بوپروپیون و افسردگی

بوپروپیون۳

– بوپروپیون (ولبان)چیست: 

-داروی بوپروپیون(Bupropion)  یا ولبان(wellban)  یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  افزایش نوراپی نفرین و دپامین در  مغز اثر می کند.این دارو بخاطر تاثیر خوبی که بر بهبود قوای جنسی(برخلاف داروهای سروتونینی که میل و قوای جنسی را کاهش می دهند) دارد و همچنین بخاطر افزایش تمرکز  و نیز نداشتن خواب آلودگی در طول روز  و نداشتن افزایش وزن  و پایین نیانداختن فشار خون هنگام ایستادن( هیپوتانسیون اورتواستاتیک) و نیز نداشتن عوارض آنتی کولینرژیکی( مثل احتباس ادرار )،سودمندی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر (مانند سه حلقه ای ها) دارد و می تواند شادی و نشاط و انگیزه  را برای فرد مبتلا به افسردگی بهمراه آورده و او را به زندگی قبلی خود برگرداند.علاوه بر این یک تاثیر ِ ویژه این دارو ، کمک به ترک سیگار می باشد( فقط فرم zyban).

– موارد مصرف  بوپروپیون: 

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (major depressive disorder)

۲- برای ترک سیگار(فقط فرم zyban):در  کنار رفتاردرمانی در کسانیکه انگیزه ی قوی برای ترک دارند.اینکار با تحریک دپامین در ناحیه پاداش مغز و یا با مهار گیرنده های استیل کولینی نیکوتین انجام می شود.

۳-درمان افسردگی فصلی(Seasonal affective disorder)…مثل افسردگی زمستان

۴- درمان افسردگی دو قطبی: بعضی از متخصصین معتقدند احتمال عود فاز سرخوشی با این قرص کمتر از سایر ضدافسردگیهاست.

۵- درمان کمکی همراه با داروهای سروتونینی(SSRIها) جهت کاهش عوارض جنسی آنها.

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD): این دارو بعنوان خط دوم درمان بیش فعالی و کمبود تمرکز( یعنی بعد از ریتالین و استراموکس) بکار میرود.مخصوصا در صورت همزمانی بیش فعالی با افسردگی،یا همزمانی با اختلال سلوک یا اختلال مصرف مواد میتواند بکار رود.همچنین در صورت وجود داشتن اختلال تیک که نمیتوانیم از داروهای محرک سمپاتیکی استفاده کنیم در آنصورت بوپروپیون می تواند انتخاب مناسبی باشد.

۷- در ترک کوکایین:بوپروپیون می تواند در کاهش هوس مصرف(craving) موثر باشد

۸-بهبود عملکرد جنسی:در کسانیکه در برانگیختگی و ارضا و ارگاسم مشکل دارند.

 

بوپروپیون۲

– منع مصرف بوپروپیون:

۱-صرع

۲- بی اشتهایی عصبی( آنورکسیا نروزا)

۳-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای تجویز سر خود این دارو را ندارید.خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

۴-مصرف همزمان  الکل(چون منجر به تشنج می گردد)و یا ترک ناگهانی الکل(چون آن هم منجر به تشنج می گردد) …اگر شما همیشه و به مقدار زیاد الکل مصرف میکنید، ترک ناگهانی الکل برای شروع این قرص،خودش منجر به تشنج می گردد.

 

۵-مصرف همزمان با داروهای مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز(MAOi) در عرض ۱۴ روز گذشته ( چون امکان تداخلهای خطرناک دارویی وجود دارد!!!!)مانند فنلزین-ترانیل سیپرومین -سلژیلین -ایزوکربوکسازید
تزریق متیلن بلو(methylene blue)
۶-قطع ناگهانی داروهای خواب آور( باز هم چون ممکن است منجر به تشنج شود) یا قطع ناگهانی داروهای ضدصرع

۷- فشارخون بالا ، بیماری قلبی، حمله قلبی

۸- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۹- سه ماه اول حاملگی

۱۰- شیردهی


۱۱- نارسایی کبدی

۱۲- نارسایی کلیوی

۱۳- در کسانیکه مستعد سو مصرف مواد هستند(ممکنه به این دارو وابسته بشن)

۱۴-توجه : گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۱۵- آلرژی

۱۶-گلوکوم( آب سیاه چشم)

۱۷-دیابت

۱۸-سابقه ضربه به سر یا تومور مغزی یا نخاعی

۱۹- دو فرم دارویی ازین قرص را همزمان مصرف نکنید مثلا اگر برای ترک سیگار Zyban مصرف می کنید،wellbanرا برای افسردگی مصرف نکنید.

