دلوکستین (سیمبالتا) مهار افسردگی

– دلوکستین (سیمبالتا)چیست: 

-داروی دلوکستین(Duloxetin)  یا سیمبالتا (Cymbalta)  که از طریق  افزایش “سروتونین” و “نور اپی نفرین” در  مغز اثر می کند ،داروی نسبتا جدیدی است که بخاطر این تاثیر ِ دوگانه (سروتونین + نور اپی نفرین) سودمندی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر ِ ضد افسردگی دارد .این دارو میتواند با افسردگی های مزمن و  قوی که به سایر داروها مقاوم و سرکش بوده اند جدال کند و شادی و نشاط را برای فرد مبتلا به همراه آورد.علاوه بر این خاصیت نشاط آوری،یک تاثیر ِ ویژه ی این دارو از  بین بردن دردهای عصبی مزمن در آرتروزها ،دردهای عصبی،کمردردها و دردهای بیماران دیابتی می باشد.cymbalta-box

– موارد مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:

۱- اختلال افسردگی ماژور (major depressive disorder)

۲- اختلال اضطراب منتشر (generalized anxiety disirder)

۳- اختلالات سیستم اعصاب حسی در بیماران دیابتی (diabetic peripheral neuropathy)

۴- فیبرومیالژیا (fibromyalgia)

۵- استئو آرتریت (osteoarthritis)IMG_20160813_151434

۶- کمردرد

۷- دردهای مزمن (choronic pain disorder)

۸- در خانمهایی که در کنترل ادرار خود مشکل دارند ( stress urinary incontinence)این دارو از طریق تقویت اسفنکتر ادرار  این اختلال را درمان می کند.که برای این اختلال این دارو دارویی با اسم (Yentreve)در بعضی کشورها موجود است.

– منع مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت دچار احساس کاذب “خود پزشک پنداری” نشوید و شروع به خوردن این دارو نکنید همچنین سرخود دارویی که برای خودتان موثر بوده  است را به دیگران توصیه نکنید.این کار عواقب خطرناک و غیر قابل پیش بینی دارد.

۲- وجود بیماری گلوکوم (فشار بالای داخل چشم= آب سیاه)

۳-مصرف همزمان با داروهای ضدافسردگی مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز(MAOi) مانند فنلزین-ترانیل سیپرومین -سلژیلین -ایزوکربوکسازید

۴-مصرف همزمان با تیوریدازین

۵- فشارخون بالا

۶- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۷- سه ماه اول حاملگی

۸- شیردهی

۹- نارسایی کبدی

۱۰- نارسایی کلیوی

۱۱- بیماری صرع

۱۲- اختلالات انعقادی

۱۳- در کسانیکه مستعد سو مصرف مواد هستند

۱۴-توجه : گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی.

۱۵- آلرژی

۱۶-مصرف همزمان با الکل(بالا رفتن احتمال صدمه به کبد)

۱۷-مصرف همزمان دلوکستین با مسکن ها(آسپیرین -بروفن -سلکسیب -دیکلوفناک -ناپروکسن و غیره)ممکن است منجر به کبودی زیر پوست بعلت اختلال در انعقاد خون گردد.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

Duloxetin

_اسم تجاری  

Cymbalta

-irenka

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱-این قرص در دوزهای  ۲۰ ، ۳۰و ۶۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-حداکثر دوز درمانی آن  ۶۰ میلی گرم است  که بهتر است جهت کاهش عوارضی مانند تهوع در دو دوز  ۳۰ میلی گرمی(یکی صبح-یکی عصر) مصرف گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از  ۲۰میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع شدید می گردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸- دوز بالای ۶۰ میلی گرمی در روز یعنی تا ۱۲۰ میلی گرم هم میتوان مصرف کرد ولی بعید است سودمندی و تاثیر بیشتری داشته باشد.

۹- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند تا بدینوسیله از ایجاد حس تهوع جلوگیری شود.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد که علایمش اینهاست:اضطراب – تهوع- بیخوابی – تحریک پذیری.

