دلوکستین (سیمبالتا) مهار افسردگی

– دلوکستین (سیمبالتا)چیست: 

-داروی دلوکستین(Duloxetin)  یا سیمبالتا (Cymbalta)  که از طریق  افزایش “سروتونین” و “نور اپی نفرین” در  مغز اثر می کند ،داروی نسبتا جدیدی است که بخاطر این تاثیر ِ دوگانه (سروتونین + نور اپی نفرین) سودمندی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر ِ ضد افسردگی دارد .این دارو میتواند با افسردگی های مزمن و  قوی که به سایر داروها مقاوم و سرکش بوده اند جدال کند و شادی و نشاط را برای فرد مبتلا به همراه آورد.علاوه بر این خاصیت نشاط آوری،یک تاثیر ِ ویژه ی این دارو از  بین بردن دردهای عصبی مزمن در آرتروزها ،دردهای عصبی،کمردردها و دردهای بیماران دیابتی می باشد.cymbalta-box

– موارد مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:

۱- اختلال افسردگی ماژور (major depressive disorder)

۲- اختلال اضطراب منتشر (generalized anxiety disirder)

۳- اختلالات سیستم اعصاب حسی در بیماران دیابتی (diabetic peripheral neuropathy)

۴- فیبرومیالژیا (fibromyalgia)

۵- استئو آرتریت (osteoarthritis)IMG_20160813_151434

۶- کمردرد

۷- دردهای مزمن (choronic pain disorder)

۸- در خانمهایی که در کنترل ادرار خود مشکل دارند ( stress urinary incontinence)این دارو از طریق تقویت اسفنکتر ادرار  این اختلال را درمان می کند.که برای این اختلال این دارو دارویی با اسم (Yentreve)در بعضی کشورها موجود است.

– منع مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت دچار احساس کاذب “خود پزشک پنداری” نشوید و شروع به خوردن این دارو نکنید همچنین سرخود دارویی که برای خودتان موثر بوده  است را به دیگران توصیه نکنید.این کار عواقب خطرناک و غیر قابل پیش بینی دارد.

۲- وجود بیماری گلوکوم (فشار بالای داخل چشم= آب سیاه)

۳-مصرف همزمان با داروهای ضدافسردگی مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز(MAOi) مانند فنلزین-ترانیل سیپرومین -سلژیلین -ایزوکربوکسازید

۴-مصرف همزمان با تیوریدازین

۵- فشارخون بالا

۶- فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی

۷- سه ماه اول حاملگی

۸- شیردهی

۹- نارسایی کبدی

۱۰- نارسایی کلیوی

۱۱- بیماری صرع

۱۲- اختلالات انعقادی

۱۳- در کسانیکه مستعد سو مصرف مواد هستند

۱۴-توجه : گاهی در بیماران زیر  بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی.

۱۵- آلرژی

۱۶-مصرف همزمان با الکل(بالا رفتن احتمال صدمه به کبد)

۱۷-مصرف همزمان دلوکستین با مسکن ها(آسپیرین -بروفن -سلکسیب -دیکلوفناک -ناپروکسن و غیره)ممکن است منجر به کبودی زیر پوست بعلت اختلال در انعقاد خون گردد.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

Duloxetin

_اسم تجاری  

Cymbalta

-irenka

IMG_20160813_151757
– دوزاژ و نحوه ی مصرف دلوکستین (سیمبالتا):

۱-این قرص در دوزهای  ۲۰ ، ۳۰و ۶۰ میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-حداکثر دوز درمانی آن  ۶۰ میلی گرم است  که بهتر است جهت کاهش عوارضی مانند تهوع در دو دوز  ۳۰ میلی گرمی(یکی صبح-یکی عصر) مصرف گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از  ۲۰میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع شدید می گردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبرابر کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸- دوز بالای ۶۰ میلی گرمی در روز یعنی تا ۱۲۰ میلی گرم هم میتوان مصرف کرد ولی بعید است سودمندی و تاثیر بیشتری داشته باشد.

