هالوپریدول فقط ضد روانپریشی نیست

هالوپریدول نیم میلی

– یکی از تجویزهای شایع ِ روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مراجعین سرپایی که دچار مشکلات عصبی ِ ملایم (روان رنجوری=Neurosis) مانند اضطراب، وسواس،خود بیمارانگاری و یا تیک  هستند، قرص هالوپریدول نیم میلی گرم می باشد.

هالوپریدول نیم میلی

– با توجه به اینکه امروزه بیشتر مردم اطلاعات عمومی خود را از فضای اینترنت کسب می کنند،بعد از خرید دارو از داروخانه ، در گوگل یا ویکی پدیا دست به تحقیق میزنند و بجای اعتماد به تجویز پزشک ِ خود،به مطالب درج شده در فضای سایبری اعتماد کامل می کنند و از مصرف دارو سَر باز می زنند.غافل از اینکه بسیاری از مطالب اینترنتی  جامع و کامل نیست و توسط افراد غیر متخصص به نگارش درآمده است و یا حداقل اینکه  همه ی موارد مصرف یک دارو  در آنها ذکر نشده است.

– بیماران وقتی می خوانند که قرص هالوپریدول یکی از داروهای اصلی در درمان شیزوفرنی و دو قطبی و سایر حالات روانپریشی است دچار ترس و نگرانی شدید می شوند و دارو را به کناری می اندازند و از خوردن آن اجتناب می کنند و در دل ِ خود از تجویز روانپزشک شان دچار دلخوری می شوند و یا بطور ضمنی در تشخیص و دانش او شک می کنند.و این شبهات برایشان ایجاد می شود که:مگر من حالم خیلی بد است؟نکند من دچار بیماری روانی شده ام و خودم خبر ندارم؟نکند دکترم تشخیص اشتباهی داده باشد؟نکند داروخانه داروی اشتباهی به من داده است؟نکند با خوردن این قرصها دچار حالات روانپریشی گردم؟


– بهرحال نتیجه ی همه ی این شبهات و تردیدها (که شاید ما روانپزشکان نیز به خاطر عدم توضیح چرایی تجویز ِ خود،در ایجاد آنها سهیم  باشیم!) این است که در اغلب موارد ،بیمار بخاطر شوکه شدن ناشی از اطلاعات غلطی که به او رسیده است، دارو را به گوشه ای پرتاب می کند و دیگر برای بار دوم مراجعه نمی کند.
-برای رفع این سوتفاهمات باید بگویم:که قرص هالوپریدول در دو فُرمت پنج میلی گرمی

هالوپریدول پنج میلی
هالوپریدول پنج میلی

و نیم میلی گرمی در داروخانه های ایران موجود است.و درست است که دوز بالاترِ این دارو در درمان انواع اختلالات روانپریشی و اختلالات خلقی (مشهور به دو قطبی) مصرف می گردد اما نوع ِ نیم ملی گرمی این قرص،در درمان اختلالات ملایم عصبی مانند وسواس (OCD)، اضطراب منتشر و تیکهای حرکتی و صوتی و نیز  برای توقف افکار مزاحم (ترافیک ذهنی) و کاهش تشویش ِ بیمار بنابر تشخیص روانپزشک تجویز می گردد.بعبارتی همه ی داروهای روانپریشی در دوز ِ کم،بعنوان یک ضد اضطراب ِ خوب می توانند عمل کنند.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک  است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت: www.parvizaliverdi.co

 

30 Comments

  1. سلام
    آقای دکتر من با پدرم همیشه دعوا داشتم و آخرین بار و انگیزه درونی بودم و هیچ مشکلی هم نداشتم.

  2. سلام ، وقت بخیر، اقای دکتر ایا امکان مصرف دارو برای بیمارایی که قصد مهاجرت دارن هست؟ یعنی بیمار میتونه اونجا دارو تهیه کنه یا اینکه باید حتما زیر نظر دکترای همونجا قرار بگیره؟ و اینکه ایا مصرف حدودا ۸ ماه لیتیوم ۳۰۰ و سیتالوپرام ۵ میلی گرم و هالوپریدول ۰/۵ بعد از قطع هالوپریدول میتونه باعث فراموشی وقایع ۱ سال اخیر بشه؟

    • معمولا تا ۶ ماه اول دارو همراهتون باشه بهتره تا بعدا راه و چاه تهیه دارو در کشور جدید رو یاد بگیرید

  3. آقای دکتر بابت وقت و توجهی که برای پرسش‌های عمومی می‌گذارید و بابت مطالب بسیار مفید سایت‌تان صمیمانه سپاس‌گزارم. امیدوارم در زندگی‌تان خیر ببینید برادر.

