خطرناکترین عارضه ی لاموتریژین

عارضه ی خطرناک لاموتریژین

-لاموتریژین(lamotrigine)یا  لامیکتال(lamictal)لاموتریژین داروی بسیار خوب و مفیدی است که هم توسط متخصصین مغز و اعصاب (برای بیماری صرع) و هم توسط  روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مواردی که در زیر لیست شده است تجویز می گردد:
۱-سردرهای میگرنی
۲-پیشگیری از بیماری دوقطبی هم در فاز سرخوشی و هم در فاز افسردگی ،مخصوصا وقتی که تعداد فازها زیاد و سریع باشد(rapid cycling)
۳-درمان اختلال دو قطبی حاد (در فاز افسردگی)
۴-درمان کمکی در افسردگی بالغین
۵- اختلال استرس پس از سانحه(ptsd)
۶- اختلال شخصیت مرزی(borderline personality disorder)
۷-درد عصب سه قلو(trigeminal neuralgia)
۸-اختلال مسخ شخصیت(depersonalization disorder)
۹-اختلال اسکیزوافکتیو
۱۰-چاقی
این دارو ممکن است عوارضی مانند سرگیجه،گیجی،خواب آلودگی،تهوع،تاری دید،کاهش وزن،ضعف و…داشته باشد که خیلی خطرناک نیستند و احتمالا بتدریج نسبت به آنها عادت ایجاد می شود.
اما عوارض ِ پوستی ِ این دارو با آنکه کمیاب است می تواند بسیار  خطرناک باشد و لازم است که نسبت به آن هوشیار و مراقب باشید .
-و در صورت شک نسبت به وقوع این عارضه  فورا به پزشک خود مراجعه کنید و اگر پزشک شما در دسترس نیست فورا و فورا دارو را قطع کنید چرا که در صورت تاخیر در قطع دارو،احتمال دارد عوارض آن به حد کشندگی برسند
.عوارض پوستی لاموتریژین

این عارضه که به نام ِ “سندرم استیونس جانسون” معروف است خود را به صورت لکه ها و بثورات پوستی ،تب ،گلودرد و علایم سرماخوردگی  نشان میدهد و بسرعت پیشرفت کرده و تمام نواحی پوستی را درگیر می کند.بثورات پوستی لاموتریژین
پس اگر در خودتان یا یکی از دوستان و نزدیکانتان چنین علایمی را مشاهده کردید آن را بسیار جدی بگیرید و با بیماریهای سرماخوردگی یا آلرژی یا مخملک و غیره اشتباه نگیرید و فورا خودتان را به اورژانس ِدرمانگاه یا بیمارستان برسانید و به آنها اطلاع دهید که ممکن است عوارض لاموتریژین را گرفته باشید.عوارض لاموتریژین را جدی بگیرید
-ریسک این عوارض پوستی در این موارد بیشتراست:
۱- سن کمتر از ۱۶ سال
۲- دو ماه اول درمان بخصوص دو هفته ی اول شروع دارو
۳-وقتی دارو از ابتدا با دوز بالا شروع شود
۴-وقتی این قرص همراه با قرص سدیم والپورات مصرف شودسندرم استیونس جانسون

-سعی کنید وقتی لاموتریژین مصرف می کنید از نور شدید آفتاب دوری کنید و همچنین بهتراست از  مصرف هر صابون،شامپو یا ماده ی ضدعفونی کننده ی جدیدی  که ممکن است برایتان آلرژی بیاورد اجتناب کنید چون ما برای رسیدن به  تشخیص درست  مجبوریم لاموتریژین رو قطع کنیم.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

33 Comments

  1. سلام اقای دکتر برای من لاموتریژین پنجاه به مدت دو هفته سپس صد من الان چهار روزه مصرف میکنم روز اول یکم گلو درد داشتم خوب شد الان روز پنجم که میخوام استفاده کنم دستو پا ها میسوزه جوش های کوچکی هم روی بدنم به وجود امده ایا امکان داره علائم این سندروم باشه؟!

  2. سلام اگر ممکنه جواب بنده رو بدبد من پدرم بیماری صرع داره چند روز رفت بیمارستان بستری شد قرص لاموتریزن ۱۰۰ رو فطع کردن بجاش توپرامات ۵۰ نوشتن الان چند روزیه که مصرف میکنه توهم شدید داره یه بار میگه من مردم یه بار میگه چشمم کور شده نگاه دستاش میکنه میگه دستم قطع شده و خیلی از توهم های دیگه راستش دست رسی نیست به دکتر گفتم بهتر نیست قرص توپرامات رو قطع کنیم و همون لاموتریژن رو بهش بدیم

