حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

34 Comments

    • هر دو خوبن.هیچ دارویی ارجحیت و اشراف بر دیگری نداره.اگر داشت که بقیه داروها دیگه تولید نمیشد

  1. سلام آقای دکتر
    ممنونم که وقت میزارید و به سوالات پاسخ میدین
    بنده ونلافاکسین ۷۵ مصرف میکردم و تصمیم گرفتم دارو رو به تدریج کنار بزارم من به این صورت عمل کردم:
    تا یکماه نصف ۷۵
    تا یکماه یک چهارم ۷۵
    تا یکماه همان یک چهارم یک روز در میان
    تا یک ماه دو روز در میان
    اما چهار پنج روز بعد از قطع دارو بدنم واکنش شدیدی نشون میده متل اضطراب، بیقراری و وزوز گوش
    خواهش میکنم کمکم کنید دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم من نهایت احتیاط رو تو قطع این دارو به کار بردم.

    • شاید لازم باشه به پزشک مراجعه کنید تا به کمک یه داروی دیگه مثلا سه حلقه ای .روند قطع رو انجام بدید

  2. سلام آفای دکتر
    من یک ماه هست که ونلافاکسین ۷۵ میخورم و خیلی بهم کمک کرده اما به شدت مشکل معده پیدا کردم. با تجویز دکتر به همراه شام و استفاده از رانیتیدین میخورم اما فایده نداشته. احساس سنگینی معده دارم و جس میکنم چیزی داخل راه گلو به معده م رو میبنده. از پنتاپرازول هم استفاده کردم اما خوب نشده.
    با توجه به اینکه این دارو حالم رو خوب کرده اما مشکل معده داره خیلی خیلی اذیتم میکنه، چیکار باید بکنم؟
    سپاس

      • باسلام ببخشید خانمی هستم مجرد ۲۹ساله حدود دو سالی هست که دکتر روانپزشک میرم داروهامو چندوقت عوض کردن.اینسری قرص تری فیوپرازین و قرص ونلافاکسین ۷۵بهم دادن که از دوز پایین شروع کنم نصف بعدا درسته یکبار در روز من یک چهارم خوردم یکروز سرگیجه گرفتم یهو حالم بدشد که خودم فشارمو گرفتم ۱۴بود ۵دقیقه بعد ۱۲ بود.بعد از یک ساعت حال بد حالم خوب شد انقدرم تو اینترنت خوندم فشارو میبره بالا میترسم بخورم بعدش قبلا فشارم بالا هم میرفت,هم بالا میره هم پایین حالم بد میشه,میترسم بخورم.دکترمم شمارشو به سختی میشه گرفت.به نظرتون من چیکارکنم تو فشار بالا هم حالم بد میشه خیلی.باتشکر از شما

        • این قرص حداکثر نیم درجه فشارو بالا میبره.شما داری بخودت تلقین میکنی.
          فشار خون رو باید با دستگاه جیوه ای در حالت دراز کش بعد از بک ربع استراحت اندازه گرفت
          توی این سن دلیلی نداره شما فشارت بالا باشه مگر اینکه از قبل فشارت بطور ارثی بالا بوده باشه

  3. سلام دکتر
    من به شدت مشکل تمرکز دارم جوری که موقع درس خواندن برای آزمونی که پیش رو دارم تو یک ساعت مطالعه ۴۵ دقیقه فکرم جاهای دیگه است برای این مشکل به روانپزشک مراجعه کردم و ایشون ونلافاکسین ٣٧/۵ داد که روزی یک عدد بخورم و هنگام درس خواندن هم یک عدد ریتالین(یک ساعت قبل) گفتن مصرف کنم، تا یک ماه این روش خوب بود و واقعا متمرکز بودم اما الان هم تمرکزم داره مثل قبل خراب میشه هم خواب آلودگی دارم موقع درس( مشکلی که تو یک ماه گذشته ندا شتم)
    خواستم ببینم دوز دارویی رو نباید زیاد کنم؟ واقعیت از ریتالین میترسم هرچند که مطمئنم تاثیرش تو تمرکزم به مراتب بیشتر از ونلافاکسینه
    الباه این رو هم بگم من هر دوتا قرص رو معده خالی ساعت ٧ صبح میخورم
    ممنون

    • زیر نظر ایشون دوزاژ دارو بهتره تنظیم بشه
      داروهای طویل الاثر تمرکز هم وجود داره

