دلوکستین (سیمبالتا) مهار افسردگی

– دلوکستین (سیمبالتا)چیست: 

-داروی دلوکستین(Duloxetin)  یا سیمبالتا (Cymbalta)  که از طریق  افزایش “سروتونین” و “نور اپی نفرین” در  مغز اثر می کند ،داروی نسبتا جدیدی است که بخاطر این تاثیر ِ دوگانه (سروتونین + نور اپی نفرین) سودمندی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر ِ ضد افسردگی دارد .این دارو میتواند با افسردگی های مزمن و  قوی که به سایر داروها مقاوم و سرکش بوده اند جدال کند و شادی و نشاط را برای فرد مبتلا به همراه آورد.علاوه بر این خاصیت نشاط آوری،یک تاثیر ِ ویژه ی این دارو از  بین بردن دردهای عصبی مزمن در آرتروزها ،دردهای عصبی،کمردردها و دردهای بیماران دیابتی می باشد.cymbalta-box

– موارد مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:

۱- اختلال افسردگی ماژور (major depressive disorder)

۲- اختلال اضطراب منتشر (generalized anxiety disirder)

۳- اختلالات سیستم اعصاب حسی در بیماران دیابتی (diabetic peripheral neuropathy)

۴- فیبرومیالژیا (fibromyalgia)

۵- استئو آرتریت (osteoarthritis)IMG_20160813_151434

۶- کمردرد

۷- دردهای مزمن (choronic pain disorder)

۸- در خانمهایی که در کنترل ادرار خود مشکل دارند ( stress urinary incontinence)این دارو از طریق تقویت اسفنکتر ادرار  این اختلال را درمان می کند.که برای این اختلال این دارو دارویی با اسم (Yentreve)در بعضی کشورها موجود است.

– منع مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت دچار احساس کاذب “خود پزشک پنداری” نشوید و شروع به خوردن این دارو نکنید همچنین سرخود دارویی که برای خودتان موثر بوده  است را به دیگران توصیه نکنید.این کار عواقب خطرناک و غیر قابل پیش بینی دارد.

۲- وجود بیماری گلوکوم (فشار بالای داخل چشم= آب سیاه)

۳-مصرف همزمان با داروهای ضدافسردگی مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز(MAOi) مانند فنلزین-ترانیل سیپرومین -سلژیلین -ایزوکربوکسازید

۴-مصرف همزمان با تیوریدازین

۵- فشارخون بالا

۶- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۷- سه ماه اول حاملگی

۸- شیردهی

۹- نارسایی کبدی

۱۰- نارسایی کلیوی

۱۱- بیماری صرع

۱۲- اختلالات انعقادی

۱۳- در کسانیکه مستعد سو مصرف مواد هستند

۱۴-توجه : گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی.

۱۵- آلرژی

۱۶-مصرف همزمان با الکل(بالا رفتن احتمال صدمه به کبد)

۱۷-مصرف همزمان دلوکستین با مسکن ها(آسپیرین -بروفن -سلکسیب -دیکلوفناک -ناپروکسن و غیره)ممکن است منجر به کبودی زیر پوست بعلت اختلال در انعقاد خون گردد.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

Duloxetin

_اسم تجاری  

Cymbalta

-irenka

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱-این قرص در دوزهای  ۲۰ ، ۳۰و ۶۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-حداکثر دوز درمانی آن  ۶۰ میلی گرم است  که بهتر است جهت کاهش عوارضی مانند تهوع در دو دوز  ۳۰ میلی گرمی(یکی صبح-یکی عصر) مصرف گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از  ۲۰میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع شدید می گردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸- دوز بالای ۶۰ میلی گرمی در روز یعنی تا ۱۲۰ میلی گرم هم میتوان مصرف کرد ولی بعید است سودمندی و تاثیر بیشتری داشته باشد.

