آریپی پرازول،تسکین افکار مزاحم

– آریپی پرازول چیست: 

داروی  یا آریپی پرازول (aripiprazole) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز اثر می کند برای  از بین بُردن افکار مزاحم و باورهای غلط که مُخلّ  زندگی سالم هستند بکار می رود.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک بعنوان درمان کمکی در مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس و افسردگی می تواند به کار رَوَد.هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید چرا که شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف آریپی پرازول: 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- تسکین افکار مشوش و بیهوده غیرواقعی: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می کند.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-افسردگی مقاوم به درمان : که با سایر داروهای ضد افسردگی درمان نشده است.
۴- تصحیح باورهای غلط :مانند بدبینی به مردم و بدبینی به همسر.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته (اوتیستیک) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند برای کنترل قشقرق و ناسازگاری آنها بکار میرود.
۶- حالات سرخوشی در نوسانات خلقی و  دو قطبی .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).
توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

– منع مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ):

۱- از خوردن همزمان مقادیر زیاد گریپ فروت همراه با این قرص (همچنین سایر داروهای روانپزشکی) اجتناب کنید چون این میوه آنزیم تصفیه کننده ی این دارو در کبد را از کار می اندازد بنابرین سطح خونی این داروها بسیار بالا رفته و منجر به مسمومیت دارویی می گردد.IMG_20160805_225604

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

-aripiprazole

_اسم تجاری  

_Abilify

_abilify Dismelt

-abilizol

-Biopiperazol

-serozol

 

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ):

۱-این قرص در دوزهای ۵ و ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ ، ۳۰میلی گرمی موجود است (در ایران فقط ۵ و ۱۰ و ۱۵)که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-دوز متوسط درمانی آن بین  ده تا سی میلی گرم است و یک بار در روز مصرف می‌گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از پنج میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) می گردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنیدabilify

۹- همزمان با این دارو میوه ی گریپ فروت مصرف نکنید.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد.

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

 

– نکات مهم در مصرف آریپی پرازول: 

۱-اگر دچار آلرژی شدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌توند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳- نیمه عمر این دارو طولانی و حدود ۷۵ ساعت است بنابرین یکبار در روز مصرف می شود.خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش رو نشان بدد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

عوارض آریپی پرازول: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– سردرد -یبوست یا اسهال -سوهاضمه – تهوع -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی یا بیخوابی -خستگی یا  بیقراری – افزایش وزن ( به میزان کم )  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سینه -درد دست یا پا یا مفاصل -راش پوستی -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید:
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد(احتمال استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
-مشکل در بلع یا تنفس
– در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

رهنمودهای کلی:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com

31 Comments

  1. سلام
    دکتر جان داروهای ضد روانپریشی به علت عملکرد سریع بعد از چند روز باید جواب بدهند که با دکتر دوباره ویزیت بشوم

    • صبور باشید محض رضای خدا
      دیگه تو کوچه خیابون هم همه میدونن تاثیر داروی اعصاب بعد از دو تا ۴ هفته شروع میشه

  2. سلام دکتر مادرم قرص رهاگین آزییپرازول بی پدیرن نورمازین مصرف میکنه الان میگه گلوم یه چیزی گیر کرده وبدنش میلرزه فقط آیا میتونه از عوارض این قرص ها باشه و زیاد بیقراری میکنه

  3. سلام اقای دکتر لطفا به من هم کمک کنین.۲۰ سالمه دخترم یه مدت تحت فصار عصبی و وسواس فکری بالایی بودم بعدش از یجایی ب بعد فهمم کم شد خودنو نمیشناحتم بعد مکان و زمان برام گنگ شد.ینی میدونستم اینجا اتاق منه ولی درکی ازش نداشتم.روز ب روز بدتر شو تا جایی ک الان حس میکنم از واقهیت جدا شدم .دکترا میگن مسخ واقعیت و شخصیته.یه دکتر گفته ابیلیفای بخور ک دکتر معروفی نیست.ی دکتر دیگ هم ک خیلی معروفه گفته الانزاپین بخورم.خیلیا نیگت الانزاپین عوارض بدتری داره.میشه شما راهنمایی کنین کدومو مصرف کنم؟؟؟؟

