حال خوب با ونلافاکسین

ونلافاکسین

– ونلافاکسین(افکسور)چیست:

یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق  تاثیر بر دو نروترانسمیتر نوراپی نفرین و سروتونین در  مغز اثر می کند و روانپزشکان معمولا این دارو را برای درمان افسردگیهایی که شدت آنها از متوسط تا شدید است بعد از امتحان داروهایی که فقط سروتونینی هستند به کار می برند.این دارو در دوز زیر ۱۵۰ میلیگرم بیشتر بر روی سروتونین، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم بیشتر بر   روی نور اپی نفرین و در بالای ۳۰۰ میلی بیشتر بصورت دپامینی اثر می کند.بعضی از متخصصین معتقدند که  احتمالا این دارو از زولوفت ( سرترالین) قویتر است.

– موارد مصرف ونلافاکسین(افکسور)

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 

۱- اختلال افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder).

۲- اختلال اضطراب فراگیر(Generalized Anxiety Disorder).

۳-اضطراب اجتماعی(Social Phobia).

۴- اختلال وسواسی جبری(OCD).

۵- اختلال پانیک (Panic).

۶_اختلال بیش فعالی(ADHD).

۷- در ترک کوکایین وقتی همراه با افسردگی باشد.

۸-اختلال گذر هراسی (Agoraphobia).

۹-گاهی درمان نوروپاتی دیابتی( مانند دلوکستین).

۱۰- گاهی درمان گر گرفتگی در زنان یائسه یا مردان مبتلا به سرطان پروستات که با هورمونها تحت درمان هستند.

۱۱- گاهی در پیشگیری از سردرد میگرنی( هرچند خود این دارو هم میتواند سردرد میگرنی بدهد).

۱۲- گاهی در درمان کاتاپلکسی(ضعف عضلانی) در مبتلایان به حمله ی خواب(نارکولپسی).



 

– موارد منع مصرف ونلافاکسین


۱- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۲- سه ماه اول حاملگی

۳- شیردهی


۴- نارسایی کبدی

۵- نارسایی کلیوی

۶-گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری

۷-صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده  است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای خود درمانی با این دارو را ندارید…خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.

 

– اسامی دارو:

نام ژنریک

 VENLAFAXIN

_اسم تجاری  

-EFFEXOR

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف ونلافاکسین:

 
۱-این قرص در دوزهای۵ /۳۷، ۷۵ ، میلی گرمی موجود است  فرمهای پیوسته رهش (extended release)هم موجود است که از محاسن آن کمتر بودن احساس تهوع و مصرف یکبار در روز آنها می باشد.این داروها  صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.مصرف با شکم خالی بهتر است ولی اگر دچار تهوع میشوید با غذا مصرف کنید.

۲- دوز درمانی این قرص ۷۵ میلی گرم یکبار در روز میباشد.که در هفت روز اول شروع درمان بهتر است با نصف اینمقدار یعنی ۳۷/۵ میلی گرم شروع شود. 

۳- حداکثر دوز درمانی در یک روز نباید از۳۷۵ میلی گرم  برای قرصهای معمولی و ۲۲۵ میلی گرم برای قرصهای طولانی اثر بیشتر باشد.

۴-هنگام قطع دارو این کار باید بین ۲ تا ۴ هفته انجام شود

۵-همیشه از یک مارک و یک کارخانه ی تولید  دارو استفاده کنید

۶-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۷-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۸-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۹-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۱۰- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند

۱۱-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد.

– احتیاطات در مصرف ونلافاکسین: 

۱-اگر دچار آلرژی هستید یا اگر دچار شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 

۲- قطع ناگهانی ونلافاکسین منجر به سندرم قطع ناگهانی دارو با این علایم می گردد:گیجی-خشکی دهان-بیخوابی-تهوع-تحریک پذیری-تعریق-بی اشتهایی-اسهال-خواب الودگی-اختلال حسی.
بنابرین هنگام قطع باید این دارو را بتدریج کاهش داد.