۹- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند تا بدینوسیله از ایجاد حس تهوع جلوگیری شود.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد که علایمش اینهاست:اضطراب – تهوع- بیخوابی – تحریک پذیری.

۱۱-این قرص  فشار خون سیستولیک شما را از۱۲۰ به ۱۲۲  و فشار خون دیاستولیک شما را از   ۸۰ به ۸۰/۵  افزایش می دهد. پس  به پزشک داخلی  ِ خود این مطلب را یادآوری کنید.همچنین این دارو قند خون را هم اندکی بالا می برد.

– نکات مهم در مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.

۲-موقع نشست و برخاست از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده،یکدفعه از جای خود برنخیزید چون ممکن است بعلت افت فشار خون لحظه ای،دچار سقوط و شکستگی اندامها یا سر بشوید.

۳- نیمه عمر این دارو ۱۲  ساعت است و بهتر است در دو نوبت مصرف شود تا عوارض کمتر شوند.خالی بودن شکم باعث افزایش جذب این دارو میگردد.

۴- این قرص ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.قطع ناگهانی خودش ایجاد کننده ی حالات ناخوشایندی مانند   اضطراب – تهوع-بیخوابی و تحریک پذیری  خواهد شد.

۵- از انجام رانندگی یا کارهای ریزی که مستلزم دقت می باشد،در روزهای اولِ مصرف دارو اجتناب کنید.

عوارض دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

-یبوست یا اسهال – تهوع -گیجی -خشکی دهان  -خواب آلودگی -مشکل در بخواب رفتن-خستگی – کاهش اشتها -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

-بیشترین عارضه ی  دلوکستین تهوع است که در خیلی از موارد موجب قطع دارو توسط مصرف کننده می شود.بنابراین بهتر است پزشک معالج ِ شما جهت پیشگیری،از همان ابتدا داروی ضد تهوع نیز تجویز نماید.

۲- عوارض جدی:

احتمال بروز این عوارض کم است فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:
-مشکلات کبدی:که با علایم خارش -خستگی مفرط-فقدان اشتها -ادرار تیره -زردی -درد بالای معده – تهوع،خود را نشان می دهد.

-واکنش در سیستم عصبی مرکزی که با علایم:سفتی عضلات – تعریق – گیجی -ضربان تند یا نامنظم قلب -لرزش و تب بالا خود را نشان می دهد.

-علایم ازدیاد بیش از حد سروتونین در بدن  بصورتِ :تب – توهم – سرآسیمگی -افزایش رفلکسهای بدن -استفراغ -اسهال – فقدان هماهنگی عضلات – از هوش رفتن،نمایان می شود.

-توجه:در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.draliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم) 

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

31 Comments

  1. سلام آقای دکتر من شیش ماهی هست ترانیل سیپرومین روزی سه عدد مصرف میکنم. الانزاپین ۲/۵ هم از قبل میخوردم. یه ماهی میشه اخلاقم مثل سگ شده به شدت عصبانیم با همه انگار خصومت دارم میخواستم بدونم به نظرتون آیا میشه با اضافه کردن دارویی مثل والپرات سدیم(زیر نظر پزشکم) یا هر داروی دیگه ای حالم بهتر بشه یا ترانیل سیپرومین رو قطع کنم. در کل وقتی یه داروی ضدافسردگی بعد از یه مدت مصرف باعث همچین عارضه ای میشه راه حلهای پیش رو چیه؟

  2. سلام اقای دکتر من قرص الونتا استفاده میکردم ولی به علت مشکل جنسی که برام پیش اورد خودسرانه قطعش کردم. دکترم گفت دلوکسیتین عوارض جنسی کمتری داره ولی من که استفاذه کردم فرق خاصس ندیدم و الونتا حالمو بهتر کرده بود فقط به خاطر مشکلات جنسی قطعش کردم میخاستم ببینم نظر شما چی هست و آیا دلوکسیتین بهتره از این نظر در ضمن من اشتهای عصبی هم دارم و میخام اشتهامم کم شه. ممنون.

