خطرناکترین عارضه ی لاموتریژین

عارضه ی خطرناک لاموتریژین

-لاموتریژین(lamotrigine)یا  لامیکتال(lamictal)لاموتریژین داروی بسیار خوب و مفیدی است که هم توسط متخصصین مغز و اعصاب (برای بیماری صرع) و هم توسط  روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مواردی که در زیر لیست شده است تجویز می گردد:
۱-سردرهای میگرنی
۲-پیشگیری از بیماری دوقطبی هم در فاز سرخوشی و هم در فاز افسردگی ،مخصوصا وقتی که تعداد فازها زیاد و سریع باشد(rapid cycling)
۳-درمان اختلال دو قطبی حاد (در فاز افسردگی)
۴-درمان کمکی در افسردگی بالغین
۵- اختلال استرس پس از سانحه(ptsd)
۶- اختلال شخصیت مرزی(borderline personality disorder)
۷-درد عصب سه قلو(trigeminal neuralgia)
۸-اختلال مسخ شخصیت(depersonalization disorder)
۹-اختلال اسکیزوافکتیو
۱۰-چاقی
این دارو ممکن است عوارضی مانند سرگیجه،گیجی،خواب آلودگی،تهوع،تاری دید،کاهش وزن،ضعف و…داشته باشد که خیلی خطرناک نیستند و احتمالا بتدریج نسبت به آنها عادت ایجاد می شود.
اما عوارض ِ پوستی ِ این دارو با آنکه کمیاب است می تواند بسیار  خطرناک باشد و لازم است که نسبت به آن هوشیار و مراقب باشید .
-و در صورت شک نسبت به وقوع این عارضه  فورا به پزشک خود مراجعه کنید و اگر پزشک شما در دسترس نیست فورا و فورا دارو را قطع کنید چرا که در صورت تاخیر در قطع دارو،احتمال دارد عوارض آن به حد کشندگی برسند
.عوارض پوستی لاموتریژین

این عارضه که به نام ِ “سندرم استیونس جانسون” معروف است خود را به صورت لکه ها و بثورات پوستی ،تب ،گلودرد و علایم سرماخوردگی  نشان میدهد و بسرعت پیشرفت کرده و تمام نواحی پوستی را درگیر می کند.بثورات پوستی لاموتریژین
پس اگر در خودتان یا یکی از دوستان و نزدیکانتان چنین علایمی را مشاهده کردید آن را بسیار جدی بگیرید و با بیماریهای سرماخوردگی یا آلرژی یا مخملک و غیره اشتباه نگیرید و فورا خودتان را به اورژانس ِدرمانگاه یا بیمارستان برسانید و به آنها اطلاع دهید که ممکن است عوارض لاموتریژین را گرفته باشید.عوارض لاموتریژین را جدی بگیرید
-ریسک این عوارض پوستی در این موارد بیشتراست:
۱- سن کمتر از ۱۶ سال
۲- دو ماه اول درمان بخصوص دو هفته ی اول شروع دارو
۳-وقتی دارو از ابتدا با دوز بالا شروع شود
۴-وقتی این قرص همراه با قرص سدیم والپورات مصرف شودسندرم استیونس جانسون

-سعی کنید وقتی لاموتریژین مصرف می کنید از نور شدید آفتاب دوری کنید و همچنین بهتراست از  مصرف هر صابون،شامپو یا ماده ی ضدعفونی کننده ی جدیدی  که ممکن است برایتان آلرژی بیاورد اجتناب کنید چون ما برای رسیدن به  تشخیص درست  مجبوریم لاموتریژین رو قطع کنیم.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

28 Comments

  1. سلام خسته نباشیدتوروقران جوابموبدین خانم من روزی سه مرتبه قرص لاموتیربژین ۱۰۰مصرف میکنه بچم هشت ماهشه میخاستم بدونم روبچم تاثیرمیزاره؟به بچم شیرخشک بدم بهتره.؟خیلی میترسم.

