دپاکین فقط داروی ضد تشنج نیست

-متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،داروی دپاکین(DEPAKINE) را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن  درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.
-ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

دپاکین
دپاکین

-بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که دپاکین داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:
۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)
۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)
۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل
۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)
۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل
۷-اضطرابهای مزمن  و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند
۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)
۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)
۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)
۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )
۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)
۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)
۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)
و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشکِ معالج شما  تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

-در صورتی که این داروتوسط متخصص اعصاب و روان(=سایکیاتریست) برای شما تجویز گردیده، اشخاص متفرقه ی پیرامون شما و یا فرد ِ نسخه پیچ داروخانه و حتی متخصصین سایر رشته های پاراکلینیکی  حق اظهار نظر و به شک انداختن شما را ندارند.

دپاکین داروی کنترل رفتار
-ولی اگر شما هرگونه شک و دودلی در مورد این دارو دارید فقط با روانپزشک خود تماس بگیرید تا از علت تجویز این دارو مطلع گردید.خوشبختانه اغلب روانپزشکان در مواقع اورژانس راهی برای تماس با خودشان برای شما در نظر گرفته اند.
-و باز هم خوشبختانه، بر خلاف شایعات و نگرانی های که در مورد این دارو و عوارض آن گفته می شود،در واقعیت این دارو بسیار مفید و کم عارضه بوده و عوارضی مانند ناراحتی کبدی بسیار بسیار نادر بوده اند.البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در شش ماه اول مصرف این دارو،آزمایشات کارکرد کبدی(liver function test) بصورت مرتب انجام گیرد و به بیمار در مورد هرگونه آلرژی دارویی – لکه ها و بٍثورات پوستی – زردی(یرقان) و بی اشتهایی و استفراغ ناگهانی – کاهش پلاکت یا گلبولهای سفید خون- پیشاپیش آگاهی داد.هرچند که احتمال این عوارض خیلی کم است و چندان جای نگرانی نیست .
-اما بیشترین عارضه ای که در عمل گریبانگیر مراجعین،مخصوصا خانمهای مصرف کننده ی این دارو بوده است:عارضه ی افزایش وزن و چاقی است که بیش از هر عارضه ی دیگری موجب عدم تمایل آنها به ادامه مصرف دپاکین شده است که برای حل این مشکل هم هر روانپزشکی بنابر تجربه و مهارت بالینی خود تمهیداتی همچون تنظیم دوزاژ دارو-همراهی با داروهای کاهنده ی وزن-توصیه های غذایی و ورزشی را در نظر می گیرد.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک بوده و عواقب آن،غیرقابل پیش بینی است.


-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر  بسنجید و به صرف وجود یک عارضه ی کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه،از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

30 Comments

  1. سلام خسته نباشید دختر من الان۹ساله است اوم از ۷سالگی که یکبار تشنج کرد داره داروی ضد تشنج می خوره قرص فنو باربیتال روزی دو عدد صبح وشب دپاکین کرونو ۵۰۰ نصف قرص صبح یک عدد شب الان دکتر بعد از ltmنصف قرص دپاکین رو کم کرده حدود یکماهه و دخترم ۲بار شبها بدنش بمدت چند ثانیه لرزیده ما باید چکار کنیم

  2. سلام اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید.
    من دپاکین ۲۰۰ میخورم هر شب یک عدد و پرانول۱۰ روزی دوتا.الان به خاطر عفونت قارچی مجبور بهخوردن کپسول فلوکونازول۱۵۰ هستم ایا فلوکونازول با دپاکین تداخل دارویی نداره؟؟؟؟اثری بر روی هم نمیذارن مثلادپاکین باعث شه فلوکونازول تاثیر نکنه یا برای کبد بد باشه؟
    لطفا راهنمای کنید

  3. سلام من به دلیل اعصبانیت و پرخاشگری روانپزشک بهم دپاکین۵۰۰ داد گفت دوشب اول نصف قرص بعدش شبی یکی بخور اما من بعد مصرف دل درد و تعادل راه رفتن زیاد خوبی نداشتم و خستگی شدید و بدن درد شدم و بهم گفت همون نصف قرص یک روزو ادامه بده اما ادامه پیدا کرد به علاوه سردرد الان روز چهارم هست که نصف قرص ۵۰۰ رو میخورم نگرانم در مورد عوارض دپاکین مخصوصا کبد