۹- این دارو بصورت کپسولهایی تهیه شده است که محتویات خود را بصورت آهسته آهسته(DELAYED RELEASE) آزاد میکند تا بدینوسیله از ایجاد حس تهوع جلوگیری شود.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض ترک ناگهانی خواهید شد که علایمش اینهاست:اضطراب – تهوع- بیخوابی – تحریک پذیری.

۱۱-این قرص  فشار خون سیستولیک شما را از۱۲۰ به ۱۲۲  و فشار خون دیاستولیک شما را از   ۸۰ به ۸۰/۵  افزایش می دهد. پس  به پزشک داخلی  ِ خود این مطلب را یادآوری کنید.همچنین این دارو قند خون را هم اندکی بالا می برد.

– نکات مهم در مصرف دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.

۲-موقع نشست و برخاست از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده،یکدفعه از جای خود برنخیزید چون ممکن است بعلت افت فشار خون لحظه ای،دچار سقوط و شکستگی اندامها یا سر بشوید.

۳- نیمه عمر این دارو ۱۲  ساعت است و بهتر است در دو نوبت مصرف شود تا عوارض کمتر شوند.خالی بودن شکم باعث افزایش جذب این دارو میگردد.

۴- این قرص ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.قطع ناگهانی خودش ایجاد کننده ی حالات ناخوشایندی مانند   اضطراب – تهوع-بیخوابی و تحریک پذیری  خواهد شد.

۵- از انجام رانندگی یا کارهای ریزی که مستلزم دقت می باشد،در روزهای اولِ مصرف دارو اجتناب کنید.

عوارض دلوکستین (سیمبالتا): 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند.بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

-یبوست یا اسهال – تهوع -گیجی -خشکی دهان  -خواب آلودگی -مشکل در بخواب رفتن-خستگی – کاهش اشتها -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

-بیشترین عارضه ی  دلوکستین تهوع است که در خیلی از موارد موجب قطع دارو توسط مصرف کننده می شود.بنابراین بهتر است پزشک معالج ِ شما جهت پیشگیری،از همان ابتدا داروی ضد تهوع نیز تجویز نماید.

۲- عوارض جدی:

احتمال بروز این عوارض کم است فقط باید نسبت به بُروز آنها هوشیار باشید و سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید:
-مشکلات کبدی:که با علایم خارش -خستگی مفرط-فقدان اشتها -ادرار تیره -زردی -درد بالای معده – تهوع،خود را نشان می دهد.

-واکنش در سیستم عصبی مرکزی که با علایم:سفتی عضلات – تعریق – گیجی -ضربان تند یا نامنظم قلب -لرزش و تب بالا خود را نشان می دهد.

-علایم ازدیاد بیش از حد سروتونین در بدن  بصورتِ :تب – توهم – سرآسیمگی -افزایش رفلکسهای بدن -استفراغ -اسهال – فقدان هماهنگی عضلات – از هوش رفتن،نمایان می شود.

-توجه:در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.draliverdi.com 

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم) 

-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

31 Comments

  1. سلام آقای دکتر
    من بیش از هفت ماه می شود که ددالوکستین ۶۰ مصرق میکنم برای اضطراب.الان حالم بهتره و میخامزیزنطر دکتر ، قطع کنم.معمولا چه مدت نیازه تا دوز ۶۰ بطور کامل قظع بشه؟ و میزان دوز در هر دفعه کاهش حدود چند میلی گرم کم میشه ؟

  2. با عرض سلام
    من چندسالی هست به خاطر اضطراب فراگیر و وسواس فکری و حملات پانیک داروی سرترالین هم مصرف می کنم حالم بهترشده ولی دکترم گفت دولکستین جایگزین سرترالین کنم ممکنه وسواس ف فکری هم دوباره برگرده؟
    البته نورتریپتیلین و پروپرانول و پرگابالین هم مصرف می کنم
    به تازگی هم دکتر بهم پرفنازین داده

  3. سلام آقای دکتر
    گاباپنتین ۱۰۰ سبکتره یا ۱/۴کلونازپام۱ واسه خواب؟ و اینکه اگه یک ماه گاباپنتین ۱۰۰ یا ۱/۴کلونازپام۱ یکی شب مصرف کنیم و یکدفعه قطع کنیم مشکلی پیش میاد؟
    ممنون از شما دکتر بزرگوار.