۱۱-این قرص  فشار خون سیستولیک شما را از۱۲۰ به ۱۲۲  و فشار خون دیاستولیک شما را از   ۸۰ به ۸۰/۵  افزایش می دهد. پس  به پزشک داخلی  ِ خود این مطلب را یادآوری کنید.همچنین این دارو قند خون را هم اندکی بالا می برد.

– نکات مهم در مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.

۲-موقع نشست و برخاست از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده،یکدفعه از جای خود برنخیزید چون ممکن است بعلت افت فشار خون لحظه ای،دچار سقوط و شکستگی اندامها یا سر بشوید.

۳- نیمه عمر این دارو ۱۲  ساعت است و بهتر است در دو نوبت مصرف شود تا عوارض کمتر شوند.خالی بودن شکم باعث افزایش جذب این دارو میگردد.

۴- این قرص ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.قطع ناگهانی خودش ایجاد کننده ی حالات ناخوشایندی مانند   اضطراب – تهوع-بیخوابی و تحریک پذیری  خواهد شد.

۵- از انجام رانندگی یا کارهای ریزی که مستلزم دقت می باشد،در روزهای اولِ مصرف دارو اجتناب کنید.

عوارض دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

-یبوست یا اسهال – تهوع -گیجی -خشکی دهان  -خواب آلودگی -مشکل در بخواب رفتن-خستگی – کاهش اشتها -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

-بیشترین عارضه ی  دلوکستین تهوع است که در خیلی از موارد موجب قطع دارو توسط مصرف کننده می شود.بنابراین بهتر است پزشک معالج ِ شما جهت پیشگیری،از همان ابتدا داروی ضد تهوع نیز تجویز نماید.

۲- عوارض جدی:

احتمال بروز این عوارض کم است فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:
-مشکلات کبدی:که با علایم خارش -خستگی مفرط-فقدان اشتها -ادرار تیره -زردی -درد بالای معده – تهوع،خود را نشان می دهد.

-واکنش در سیستم عصبی مرکزی که با علایم:سفتی عضلات – تعریق – گیجی -ضربان تند یا نامنظم قلب -لرزش و تب بالا خود را نشان می دهد.

-علایم ازدیاد بیش از حد سروتونین در بدن  بصورتِ :تب – توهم – سرآسیمگی -افزایش رفلکسهای بدن -استفراغ -اسهال – فقدان هماهنگی عضلات – از هوش رفتن،نمایان می شود.

-توجه:در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.draliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم) 

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

32 Comments

  1. سلام من درد بدنی شدید دارم از استخوان چن تا آزمایش دادم دکتر کفت عصبی است درد استخوان و بری روانپزشک می خوام بدونم دولوکستین واسه درد ااستخوان عصبی هم تجویز میشه مکه

  2. سلام و درود خدمت آقای دکتر علیوردی من ۲۰سال دارم و به دلیل افسردگی و اضطراب و خشم به دکتر مراجعه کردم دکتر هم قرص دولوکستین۲۰ پاروکستین ۲۰ و والپروات سدیم تجویز کردن البته سردرد هم داشتم و فشار خونمم بالا میرفت الان دو ماهه که مصرف میکنم چند روزیه که دوباره کمی اضطراب دارم و سردرد در اطراف سرم و فشار خون هم بالا میره آیا بالا رفتن فشار خون ناشی از اضطراب هست و دوباره باید به دکتر مراجعه کنم بسیار ممنونم اگر جواب دهید

    • بررسی کنید افزایش فشار خون ناشی از دلوکستین نباشه
      که البته به احتمال قوی نیست
      و ریشه در خشم و اضطراب داره
      خشم درونی فشار خون رو وحشتناک بالا میبره
      روشهای آرام بخشی به خودتونو یاد بگیرید لطفا
      آدمها رو ببخشید

  3. سلام آقای دکتر وقت بخیر ببخشید من بخاطر افسردگی وبی انگیزه بودن دکتر بهم دلوکستین ۲۰دادن ،،خلاصه خوردیم …غیر از اعصاب من کمر درد وپا درد ،ران پاهام خیلی داشتم ولی با خوردن این قرص همه دردام رفت ،،،به طرز عجیبی ،،،البته من ۴۰سالمه و۲۰ساله دیابت دارم..یعنی این درد ها عصبی بودن ویا نوروپاتی دیابتی ،،،،این قرص انقدر اثر کرد …. حالا بنظر شما بخورن وادامه بدم ،،،عوارضی نداره دلوکستین ؟