  4. سلام اقای دکتر
    من ۴۰شبه دپاکین۲۰۰میخورم.اما هنوز سر دردام کاملا قطع و برطرف نشده فقط شدتش خفیف شده و ساعتاش کوتاه.
    ۱-ایا باز هم باید صبر کنم یا این نشون میده دپاکین۲۰۰واسه من کارساز نیست یا سر دردام چیز خطرناکیه که خوب نشده؟
    ۲-ضمن اینکه همه از چاقی که عوارض دپاکین هست حرف زدن ولی من این ۴۰ روز حتی نیم کیلو هم اضاف نشدم ممکنه اصلا این قرص روی من تاثیری نمیذاره؟
    ۳-اصولا دپاکین۲۰۰ چقدر و چن کیلو اضافه وزن میاره مثلا ۴۰ عددش؟
    ۴-به دکترم گفتم دپاکین۵۰۰ بنویسن میگن همین که خفیف شده یعنی خوبه کافیه در صمن پرانول ۱۰ هم میخورم روزی دو تا حداکثر دوره درمان سر درد چند ماهه؟؟؟
    ممنون از وقتی که میزارید و راهنمایی میکنید.ان شالله سلامت باشید

  5. سلام ببخشید به من گفتن ک افسردگى و نشانه هایى از شخصیت مرزى دارم، یه دختر بیست ساله و دانشجو هستم برام دپاکین و سرترالین تجویز کردن، روى بروشور دپاکین نوشته بود ک از عوارض رایجش کیست تخمدان هستش
    من قبلا ب دلیل زیاد بودن موهاى زائد دکتر رفته بودم گفتن ک کیست تخمدان دارم و گفتن ب دلیل کم کارى تیروئید هستش، لیرز هم میرم. میخواستم ببینم این دارو رو مصرف کنم کیست هام بدتر نمیشن؟؟؟؟؟؟ یا اینکه لیزرم ب مشکل برنمیخوره؟؟؟؟

  6. باسلام و خسته نباشید…بنده ۴۰سالمه ومجرد.سه سال پیش سرسفره شام حالت عصبی بهم دست داد و یهو نور چشمام کم شد.بصورتی که تا امروز نور خورشید و لامپهارو بصورت مات میبینم…به مرور زمان حین راه رفتن انگاری چیزی در سرم هست مثل باده که توسرم منو به چپ و راست عقب وجلو میکشه وسبب اظطرابم شد.بعدا که شدیدتر شد دچار حمله اضطراب شدم.ام ار ای از مغز گرفتن گفتن عصبیه.رفتم متخصص اعصاب و روان گفتن نداشتن تعادل اعصابه.داروهای رهاکین۵۰۰یک عدد.فلوکستین۲۰یک عدد.کلردیازپوکساید۵یک عدد.سینازین۲۵یک عدد تجویز شد.حالم خیلی بهتر شده ولی خواب الودگی بیش از حد دارم…بیحالی خستگی بی حوصلگی بی رمق بودن و دستم به هیچ کاری نمیره.به دکترم پیشنهاد قطع موقتی دارو دادم اما ایشون گفتن فکر قطع دارو نباش و کم یا زیاد میشه.شغلمم رانندگیه…واقعیت دکتر ناامیدم کرد.علایم بیماری من در سرم چه ربطی به داروهای ضد افسردگی دارند؟!خودم شروع کردم به قطع تدریجی داروها…ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • خب من نمیدونم چه تشخیصی برای شما گذاشتن
      آیا یک نوع خفیف صرع بوده
      ایا نوعی از میگرن بوده
      ایا پانیک بوده
      ولی در مجموع درمانتون خوبه

  7. سلام آقای دکتر
    همسر من ۳۲ سالشه وبه علت یک سری مشکلات کاری چند سال اخیر به شدت دچار مشکل روانی شده،مثلا میگه احساس پوچی دارم،تو مواقع عصبانیت اصلا نمیتونه خودش راکنترل کنه وهرحرکتی انجام میده واین موضوع روی زندگی خانوادگیمون به شدت تاثیر گذاشته،دکتر مغز واعصاب براش قرص لیتیوم ۳۰۰یکی صبح یکی شب،پروپرانول ۱۰یکی صبح یکی ظهر،دپاکین ۵۰۰یکی ظهر نصف شب،سیتالوپرام ۲۰یکی ظهر،پرفنازین ۲یکی شب،
    به نظر شما این درمان خوبی برای مشکل ایشون هست؟مقدار قرصها زیاد نیست که عوارض خطرناکی داشته باشه؟
    ۲هفته مصرف کرده تغییر چندانی حس نکردیم و اخیرا روی پوست دستش چند لکه خونمردگی هست میتونه از عوارض قرص باشه؟
    ممنون از وقتی که میزارین.