  4. سلام
    بنده مدت ۶ماه دولوکستین۲۰مصرف کردم.به علت ضعف و خستگی که ایجاد میکرد گذاشتمش کنار.الان ضعف و خستگیم خوب شده ولی اعصابم به هم ریخته.عصبانیت و بی خوابی و عدم تمرکز …. .
    الان به نظر شما چیکار کنم؟مخصوصا بی خوابی خیلی رنجم میده.فک کنم عوارضی که گفتم همه مال بی خوابی و بد خوابی باشه.
    چون دیشب یه قرص گاباپنتین۱۰۰واسه خواب خوردم خوابم بهتر شد صبح اعصابمم خیلی راحت تر شد.به نظر شما الان چکار کنم این بد خوابیم خوب شه؟

  5. سلام آقای دکتر
    من مو قع نزدیکی ناهار تاحدودی دستام و بدنم لرزش و ضعف خفیف می کیره که بعد از خوردت غذا تاحدزیادی برطرف میشه.
    ازمابش خون و قند و تیرویید و …هم دادم همه جی اکی بود.
    البته اضطراب دارم و سیمبالتا میخورم که اضطرابم بهتر شدهالبته.
    چیز نرمالیه و اینکه میتونه مرتبط با اصطرابم باشه؟

    • نه، این به سوخت و ساز بدن شما و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیکیه شما برمیگرده،یعنی به کلیت تیپ فیزیولوژیکی شما
      وقتی صحبت از بررسی وجود ادمی بعنوان یک واحد کلی میشه،ما پزشکها و رشته ی پزشکی دانشگاهی که عادت به جزء نگری داره ،حرف موثری برای گفتن نداریم
      اما بنظرم همکاران رشته هایی مثل هومیوپاتی و طب سنتی در این زمینه موفقترند
      بنابرین توصیه میکنم به اونها مراجعه کنید

  6. سلام آقای دکتر
    دولوکستین فرد بیمار رو درمان میکنه یا فقط درد رو تسکین میده؟
    پزشک یادمه بار اول به من گفت که حداقل باید شش ماه مصرف بشه.چون طی این مدت قراره چیزی رو داخل بدنت بسازه.می خواستم ببینم اون چیزی که داخل بدن ساخته نیشه دقیقا چیه.
    و اینکه اگر سایت یا مطلب مفیدی که نحوه تاثیر این قرص رو تشریح کرده باشه برای اضطراب و تنش .لینک اش رو بذارین ممنون تون می شوم.

  7. سلام آقای دکتر
    من نصف سیتالوپرام۲۰ رو به اضافه یک دولوکستین ۲۰ یکدفعه ترک کردم بعد از یک هفته غیر عوارض جسمی دچار عوارض روحی مث اضطراب و لرزش و تنش و افسردگی شدم.
    اینا عوارض ترک ناگهانیشه یا برگشت افسردگی؟چون یک ساله مصرف میکنم.ممنون.

  8. سلام و وقت بخیر
    آقای دکترِ
    من تو چند ماهی که سیمبالتا می کنم بسیار خوب بوده.برای GAD.الان ۷ ماهی میشه مصرف می کنم.ولی تو چند هفته اخیر بعضی اوقات تاحدودی احساس کم حوصلگی دارم که غالبا هم بعد از مصرف قرص شروع می شود!!!برای این مورد چیکار میشه کرد و اینکه بهتر نیس دوز کاهش داده بشه چونکه اکثرا بعد از مصرف قرص این حالات بهم دست میده که تو ماههای ابتدایی این شکلی نبود.
    باتشکر