  3. سلام جناب دکتر. ممنون که کمک میکنین به کسانی که سوال میپرسن.
    من برای افسردگی، اضطراب و نشخوار فکری بهم برای صبح ۱ پوکساید و ۱ سرترالین و برای شب ۱ لاموتریژین ۱۰۰، ۱ پوکساید و ۱ وازونیدین دادن. چند روز اول سرگیجه و معده درد زیاد داشتم که الان بهتره.حس میکنم کمی اضطراب و افسردگیم کمتر شده. اما مشکلی که پیدا کردم اینه که هر ساعتی از شب که سه تا قرص شبمو بخورم، نیم تا یک ساعت بعد خوابم میگیره، اما دو ساعت و نیم تا سه ساعت بعد بلا استثنا بیدار میشم و دیگه نمیتونم بخوابم. تو جام گاهی چند ساعت میمونم تا دوباره خوابم میبره. خیلی این جریان آزاردهنده شده. ممنون میشم راهنماییم کنین که مشکل از کدوم قرص شبمه. چون یه شب لاموتریژین رو نخوردم یه شب پوکساید رو ولی بازم همون شد.ممنونم.

  4. سلام، ممنون از مطالب خوبتون، پسرم ۱۰ سالشه و دپاکین میخوره تشنجش کنترل نشد و دکترش لامیکتال رو براش تجویز کرده، اما با وجود عوارض این دارو خصوصا در سن زیر ۱۶ سال و مصرف همزمان با والپرات برای مصرف دارو دچار شک و دو دلی شدم. لطفا راهنماییم کنین. ممنون از لطف و بزرگواریتون

  5. با سلام
    ایا لاموژین۲۵هم میتونه این عارضه ایجاد کند(برای شروع به مدت دو ماه نصف قرص در هر شب تجویز شده باشه)؟ایا این دارو نیز مانند سایر دارو ها در صورت قطع ناگهانی باعث تشدید بیماری میشود؟

  6. سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ۴سال است ازدواج کردم تو این مدت اختلافات زیادی باهمسرم داشتم که وقت شمارو رونمیگیرم .یه وقتهایی خیلی خوب ومهربونه اما بیشتر اوقات که میاد خونه خسته است واز خوب نبودن بازار ناراحته خیلی به مادرش وابسته شدیده از هرنظر که فکر کنید تازگیها متوجه شدم دارو میخوره دولوکستین ولاموتریژن ازش پرسیدم میگه واسه استرس میخورم اما تو اینترنت گشتم لاموتریژن برای صرع واختلال دوقطبی تجویز میشه .چند وقتی هست که رابطه مون خیلی خیلی کم شده که خوندم از عوارض داروهاس.خیلی میترسم چون از قبل هم سر هرچیز کوچیکی بحث داشتیم الان با این وجود نمیدونم چی میشه لطفا راهنماییم کنیداین قرصها چه مضراتی دارن .بیماری دوقطبی چیه خطرناکه؟ به کجا باید مراجعه کنم .خواهش میکنم کمکم کنید

    • نه
      ایشون صرع یا دوقطبی نداره
      این داروها برای افسردگی ایشون تجویز شده
      و خوبه که برای درمان خودش اقدام کرده
      شما هم همراه ایشون برید تا ا نجا جلسات مشاوره هم داشته باشید

      • سلام اقای دکتر خیلی ممنونم اصلا فکر نمیکردم جواب بدین چون خیلی از این ایمیلها فرستادم وجواب نگرفتم.عذر خواهم این قرصها تو روابط جنسی تاثیرگذارن چون خیلی خیلی رابطه ما کم شده وممکنه اگربخواهیم بچهدار بشیم رو اونم تاثیر بذاره

  7. سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من ۲ماه پیش تو ۴ روز ۲عدد قرص لاموژین ۵۰ خوردم، روز پنجم بثورات ریز خوشه ای خارش دار روی پام زد و ۳-۴ تا از پاپی های زبونم هم دچار آپوپتوز و سوزش و درد شد، قطعش کردم اما تا ۲ هفته بعد از قطع دارو هم روی لبم کراست خونی و روی چند جای مختلف بدنم هم یه تعداد کمی بثورات خارش دار زد، بعلاوه از اون روز به ببعد به ۲تا کرمی هم که همیشه استفاده میکردم و هردو از یه مارک بودن هم حساسیت پیدا کردم . یک هفته هیچ مشکلی نداشتم و مجددا هفته بعدش علایمی که عرض کردم باز پیدا شد و مجددا خوب شد، اما لبم همچنان زخم میشه.
    الان ۲هفتس روبیفن و سیپرالکس و کلونیدین مصرف میکنم، جاهای مختلف بدنم ماکول و پاپول هایی میزنه که بعضا خارشی هستن و یه تعدادی هم صرفا اریتم دارن و خارشی ندارن، لبم هم همچنان زخم میشه.
    ممکنه از عوارض روبیفن و کلونیدین باش؟ چون قبلا با سیپرالکس مشکلی نداشتم.
    یا اینکه احتمالش هست هنوز اثر لاموتریژین ادامه داشته باشه و به استیون جانسون ختم بشه این وضعیت ؟ ممکنه اریتم مولتی فرم باشه؟ البته بثوراتم تارگت تایپی نیستن.
    ممنون از لطف و راهنمایی همیشگی شما ???

