سود و زیانِ ریسپریدون

– ریسپریدون چیست: 

داروی ریسپریدون (Risperidone) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز  اثر می کند،برای  بهبود رفتار و همینطور برطرف کردن افکار غیر عادی (مانند افکار بدبینانه) بکار می رود.این دارو بیشترین شهرت خود را  در اِصلاحِ اختلالات رفتاری کودکان مانند بیش فعالی و اختلال سلوک  و همچنین در درمان علایم منفی بیماران روانپریش (مانند انزوای اجتماعی و کم حرفی) دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک  گاهی بعنوان درمان کمکی در سایر مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس نیز می تواند به کار رَوَد. این دارو اعتیاد آور نیست.

– هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید .شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها و یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو  و یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف ریسپریدون
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و  دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).

۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در  دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب ،موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشورهای دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده اند.

– منع مصرف ریسپریدون:

۱-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

۳-این دارو را همراه با الکل مصرف نکنید.

۴-چون این دارو درجه حرارت را بالا میبرد ورزش سنگین انجام ندهید.

۵- بیماری پارکینسون

۶-سرطان سینه

۷-اختلالات شدید کبدی و کلیوی

۸-اگر قرص فوروسماید (لازیکس) مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید.

– اسامیِ دارو :

نام ژنریک:

risperidone

_اسم تجاری  

risperdal

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ریسپریدون:

۱-این قرص در دوزهای ۱  و ۲ و۳ و  ۴  میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. بهتر است یکبار در روز  مصرف شود.این دارو همچنین بصورت قطره هم موجود است که میشود با آب،آب میوه(غیر از گریپ فروت)،قهوه یا شیر کم چرب مصرف کرد.ولی مصرف آن با چایی یا نوشابه کوکاکولا ممنوع است.

۲-شروع دارو با دوز (۱)  یا  (۲) میلی گرم در شب است که تا (۴ )میلی گرم در روز میتواند افزایش یابد.حداکثر دوز  درمانی آن شانزده میلی گرم است .ولی دوزهای بالاتر از( ۴ )میلی گرم همراه با احتمال بالاتر عوارض دارویی خواهند بود.نیمه عمر آن (۲۰) ساعت است.ریسپریدون اگر با کاربامازپین یا فنی تویین یا فنو باربیتال مصرف شود باید با دوز دو برابر مصرف شود.و در صورت مصرف ریسپریدون با فلوکستین یا پاروکستین،باید دوز ریسپریدون را کاهش داد.

۳-دوز شروع بهتر است کم باشد تا منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) نگردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها، حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنید

۹- موقع بلند شدنِ سریع، از حالت دراز کشیده یا نشسته به حالت ایستاده،ممکن است چند لحظه بعلت افت فشار خون ِوضعیتی، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم بشوید.بنابرین باید مرحله به مرحله و به آهستگی از جای خود بلند شوید.images

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است
آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد(سندرم قطع دارو).

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

– نکات مهم در مصرف ریسپریدون: 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳-خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد،پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

۵- در پسران، بزرگ شدن سینه ها یا چاقی ممکن است دردسرساز شود.

عوارض ریسپریدون: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– یبوست یا اسهال -درد معده – تهوع یا استفراغ -خشکی دهان -خواب آلودگی یا بیخوابی -بیقراری(restlessness) -سرآسیمگی (آژیتاسیون) – افزایش اشتها -افزایش وزن  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سر دل -درد عضلات یا مفاصل -راش پوستی -بزرگی پستان یا ترشح از پستان -طولانی شدن عادت ماهیانه یا عادت ماهیانه نشدن – مشکل در بینایی – مشکل در ادرار کردن -پوست خشک یا تغییر رنگ پوست.

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید باید بسرعت برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان، به بیمارستان مراجعه کنید:

-گیجی و ناهوشیاری
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد یا کهیر(احتمال سندرم استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب(تاثیر بر روی ریتم قلب،افزایش فاصله ی QT.
-از هوش رفتن
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن(تاردیو دیسکنزی)
-مشکل در بلع یا تنفس(التهاب مخاطات در واکنش آلرژیک و سندرم استیونس جانسون)
-در پسران و مردان، بزرگ شدن سینه ها و افزایش وزن شدید.
-نعوظ دردناک یا طولانی.