  4. سلام آقای دکتر. خیلی دوست دارم این پیام من و بخونید و کمکم کنید.‌دختر من ده سالشه و تو طیف اوتیسمه . صبح بیست و پنجم بهمن نود و نه بر خلاف روزای دیگه خیلی زود از خواب بیدار میشه، بیقرار و عصبی. با حرکات بدنی عجیب و غریب و سر و صداهای عجیب. خیلی ترسیدم. همون روز بردمش فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان. فکر میکردم دخترم تشنج کرده ولی دکتر گفتن این تشنج نیست و نوار مغزی هم نگرفتن و تشخیص خاصی هم ندادن. من با روانپزشک دخترم که فوق تخصص هستن تماس گرفتم . ایشون گفتن اینا علامت تیک هست و تیکها هم حالت وسواسی داشتن. مرتب صداهایی رو تکرار میکرد و راضی نبود و مدام تکرار میکرد تا بالاخره صدای دلخواهش رو تولید کنه . یا میگفت نمیتونم این صدا رو در نیارم.. انگار مجبور بود … ازون روز که این اتفاق افتاد ما همچنان درگیریم. الان شش ماه گذشته… دخترم همیشه تو فکره.. گاهی جیغ میکشه و دستشو گاز میگیره.. میگه “حالم بد شد..یه فکری میره تو ذهنم. اذیتم میکنه.. نمیتونم بهش فکر نکنم” گاهی روزی چند بار حالش بد میشه… میگه برام آهنگ بذار یا رو پا تکونم بده تا آروم بشم و موقتی آروم میشه. دکتر گفتن وسواس فکریه..
    یه روانشناسی هم احتمال دادن تیک توره ( تورت) باشه ولی گفتن باید حداقل یسال بگذره تا قطعی بشه گفت تورت هست.
    دارو هم ریسپریدون سه تا یک دوم قرص مصرف میکنه و شربت فلوکستین روزی ۲ و نیم سی سی و دریغ از سر سوزنی تاثیر.. بمروز زمان به این دوز دارو رسیدیم از شش ماه پیش

    درضمن دخترم از شش ماه پیش مدام دستاش رو گوشاشه.. صداهایی آزارش میدن.. به یسری صداهایی با فرکانس خاص حساسه.. کلاس میبردمش داخل کلاس پیش مربی دستاش رو گوشاش نبود.. ولی محضی که من و میدید دستاش میذاشت رو گوشاش. میگفت صدای مامانم آزار دهنده هست.

    اقای دکتر کمکم کنید.. من باید چیکار کنم .. مشکل دخترم چیههه. خسته شدم بخدا از بس تایپ کردم این مشکل و همه جا… من باید چیکار کنم… شما میتونید کمکم کنید ؟

    • خیلی از والدین دیگه هم که فرزند اوتیستیک دارند همین علائم رو از جمله حساسیت زیاد به صحبتهای دیگران،دست گذاشتن روی گوش ب ای فرار از یک فکر مزاحم رو گزارش میدن.بله اینها علائم وسواسهای آزاردهنده ی فکریه،و همین داروها مصرف میشه.از قرص کلومی پرامین ۲۵ هم کمک بگیرید

      • خیلی ممنون اقای دکتر که جوابمو دادید .. دخترم دست گذاشتن روی گوش رو قبلا هم داشت..ولی نه ۲۴ ساعته.. الان ۲۴ ساعته حتی تو خواب هم دستاش رو گوشاشه… ولی این مورد که یهو بهم بریزه و بگه” یه فکری رفت تو ذهنم.. نمیتونم بهش فکر نکنم.”.. و شدیدا بهم بریزه یهویی اصلا نبود..
        ممکنه به بلوغ هم ربط داشته باشه؟ چون علایم بلوغش دو ماه قبل این بهم ریختگیش شروع شده بود ؟

        یا میتونه اینا علایم دوقطبی هم باشه؟

  5. سلام خسته نباشید
    دکتر من مشکل اضطراب و وسواس فکری دارم طبق نظر دکتر. در ابتدا داروی فلوکستین ۲۰ را به مدت ۳ هفته مصرف کردم که ابتدا با لرز شروع شد و بعد به شدت حالم بد شد به مدت دو هفته و هر روز بدتر میشدم. (حالت غش و تهوع و لرزش شدید). سپس داروی فلوکسامین به همراه ابیلوزول ۲٫۵ یک روز مصرف کردم و به شدت حالم بد شد در حدی که می خواستم بیمارستان برم و دکتر گفتند به بدنم نساخته.
    الان ۱۰ روز سرترالین ۵۰ شروع کردم . در ابتدا که یک چهارم می خوردم خیلی خوب بود و ارام بودم اما با زیاد شدن دوز ( نصف و یک عدد کامل) علاِیم شروع شدند. لرزش دارم همش سردمه و میلرزم. گاهی بدن درد میگیرم و بدنمو سفت میکنم. و الان دو روز حالت افسردگی دارم. لازم به ذکر این قرص برای من خواب اور هست. دکترم میگه تحمل کن و نصف قرص صبح و نصف شب بخور. اما واقعیت میترسم مثل حالتی که بعد از مصرف ۲۰ روز فلوکستین شدم بشم چون اون هم با همین علایم لرزش شروع شد.

