دپاکین فقط داروی ضد تشنج نیست

-متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،داروی دپاکین(DEPAKINE) را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن  درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.
-ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

دپاکین
دپاکین

-بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که دپاکین داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:
۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)
۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)
۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل
۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)
۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل
۷-اضطرابهای مزمن  و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند
۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)
۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)
۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)
۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )
۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)
۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)
۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)
و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشکِ معالج شما  تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

-در صورتی که این داروتوسط متخصص اعصاب و روان(=سایکیاتریست) برای شما تجویز گردیده، اشخاص متفرقه ی پیرامون شما و یا فرد ِ نسخه پیچ داروخانه و حتی متخصصین سایر رشته های پاراکلینیکی  حق اظهار نظر و به شک انداختن شما را ندارند.

دپاکین داروی کنترل رفتار
-ولی اگر شما هرگونه شک و دودلی در مورد این دارو دارید فقط با روانپزشک خود تماس بگیرید تا از علت تجویز این دارو مطلع گردید.خوشبختانه اغلب روانپزشکان در مواقع اورژانس راهی برای تماس با خودشان برای شما در نظر گرفته اند.
-و باز هم خوشبختانه، بر خلاف شایعات و نگرانی های که در مورد این دارو و عوارض آن گفته می شود،در واقعیت این دارو بسیار مفید و کم عارضه بوده و عوارضی مانند ناراحتی کبدی بسیار بسیار نادر بوده اند.البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در شش ماه اول مصرف این دارو،آزمایشات کارکرد کبدی(liver function test) بصورت مرتب انجام گیرد و به بیمار در مورد هرگونه آلرژی دارویی – لکه ها و بٍثورات پوستی – زردی(یرقان) و بی اشتهایی و استفراغ ناگهانی – کاهش پلاکت یا گلبولهای سفید خون- پیشاپیش آگاهی داد.هرچند که احتمال این عوارض خیلی کم است و چندان جای نگرانی نیست .
-اما بیشترین عارضه ای که در عمل گریبانگیر مراجعین،مخصوصا خانمهای مصرف کننده ی این دارو بوده است:عارضه ی افزایش وزن و چاقی است که بیش از هر عارضه ی دیگری موجب عدم تمایل آنها به ادامه مصرف دپاکین شده است که برای حل این مشکل هم هر روانپزشکی بنابر تجربه و مهارت بالینی خود تمهیداتی همچون تنظیم دوزاژ دارو-همراهی با داروهای کاهنده ی وزن-توصیه های غذایی و ورزشی را در نظر می گیرد.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک بوده و عواقب آن،غیرقابل پیش بینی است.


-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر  بسنجید و به صرف وجود یک عارضه ی کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه،از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

34 Comments

  1. درود خدمت اقای دکتر
    خانمی ۳۴ ساله ام سر درد های من دو یا ۳ روز طول میکشه بهمراه ضعف شدید و حالت تهوع طوری که هرچی غذا بخورم بازم گرسنمه
    ام ار ای دادم دکتر گفت چیزی نیست دپاکین دادن میخورم بازم همون سردرد دارم با همون مشخصات

  2. درود دکترعلی وردی عزیز.امروزDepakine500mg روانپزشک برام تجویز کردن. بخاطر ناراحتی اعصاب میخام بدونم چاق که نمیشم زیاد آقای دکتر.چون تازه لاغرشدم.رژیم هستم.ممنون از شما بابت زحمات وجوابهاتون.گرانقدرید??

  3. سلام آقای دکتر من قرص اولانزاپین و داکسپین به مدت ی ماه مصرف میکردم که دکتر تشخیص داد برای حالت پرخاشگری هم قرص دپاکین کرونر۵۰۰ شبی ۱ عدد تجویز کرد ولی من به خاطر عوارضش که کبد آسیب میببنه میترسم استفاده کنم آیا ممکنه عوارض جدی رو کبدم داشته باشه ؟؟؟؟

  4. سلام.
    کسی که در دوران کودکی و نوجوانی صرع داشته و با مصرف دارو کاملا خوب شده و طوری که ۷_۸ سال بدون مصرف دارو برایش مشکلی به وجود نیامد و کاملا خوب بود.
    ولی طی چند ماه اخیر بخاطر مسائل و فشارهای روحی روانی سردرد های پشت هم ، تاری دید و درد گوش در مواقع عصبانیت داشته و دکتر بعد از دیدن نوارمغز قرص دپاکین ۵۰۰ تجویز کردن..
    یعنی دوباره صرعشون برگشته؟؟
    چطور میشه که دوباره خوب بشه؟؟ اگه این فشارها کمتر بشه ممکنه دوباره کاملا خوب بشه؟؟
    توی دوران بزرگسالی وقتی این بیماری برگرده امکانش هست خوب بشه یا تا اخر عمر میمونه؟؟؟

    • بله معمولا اگر کسی اینهمه سال،بدون دارو خوب بوده ،صرعش کنترل شده محسوب میشه
      این قرص رو بخاطر سردردهاتون بهتون دادند که فشارهای عصبی شمارو هم کم میکنه
      انشالا همیشه سلامت و در ارامش باشید