جهت کاهش علایم سندرم قطع ناگهانی دارو میتوان از فلوکستین آهسته رهش استفاده کرد.

 

عوارض ونلافاکسین(افکسور):

۱-عوارض خفیف و گذرا:
 این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست.
۱-تهوع :شایعترین و بیشترین عارضه مخصوصا در شروع درمان است.برای همین باید این دارو را با دوز خیلی کم شروع کرد.برای کاهش تهوع میتوان از داروهای ضد تهوع مثل اندانسترون(ondansetron) یا از داروی میرتازاپین (Mirtazapine ) که به Remeron  هم معروف است استفاده کرد.

۲-کاهش میل جنسی و تاخیر در ارگاسم. (حدود سی تا چهل در صد مواقع)

۳-سردرد،بیخوابی،خواب آلودگی،خشکی دهان،یبوست،تعریق زیاد،گیجی،ضعف جسمانی،تحریک پذیری

۲- عوارض جدی:
 
احتمال بروز این عوارض کم است و فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:

۱-افزایش فشار خون(Hypertention):

 افزایش فشارخون به دوز دارو وابسته است .یعنی اگر دوز دارو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم باشد در هفت درصد موارد …و اگر دوز دارو بالاتر از ۳۰۰ میلی باشه در سیزده در صد موارد امکان بالارفتن فشارخون وجود دارد.پس حتما قبل از شروع این دارو فشار خون را اندازه بگیرید.

۲-تاری دید،دید تونلی،چشم درد،تورم چشم،دیدن هاله اطراف اشیا که همه ی اینها احتمال وجود آب سیاه یا گلوکوم را مطرح می کنند.

۳-اگر دچار کبودی ،مشکل در تنفس،تورم صورت و لب و زبان و گلو شدید یعنی شما دچار آلرژی شده اید و سریعا باید به بیمارستان مراجعه نمایید.

-علایم مسمومیت:

در صورت خوردن تعداد زیادی قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) تغییراتی در ریتم قلبی و نوار قلبی بوجود می اید.همچنین تغییرات فشار خون-تشنج-کوما -و سندرم سروتونین ممکن است مشاهده شود. ….فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران: بیمارستان لقمان ) برسانید.

اغلب خطر مرگ و میر بالا نیست مگر اینکه همزمان همراه با سایر داروهای اعصاب بصورت ترکیبی مصرف شده باشد.

-تداخلات دارویی:

– مصرف همزمان ونلافاکسین با لیتیوم،داروهای آتیپیک ضد روانپریشی و بنزودیازپینها باید با احتیاط انجام شود

– مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به سندرم افزاش سروتونین گردد
-ونلافاکسین سطح دزیپرامین و ریسپریدون را بالا میبرد.

– در صورت مصرف همزمان با بوپروپیون و یا ترامادول ریسک تشنج بالا می رود.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

۳-داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک) 
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶_۰۲۱( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم).

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

30 Comments

  1. سلام اقای دکتر من قبلا مشکلم رو به شما گفتم گفتین سندرم پس از کروناست و خودش شش الی یکسال درمان میشه.این بین بمن خبر ناگواری گفته شد که یجورایی برام شوک عصبی بود.و باعث شد یجورایی افسردگی خفیف بگیرم .دکتر بمن ونلافاکسین۷۵دادن روزی دوتا ولی چون گوشم سوت میکشید من فقط یدکنه مصرف کردم.البته قبل از شروع درمان من خودم رو سرگرم کار و حضور در جمع و اینا کردم حالم رو به راه شد ولی دکتر من تشخیص دادن بهتره مصرف کنم تا در آینده یا زمان بارداری ریگه افسردگی نگیرم.ایشون بمن گفتن سه ماه مصرف داشته باش بعد قطع.من الان سه ماهه حالم درسته و ازاول هم به ایشون کفته بودم قصد بارداری دارم گفتن این قرص مشکلی پیش نمیاره وبرا زنان باردار هم مصرف میشه و…من الان بعد سه ماه مصرف از ایشون خواستم شیوه قطعش رو بگن اما میگن قرص بی ضرره اشکال نداره تا شش ماه بخور بااینکه حالت خوبه بهشون میگم اقدام بارداری میخوام کنم میگه چه عجله ای هست و… میشه شما راهنمایی کنید من چجوری قطع دارو رو شروع کنم،روزی یدونه صبح مصرف دارم