  4. سلام و عرض ادب
    برای من دکتر فوق تخصص گوارش داروی دلوکستین ۳٠ تجویز کردن که شبی یک عدد بخورم، فعلا سه شب مصرف کردم و توی همین سه شب، اختلال شدید در خواب شبانه، درد استخونهای پشت و تهوع و گیجی دارم. هر چقدر که درباره این دارو خوندم دیدم ربطی به چیزی که من براش به دکتر مراجعه کرده بودم نداره.الان که فقط سه تا از این قرص خوردم میتونم قطعش کنم؟

  5. سلام آقای دکتر وقت بخیر من از بعد از گذراندن یک سال دوره درمان پنیک وهمچنان افسردگی دارم .دکتر بهم دلوکستین ۲۰داده بعد شبها میخورم ،فقط اینکه ساعت ۲وسه نصفه شب یه دفعه بیدار میشم بیدار بیدار که اصلا خوابم پریده ،،،حدود دوساعت می‌کشد تا دوباره خوابم ببره… خلاصه اینکه هر شب از خواب بیدار میشم … اختلال تو خوابم افتاده ،،،راهنمایی میکنید چکار کنم ؟یعنی قرص رو صبح بخورم؟یا نخورم؟یا عوض کنم؟

  6. سلام اقای دکتر،خسته نباشید،بنده حدود یکسال دلوکستین ۶۰م و کلردیازپکساید۱۰م مصرف میکنم.تنها مشکلی که دارم زیاد عرق میکنم،تو این سرما هم بشدت عرق میکنم،ایا قرصی هست که بتونه این عارضه قرص دلوکستین رو کاهش بده؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  7. سلام و عرض ادب. آقای دکتر مدت سه سال اعتیاد به مصرف کلونازپام۱ داشتم و طی یک ماه دیازپام۵ جایگزین شد. دچار بی‌خوابی شدید شدم، روزها اضطراب و دلشوره دارم و تا حدودی افسردگی و بغض و گاهاً گریه، به محض تاریک شدن هوا حالم بهتر میشه. ترس از قرار گرفتن در اجتماع دارم و مود و خلق بسیار پایین.
    داروهای میرتازاپین۷/۵ و دیازپام۵ و گاهی اس‌سیتالوپرام۵ میخورم. بخاطر خلق پایین و بی‌قراری و دلشوره قرص دلوکستین به جای اس‌سیتالوپرام تجویز شده. آیا میتونه این دارو مؤثرتر باشه؟ یا داروی بهتری هم هست؟

    • بله بهر حال به کمک یکی ازین قرصها باید از شر اعتیاد رها بشید
      مغزتونو عادت دادید با تخدیر زندگی کنه.برای همین ذهنتون ترسو و محافظه کار شده
      و حتی زندگی معمولی و بدون استرس هم برای شما ترسناک شده
      انشالا بزودی به شرایط عادی برمیگردید.قوی باشید

  8. اقای دکتر محبت میکنین اگر جواب بفرمایید
    بنده یه مدت ۴سال داروی نورتریپتیلین ۲۵ مصرف میکردم به خاطر اضطراب و پانیک به خاطر احساس مجدد اضطراب به دکتر مراجعه کردم ایشون داروی بنده رو یک دفعه قطع و جاش سیتالوپرام اس دادن بعد دوهفته بی حالی شدید گفتن دارو نمیسازه و دولکستین ۲۰ بخور که کم کم دردهای شدید عضلانی گرفتم بعد ۳هفته به دکتر دیگری مراجعه کردم و ایشون برام پوکساید ۵ شب ها و نصف سرترالین ۵۰ صبح تجویز کردن و گفتن دردهای بدنم به خاطر ترک نورتریپتیلین و خوب میشه
    الان ۴روز از مصرف دارو میگذره همچنان درد و سوزش استخون دارم تماس گرفتم گفتن همراه دوقرص نورتریپتیلین ۱۰ هم بخور
    میخواستم بدونم اگر مجدد نورتریپتیلین نخورم با وجود که یک ماهه این قرص و نخوردم چقدر زمان لازمه این درد بدنی از بین بره اصلا میره یا صلاح همراه سرترالین و پوکساید نورتریپتیلینم بخورم؟
    استدعا دارم ازتون بنده رو راهنمایی کنین بلکه بعد یکماه به شرایط عادی زندگیم برگردم