مسمومیت دارویی:

– در صورتِ خوردنِ تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.یا در کل کشور به شماره ۱۴۹۰ زنگ بزنید و گزینه ی دوم را انتخاب کنید.

رهنمودهای کلی: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صِرفِ وجودِ یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند با تنظیم خلق و رفتارتان،سرنوشت ِ شما را به سمت یک زندگیِ سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.
-منابع
www.mayoclinik.org
www.Rxlist.com
www.drugs.com
www.Medlinplus.gov
www.darooyab.ir

kaplan &sadock’s Synopsis Of Psychiatry

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

31 Comments

  1. سلام دکتر خسته نباشید من در شورا پزشکی سربازی تشخیص دادن که شخصیت مرزی دارم میخواستم بدونم این بیماری درمان داره؟درمانش تقریبن چقدر طول میکشه و اگه با این بیماری معاف بشم بعدن بهم گواهینامه میدن? و محدودیت های دیگه ای برام داره؟

    • همه اونایی که معاف شدن الان هم گواهینامه دارند هم زن گرفتند هم خارج رفتند
      شخصیت رو باید ساخت باید سختی و ریاضت کشید
      باید خوددار بود
      باید سطح تحمل رو بالا برد

  2. سلام.دکتر به تازگی برام پاروکستبن ۲۰ بهمراه ریسپریدون ۱ هنگام شب تجویز کردن و پراپرانول ۲۰ هم هنگام صبح.
    دکتر ترکیب پاروکستین با ریسپریدون با این دوزها تداخل نداره؟ اخر اعلام کردین درصورت مصرف با پاروکستبن باید ریسپریدون رو کاهش داد

  3. مچکرم.دکتر برام ونلافاکسین ۷۵ صبح بعد صبحانه و و نلافاکسین بعد از ناهار باحدود۶ ساعت فاصله و ریسپریدون ۱ شب موقع خواب تجویز کردن.مشکلم وسواس فکری و نشخوار ذهنی و زودرنجی هست. دکتر علی وردی این ترکیب دارویی برای مشکل من تجویز خوبیه؟علت تجویز ریسپریدون رو هم نفهمیدم

  4. سلام وقت بخیر.دکتر مصرف فلوکسامین ۲۰۰ همزمان با ریسپریدون۱ باهم تداخل دارند؟یا اینکه با فاصله مصرف بشن؟

      • سلام دکتر وقت بخیر پسر۱۰ساله ی من پیش فعاله من دوهفته است متوجه شدم روزی دوعدد ریتالین ویک چهارم صبح ریسپریدون یک چهارم ظهر ونصف شب میخوره …بی نهایت اروم وساکت شده اول یکم دلم برای شلوغ کاریهاش تنگ شده بعد اینکه ی کم نگرانم میگم نکنه به خاطر عوارض داروها افسردگی گرفته باشه اخه بیش حد اروم ومنطقی شده اول خودش ناراحت بود میگفت مگه من روانین که قرص میدید بعد چند بار بابت این قصیه بغض کرد وزد زیر گریه به نطرتون نباید دوز داروش کم بشه بخاط اینکه تو این دوهفته خیلی ارومه…فقط بعضی روزا رنگش مثل گچ سفید میشه میگه توی دلم خالی میشه وچشاش هم سیاهی میره
        دکتر یادم رفت مشخصه رفتارپسرمو بگم قبل از مصرف دارو خیلی اذیت کار بود همه شاکی بودن اصلا بابچه ها سازگار نبود مدام عصبی میشد وداد میزد اصلا تمرکز روی درسش نداشت وتکالیف رو انجام نمیداد
        حالتهایی که گفتم نگران کننده نیست؟؟؟
        ممنون از پاسخگوییتون

        • اروم و منطقی شدن که نگرانی نداره
          بنطر میاد شما به رفتارهای اذیت کننده ی ایشون عادت کردید و حالا سبک رفتار نرمال از نظرتون غیر طبیعی جلوه میکنه.بهرحال با پزشکتون در تماس باشید و هر ماه حالات فرزندتون رو گزارش بدید

  5. سلام آقای دکتر
    پسر من حدود ۱۰ سال داره و یکدفعه تیک گرفت و دکتر گفت که بدلیل اضطراب زیاده
    دکتر براش ۱/۴ ریسپریدون ۱ میل (بعد از ۳ شب ۱/۲ شود)و کپسول فلوکستین ۱۰تجویز کرد ولی فعلا بهتر نشده
    چقدر زمان میبره که داروها اثرش رو نشون بده؟
    بعد از سه روز امروز یکم‌تیک‌ها بیشتر شده