  4. سلام جناب دکتر ممنون که پاسخگوی بیماران دردمند و مستأصلی مثل بنده هستید انشالله همیشه سلامت باشید.جناب دکتر مردی ۴۶ ساله هستم و تک پسر خانواده با ۴ خواهر که ۳ تا بزرگتر از من و یکی کوجکتر از من است مادر من حدود دوسه ماهه دچار افسردکی و اضطراب شدید و بیقراری شده و همش میگه گرگرفتگی دارم بنحوی که اصلا توی خونه بند نمیشه و چون بچه ها همه ازدواج کردند با پدرم تنها زندگی میکنند ینی فقط خودشون دوتا هستند و اصلا توی خونه بند نمیشه همش میخواد بره خونه این و اون مثلا خونه خواهرام و منم تک پسرم و زنم روی خوشی بهش نشون نمیده و خونه ما نمیاد دیگه خواهرام و فامیلای خودشم روی خوشی بهش نشون نمیدن طوری که التماس میکنه بره خونشون الان یه هفتس بردیم بخش اعصاب و روان بیمارستان عرفان نیایش و زیر نظر دکتر اکبری متخصص مغز و اعصاب و دکتر آزمندیان روانپزشکشه چون ۷۲ سالشه خیلی راغب به الکتروشوک نیستند و دکتر قلبش هم گفت از نظر من مشکل قلبی حاد که مانع شوک باشه نداره الان دکتر مغز و اعصابش ۳ جلسه نوروتراپیش کرده که خیلی اثر خاصی نداشته و براش ونلافکسین ۳۷٫۵ تجویز کردند البته کلردیازپوکساید و بوسپیرون هم بهش میدن البته جهت اطلاعتون ۳۵ سال پیش هم پرخاشگری شدید و گریه زاری داشت که یه ماه روزبه بستری بود و بهش چند بار شوک دادن و تقریبا خوب شد ولی از پارسال که آخرین خواهرم در سن ۴۰ سالکی ازدواج کرد و با پدرم تنها شد کم کم افسردگیش زیاد شد البته با پدرم رابطه خوبی نداره و همش دعوا میکنن از مسایل مالی گرفته تا کارای خونه و … تا اینکه دیگه از بعد عید ۹۸ حسابی حالش خراب شد البته آقای دکتر ما هفته پیش میخواستیم ببریمش بیمارستان ایرانیان دهکده المپیک یا بیمارستان مهرگان جنب پارک ساعی ولی چون یکی از فامیلا بهیار عرفان نیایش بود گفت بیارید عرفان نیایش ولی الان بعد یه هفته بستری تغییر خاصی نکرده و هنوزم مرخص نشده و همش میگه دیگه حال من خوب نمیشه منو ازین جا ببرید بنظرتون جناب دکتر الکتروشوک میتونه براش موثر باشه.البته جناب دکتر حدود ۵ ساله زیر نظر روانپزشک درمانگاه نزدیک خونشون حالش خیلی بد نبود و باهمین داروهای معمول کلردیازپوکساید و دونئورین و لگزاپرام و آلپرازولام و استرس کالم حالش خیلی بد نبود ولی همونطور که گفتم از بعد عید دیگه قاطی کرده.

    جناب دکتر شماروبخدا بگید چکار باید بکنیم؟؟؟

    • احتمالا ایشون یک نوع اختلال دو قطبی عود کننده دارند.الکترو شوک فرد بیمار رو سریعتر به بهبود میرسونه و روش خطرناکی نیست.با توجه به بدحالی ایشون ،انتخاب خوبیه

  5. با عرض سلام و احترام
    من چند روزی هست که بنا به تجویز یک پزشک عمومی روزانه یکعدد ونلافاکسین ۳۷٫۵ یکعدد کلومیپرامین ۲۵و۰٫۵ (نیم ) میلی گرم ریسپریدون مصرف میکنم ایا مصرف همزمان این داروها خطرناک است؟

    • خطر در حالت معمولی و بدون نشانه ی خاص نه.ولی اگر عوارضی پیدا کردید باید از پزشکتون بپرسید که آیا این عارضه خطرناکه یا قابل اغماضه