۲۰-باز هم تاکید میکنم که بوپروپیون میتواند ایجاد تشنج کند بخصوص در هنگام وجود بیماریهای خاص یا مصرف داروهای خاص.

۲۱- اضطراب زیاد و بیماری هراس(پانیک).بخاطر اینکه این دارو دپامین را تحریک کرده و اضطراب را زیاد می کند.

۲۲- در کسانیکه دچار توهم، هذیان و کاتاتونیا و یا دلیریوم هستند، مصرف این دارو امکان تشدید حالات آنها را دارد.

– اسامی دارو:

نام ژنریک

Bupropion

 

_اسم تجاری  

-wellban(در ایران)

-Aplenzin

-Wellbutrin

– forfivo xl

-Zyban(برای ترک سیگار به این فرم تولید میشود)

-Budeprion xl

-Buproban

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف بوپروپیون:

 
۱-این قرص در دوزهای ۷۵ ، ۱۰۰و ۱۵۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با غذا یا بی غذا تاثیری در جذب دارو ندارد ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- نیمه عمر این قرص ۱۲ ساعت است و دوز درمانی این قرص ۳۰۰ میلی گرم در روز میباشد که باید در دو وعده ی صبح و شب تقسیم گردد یعنی ۱۵۰ میلی گرم صبح و ۱۵۰ میلی گرم شب( برای قرصهای معمولی که آهسته رهش یا پیوسته رهش نیستند).خوردن دوز بالاتر در یک وعده احتمال وقوع تشنج را بالاتر می برد‌.

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از ۴۵۰ میلی گرم ( یعنی سه وعده قرص ۱۵۰ میلی) برای قرصهای معمولی و ۴۰۰ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴- برای ترک سیگار باید از یکهفته قبل از ترک این دارو شروع شود و کم کم به ۱۵۰ میلی گرم دو بار در روز برسد.دوره درمان برای ترک سیگار ۷ تا ۱۲ هفته ( سه ماه)است.

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

۱۲-توجه داشته باشید که ممکن است این دارو بطور متناقضی در ابتدای درمان منجر به تیرگی شعور و کاهش هوشیاری  و اختلال تفکر در شما گردد

– احتیاطات در مصرف بوپروپیون: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- مقادیر و دوزهای بالاتر ممکن است منجر به تشنج(seizure) گرد.که در اینصورت دارو باید درجا قطع شود.در غیر اینصورت قطع ناگهانی دارو صلاح نیست و منجر به علایم ترک ناگهانی می گردد

۳- قرص آهسته رهش(Extended-release) را نجوید و نشکنید بلکه یکجا قورت دهید.همچنین ممکن است تکه هایی از قرص آهسته رهش را در مدفوع خود مشاهده کنید که لازم به نگران شدن نیست.

۴- این قرص ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

-زیبان (zyban)برای ترک سیگار:

 ۱- اگر زیبان (zyban) را برای ترک سیگار مصرف می کنید، فقط در هفته اول مجاز به کشیدن سیگار هستید و از هفته دوم به بعد حتما باید سیگار را قطع کنید. دوره درمان بین ۷ تا ۱۲ هفته یعنی سه ماه می باشد.

۲- اگر آدامس یا پک نیکوتین مصرف می کنید مراقب باشید همزمان سیگار نکشید چون سطح نیکوتین خیلی بالا میرود.

۳- ترک ناگهانی سیگار منجر به علایم  ترک نیکوتین می گردد که علایمش اینهاست:

افزایش اشتها، افزایش وزن، بدخوابی، افت تمرکز، کاهش ضربان قلب، هوس مصرف دوباره سیگار، اضطراب، بیقراری، افسردگی، خشم، ناکامی، تحریک پذیری   …این علایم ممکن است همزمان یا بدون مصرف زیبان(zyban)هم  بوجود بیایند.

۴-ترک ناگهانی سیگار گاهی ممکن است منجر به بروز اختلال روانی جدیدی مثل افسردگی گردد.

۵-این دارو( زیبان) ممکن است بطور کاذب منجر به مثبت شدن آزمایش اعتیاد گردد ،برای همین حتما متصدی آزمایشگاه را در جریان بگذارید.