    • خب وقتی دارویی بهتون ساخته چرا دستکاریش میکنیدکه دچار زحمت بشید
      اگرهم قصد قطع دارید ذره ذره در عرض شیش ماه کمش کنید

  9. سلام خسته نباشین اقای دکتر
    ی سوالی از خدمتتون داشتم محبت میکنین اگر پاسخ بدین
    بنده برای اضطرابم داروی دولکستین ۲۰ تجویز شده و الان حدود دو هفته است مصرف میکنم دچار سوزش استخوان و بدن درد شدم که با مصرف استامینوفن هم رفع نشد به نظر شما ادامه مصرف دارو درسته؟متاسفانه در حال حاضر به پزشک خودم دسترسی ندارم
    درصورت قطع یکباره مشکلی نداره؟

  10. سلم آقای دکتر ببخشید این قرص دلوکستین ۲۰ روی جوش های صورت که اصلا مشکل داخلی نداره میتونه تاثیر داشته باشه؟؟

  11. سلام وقت بخیر اقای دکترببخشید که صحبتم طولانی میشه
    من تو سال ۹۳ به صورت کاملا اتفاقی اضطراب گرفتم و بعد کلی ازمایش گفتن پانیک و سرترالین و بوسپیرون خوردم ۶ماه و کاملا درمان شد و قطع کردم یکسال بعد بدن درد شدید سراغم اومد ک مجدد بعد کلی ازمایش گفتن عصبیه و نورتریپتیلین ۱۰ خوردم و بعد یک ماه رفع شد حدود ۴سال بنده نورتریپتسلین ۲۵ رو ادامه دادم سال گذشته رو ارتفاع پل هوایی حالم بد شد و کم کم ترس های غیر عادی مثل پل پله ماشین در حرکت …
    به دکتر مراجعه کردم برام دلوکستین ۲۰ تجویز کردن ۱۱ روز میخورم استخون درد گزگز صورت دارم میخواستم نظر شمارو بدونم

    • شما اضطراب رو بصورت ریشه ای در وجودت داری که بصورتهای مختلف مثل پانیک .فوبیا و اگورافوبیا خودشو نشون میده
      و همه ی این داروها برای رفع اضطراب هستند
      ربطی به کمبود ویتامینها هم نداره

  12. سلام و وقت بخیر
    بنده کولیت اولسراتیو، التهاب روده دارم و قرص مزالازین و آزارم میخورم، متخصص گوارش بنده دلوکستین تجویز کرد و گفتن علت اصلی بیناری استرس و اضطراب هست.
    جناب دکتر خواستم بدونم آیا بعد از زمانی من با تغییر سبک زندگی و بهتر شدن این دارو رو قطع کنم عوارضی از این دارو باقی نمیمونه و به نوعی باعث عادت یا اعتیاد به قرص نمیشه؟

    و سوال آخر پزشک بین دلوکستین و سرترالین و اس سیتالوپرام کدام عوارض کمتری دارد؟ چون پزشکم فرمودن برای بیماری بنده هر سه را مناسب تشخیص دادند

  13. سلام آقای دکتر خاصیت ضد اضطرابی کلومیپرامین بیشتره یا دلوکستین عوارض رو میتونم تحمل کنم ولی اضطراب رو نه

    خیلی ممنونم

  14. سلام آقای دکتر چند وقت پیش عروسیم بود استرس زیادی داشتم و حرص زیاد خوردم دچار معده عصبی شدم با خوردن دارو معدم درمان شد بعدش دچار درد پراکنده بدن و گاهی ضعف بدن که ضعف برطرف شد میخواستم ببینم علت چیه

Comments are closed.