصورت ترانیل سیپرومین مصرف میشه

  9. باسلام ببخشید آقای دکتر بنده برای درمان افسردگی قرص ولبان ۱۵۰وقرص ونلافاکسین ودرشب قرص کوئتیاپین مصرف میکنم وباعرض خجالت ازشما من دچار خود ارضایی هستم و بخاطرداروهای ضد افسردگی بالا خیلی از نظر کاهش میل جنسی راضی هستم آیا قرص ولبان تمایل جنسی را بالا می‌برد چون میخواهم دیگه نخورمش چون از دوستان شنیدم الان این قرص رو قطع کنم مشکلی ندارد دوماه دارم میخورم وبرام خیلی مهم است که تمایل جنسی را ببرد بالا ممنون میشم ازتون راهنمایی کنید

  10. سلام آقای دکتر روزتون بخیر ببخشید من کپسول الوینتا ۷۵مصرف میکنم وپیوسته رهش است ومن قرص های پیوسته رهش رودوست ندارم من میخواهم قرص روکه خوردم زودجواب بده مثل اسنترا وحالا دکتر جان چه قرص یا کپسول ونلافاکسین که داریم که زود اثر باشد اسم قرص رو لطف کنید بفرمایید مرسی که هستید

    • داروها نوع سریع اثر (‌immediate release) و آهسته اثر (slow release)دارند
      شما نوع معمولی یا همون سریع الاثر رو بگیرید
      به مسئول داروخونه بگید

  11. سلام باتشکر از شما دکتر دل سوزببخشید من افسردگی شدید همراه با اضطراب اجتماعی شدید دارم ویک سال هست دل و دماغ وانگیزه برای سرکار رفتن ندارم من حدود سه ماه قرص اسنترا دویست و یک ماه همراه با قرص فلووکسامین مصرف کردم و جواب نگرفتم ورفتم پیش دکتر جدید ایشون برام کپسول ونلافاکسین ۷۵وقرص ولبان ۱۵۰درصبح ودرشب قرص کوئتیاپین ۲۵ تجویز کردند والان حدود چهل روز است و نتیجه نگرفتم و الان کلا ناامید شدم دکتر من کارگرم افسردگی شدید دارم یعنی انگیزه ندارم آیا داروهای بهتری است برم برا ویزیت یا دیگر قرص ضد افسردگی نداریم بیست و پنچ سال دارم لطف کنید

  12. سلام دکتر برام ونالافاکسین ۳۷/۵ دو بار در روز و رها کین ۲۰۰ داده یک ماه ۲۶ روزه استفاده کردم عوارض بدی داشت گزشت تموم شد ولی اعصابمو بدتر کرد حساستر شدم کلا بی طاقت و بیقرارم میخوام بزارمشون کنار آیا میتونم کلا قطعش کنم یا عوارض بعد ترک داره با توجه به این مدت ۲۶ روز اگر عوارص داره لطفا بگید چطور میتونم ترک کنم

  13. سلام دکتر برای مشکل خلقو خوم رها کین۲۰۰ و افسردگی آلویمتا ۷۵ تجویز کرده بعد خوردن یک ماه بیشتر عصبی و بیقرارم بع کارهای روزانه بی تفاوت و بی علاقه شدم دکترم پیشنهاد کرد دوز رها کین را ۵۰۰ کنه ولی من ترسیدم و قبول نکردم همون ۲۰۰ رو دادن وقتی قرص را میخورم دو سه ساعت اولیه عصبی و کلافه و بی قرارم مثلا همش راه میرم بعد کم کم به طرف عصر که میره کمی بهتر میشه به نظر شما باید دوز رها کین رو زیاد کنم اگر بله مثلا میشه دو تا ونصفی استفاده کنم چون دوز قرصام ۲۰۰ هست

  14. با سلام آقای دکتر من مشکل وسواس چک کردنه چند بار و نظم و ترتیب داشتم و بی انگیزگی و خواب زیاد رفتم دکتر بهم سیتالوپرام ۴۰ و تری فلوئوپرازین ۲ میل دادن ۶ ماه خوردم بهتر شدم ولی کامل خوب نشدم و مشکل حس جنسی داشتم بعد رفتم دوباره بهم آلونتا ۳۷.۵ دوبار در روز و لاموتریژن ۲۵ و ولبان ۱۵۰ دو بار در روز دادن ولی نخوردم رفتم دکتر دیگه گفتم قبلا سیتالوپرام خوردم کامل خوب نشدم بهم فلوکسامین و بوسپیرون و ولبان ۱۵۰ دادن میخواستم بپرسم به نظرتون کدوم ترکیب قرص به صلاح هست بخورم و مریضیمو خوب میکنه و عوارض کمتری داره با تشکر

Comments are closed.