  6. سلام جناب دکتر بنده ۲۹ سالمه باوجود تحصیلات و سطح علمی خوب ولی اصلا نمیتونم در شغلی دوام بیارم و شاخه به شاخه میپرم وضعیت مالیم اصلا خوب نیست اضطراب موقعیت زیادی دارم و دوره های هفتگی افسردگی هم دارم .به پزشک مراجعه داشتم و تشخیصشون سیکلوتایمی بود بهم ریسپریدون و رهاکین و پروپرانول دادن یک ماهی مصرف کردم گیج و کم انرژی میشم و دوره های افسردگیم بیشتر میشه قطع کردم دارو ها رو ولی هروقت دوباره یه مدت مصرف کردم سال گذشته دوباره قطع کردم لطفا راهنماییم کنید مصرف کنم یا نه؟ تشکر

  7. سلام اقای دکتر
    با توجه به اینکه adhd و تمرکز نداشتن اغلب به خاطر کمبود دوپامین هستش و برای درمان معمولا سعی در بالابردن دوپامین از طریق دارو هستیم و از طرفی میدانیم که قرص ریسپریدون دوپامین را کاهش میده پس چرا برای اختلال تمرکز رسپریدون تجویز میکنن؟

    • بیش فعالی سه بخش داره
      ۱ .کمبود تمرکز
      ۲ .بیقراری و بیش فعالی
      ۳ .تکانشگری (عمل قبل از فکر)
      دیگه خودت جواب سئوالت رو متوجه بشو

  8. سلام آقای دکتر پسرم حدود ۶سالشه پیش فعالی داره حدودا یکماه داره این قرص رو میخوره ولی هیچ تغییری در رفتارش نداشته باید بنظرتون قطع کنمش؟؟البته ما همدانیم پیش دکتر روان پزشک بردیم این قرص رو داد گفت شبی ۱/۴ رو قبل خواب بدید امیلیگرمه .

  9. سلام دکتر خواهش میکنم جوابمو بدین .من ۳۷ سالمه و از بچگی لکنت زبان گرفتم مادرم بادش نیس از چه سنی .ولی خیلی وحشتناک از پدرم میترسیدم و حلوی من مادرمو به طرز فجیعی کتک زده بود والبته عموم هم لکنت کمی داره که اونم میگن از ترس اینجوری شده نمیدونم لکنتم ارثیه یا از ترس و اعصاب اینجوری شده .گفتار درمانی اثر نکرد و تاحالا دارو نخوردم .ولی خیلی زودجوشم و بدبینم و زود عصبی میشم از حرف همه و شبها بیخواب میشم و حرص میخورم که چرا فلانی اینقدر بی منطقه .البته خیلی پاکسازی و مدیتیشن کردم که اثر نداشت .به نظرتون منقرص ریسپیریدون چند میلی بخورم و روزی چندتا ؟و اینکه خیلی هم عرق میکنم و ریزش مو دارم یبوست دارم و موهام و پوستم خشکن و لاغرم و قلیون بکشم یا عصبی بشم سریع ضربان قلبم میره بالا.این دارو برای من ضرر نداره؟

    • تشریف ببرید حضوری دکتر روانپزشک دارو بگیرید
      حالا کی گفته باید ریسپریدون بخورید
      داروهای بهتر و مفیدتری هم هست
      عمر و جوانیتو تلف نکن
      زودتر درمان شو

  10. سلام پدر و مادرم با دخالت هایشان عشقمو ازم گرفتن و من با پنجاه تا قرص فنوباربیتال خودکشی کردم ولی در بیمارستان نجاتم دادن بعد پدرم نامه گرفت منو در بیمارستان اعصاب و روان بستری کرد الان مرخص شدم روزی سه تا دپاکین ، رسپریدون و بی پریدن صبح و شب میخورم ولی روی زمین یا مبل نمیتونم بشینم همه اش صبح تا شب راه میرم علتش چیه و چکارکنم ؟