  8. سلام اقای دکتر علی وروی من واسه سر دردام دپاکین و پرانولول میخورم حالا فهمیدم فشارم کمتر از نرماله یعنی پایینه و این قرص پرانولول برام ضرر داره اشکال نداده فقط دپاکین رو ادامه بدم و پرانولول رو که روزی دوتا پرانولول۱۰ میخوردم حذف کنم؟؟؟؟؟

    • والا من که نمیتونم اینو بگم چون من تجویز نکردم
      البته پرانول بیشتر برای تنظیم فشار و کنترل حس طپش ناشی از اضطراب تجویز میشه.خب کمی هم فشارو میندازه

  9. سلام و خسته نباشید
    من یه سوال داشتم حقیقتش مدتی که سر دردام بیشتر از قبل شده و همین مدت مشکل تنظیم نشدن تیروید هم برام پیش اومد آخه من کم کاری دارم سالهاست منظمه این چند ماه که مصادف با اقزایش سردردام شده از تنظیم خارج شده و شنیدم که ممکنه تومور هیپوفیز باعث این کم کاری های شدید و کنترل نشدنی باشه.من برای سر دردام کهپزشک رفته بود برام سی تی اسکن مغز نوشتن و خداروشکر نرمال بود حالا میخواستم بدانم اگر عیپوفیز من تومور یا غده داشت در این سی تی اسکن مغز معلوم میشد یا یک سی تی اسکن با تعیین ناحیه هیپوفیز باید میدادم.چون اون دکتر که برام سی ای اسکن نوشتن روی حساب میگرنم نوشتن نمیدونستن من کم کاری تیروید دارم و کنترل هم نمیشه.
    ایادر سی تی اسکن مغز که دادم کل مغز از جمله هیپوفیز مشخص بوده؟؟؟

    • خب من الان هر جوابی بدم موجبات نگرانی و سوالات وسواسگونه ی بیشتر شما میشه
      حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  10. سلام اقای دکتر یک ماه پیش به خاطر سر دردام که هر روزه شده بود رفتم دکتر برام شبی یکی دپاکین۲۰۰ نوشتن و پرانولول۱۰ من مبتلا به کم کاری تیدوید هم بودم که تقریبا چند روز قبل شروع درمان سر دردم ازمایش داده بودم و در tshدر رنج نرمال بود و اتفاقا به سمت پرکار حالا بعد یک ماه رفتم ازمایش دادم tshشده۲۷ یعنی خیلی کم کار شدم در برگ راهنمای دپاکین خوندم از عوارضش کم کاری تیروید هست ، آیا این قرص ها که یکماه خوردم یعنی ۳۰ عدد باعث این کم کاری شدید شده یعنی من که خودم کم کار بودم و باقرص لوتریکسون در رنج بودم حالا این دپاکین تاثیر گذاشته خیلی کم کار شدم؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. سلام خسته نباشید
    جناب دکترمن ازناحیه انگشت دچارشکستگی وپارگی عصب شدم و بعدازجراحی بخاطرتکون ندادن دستم انگشتام کمی خشک شده،دکترارتوپدم برام دپاکین نوشته به همراه فزیوتراپی که خیلی برام عجیبه،چیکارکنم مصرف کنم؟

  12. سلام وخسته نباشید
    من یک اشتباه بزرگ کردم پزشکم برام دپاکین۲۰۰ وپرانولل۱۰ نوشته بودن نوبت جدید که رفتم اشتباه گفتم پرانولل۲۰ حالا رفتم نسخه ماه جدید خریدم دیدم پرانولل ۲۰نوشتن برام. ایا خطرناک و مشکل ساز نیست واسم روزی دو تا پرانولل۲۰ با یکی دپاکین۲۰۰٫ مشکلم سر درد بوده و نوبت دوم مراجعم یا به عبارتی ماه دوم بوده.به پزشکم دیگه دسترسی ندارم اشکال نداره و خطری نداره همون پرانولل۲۰رو بخورم روزی دوتا؟