۶-پیش دکتر خود مخفی کاری نکنید و اگر الکل ،تریاک یا متادون مصرف میکنید بدون رودربایستی به او اطلاع دهید.یا مثلا اگر بیماری خاصی مثل فاویسم یا کولیت یا فشارخون دارید ،آنها را به پزشک خود اطلاع دهید.

۷- در کودکان و نوجوانان بعلت احتمال بروز افکار خودکشی و نیز در سالمندان بعلت کارکرد ضعیفتر کبد و کلیه ، این دارو را با احتیاط مصرف کنید

عوارض بوپروپیون: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:سردرد- لرزش-یبوست- تهوع -گیجی -خشکی دهان  -بیخوابی -مشکل در بخواب رفتن-احساس اضطراب-درد مفاصل-خشکی دهان-آبریزش بینی

فشارخون را از نظر بالارفتن اندازه بگیرید( ولی معمولا اختلال قلبی عروقی ایجاد نمی کند).در ابتدای درمان ممکن است یادآوری بعضی کلمات با مشکل مواجه شود

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:
۱-حمله ی تشنجی

البته در نظر داشته باشید که احتمال وقوع تشنج به دوز دارو بستگی دارد( یعنی دوزهای بالای ۳۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم در روز) و این احتمال بیشتر از پنج صدم در صد برای دوز ۳۰۰ میلی گرم و یک دهم درصد برای دوز ۴۰۰ میلی گرم نیست که این درصدها با احتمال تشنج در سایر داروهای ضدافسردگی یکسان است.در کسانیکه الکل مصرف می کنند احتمال وقوع تشنج بالاتر است.

۲- حمله ی سرخوشی (مانیا) :که بصورت افزایش انرژی،پرسرعت شدن کلام و تفکر،رفتار بی پروا ،گستاخ ی و ماجراجویی جدید و عجیب،احساس نشاط بینهایت،خلق تحریک پذیر،بیخوابی،ولخرجی و افزایش تمایلات جنسی خود را نشان می دهد.

۳-تغییر غیرعادی در خلق و رفتار.

۴-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۵-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود )  علایم سفتی عضلات ،افزایش فشار خون،توهمات،ضربان های تپنده ی قلب(تاکیکاردی سینوسی) ،تنفس کم عمق و سطحی و تشنج و غش کردن بروز پیدا می کند ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

-تداخلات دارویی:

–  مصرف همزمان بوپروپیون و فلوکستین ممکن است منجر به ایجاد پانیک، دلیریوم و یا تشنج گردد(البته احتمال این اتفاق خیلی کم است).

– مصرف همزمان بوپروپیون یا لیتیوم ممکن است منجر به تشنج یا مسمومیت عصبی گردد.

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به بحران فشار خون میگردد( تا ۱۴ روز بعد از تجویز  MAOها مراقب باشید).

-مصرف همزمان با داروهای ضد پارکینسون (لوودوپا)ممکن است منجر به افزایش دپامین و ایجاد توهم و هذیان گردد.

– تجویز همزمان بوپروپیون با متوپرولول(متورال) ممکن است منجر به کاهش ضربان قلب گردد(برادیکاردی سینوسی).

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم) 

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

32 Comments

  1. سلام اقای دکتر
    برای اضطراب و پراشتهای عصبی و کمی خلق پایین روانپزشک بمن سرترالین ۵۰ داد روزی یک عدد اما بشدت میل جنسی منو اورده پایین همراه باهاش بوپروپیون هم داده شد
    و جدا از اینها من روزانه بخاطر تنبلی تخمدان کمی ک دارم گلوکوفاژ یک عدد مصرف دارم
    سوالم این بود باهم در یگ تایم باید مصرف کنم؟تداخل نداره و مشکلی پیش نمیاد؟

  2. آقای دکتر تو برگه راهنمای پوبروپیون نوشته با هالوپریدول تداخل داره
    ولی دکتر دوتاشو برای همسرم نوشته!!!!!!؟

    • بله تداخل مثبت دارند یعنی اثر همدیگه رو بیشتر میکنند مثلا هالوپریدول “نیم میلی ” اندازه ی ” یک میلی ” کارایی پیدا میکنه

  3. سلام اقای دکتر
    به تجویز پزشک…همسرم سه قطره هالوپریدول۲میلی گرم
    و رهاکین۵۰۰
    و فلووکسامین۵۰
    و ریسپریدون ۲ میلی روزی یکبار ازشون استفاده میکردیم میل جنسیش سرجاش بود۱ماه مصرف کرد..