  8. سلام آقای دکتر من افسردگی ماژور دارم که قبلا ۱۵ جلسه ECT گرفتم و خوب شدم اما الان بعد از چندسال با اتفاق دزدی از منزلم مجددا حالم خوب نیست و افسردگیم باشدت بیشتری برگشته..داروهای مختلفی از نورتیلیپتیلین ونلافاکستین بوپروپیون آلوینتا اتوموکستین کوئینمایند ترازدون و..مصرف کردم که تقریبا همه بی نتیجه بوده پزشکم الان سیپرالکس بوپروپیون و زولپیدم دادن و گفتن که از امروز لاموتریژین ۲۵ رو هم اضافه کنم.
    از آزمون و خطای داروها برا بهبود خسته شدم..حافظم به شدت تحلیل رفته..خواستم نظر یا پیشنهادتون رو برا داروهای جدید بدونم.ممنونم

    • این نشون میده فاکتورهای روانشناسی در تشدید افسردگی شما دخیله
      از رواندرمانی باید کمک بگیرید …دارو بسه

  9. سلام اقای دکتر من واسه افسردگیم رفتم پیش روانپزسک بهم کلونازپام و سیتولاپرام داد ۴ روز کلونازپام رو نداشتم و بعدش تشنج کردم برای تشنج دکتر بهم لوبل داد که همیشه خواب بودم بعد برام عوضش کرد و لاموتریژن ۱۰۰ یکی صبح ویکی شب داد تب و لرز شدید وعلائم انفولانزا و دهانم پر از افت شد دکترمو عوض کردم ایشون دپاکین ۵۰۰ شبی یکی رو دادن وگفتن لاموتریژن رو کم کم قطع کنم هفته اول ۵۰ صبح ۵۰ سب وهفته بعد ۱/۴الان تو هفته اول هستم ۳ روز گذشته ولی زخم دهان امانم رو بریده هیچی نمیتونم بخورم میتونم لاموتریژن رو ۱/۴صبح و۱/۴شب بخورم چکار کنم راحت شم از لاموتریژن و عوارضش

  10. سلام اقای دکتر خسته نباشید . ببخشید اقای دکتر من دوسال پیش سانحه تصادفی برام پیش اومد و حدودا دو ماه بعد افسردگی و اضطراب شدید از ماشین و خیابون داشتم. ک پزشک برام دارو تجویز کرد . خداروشکر افسردگیم کاملا خوب شد اما سرخود قطع کردم داروها رو حالا رفتارهای وسواسی جاشو گرفته البته خیلی کمه . شدید نیست رفتارام . مجدد رفتم برام لاموتریژین و ریسپیدون و سرترالین نوشتن به نظرتون خوبه؟ این داروهای برای اختلالات شدید مثل شیزوفرنی تجویز میشه آخه.. من ۲۳ سالمه

      • اره اثراتش که مثبت بوده و خیلی حالم خوب شده.اصلا هم تاحال تعویض دارو انجام ندادم. با همون اولی ها حالم خوب شده ولی اخه دیدم معمولا واسه وسواس فلوکسیتین و این جور چیزا تجویز میشه برای همین.گفتم شاید تشخیصی دادن اینام برای تعویق سیکل بیماری تجویز شده ?

  11. سلام
    اقای دکتر، دکترم برای من آسنترا۱۰۰ و لاموتریژن ۵۰ تجویز کردن برای استرس و اضطراب و افکار مزاحم الان دو شبه شروع کردم و لاموتریژنو یک چهارم میخورم کلا بی خواب شدم نمیتونم بخوابم در صورتیکه من اصلا مشکل خواب نداشتم و احساس میکنم دمای بدنم رفته بالا و سرم سنگین شده و خارش بدن گرفتم و دقت و تمرکزم اومده پایین و هم چنین حافظم خیلی ضعیف شده.آیا به نظرتون لاموتریژن رو قطع کنم و فقط آسنترا بخورم مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجه و پاسخگوییتون

  12. سلام جناب دکتر. خارج از بحث اعتقادات دینی و احساس گناه بعد ازخود ارضایی و اینها.میخواستم بدونم اگه خود ارضایی به صورت افراطی مثلا روزی چند بار انجام بشه ایا باعث عدم تعادل مواد شیمیایی مغز میشه و روی ترنسمیتر و نورترنسمیترهای مغزی اثر منفی داره؟ واگه جواب مثبت است ایا در رابطه زناشویی هم همینگونه است و باعث عدم تعادل شیمیایی مغز میشود؟ و سوال اخر راه درمانش چیست؟ ببخشید زیاد سوال کردم تو اینترنت و سایت های مختلف زیاد سرچ کردم اما جواب های مختلفی و متناقضی داده بودند!!!!!!

    • بله در اینده رابطه ی شما با همسرتونو مختل میکنه
      چون به ارضای ساده ی ذهنی عادت میکنی…و از پس رابطه ی سخت واقعی جنسی برنخواهی اومد…

Comments are closed.