  6. سلام اقای دکتر، واقعا ممنونم ازتون بخاطر مطالب و صبرتون در پاسخگویی به سوالات دوستان سپاس.
    من از ۱۲ سالگی تقریبا تا ۱۶ سالگی افسردگی داشتم ولی بی اهمیت بودم بهش چه من چه خونواده از خفیف تا متوسطmoderate از ۱۶ ۱۷ سالگی تا ۱۸ سالگی هم یجورایی خودم و زندانی کردم توی خونه که هر چند ماه یه بار فشار عصبی زیادی بهم متحمل میشد
    از ۱۸ سالگی هم وارد جامعه شدم بدلیل مقداری ترس اجتماعی و تازگی که داشت حس بدی داشتم وقتی میومدم خونه و بدلیل مصرف داروی کنکور که متخصص قلب بعد از گرفتن اکو برای من تجویز کرد و ptsd وضعیت خیلی وخیمی پیدا کردم که ناچار شدم سریعا به روانپزشک مراجعه کنم و ایشون هم سریعا دارو نوشت
    داروهای اولیه اثر نکردن اما ونلافاکسین و بوپروپیون کم کم اثر کردن و وضعیتم وخیم نیست بعد از گذشت ۳ ماه مصرف دارو اما همچنان بی انگیزه بی هدف میقداری خستگی social phobia فکر میکنم دارم.
    حالا بعد از گذشت ۳ ماه نهایتا چقدر باید دارو مصرف کنم و وابستگی چقدر طول میکشه نسبت به دارو و ادامه روند درمان رو چیجوری میبینید؟
    متاسفانه در شهرستان دانشجو هستم و نمیتونم بیام خدمتتون البته این هم اضافه کنم در آستانه ۱۹ سالگی هستم و افسردگی آتیپیک دارم.
    بسیار ممنون

  7. سلام. من به تجویز پزشک ونلافاکسین ۱۵۰ میخورم و چون دلهره و اضطراب هم دارم کنارش روزانه دو قرص کلرودیاز پروکساید ۵٫جایی خوندم نباید بیش از سه هفته مصرف بشه وگرنه اعتیاد اوره. چیکار کنم دکتر؟ داروی دیگری هست واسه اضطراب که جایگزین بشه یا همینو ادامه بدم؟ از وابستگی بهش میترسم.

    • خب همون ونلافاکسین قراره که اضطراب رو هم خوب کنه دیگه
      اگر نمیکنه باید دوزش تنظیم بشه
      بهتره پوکساید طولانی خورده نشه ولی اگر مصرف بشه هم چندان فاجعه بار نیست

    • بطور معمول نه
      ولی واسه اونایی که تو هر کاری افراط میکنن و شورشو در میارن اره اعتیاد آوره

  8. سلام اقای دکتر فرق قرص دیپریلاکس ونلافاکسین ۷۵ با الوینتا ونلا فاکسین در چیه من حدود دو سال هست ثه دیپریلاکس ونلافاکسین میخورم اما همیشه دهنم خشک و یبوست دارم و همراه با اضطراب شدید بنده با تجویز دکتر یک عدد شب و یک عدد صبح میخورم به دکترم گفتم گفتن اب زیاد بخور و فعالیت زیاد داشته باش اما دیروز بنده دارو هام تمام شد و به صورت تصادفی الوینتا ونلافکسین گرفتم از وقتی که الوینتا میخورم نه یبوست دارم نه اضطراب و خشکی دهان میشه لطف کنید بگید فرقشون چیه

    • فورمول ژنریک هر دو یکیه ولی تفاوت در کارخانه ی سازنده و استفاده از نوع پوشش دارو و یا مواد نگه دارنده ی اونهاست .شما همین تفاوت رو در مواد غذایی هم میبینید مثلا محصولات لبنی یک کارخانه با کارخانه ی دیگه حتی در رنگ و بو و مزه متفاوته و ممکنه از یکی ازونها خوشتون نیاد یا حالت تهوع در شما بوجود بیاره

  9. سلام من به تجویز دکتر ۲۸ روز آلوینتا ۳۷۰۵ مصرف کردم و باید بلا فاصله ۷۵ رو شروع می کردم ولی متاسفانه ۲ روز فاصله افتاد الان باید چی کار کنم لطفا راهنماییم کنید