    بعدش رفتیم دکتر و چون همسرم خیلی خوابالود و کسل میشد ریسپریدون رو قطع کرد و به جاش بوپروپیون۱۵۰(ولبان)نوشت که چهار روز اول نصفه خورد و بعدش کامل.همچنین فلووکسامینو دوزش رو از۵۰به۱۰۰تغییر داد..الان از وقتی که بوپروپیون رو شروع کرده ۱۲ روز میگذره،،اما میل جنسیش کم شده تو این مدت…میخواستم بدونم تا وقتیکه که این قرصو مصرف میکنه این میلش همونطوری پایین میمونه یا چند وقت بعد که از مصرفش گذشت دوباره میل جنسیش مثل قبل میشه؟چقدر طول میکشه برگرده به قبل؟کلا چجوریاست؟

      • اتفاقا الان هم همون قرصایی رو میخوره که قبل از شروع بوپروپیون میخورد ولی قبلا میلش سرجاش بود میلش مثل قبل بود ولی از وقتیکه دکتر ریسپریدون رو قطع کرد به جاش بوپروپیون رو اضافه کرد، از روزی که مصرفش کرد تمایل جنسیش پایین اومد تا الان.(البته اینم بگم که فلووکسامین هم قبلا بود ولی ایندفعه دوزشو زیاد کرد از ۵۰به۱۰۰…وگرنه همه داروها همون قبلی هاست..امکان داره اینطوری که شما میگین این قرص میلو بالا میبره تاثیرش روی افزایش میل جنسی بعد از مدتی معلوم بشه؟مثلا بعد از چند وقت؟الان ۱۲ روزه که داره مصرف میکنه..بعد از چند روز میل جنسیشو میبره بالا؟
        فعلا که افت کرده

  4. سلام آقای دکتر. من بوپروپیون ۱۵۰ مصرف میکنم. دارم اقدام به بارداری میکنم. مشکلی نیست ادامه بدم؟ خودم عوارضی مثل مشکل معده و ضعف و خستگی دارم. باید به چه شرایطی برسم که بشه این دارو رو قطع کرد؟

    • اگر دکترتون با شناختی که از شما داره لازم بدونه که این قرص برای شما جایگزینی نداره و حتما باید ادامه پیدا کنه در اونصورت ترجیح میدن که این دارو رو در بارداری هم بخورید.این اگاهی رو فقط ایشون نسبت به شما داره

  5. سلام
    دکتر عزیز
    مصرف ازیپم ٢٠ یکی صبح و ولبان ١۵٠
    عصر ازیپم ٢٠ یکی و ولبان ١۵٠
    کلا ۴٠ گرم اس سیتالوپرام و ٣٠٠ گرم ولبان زیاد نیست ؟؟
    دکتر گفت کنارشون مدافنین ١٠٠ هم بخورم یا حتما ولبان قطع بشه ؟؟

    • هر دارویی رو کم کم و بتدریج باید افزایش داد تا اگر عوارض داد متوجه شد و متوقفش کرد.قرار نیست خودکشی کنیم که.شما فکر کن یه دانشمندی هستی که برای اولین بار داری یه ماده ای رو کشف میکنی.اول یکچهارم بخور چند روز اثراتشو بررسی کن.بعد افزایش بده یه کمی..داروی دوم رو ده روز بعد از اینکه اولی کامل شد دوباره از یکچهارم شروع کن و تداخلات و اثرات متقاطع مثبت و منفیشو چک کن روی بدنت.چه دلیلی داره یکدفعه سه تا دارو همزمان خورده بشه…جنگه مگه؟؟؟

  6. سلام جناب دکتر
    وقت حضرتعالی بخیر
    بنده ۳۲ سالمهو حدودا یک سال پیش دچار وسواس فکری شدم که بیشتر به خاطر افکار مربوط به بورس و سرمایه گذاری و … بود. با تجویز دکتر شروع به مصرف سرترالین کردم که در حال حاضر به ۱۵۰ میل در صبح رسیده. از طرفی در اواسط درمان به دلیل کاهش شدید میل جنسی بوپروپیون هم اضافه شد که الان ۱۵۰ میل یک روز درمیان مصرف میکنم. میل جنسیم تقویت شده اما نه مثل قبل از شروع درمان (چون منی خیلی میلم بالا بود)…آیا میتوانم از مکمل های داروخانه ای برای افزایش میل جنسی استفاده کنم؟ (مثل پاورهلث برند ساپلکس)