  4. سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۲۶سالمه از حدود ۱۵سالکی دچار اضطراب و پانیک میشدم طوری که موقع خواب احساس خفگی بهم دست میداد یه مدت بهتر شد پانیکم ولی وسواس فکری و عملی به همراه خشم و عصبانیت شدید و افسردگی پیدا کردم پیش روانپزشک رفتم برام قرص آستنرا ۵۰نوشتن سه ماه مصرف کردم بعد به سیتالوپرام ۲۰تغییر دادن سیتالوپرام مصرف کردم به دلیل خارش شدید پوستی گزاشتم کنار به دکتر دیگه مراجعه کردم قرص هالوپریدول نیم دادن با آلپرازولام بنظرتون هالوپریدول بخورم با آستنرا و آیا ترکیب داروخانه برا مشکلم مناسبه؟

  5. سلام اقای دکتر
    من برای اضطراب و وسواس به روانپزشک مراحعه کردم
    ایشون برای من به مدت یک ماه داروی هالوپریدول نیم و دلوکستین بیست رو نوشتن و گفتن هالوپریدول نیم رو هر روز نصفشو مصرف کن
    با توجه به اینکه من در شرف ازدواج هستم از نظر جنسی مشکلی پیش نیاد برای من

  6. با سلام و احترام
    بخاطر افسردگی و اضطراب سرترالین و پروپرانولول و هالوپریدول تجویز شد
    من pcosهم دارم و به این خاطر متفورمین و اسپیرونولاکتون مصرف میکنم
    تداخلی ندارن با هم؟

  7. خسته نباشید،دکترمن مشکلاتمو به روانپزشکم گفتم و ایشون برای من هالوپریودل نوشت..دو روز بعد مصرف،دیگه نخوردم قرصارو چون مطمنم میتونم خودمو خوب کنم…ولی دکتر یه سوال من این قرصم میخوردم شبا نمیتونستم بخوابم.الان من اصلا شبا خواب ندارم..چیکار کنم..فقط نمیخوام قرص مصرف کنم

  8. سلام اقای دکتر پسرم چهار سال و سه ماهشه یک ماه پیش لکنت گرفته رفتیم دکتر بهش قطره هالوپریدول۲میلی گرم صبح وشب چهار قطره و فلوکستین و دیفن هیدرامین داده خیلی میترسم از عوارض هالوپریدول خواهش میکنم راهنمایی کنین

  9. سلام آقای دکتر دختر ۵ساله دارم روانپزشک تشخیص پیش فعالی دادن قرص هالو پیریدول تجویز کردن از دوز یک چهارم شروع کردن بعد دوز رو نیم کردن حالا نیم صبح نیم ظهر ولی هیچ تغییری در دخترم ایجاد نشده چه کنم

  10. سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من هالوپریدول نیم مصرف میکنم چند روز پیش تموم شد رفتم داروخونه بجاش هالو پریدول ۵میلی بهم داد خودمم حواسم نبود سه روز مصرف کردم خوابم زیاد شده بود روز سوم فکم قفل کرد و دهنم کج شد اصلا نمیتونستم فکمو کنترل کنم.ایا بخاطر دوز بالای هالوپریدول ۵بوده یا مشکل دیگری دارم.ممنون

  11. سلام درودخدمت دکتر دلسوزوشرافتمند
    آیادرسته که هالوپریدول زمان زیادی لازم داره تابه اثرات مطلوب برسه چون توی سایت هنرزندگی نوشته بود(( این دارو برای اثربخشی به زمان مشخصی نیازداردپس صبور باشید وطبق برنامه پیش بروید))نظرشما چیه واین مدت مشخص چندماه هست؟

  12. وقت بخیر
    برای من هالوپریدول ۵ تجویز شده و سالها سیتالوپرام۲۰ مصرف میکردم و دکتر گفت سیتالو قطع کنم و هالوپریدول بخورم ولی بعد سه روز که نصف قرص میخوردم و راضی بودم حالت اضطراب و بیقراری شدید داشتم که دیگه نتونستم ادامه بدم و سیتالو رو دوباره خوردم و هالو رو قطع کردم و حالت اضطراب رفع شد. میشه بفرمایید باید سیتالو دفعتا قطع شه یا بتدریج؟ و اینکه فکر کنم دوز هالو برام زیاده

  13. با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر بنده به مدت یک سال و‌نیم به علت اضطراب داروی اس سیتالوپرام ۲۰ و هالوپریدول نیم و بوپروپیون ۷۵ روزی یک عدد مصرف میکنم من همه ی چکاپ هارو هم دادم و از نظر همه چی سالم هستم ولی وقتی راه میرم بدنم ضعف میکنه و دچار لرز میشه و انگار گیجم دارم میخورم زمین این میتونه عوارض کدوم یکی از این دارو ها باش لطفا راهنمایی کنید خیلی دارم اذیت میشم.

  14. سلام خسته نباشید. ممنون از وقتی که در اختیار قرار میدید. ببخشید من هر زمان که بحثی در خونه اتفاق می‌افته خیلی ناراحت میشم. در حالی که همسرم کاملا بی تفاوت هست من گریه ام میگیره. پرخوری میکنم که سنگین شم و بخوابم و واقعا غصه میخورم. هر کار میکنم نمیتونم کنترل کنم در زمان دعوا و بحث که خوددار باشم و من هم بی تفاوت باشم. دکتر مراجعه کردم هالوپریدول نیم و ای سیتالوپرام تجویز کردن که هفته اول از هر کدوم نصف قرص و هفته دوم کامل مصرف کنم. من خیلیییی نگران عارضه چاقی و بثورات پوستی این داروها هستن. ضمن این که مشکل من فقط بعد از بحث و دعوا هست. شما چه توصیه ای می کنید؟

    • شما شخصیت حساس و زودرنجی داری .بله داروهای خوبی هستن برای شما
      همین عصبانیتها پرخوری عصبی و چاقی بیشتری ایجاد میکنه.ولی اگر دارو بخوری ارامش درونی پیدا میکنی

Comments are closed.