    • بدن شما داروهای سروتونینی رو بسختی تحمل میکنه و با دردسر باهاشون کنار میاد…شما باید با همین یکچهارم دارو سر کنید تا بدنتون بتدریج باهاش خو بگیره…بله منم میگم تحمل کنید
      ولی خب اگه قابل تحمل نبود کلا این دسته از داروها رو باید بگذارید کنار و فکر دیگه ای باید برای شما بکنه پزشکتون

  6. سلام دکترجان
    پسرم ۶ سالشه و بعلت کمبود تمرکز و صحبت نکردن و بی قراری بردمش پیش روانپزشک و قرص ارپیپرازول۵ تجویز کردند یکچارم قرص هر شب.
    الان دوهفته شده که مصرف میکنه. آرامتر شده بنظرم اما کمی از احتمال عوارض آن نگرانم.
    ممنون دکتر که راهنمایی میکنید

    • علایمشو رصد کنید و زیر نظر پزشک باشید جای نگرانی نداره.داروی خوبیه.همیشه ببینید ضرر مصرف نکردن بیشتره یا مصرف کردن؟اینجوری قانع میشید

  7. سلام
    من دوقطبی ام حدود ۱۱ماه پیش شروع به مصرف آریپیپرازول ۵ وسیتالوپرام ۲۰کردم که عوارض بدی از جمله اضطراب داشته برام که قبلا هم ازتون پرسیدم فرمودید بهتره عوض بشه
    آقای دکتر من قبل از آریپیپرازول تری فلوئوپرازین ۱مصرف میکردم ولی چون باعث فطع پریود شده بود خواستم عوضش کنم ولی الان ترجیه میدم دوباره همونو مصرف کنم ولی طی این مدت اختلال تکلمم ازبین رفته ومشکلی در حرف زدن حس نمیکنم و تو فکر نمیرم زیاد و میترسم دوباره حرف زدنم مختل بشه با تری فلوئو پرازین ،(البته قبلا والپروات مصرف میکردم بعدا کاربامازپین ساده ولی الان تگرتول) آقای دکتر تری فلوئو پرازین این عارضه رو داره؟؟ لطفاجواب بدید

  8. سلام
    دختر ۲۸ ساله هستم که حدود یک ماه هست که دچار مشکلی شدم. مشکلم این است که هنگام رو به رو شدن با ادم ها و صحبت با انها(فرقی ندارد پدر ، مادر، دوست، غریبه) چشمم به اندام های جنسی انها خیره میشود بدون داشتن حس خاصی. حتی در ان لحضه خود درگیری پیدا می کنم و تمام تلاشم را می کنم که مثلا به مو چشم و غیره توجه کنم. این حال که الان دیگران متوجه نگاه بد من می شوند اضطراب و بیقراری شدیدی به من میده و باعث میشه نتوانم نه حرف انها را بفهمم و نه در جمع بمانم وباعث منزوی شدن و در شدن از ادم ها شده. می خواستم ببین این چه اختلالی است ؟ ایا مربوط به ocd است ؟

  9. سلام آقای دکتر
    من ۱۰ماه پیش شروع به مصرف سیتالوپرام ۲۰و آریپیپرازول ۵(کمتر از نصف) کردم ازهمون موقع عوارض شدیدی رو تحمل میکنم از جمله اضطراب .
    خیلی نسبت به اوایل کمتر شده ولی هنوز اضطراب دارم و احساس خجالت .آقای دکتر چرا اینها از بین نمیره؟؟
    احساس میکنم نسبت به قبل از مصرف دارو کمرو شدم چکار کنم؟

    • یعنی دارو بجای اینکه خوبتون کنه خرابتون کرده؟؟؟عجیبه
      پس اگر واقعا اینطوره تعویض بشه بهتره