  3. سلام اقای دکتر،ارادتمندم،بنده قرص دلوکستین ۳۰ایرانی مصرف میکنم،و بشدت تعریق میکنم،و به سختی قرص سیمبالتا رو تو تهران پیدا کردم،بنظرتون با تعویض قرص به سیمبالتا مشکل تعریق کمتر میشه؟
    چون تنها قرصی که از نظر روحی حالمو خیلی خوب میکنه دلوکستین هستش که تعریق واقعا باعث خجالت کشیدنم میشه.ممنون میشم راه حلی بهم بدید،

  4. سلام اقای دکتر،وقتتون بخیر،
    اقای دکتر قرص دلوکستین ۳۰یکعدد به مدت ۴ماه بخاطر اضطرابم استفاده میکنم،که تا حدی شرم و اضطرابم کم شده،ولی بشدت عرق میکنم،به نظرتون بخاطر شرم و اضطرابم هستش یا دلوکستین باعث عرق زیاد میشه؟چون در حالت عادی هم عرق میکنم.

  5. باسلام‌خدمت شما آقای دکتر من ۳ ساله دردببن دوکتف و فقط باقرص دولوکستین دردم بهتر شدولی این قرص عوارض زیادبرای من داره همش احساس ادرار دارم ولی مثانه خالی است پاروکستین و پرگابلین جایگزین کردم ولی فایده ای نداشت توروخدا راهنمایی ام کنید خیلی درد دارم
    میشه سیمبالتا خارجی رو گیر آورد ؟

    • شاید اضافه کردن یه داروی سه حلقه ای که خاصیت انتی کولینرژیک داشته باشه مثل ایمی پرامین یا کلومیپرامین و یا یکی از داروهایی که حساسیت مثانه رو کاهش میده مثل داروی تولترودین یا اوکسی بوتینین مشکلتونو حل کنه
      خود درمانی نکنید از پزشکتون یا از یه متخصص دیگه کمک بگیرید

  6. سلام جناب دکتر شرمندم ۴۴ساله یکماه هست
    دلوکستین ۳۰صبح یک عدد مصرف دارم خوابالودم میکنه ولی اضطراب دیگه ندارم امکانش هست شبها قبل خواب بخورم اثرش تافرداشب میمونه

  7. سلام جناب دکتر
    من همسرم دوسال پیش وسواس گرفت. باورتون نمی شه چه فشاری تحت تاثیر رفتارهای وسواسی تند و غی منطقی ایشان تحمل کردم. برای همین تصمیم گفتم تمام داروهای ssri و nsri را روی خودم امتحان کنم ببینم کدام بیشتر حال آدم را خوب می کند تا از ایشان بخواهم همان رو مصرف کند. نتیجه این بود که اس سیتالوپرام عوارض جانبی کم و اثر گذاری بهتری دارد. ولی همه اینها مستلزم این است که فرد دو ماه حداقل مصرف کند تا اثر آن ظاهر شود. بنظر شما کسی که مغزش دچار کاهش سروتونین شده بهتر نیست با مثلا ده عدد قرص …..ی سطح سروتونین آن در کوتاه مدت بالا رود و سپس با یه قرص معمولی تثبیت گردد. و بدین ترتیب شخص دوره بیماری کوتاهتری داشته باشد.
    با تشکر

    • یقین بدونید محققان پزشکی ده ها سال قبل از من و شما تمام این ها رو به بهترین نحوی ازمون و تست کردند
      بنابرین هرچی بگن سنده