  2. سلام جناب دکتر خسته بناشید
    من طبق دستور پزشک روز یدوتا الونتا میخورم با دوز ۷۵ مجموعا ۱۵۰
    میخوساتم سوال کنم فاصله بین این دوتا دوز حداقل چقدر باشه؟ چون دکتر به صورت کلی به من گفت یکی صبح یکی عصر

  3. سلام آقای دکتر.بین برندهای داخلی ونلافاکسین آیا تفاوتی است؟ونلافاکسین که من از داروخانه گرفتم دپریلکس است آیا مارک خوبی است؟تشکر

  4. پس از شروع مصرف ونلافاکسین با دوزهای پایین سوالی دارم اینکه: برا مصرف روزانه ۲۲۵ میلی گرم کپسول ونلافاکسین پیوسته رهش بهتره در یک نوبت استفاده بشه یه روزانه در سه نوبت؟ تشکر

  5. سلام اقای دکتر،ارادتمندم،ممنون میشم راهنماییم کنید،
    بنده قرص ونلافاکسین۷۵روزی یکبار مصرف میکنم همراه رهاکین ۲۰۰روزی یکبار مصرف میکنم برای اضطراب اجتماعی شدید،اقای دکتر میل جنسیم بشدت کم شده،ناتوان شدم کلن،به دکترمم میگم هیچ توجهی نمیکنن،قرص ویگورمن رو مصرف کردم هیچ تاثیری نداشت.واقعا کلافه شدم.چیکار باید بکنم.

  6. سلام روزبخیر.دکتر مصرف همزمان فلووکسامین۱۰۰ با پوکساید۱۰ بعد از صبحانه باهم تداخل دارن؟ مصرف همزمان عوارض نداره؟

  7. سلام وقت بخیر
    من به مدت ۴۰ روز قرص دلوکستین رو مصرف کردم به علت سردرد شدیدی که داشتم و ۲ روز قبل که قرص تموم شد دکترم قرص جدیدی تجویز کردن (قرص دپریلکس ۳۷/۵)
    من فقط یک عدد استفاده کردم و از ۲ روز قبل تا الان سرگیجه خیلی شدیدی دارم دیشب دکتر هم رفتم قرص بتاهیستاتین دادن ولی هیچ تاثیری نداشته، لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم؟؟ دیگه قرص دپریلکس رو هم نمیخوام ادامه بدم

  8. سلام آقای دکتر. ونلافکسین چاق کننده ست؟ و کلا داروهای اعصاب چرا چاق میکنند؟ اشتها رو زیاد میکنند یا متابولیسم رو پایین میارند؟ و اینکه باعث ریزش مو میشه ونلافاکسین؟

  9. سلام خسته نباشین اقای دکتر من شهریور سال گذشته به علت لرزش سرم دکتر رفتم و برام ونلافاکسین پرانول و بوسپیرون نوشت
    پرانول و بوسپیرون با دوز کم بودن اما ونلافاکسین با تجویز دکتر هی بیشتر شد دوزش
    من الان چند ماهی هست درگیر قطع ونلافاکسین هستم خیلی اروم و طبق اصولی که دکتر گفت قطع کردم
    اما الان که کمترین دوز رو مصرف میکنم یعنی قرص ۳۷/۵ رو نصف میکنم نمیتونم کمش کنم یعنی وقتی نزدیک به ساعت مصرف روزانش میرسه توی سرم صدای سوت میاد در نتیجه نمیتونم یه روز در میان مصرف کنم وقتی با دکتر خودم حرف زدم گفت نمیشه و باید برم پیش متخصص خودشونم متخصص بودن اما گفت برای مورد من کاری از دستشون برنمیاد
    پیش دکتر دیگه ام رفتم برام آمی تریپتیلین و پرانول و رهاکین ۲۰۰ نوشتن
    پدرم تومور داشت دپاکین مصرف میکرد که مشابهش میشه رهاکین راستش من خیلی میترسم ازش استفاده کنم چون تجربه مصرفش رو پدرم داشتم میدیدم که نمیشد قطعش کنه و اینکه با تشنج فوت کردن
    من فقط میخوام ونلافاکسین رو قطع کنم با یه قرصی که عوارض کمی داره خیلی به کمکتون احتیاج دارم