  2. سلام من دو سال پیش ب خاطر افسردگی لاماتریژین میخوردم بعد از دو سه ماه حساسیت خودشو نشون داد تشخیص نمیدادن هر جا میرفتم در حال مرگ بودم اخر لقمان گفتن استیون جانسون گرفتم سوالم اینه این قرص جزو چه دسته ای از داروها هست؟ ی دفعه چندوقت پیش کدئین خوردم همونجوری شدم کسی ک استیون جانسون گرفته با این قرص چ داروهایی رو نباید بخوره ممنون میشم بگین

    • هر دارویی با احتمال خیلی کمی ممکنه این سندرمو بده…ولی بعضی ها مثل همین لاموتریژین بیشتر متهمن
      لیستشون بلند بالاست
      ی مقاله تو این سایت هست
      مهم اینه که زود تشخیص داد
      ولی بیش از حد هم نباید ترسید

  3. سلام.من فک و گوشم درد میکنه .دکتر دولوکستین برام تجویز کرده بود.چون قصد بارداری داشتم آروم آروم قرصارو کنار گذاشتم.ولی درد بعد دو ماه برگشت.دوباره دکتر بخاطر قصد بارداری لاموتریژن تجویز کرد.لاموتریژن روی بچه اثر بد نداره؟

  4. سلام آقای دکترشبتون بخیر.ممنونم ازاینکه برای مریضاوقت میزاریدسوالی دارم مدتیه که داروی لاموتریژین مصرف میکنم دچارامنوره شدم چه کاربایدبکنم به حالت طبیعی برگردم.ممنونم

  5. باسلام من لاموتریژین۵۰مصرف میکنم واسه صرعم خیلی صورتم جوش قرمز زده من اصلا سابقه جوش نداشتم ولی الان پر از جوشه چیکارکنم لطفا راهنمایی کنید چه صابونی استفاده کنم

  6. با سلام
    هر روز شما را دعا کنیم کم است.
    قلم بسیار شیوایی در نگارش دارید.
    و احساس مثبت حتی از دور هم به ما منتقل می‌شود.
    طول عمر همراه با سلامتی و عزت داشته باشید.
    پوزش از مزاحمت.
    اعتقاد دارم به خوبان باید خوب بودنشان را گفت.
    تشکر

  7. سلام اقای دکتر
    به علت افسردگی و اضطراب به دکتر مراجعه کردم ایشان سیتالوپرام۲۰تجویز کردند هیچ تغییری نکردم اما با داروی لاموتریژین۲۵ افسردگیم و اضطرابم کامل خوب شد. بر این اساس میتوان گفت افسردگی بنده از نوع دوقطبی است؟
    با تشکر.

  8. سلام آقای دکتر خسته نباشید، من به یه نفر وابستگی بسیار شدیدی پیدا کردم و هر لحظه عذاب میکشم، از بین داروهای دپاکین و لاموتریژین کدوم برا من مناسبه؟ ایا مصرف دپاکین ریزش مو میاره؟ موقت یادائم؟ بعد از چند وقت اثر میکنه؟

    • بنظرم داروی سروتونینی بهتره براتون تا اینا
      ولی خب اگر اینارو میخورید جفتشون هم خوبن
      نگران نباشید عوارض خاصی ندارن جز کمی چاقی ناشی از دپاکین

  9. سلام اقای دکتر
    به نظر شما واسه کسی که از شدت اضطراب تمرکز نداره و تخم چشمهاشم خیلی میسوزه و قسمت شقیقه های سرشم سنگینه بوسپیرون ۵ واسه این علایم داروی خوبیه؟
    ممنون از شما

    • بله ممکنه خوب باشه منتهی چند هفته طول میکشه اثرشو ببینید…تو این فاصله پوکساید بخورید

  10. سلام اقای دکتر
    فقط ببخشید یه دونه ۱۰۰ تو یه نوبت با دو دونه ۵۰ تو دو نوبت با هم فرقی که ندارن؟منظورم تو شدت اثر گذاریشه.
    بازم ممنون.

  11. سلام
    لاموتریژینو دکتر واسه افسردگیم تجویز کرده به صورت دو عدد ۵۰ ظهر و شب. سوالی که از شما داشتم اینه اگه به جای دو نوبت ۵۰ یک عدد لاموتریژین ۱۰۰شب بخورم ایراد داره؟ یه نوبتش کنم تو اثرگذاریش تاثیر داره؟ چون یه نوبت بخورم راحتترم. ببخشید به دکترم دسترسی ندارم.
    ممنون از محبت شما.

    • ای تنبل،اگه راحتی اینکارو بکن ما دکترهای اعصاب همه جوره با مریضامون راه میاییم

  12. سلام آقای دکتر
    من وسواس دارم.با دارو بهتر شدم ولی مشکلی که دارم اینکه تو کارهام خیلی کندم و اصلا حوصله انجامشون را ندارم و به سختی میتونم شروعشون کنم. دکتر برام لاموتریژین تجویز کرده
    به نظرتون خوبه؟

Comments are closed.