  13. سلام جناب دکتر
    من یازده ساله سر درد یک طرف دارم سمت راست بدون هیچ گونه حالت تهوعی دو سه ماهی بود که سر دردام شده بود هر روز و بیشتر متمرکز روی چشم و شقیقم بود دیگه به پشت سرم نمیرفت این هر روز شدنش نگران و خستم کرد رفتم سی تی اسکن مغزدادم گفتن خداروشکر نرماله پزشکم برام دپاکین۲۰۰ نوشتن شبی یکی و پرانولل روزی دو تا یک ماه خوردم تا دو سه هفته اول که چندان تاثیری ندیدم یعنی هر روز بود فقط کمی شاید خفیف شد اما هفته اخر بهتر بود احساس کردم بازم رسیدم به سر درد قبلم که پشت سرم هم دردمیگرفت واینکه ۴ یا پنج روز اخر اصلا درد نگرفت دوباره نوبت داشتم بعد یک ماه. این بار همین که گفتم اینچند روز اخر خوب خوب بودم بازم پزشکم دپاکین۲۰۰نوشت و پرانولل ازشون خواستم دپاکین۵۰۰ بنویسن گفتن حالا که با۲۰۰ کنترل شدهچرا ۵۰۰ که عوارضشم زیاده.سرانجام گفتنحالا اگر دیدی سردردت زیاد بود یعنی روزلش یکی صبح بخور یکی شب.حالا من نگرانیم دوچندان شد که چه کنم مثلا اگراز این یک ماه و نیم تا نوبت بعد چند روز دو تا بخورم بعد ببینم بهترم یکی بخورم اشکال داره یا کلا باید دوتا کنم؟؟؟؟؟؟؟
    جناب دکتر بالاخره چند تا یا چند ماه دپاکین باید بخورم که برای همیشه این سر درد یازده ساله تموم شه و دیگه نداشته باشم؟؟ اصلا این روش درمان ها صرفا برای کنترل و کاهش سر دردهاست یا درمان قطعی؟؟؟؟؟
    و اینکه دپاکین۲۰۰ هم وزن رو زیاد میکنه یا فقط۵۰۰، آخه من ۳۰ تا خوردم چیزی ندیدن از قضا مایل به اضافه وزنم، چرا پس من وزنم نرفت بالا واگر ان شالله دراینده با این قرص وزنم بره بالا بعد از قطع قرص بازم وزنی که اضاف شده به حالت قبل بر میگرده؟؟؟
    سپاس بیکران

  14. سلام خسته نباشید من ۴سال پیش پنیک گرفتم پس ازمصرف دارو خوب بودم ودارو روقطع کرده بودم تا این که دوباره اظطراب گرفتم والان هم دپاکین۵۰۰شبی یک عدد میخورم ونصف ریسپریدون۱ولی دست وپام گزگزداره دکترگفته ویتامین dکم شده الان هم قرص ویتامین د میخورم بازهم گزگزدارم به نظرتون کم مشه یا ادامه داره یه سوال دیگه این که قرص تالادافیلبا این داروها تداخل نداره ممنون

  15. سلام من حدود شبی یک عدد قرص دپاکین۲۰۰ دارم میخورم و دو تا پرانولل یکی بعد صبحانه یکی بعد شام.کم کار تیروید دارم و برای چکاب باید حتما برم ازمایش دوره ایم رو بدم.سوالم اینه که دپاکین تاثیری در ازمایشات تیروید میذاره.اخه من شب دپاکین میخورم حدود ساعت ۱۱تا۱۲ شب و صبح حدود ساعت۵ونیم شیش صبح ازمایش تیروید میدم یعنی فاصله کمه؛ خواستم بدونم اشکال داره یا نه اخه در برگ راهنما دپاکین نوشته از عوارضش کم کاری تیرویده، حالا من که خودم این مشکل دارم و نتیجه ازمایشم برای تعیین دوز قرص تیرویدم مهمه.
    لطفاراهنمایی کنید
    یه سوال دیگه من حدود یک ماهه این قرصا رومیخورم اما سر دردام چندان خوب نشده ای دپاکین۲۰۰ کم نیست چون در توصیحات سایت شما دیدم بیشتر لز دپاکین۵۰۰ میخورن؟

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*