    • همون امی تریپتیلین یا ازون بهتر نورتریپتیلین کمک میکنه قطع کنید انشالا.بیمارلن دیگه با همین روش قطع کردند

  10. سلام اقای دکتر من دو هفته است برای اختلال تمرکز قرص ویاس مصرف میکنم روزی یک ساعت هم نمیتونم بخوابم واقعا کلافه شده ام میشه لطفا راهتمایی کنید من چکار کنم با این بیخوابی؟

    • خب نباید هر روز و با دوز کامل بخورید
      کپسولو باز کنید یک سومشو بریزید تو نصف لیوان آب
      لااقل سه روز در هفته تعطیلی بدید

  11. سلام آقای دکتر عزیز وبسیار محترم.لطف کنید به سوال بنده هم جواب بدید. مصرف طولانی مدت ونلافاکسین هر روز با دوز سیصد میلی گرم با تجویز روانپزشک آیا باعث آسیب کبدی و یا کلیوی میشود؟

  12. سلام آقای دکتر
    بنده ۳۵ سالمه از بچگی از بیماری میترسیدم و خیلی وقتا فکرما درگیر میکرد تا اینکه ده سال پیش حالمو خراب کرد.
    بطوری ک از دانشگاه انصراف دادم و خیلی احساس ترس و ضعف و خستگی داشتم همش فک میکردم مریضی دارم.
    انواع دکتر رفتم چکاپ آندوسکوپی کولونوسکوپی سونوگرافی و … انجام دادم و دکترا گفتن ک مشکلم جسمی نیست و رفتم پیش روانپزشک تو این ده سال چند بار تحت نظر پزشک بودم و هر بار ک حالم بهتر میشد خودم قرصامو کم میکردم و قطع میکردم ولی بعد از چن ماه دوباره مشکلم شروع میشد تا اینکه تصمیم گرفتم دوره درمانم رو تکمیل کنم و این کارو کردم و انجامش دادم ولی متاسفانه اتمام دوره درمان من مصادف شد با کرونا و اینکه بعد از گذشت ۶ ماه از کرونا و بروز چند اتفاق پر استرس برای بنده دوباره علائمم شروع شدند.
    رفتم پیش دکتر ایشون بهم سرترالین ۱۰۰ و ریسپریدون دادند یک ماه مصرف کردم ولی حالم اصلا خوب نشد و بدتر هم شد.
    رفتم پیش دکتر قبلیم و ایشون قرص ونلافاکسین ۳۷.۵ و رهاکین دادند اوایل حالم بهتر شد ولی بار دوم ک رفتم ونلافاکسین ۷۵ روزی دوبار بهم دادن ولی متاسفانه حالم دوباره بد شد ضعف داشتم بدنم بی انرژی بود
    بی حوصله و بی انگیزه بودم عصبی بودم دلشوره داشتم رفتم پیشش و قضیه رو بهش گفتم و ایشون در کنار اون قرصها پوکساکیم هم اضافه کردن ی کم بهتر شدم تا اینکه یکی از دوستان ی دکتر تو شهر اصفهان معرفی کردن رفتم پیششون ایشون گفتن ک میزان قرصایی ک مصرف میکنم زیاده و سرترالین را جایگزین ونلافاکسین کردن و شروع کردن ب کم کردن قرص های رهاکین و پوکساکیم و این روند چند ماه طول کشید در این دوره اوضاعم خوب نبود ولی در کل بد هم نبودم تا اینکه پوکساکیم را کامل قطعش کردم و همزمان در این موقع ی اتفاق پر استرس برام افتاد و حدود یک ماه من رو درگیر کرد و بعد از اون اتفاق و قطع قرص پوکساکیم و رهاکین حالم بده.
    همش ترس از بیماری دارم هم برای خودم هم برای خانوادم.
    دوباره بی انرژی و بی انگیزه هستم
    احساس سبکی سر دارم
    احساس میکنم حالم میخاد بد بشه
    دلشوره دارم
    ضعف دارم
    همش میخام بخابم
    به سختی میرم سر کار
    همیشه خسته ام
    ۶ ماه پیش چکاپ رفتم مشکلی نبود.
    بنظرتون چیکار کنم؟
    آقای دکتر بخدا تو این ده سال گذشته حالم سینوسی بوده بعضی مواقع حالم بد و بعضی مواقع بهتر ولی هیچ موقع آدم قبل از مریضیم نشدم.
    نمدونم باید چیکار کنم.
    کمکم کنید.