  9. سلام آقای دکتر
    بیش از شش ماه میشه که سیمبالتای ۰۶ رو دکتر برای درمان اضطرابم تجویز کرده.
    و بخوبی تونسته اضظراب منو گنترل کنه.من تاثیر این دارو رو میتونم بین ۸۰ الی ۹۰ درصد ارزیابی کنم.حالا دیگه تنش های شدید و عذاب آور قبلی رو ندارم.
    بخاظر همین می خواستم زیر نظر دکتر به تدریج دوز رو کاهش بدم.
    اما راستش ترس دارم بابیت این موضوع.چون مظالبی که کاربرای مصرف کننده این قرض در سایت drugs درمود تاثیرات قطع این قرص نوشته بودند، منو نگران کرده.
    مواردی رو خوندم که بعضا بعد از قطع دارو دچار علایم و عوارض شدید شده بودند.
    به نظر شما چقدر احتمال داره بعد از قطع دارو علایم برگرده و جلوگیری از این مورد چه راهکاری توصیه میشه.
    ممنون از کمک تون

    • نه ،شما تحت تاثیر حرف دیگران قرار نگیرید…بعد از اتمام دوره درمان ،بتدریج دارو باید قطع بشه…گاهی میشه از داروهای دیگه برای جلوگیری از عوارض قطع کمک گرفت.مثلا از مسکنها،ویتامینها،ضدتهوع ها و.

  10. سلام آقای دکتر من ۳ ماهه عمل دیسک کمر کردم و دکترم این دارو رو تجویز کردند . دیشب اولی رو خوردم و کل شب ار حالت تهوع و خشکی دهان بلند شدم و از صبح هم بی حال و خشکی دهان می کنم و احساس سبکی و افت فشار می کنم . لطفا بفرمایید آیا طبیعی است ؟ ممنون

    • اصلا این نحوه ی تجویز و مصرف،که از همون بار اول یک قرص خورده بشه صحیح نیست
      این قرص با کمترین میزان یعنی یکچهارم قرص بهتره مصرف بشه و به اهستگی و فواصل ۵ تا ۷ روزه یکچهارم یکجهارم افزایش داده بشه
      همزمان بهتره قرص ضد تهوع و طپش و خواب هم در اختیار بیمار قرار بگیره

      • دوباره مزاحمتون شدم
        این دارو به صورت کپسول ۳۰ هست چطور میشه یک چهارم مصرف کرد؟ با دکترم تماس گرفتم گفتند زمان دارو رو به صبح تغییر بدم و یک هفته ادامه بدم و اگر نتونستم عوارض جانبی اش رو تحمل کنم دارو رو عوض می کنند.
        حالا این سوال برای من پیش آمده که آیا این دارو برای دردهای کمر و پا و مشکلات تیر کشیدن ها در راستای ستون فقرات و بی حسی های پاهای من تجویز شده ؟
        سپاسگزارم از لطف شما

        • بله برای دردهای بدنی عالیه
          ۲۰ میلی هم داره
          همچنین میشه محتویات کپسولو خالی کرد و دوباره کپسولو بست 🙂 البته تنظیم دوز خیلی دقیق نمیشه

  11. سلام آقای دکتر
    دکتر من یک هفته میشه که دولکستین مصرف میکنم ولی زیاد احساس خستگی میکنم میخواستم بفهمم که خستگی خوب میشود ممنون

    • بله به احتمال زیاد، کمی صبر کنید
      چای و قهوه و ابمیوه بیشتر بنوشید
      ولی دوغ و ماست ترش کمتر

  12. سلام آقای دکتر
    من تو۵ماهی که سیمبالتا مصرف می کنم، ۸ کیلو وزنم اضافه شده.
    درصورتیکه رژیم غذایی و ورزشم مث سابقه.
    ابن افزایش وزن بعد از قطع دارو ف برظرف میشه معمولا ؟

    • خب بستگی به سنتون و وزنتون هم داره اگر از قبل هم چاق بودید و چربیتون کهنه ست شاید به این راحتی دوباره لاغر نشید
      در مجموع فکر میکنم بعد از قطع دارو تا حدود هشتاد درصد وزن اضافه شده ،دوباره کاهش پیدا کنه

Comments are closed.