  8. سلام اقای دکتر عزیزم، ببخشید من سی سالمه الان و ۵سال پیش به علت یه حادثه وحشتناک دچار حملات پنیک شدم و حتی منجر به بستری شدنم به مدت دوماه شد، دکتر برای من قرص ونلافاکسین ۷۵ روزی دوعدد تجویز کردند، سه سال ادامه دادند!!!! و در نهایت متخصص دیگه‌ای به دلوکستین ۶۰ تغییرش داد و دوساله دلو میخورم. بی دلیل! یعنی حمله پنیک شاید سالی یکبار داشته باشم ! البته اختلال اضطراب فراگیر دارم که تاثیری نداره و فقط پرانول میخورم گاهی. الان دچار مشکل با دلو هستم که هیچجوری ترک نمیشه و فقط دچار برق‌گرفتگی و حتی تصویر و صدارو با تاخیر میبینم و زمین میخورم، چندساعت که دیرتر میخورم این اتفاقات میفته. الان سه روزه نخوردم و میخوام انتحاری با بستن خودم به تخت توی دو هفته و پرانول ترکش کنم. میشه دیگه؟؟؟:((((((((

  9. سلام اقای دکتر،خسته نباشید،ممنون میشم راهنماییم کنید،
    بنده سه ماه دلوکستین ۳۰میل یکعدد به همراه دیازپوکساید ۵م یکعدد مصرف میکنم برای اضطراب،ولی میل جنسیم به کلی ازبین رفتم،دکترم ریسپریدن ۱۰م یکعدد اضافه کردن ولی هیچ تاثیری نداشته قبلا هم مکمل ویگورمن مصرف کردم اونم متاسفانه جواب نگرفتن،واقعا ازتون ممنون میشم کمکم کنید.

  10. سلام اقای دکتر خسته نباشید،بنده دلووکستین ۶۰با کلردیازپکساید مصرف میکنم.ولی میل جنسیم صفر شده متاسفانه و بشدت ازارم میده،دوتا مکمل هم استفاده کردم مثل ویگورمن ولی اثری نداشته,چیکار باید کنم،ایا اضافه کردن بوسپیرون یا ولبان تاثیرگذارهستش؟واقعا ممنون میشم راهنماییم کنید.

  11. وقت بخیر دکتر
    من برای درد عصبی زیاد ، دلوکستین استفاده میکنم ،اما متاسفانه اونقدری تاثیر نداشته
    میخواستم بدونم اضافه کردن نورتریپتیلین از نظر شما مشکلی نداره؟

  12. سلام اقای دکتر،خسته نباشید،ممنون میشم راهنماییم کنید.مصرف قرص کلونازپام۱میل نصف در طول ۱۵سال یا خیلی بیشتر،باعث الزایمر در کهن سالی میشه؟من الان ۳۳ساله هستم و زیر نظر دکتر دارو مصرف میکنم.

  13. سلام و وقت بخیر.
    چه مدت بعد از مصرف ۱ دوز مداکسن۲۵۰ و قرص‌های سرماخوردگی میتونم لکسور۲۰ رو مصرف کنم؟

  14. سلام اقای دکتر خسته نباشید،ممنون میشم بنده رو هم راهنمایی بفرمایید.قرصهای فلوکستین۲۰یکعدد ودلوکستین ۴۰یکعدد ومتورال و کلرودیازپکساید یک هفته یی میشه بخاطر اضطراب مصرف میکنم،ولی بشدت عرق میکنم دلیلش میتونه دلوکستین باشه؟واقعا باعث خجالت کشیدنم میشه.

  15. سلام .من ب دلیل فیبرومالرژیا ۱ ساله دولوکستین ۳۰ و ۳ تا ۷۵ پرگابالین مصرف می کنم زیر نظر دکتر دردی کلا ندارم دیکه تو بدنم از طرفی ک بیماری فیبرومالرژیا طولانی مدته خوب ایا این واقعیت داره ک بعد از یک مدت قرص دولوکستین و پرگابالین دیکه اثر نمی کنه ؟؟؟؟؟؟؟پس تکلیف این بیماری طولانی مدت و مزمن چیه .ممنون

Comments are closed.