  10. سلام
    تو اینترنت که جست و جو کردم فهمیدم که برخلاف اکثر ضدافسردگی ها ،ونلافاکسین انگار. چاق نمیکنه..من بیشتر از ۷ ماه سرترالین میخوردم ولی دیگه احساس میکنم دارم شکم میارم خیلی هم کسل میکنه و اشتها هم خ زیاد شده.بنظرتون ونلافاکسین رو میتونم به دکترم پیشنهاد بدم؟از وقتی سرترالین رو قطع کردم دوباره اضطراب شدید برگشته

    • با عرض سلام و احترام فراوان
      آقای دکتر من پسر ۲۲ ساله هستم که ۵ سال هست تحت درمان هستم .دکتر ها تشخیص ocd و mdd تشخیص دادند.حدود ۱۶ ماه فلوکستین ۸۰ میلی گرم مصرف کردم بهبودی خیلی زیادی نداشت در مرحله ی بعدی سرترالین مصرف کردم حدود ۲ سال تا دوز ۲۰۰ میلی گرم که اخر ها ۲۵۰ هم شد ولی اصلا تاثیری نداشت در مرحله ی سوم فلووکسامین مصرف کردم تا دوز ۳۰۰ میلی گرم حدود ۱ سال.در دو سال گذشته یکی از دکتر ها اختلال شخصیت مرزی تشخیص دادند که تگرتول ۲۰۰ و ریسپریدون ۲ و کلومیپرامین ۱۰۰ مصرف کردم ولی اصلا تاثیری نداشت.آقای دکتر من خیلی دارو امتحان کردم مخصوصا کلومیپرامین که حدود یکسال مصرف کردم ولی عوارض خیلی زیادی داشت.دکتر دیگری گفت که اختلال شخصیت مرزی نداری و این ها مربوط به وسواس تو هست .آقای دکتر اصلا احساسات ثابتی در روز ندارم . به شدت پرخاشگر هستم .از این شاخ به اون شاخ میپرم.هدف های زندگیم در روز تغییر میکند.احساس میکنم بی هویت هستم.آقای دکتر بزرگوار به روانپزشک که مراجعه میکنم اصلا به حرف ها و سابقه ی داروویی من توجه نمیکنن و درجا آسنترا مینویسند، خسته شدم آقای دکتر .بسیار چاق شده ام دکتر گلوکوفاژ نوشته ولی باز هم اشتهایم زیاد هست .یک مدت توپیرامات برای لاغری مصرف کردم ولی اثری نداشت.۱۰ جلسه cbt گذراندم ولی الکی بودن.آقای دکتر من برای وسواس فکری تود چکار کنم هر دارویی مصرف کردم روانپزشکا اصلا توجهی ندارن .آقای دکتر خواهش میکنم کمک کنید.با تشکر و احترام فراوان به شما بزرگوار

      • خب هیچکدوم ازین داروها اشتباه نبوده
        بیماری شما شدیده و شاید با یک دارو خوب نشه
        حتما داروی سروتونینی مثل همون فلوکسامین در کنار یک داروی تثبیت کننده ی خلق مثل همون تگرتول برای شما لازمه.حتی از داروهای انتی سایکوتیک مثل ریسپریدون هم میشه استفاده کرد
        همزمان شما باید روانشناس هم داشته باشی

  11. سلام اقای دکتر. خانمی سی ساله هستم که از ۱۸ سالگی به خاطر مشکل افسردگی و اضطراب دارو مصرف میکنم. اوایل با داروی سیتالوپرام ۲۰ شروع کردم و مدت دو سال مصرف میکردم و بعد قطعش کردم. بعد از اون بعد یک سال بنا به مشکلاتی دارو رو دوباره شروع کردم اینبار با سیتالوپرام ۴۰ و بعد از مصرف یک دوره اون رو هم بنا به نظر پزشک کم کردم. دوباره بعد از حدود سه سال که دارو مصرف نمیکردم بنا به عود افسردگی و اضطراب با قرص ونلافاکسین ۱۵۰ درمان رو شروع کردم و حدودا یک سال با همین دوز ادامه دادم و بعد از اون به پزشکم گفتم که حالم بهتر است و ایشون یک سال دیگه درمان رو با ۷۵ ادامه دادن و در نهایت پزشکم گفتن چون احساس بهبودی میکنم ، میتونم تا مدتی با ۳۷٫۵ ادامه بدم و بعد از دو هفته قطعش کنم. ولی اقای دکتر من مشکلم اینه که احساس میکنم به این قرص اعتیاد پیدا کردم.من داروهای زیادی در این ۱۲ سال مصرف کردم از جمله سیتالوپرام و اورلپت ولی مصرف و قطع هیچ کدوم از اینا مثل ونلافاکسین نبودن. من ایران زندگی نمیکنم و دسترسی به پزشک خودم در ایران ندارم. فقط اینکه قبل مهاجرتم برای اخرین بار پزشکم رو در ایران دیدم و ایشون توصیه کردن چون احساس بهبودی دارم کم کم با ۳۷٫۵ دارو رو قطع کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید من رو. من واقعا از اینکه احساس میکنم به این قرص اعتیاد پیدا کردم میترسم. من سیتالوپرام رو خیلی راحت بعد از کم کردن دوز قطع کردم ولی الان دقیقا ۲۰ روزه ونلافاکسین ۳۷٫۵ میخورم و حالم خوبه ولی اگه حتی یه شب یادم بره احساس بدی میکنم و احساس سبکی سر و سرگیجه دارم.نمیدونم تا کی باید ادامه بدم این دوز رو و چطور قطعش کنم. واقعا ممنونم از وقتی که میزارید و جواب سوالات رو میدید.