  7. سلام خوب هستین مادرم بوپروپیون (ولبان) ۱۵۰ و سرترالین ۵۰ مصرف می‌کنه از هر کدام روزی یک عدد فقط یکمی حرکات غیر عادی در دهانش داره با لباش زیاد بازی می‌کنه خواستم بدونم این عوارض کدام داروهه ؟ بعدا از بین میره ؟ الان ده روزه که دارو مصرف میکنه

  8. سلام دکتر مادرم با وجود مصرف لیتیوم ،سیتالوپرام ۴۰ و گابانتین و سه تا بی پریدین مصرف می‌کنه هر روز گریه می‌کنه و دهان و فکش لرزش و پرش داره و میگه حس کار کردن ندارم آیا داروها مناسبن ؟ و علت این عوارض شدید چیه ؟

    • عوارض جانبی خود ِ قرصها از جمله لیتیومه .باید مرتب زیر نظر پزشکتون باشید تا دوز داروها تنظیم بشه

  9. سلام آقای دکتر آیا ترکیب سیتالوپرام ۴۰ و بوپروپیون ۱۵۰ برای درمان افسردگی شدید کارایی داره ؟ و شما بهترین دارو در درمان افسردگی های خیلی شدید و مزمن رو چه میدونین ؟

  10. با سلام و احترام
    آقای دکتر من دانشجوی روانشناسی هستم و با توجه به علائم دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید هستم و دچار افسردگی ماژور و بسیار منزوی نیز هستم و دچار anhedonia شدم، دکتر روانپزشکم برای من داروهای ولبان ۱۵۰ و فلوکستین۲۰ دو نوبت و پروپرانولول ۱۰ دو نوبت رو تجویز کردن, به نظر جنابعالی آیا لازمه یک داروی آنتی سایکوز به داروهای من اضافه بشه یا همین داروها مناسب هستن، از لطف شما ممنونم

  11. سلام اقای دکتر.ببخشید من ی پسر ۲۶ ساله هستم که از بچگی همیشه کم انرژی و بی انگیزه بودم.حدود ۵ سال پیش ب مدت دوسال داروی سیتالوپرام خوردم برای جمع هراسی و افسردگی شدید.بعد از اون فهمیدم بیش فعالی دارم دکتر بهم ولبان داد.خیلی بهتر شدم ولی بعد یکماه دوباره بی انرژی و بی انگیزگیم برمیگرده.کافیین و داروهای محرک هم همینطور.میشه بگین چکار باید بکنم ک انگیزه و انرژیم همیشه متعادل باشه؟خیلی روحیم خراب شده حتی سرکار نمیتونم برم همش خواب الودم.میل جنسیمم ازبین رفته

  12. با سلام
    دوز ۳۰ فلوکستین ( یک قرص بیست + یک قرص ۱۰) برای وسواس بنده خوب جواب می دهند(دو کپسول ۲۰ وسواس را بدتر می کند). ولی این دفعه نتوانستم کپسول ۱۰ عبیدی پیدا کنم. می توانم دو قرص از شرکت مختلف را همزمان مصرف کنم (۲۰ عبیدی+۱۰ آریا)؟
    پیشاپیش از پاسختان متشکرم

  13. سلام آقای دکتر خوبین آیا بوپیروون دو تا ۱۵۰ در روز یکی صبح یکی عصر عوارض جانبی زیادی داره ؟

  14. سلام آقای دکتر خوبین آیا میشه در کنار داروی بوپیروون یک داروی سرتونینی مثل سیتالوپرام یا سرترالین مصرف کرد تا تاثیر دارو بیشتر بشه و در درمان افسردگی های حادتر موثر تر باشه ؟

  15. سلام آقای دکتر به مادرم بوپیرون میدیم دو تا ۷۵ در روز الان یک ماهه ولی باز میگه افکار خودکشی دارم قبلا سیتالوپرام میخورد بهش نمیساخت با این عوضش کردیم الان چکار کنیم آیا باز داروش تغییر بدیم یا همینو ادامه بدیم میترسیم بلایی سر خودش بیاره

Comments are closed.