  10. سلام وقت بخیر اقای دکتر علی وردی عزیز و مهربان.تو رو خدا کمکم بکنید من بندرعباس ام‌ و متخصص خوبی نداریم و مجبورم دکتر عمومی برم .از شما خواهش میکنم که کمکم کنید لطفا.من چند ساله که قرص های آسنترا ۱۰۰ روزی دو عدد و الانزاپین شبی یک عدد میخورم ولی الان که الانزاپین نیست و عوارض چاقی داره قطعش کردم و بجاش دارم قرص ترانکوپین ۲۰۰ شبی یک عدد میخورم ولی تاثیری مثل الانزاپین برام نداره .آخه وقتی الانزاپین میخوردم روحیه ام .اعتماد بنفسم و امید به زندگی و پشتکار داشتم و به درس و پیشرفت چشپیده بودم .تا اینکه رفتم اورژانس پزشک عمومی گفتش قرص آریپیپرازول ۱۰ میل بخور و الان ده روز هست که مصرف میکنم ولی تاثیری نداشته .اقای دکتر برای بی قراری این قرص کلردیازدوکساید و پروپرونالول بهم داده .اقای دکتر میشه لطفا بجای الانزاپین یه قرص بهم بدید که خیلی چاقی نداشته باشه و دیابت نداشته باشه.و چندتا مکمل تقویتی چونکه من انرژی ندارم برای کار کردن نمیخوام برم سر کار. .البته من سالم هستم و دیابت داخل خانواده ما وجود نداره .تو رو خدا شما خودتون یه نسخه برام بنویسید .اگه میشه لطفا شماره تلفن خودتون بهم بدید که از واتس اپ با شما ویزیت بشم .

  11. سلام من بعلت بک تصادف دچار ترس از تصادف و ماشین سدم و درمان نکردم الان ۵سال گذشته حالم خیلی بد شده هیچ جا با ماشین نمیرم ،انقد میترسم جیغ میزنم راننده کلافه میشه ،دیگه شده کابوس زندگیم خودم میشینم پشت فرمون خوبم ولی یهو تو یه جاهایی اعتماد ب نفسمو از دست میذمو فقط میخوام پیاده شم فرار کنم
    گفتن راهت هیپنوتیزمه به دکتر روانپزشک مراجعه کردم گفتن با دارو حل میشه ،فعلا هر ۱۲ساع نصف اریپیرازول ۵دادن و روزی یک چهارم لگزوپرام ۱۰و هر ۱۲ساعت پرانول
    بنده کرونای سختی گرفتم اردیبهشت بعدش انزیمای کلدم ب شدت بالا رفت و کبد چرب هم دچار شدم تا همین الان تحت درمان کبد بودم و بعد ۴-۵ ارمایش در فپاصل منظم دفه اخر انزیمام اومده روی نرمال ولی هنوز دکتی بدنم بالاس،پوستم داغه،البته طی این چند ماه دران کبد بهترشدم ولی هنوزم گرمه پوستم،نفسم ب شدت داغه،دوم اینکه من توش قلب داشتم و گاها نامنظم ،تودوران کرونام یک روز حالم خیلی بد شد و با صربان ۱۴۰منو رسوندن بیمارستان ،از صلح تا شب اونجا بودم و نتونستن کمش کنن فقط تا صد زسبد تپشم اومدم خونه

    البته یک ماه بعد رفتم اکو گفتن سالمی
    من این داروها رو بخورم برام مشکلی ایجاد نمیکنه؟خیلی میترسم،

    • همه اینها که گفتید یعنی اینکه تمام مشکلات جسمی شما منشا روحی روانی داره..دنبال راهی برای رسیدن به ارامش باشید.البته راه سالم.یه خانم روانشناس با حوصله و دلسوز پیدا کنید شما رو به این مقصد برسونه.دارو هم بخورید.هیپنوتیزم و اینا معجزه نمیکنه .فقط هزینه ی مخارج ماهانه تونو بالا میبره

  12. سلام
    آقای دکتر یکی از بستگان نزدیکم دختری هست ۷ساله که خجالتیه طوری که وقتی مهمونی برای بار اول خونه شون میاد خودشو تو اتاق قایم میکنه .بزرگتری از فامیل باهاش صحبت میکنه جواب نمیده .وقتی که بعد از مدتی با پدربزرگ و مادربزرگ عمه عمو و…حرف نمیزنه
    آیا درمان دارویی لازمه؟ پیشنهاد شما چیه؟ ممنون اگه جواب بدید

    • پیشنهادم اینه که تا دیر نشده هم روانپزشک هم روانشناس ایشونو تحت نظر بگیرن.اضطراب شدید با ابعاد اجتماعی و گنگی انتخابی دارند.بجنبید

  13. سلام خوبید اقای دکتر علی وردی .ببخشید دوباره مزاحم شدم .اگه که اریپیپرازول باعث دیابت میشه پس من نمیخورم ..میشه لطفا بجاش یه قرص دیگه معرفی بکنید ممنون میشم

Comments are closed.