    • نه ،این دارو اعتیاد اور نیست
      شما میتونی با سرعت خیلی کمتر این کاهش رو انجام بدی
      و اشکالی نداره همزمان از ارامبخشها برای کمک به قطع این دارو استفاده کنی
      نترس .قطع این دارو حالت رو بد نمیکنه

  12. سلام آقای دکتر خوب هستید ؟
    جناب دکتر من ۲۷ سالمه ، مجردم و اهل سیگار و الکل و اینا هم نیستم… یک بار حدود چهار سال پیش به دنبال یه مشکل جسمی که هفت سال تمام فکرم رو مشغول کرده بود و فکر می کردم مشکل جدی هست ولی سراغ پزشک نرفتم و همزمان شدنش با افکار فلسفی پیچیده حدود ۷ ماه به افسردگی مبتلا شدم ولی در نهایت با دونستن اینکه مشکلم جدی نیست تقریبا سعی کردم همه چیز رو به حالت قبل برگردونم و بدون هیچ درمان دارویی حل شد تا اینکه از حدود ۴ ۵ ماه پیش به دنبال تنها موندن زیاد تو خونه و کار با کامپیوتر دوباره مشکلات جدیدی برام ایجاد شد ، الان سه چهار ماهه اصلا حالم عادی نیست و خودم فکر می کنم یه مشکل جسمی ( احتمالا مغزی ) دارم ( یه جور فشار دائمی تو داخل جمجمه م هست بعلاوه اینکه از گوش هام صدای غرش ( وزوز نیست مطمئنم ) میاد و بی اشتها شدم و کاهش وزن داشتم ، الکی عرق می کنم واین اواخر هم انگار مشکل تکلم دارم جوری که دوست ندارم صحبت کنم )تو آزمایش های پزشکی چیزی نبود غیر از کمبود ویتامین D3 … برادرم پزشک عمومیه و میگیه مطمئنا مشکل جسمی نداری و برام “ولنافاکسین” تجویز کرده ( با اینکه هیچ وقت اهل قرص و دارو نبودم و تا حد امکان سعی می کردم طبیعی خوب بشم ) … حالا سؤال من از محضرتون در مورد این دارو هست … من یه لرزش های خیلی ریز تو بدن و چانه م احساس می کنم ولی وقتی برا بار اول ۳۷/۵ این قرص رو قبل از خواب استفاده کردم بعد از یک ساعت حالت تهوع بیدارم کرد و یه جور احساس سبکی سر داشتم و این لرزش ها رو هم بیشتر کرده بود … به نظرتون این حالت ها طبیعی هست یا مشکلم رو از راه دیگه و جدی باید پیگیری کنم ؟

    • بله این داروهای ضدافسردگی (سروتونینی و سه حلقه ایها و لیتیوم )ترنور یا لرزشهای ریز ایجاد میکنند که بهتره برای رفع اون از محرکهای دیگه مثل قهوه اجتناب کرد و یک قرص بتابلوکر مثل پرانول یا کلسیم بلاکر بنا به تجویز پزشک استفاده کرد
      مشکل حادی نیست و با قطع دارو هم برطرف میشه

Comments are closed.