    • فکر کنم قبلا جواب دادم
      درمان داروییتون خوبه
      ولی شما شدیدا نیاز به یک رواندرمانگر دارید
      دارو هاتون خوب و مناسبه
      بیشتر ازین از دارو توقع نداشته باشید
      حتما حتما روانشناسی و ورزش و تغییر سبک زندگی رو شروع کن

    • شرمنده خیر بنده نمیتونم در خدمت شما باشم
      از پزشکان بیشتر توقع تشخیص و تجویز داشته باشید
      اونها خیلی وقت و حوصله ی کارهای اداری و پرونده نویسی و اینا ندارن
      بهترین پرونده همون نسخه های قبلی شماست که همه رو بترتیب تاریخ بهم منگنه کنید یا تو پوشه بگذارید
      همه حرفاتون و دغدغه هاتون رو هم روی ورق بنویسید و در تایمی که مخصوص شماست به پزشکتون بگید تا چیزی فراموش نشه.کار یک پزشک تو همون جلسه ویزیت با شما تموم میشه تا ویزیت بعدی.و در این فاصله دیگه دسترسی ندارید

  13. سلام آقای دکتر خسته نباشید من دخترم ۱۷سالشه پنج ماهی میشه که معده درد داره متخصص گوارش بردیم گفت معده درد عصبی قرص تریفلویوپرازین کلیدینیوم سی ومب اکتوونولپازا دادند بهترشدولی موقع استرس بازم حالش بدمیشد دکترش گفتن پیش روانپزشک هم باید ببرید ومابردیمش ودکترتشخیص افسردگی دادن قرص الوینتا۳۷و داکسیپن ۱۰ تجویز کردن آلان سه روزشدوحالش هی بدتر میشه دردشکم سردردوبدن دردداره غذاهم نمیتونه بخوره قرصهای معده روهم میخوره جزتریفلویوپرازین که حذف کردن لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

  14. سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر من ۲ماه قرص ونلافاکسین مصرف کردم برای حمله های اضطراب و استرسم.ماه اول روزی ۱ عدد ۷۵ و ماه دوم روزی ۲ عدد دوز۷۵ میلی گرم.با این حال هنگام رانندگی اضطراب داشتم و بدنم نیروی سابق رو نداشت.پزشکم رو تغییر دادم و گفتن این دارو برای مشکل شما خیلی قویه و در عرض ۱۰ روز ونلافاکسین رو برای من قطع کردن و روزی نصف قرص آسنترا تجویز کردن و برای حمله های اضطرابی زیاد، گاباپنتین ۱۰۰ تجویز کردن. الان شرایط کلی به نسبت قبل بهتره ولی بعضی مواقع سرگیجه دارم، به خصوص هنگام رانندگی .به نظرتون داروی دیگری نیاز دارم تا شرایطم مساعد بشه ؟

Comments are closed.