  11. سلام بر استاد گرامی فرزندی دارم دختر بیست کیلو وزن شش ساله با تشخیص بیش فعالی که یک سال و نیم است ریسپریدون نیم میلی گرم و شربت فلوکستین یک سی سی مصرف می کند و از ابتدا دوز داروش همین بوده وقتی هیجان زده می شود تند تند در خانه راه میرود و تند تند با ما حرف میزند و گاهی هم فقط تند تند راه میرود و با خود تو رویا میرود و لبخند می زند ماه آینده نوبت ویزیت دوره ای روانپزشک اطفالش است به نظر شما دوز دارو هایش کم است و اینکه ممکنه دو قطبی داشته باشه که تو رویاهاش لبخند میزند.توجه و تمرکزش در پیش دبستانی در کلاس خوب است اما موقع انجام تکالیف کتاب همش باید بهش برا ادامه یادآوری کنی وگرنه تمرین را نیمه نگه می دارد نمیدانیم این از بی تمرکزی نشات میگیرد یا علت دیگری دارد روانپزشک همش از ما می پرسه موقع تکالیف تمرکزش چطوره . سپاس از پاسختون

  12. باسلام خسته نباشد
    آقای دکتر برادر بنده ۹سالشه و به متخصص مغز و اعصاب کودکان به همراه خانواده مراجعه کرده و دکتر به دلیل داشتن دوست خیالی و ترس از شب داروی ریسپریدون۱ تجویز کرده و همچنین صبح ها داروی فلوکسیتین سوال بنده این است که اکثر بچه ها دوست خیالی و ترس از شب را دارند و خفیف است. آیا امکان داره دکتر به بچه ای که نیاز به دارو ندارد به اشتباه دارو تجویز کرده باشد؟؟اگه این طور نیست که هیچ
    ولی اگر این طور بود از کجا باید تشخیص بدهیم؟؟
    ممنون میشم به سوالات بنده پاسخ دهید
    با تشکر

    • اون داروها بخاطر اضطراب عمومی که در ذهن برادرتون وجود داره و ترسهای غیرعادی او تجویز شده
      اضطراب بیمارگونه رو هر چه سریعتر باید درمان کرد والا در مسیر رشد روانی کودک اختلال ایجاد میشه و قوای ذهنیش مثل قدرت یادگیری و حافظه هم ضعیف باقی میمونه
      این داروها امتحان پس داده هستند

  13. سلام جناب اقای دکتر عزیز به نظر من اگر پزشک بودنتون یک نمره داشته باشه انسان بودنتون صد نمره داره واقعا که مرحبا به والدینتون با این فرزند. استاد مشکل بنده اضظراب و جسمانی سازی بود با صد میلی گرم فلوکسامین برطرف می شود با نیم میلیگرم ریسپریدون هم همینطور(طبق تجربه ). حال می خواستم ببینم کدام کم عارضه تر است همان را ادامه بدهم البته از ورزش یوگا ساواشانا و .. هم بهره میگیرم اقای دکتر خیلی گلید منو به زندگی برگردوندید

  14. سلام دکتر وقت شما بخیر
    بیماری داریم ۲۳ساله پسر مبتلا به روانپریشی و ocd تحت نظر دکتر
    ریسپریدون۲ هر شب
    دیوالدین۲۵۰ صبح و شب
    بی پریدن صبح و شب
    سیتالوپرام۲۰ صبح و شب
    در ابتدا با وجود دوز ۴ ریسپریدون, وسواس که به تبع اون اقدامات خطرناکی برای بدنشون انجام میدادن شدت یافت طبق نظر دکتر دز بالای ریسپریدون منجر به افزایش افکار وسواس شده بود که با وجود سیتالوپرام طبق گفته ایشان علائم بهبود می یابد اما الان نیز با وجود دز ۲ ریسپریدون باز هم شاهد بالا رفتن تدریجی وسواس با ریسک بالا هستیم کما اینکه افکار و راه رفتن مداوم با حالت بیقراری ادامه دار هست و تنها به میزان بسیار کمی حالات افکار اشفته بهبود یافته, ایشان افکار وسواس به این شدت را پیش از مصرف ریسپریدون هرگز نداشته اند از طرفی اصرار پزشک بر تجویز همین داروهاست…تشخیص شما چیست

    • مشکل اصلی ایشون وسواس نیست بلکه همون روانپریشی و احتمالا حالات دو قطبیه
      و درمانش هم با همین داروهای ضدروانپریشی مثل ریسپریدون و ضد شیدایی مثل دیوالدینه

Comments are closed.