  5. سلام آقای دکتر. آیا دپاکین باعث گرفتگی گوش هم میشه. من ۴ ماهه به خاطر اضطراب مصرف میکنم روزی ۵۰۰ میلیگرم. گاهی احساس کیپ شدن گوش دارم که خودش بعد از ۱ روز خوب میشه.نیاز به مراجعه به متخصص ent هست؟ممنون

    • اره یه ویزیت ent که ضرر نداره حتما برو،ممکنه همزمان یه مشکل ساده و قابل حلی در گوش ت وجود داشته باشه

  6. سلام آقای دکتر،
    وقت بخیر،
    آقای دکتر من برای بیماری وسواس به مدت سه ماه از داروهای زیر استفاده می کردم:
    صبح ها: یک عدد آسنترا ۱۰۰ و یک عدد بوسپیرون ۵
    شب ها: نصف آسنترا، یک عدد بوسپیرون، یک عدد رسپریدون ۲ و دو عدد کلومیپرامین ۵۰
    به خاطر عود بیماری وسواس، افکار توهم زا و افسردگی شدیدی که برایم رخ داد، نزد پزشکم رفتم و داروهای زیر را برایم تجویز نمود:
    صبح ها: یک عدد آسنترا ۱۰۰ و یک عدد ولبان ۷۵ (بوپروپیون)
    شب ها:یک عدد آسنترا ۱۰۰، یک عدد ولبان ۷۵ (بوپروپیون)، یک عدد رسپریدون ۴، دو عدد کلومیپرامین ۵۰ و یک عدد دپاکین ۵۰۰
    از وقتی این دارو ها رو شروع کردم احساس رخوت و خواب الودگی دارم.
    اول می خواستم بپرسم این تجویز و با این دوز بالا از نظر شما مناسب می باشد؟
    دوم من عوارض ولبان و دپاکین را خواندم، خیلی نگران شدم. این مقدار دارو (۸ عدد قرص در ۲۴ ساعت) برای کبد و سلامتی ام مضر نمی باشد؟
    سوم احساس رخوت ،کسلی و خواب الودگی مربوط به ولبان و دپاکین می باشد یا افزایش دوز رسپریدون؟
    ممنون می شم که به سوالاتم جواب بدین.
    با تشکر فراوان

    • مربوط به همشونه .نمیشه مشخص کرد کدومشون
      بله داروهاتون خوبن،اگر رخوت برطرف نشد بخواهید که دوزشو تنظیم کنن

      • آقای دکتر
        با تشکر فراوان بابت پاسخگویی مفید شما.
        امکانش هست به سوال دوم من هم پاسخ بدید؟ متنش رو در زیر اوردم. بسیار ممنون.
        “من عوارض ولبان و دپاکین را خواندم، خیلی نگران شدم. این مقدار دارو (۸ عدد قرص در ۲۴ ساعت) برای کبد و سلامتی ام مضر نمی باشد؟”

  7. سلام آقای دکتر خواهرم پس از یک اسپاسم زودگذرمغزی حدودا۷سال پیش تشنج کرد.از ان موقع تاحالا دپاکین مصرف می کنه دیگه تشنج نکرده.فقط همان یکبار چند ماهیه در دستش لرزش ایجادشده.میتونه بخاطر مصرف طولانی دپاکیین باشه؟

  8. دوستان از مصرف داروها به هیچ وجه نترسید وبه حرفهای دیگران گوش ندید اونا که از درون وحال شما باخبر نیستن پس چرا میزارید بغیر از پزشک دلسوزتون کس دیگری براتون تعیین تکلیف کنه, بیماری دوقطبی استرس و میگرن سال ها از سنتون پیرترتون میکنه, از جوانی ومیانسالی لذتی نمیبرید چرا نمیخواید شما هم یه انسان عادی بشید هیچ چیزی نشد نداره, نزد یک روانپزشک خوب داروهاتون رو بخورید وقطع نکنید چون سم هستش برا بدنتون

  9. سلام! من ۱۵ سالمه(دختر). دکتر برای سردرد های میگرنی دپاکین و پروپرانول برام تجویز کرده!دانش آموز سال یازدهم هستم و باید برای کنکور درس بخونم! راجع به عوارض دپاکین خوندم و الان میترسم که عوارضش تو درس خوندنم اختلال ایجاد کنه! حتما باید این دارو رو مصرف کنم؟

  10. سلام اغای دکتر من چندساله تشنج میکنم قرصام هم دپاکین ولوبل هست مدام میخورم ولی بازم تشنج میکنم بروان پزشکم دوسه جاه مراجعه کردم ولی اثری مثبتی ندیدم چیکار کنم باید

  11. سلام خسته نباشید من سر دردمیگرنی دارم تازه به دکتر مراجعه کردم و قرص دپاکین ۲۰۰ رو برام تجویز کرده ولی الان که اومدم یکم اطلاعات در مورد این قرص گرفتم دو دل شدم به نظر شما لازم این قرص رو بخورم اخه میگن لفزایش وزن میاره من دکتر قلب بهم گفته باید وزن کم کنم نمیدونم چکار کنم

    • بله متاسفانه افزایش وزن میاره منتهی چون اثرات بسبار خوبی در قطع درهای میگرنی داره انتخاب اول بسیاری از پزشکان مغز و اعصاب و روانه
      پروپرانول گاهی خودش میتونه جلوی میگرن رو بگیره
      قرص توپیرامات یا توپوماکس هم ضد میگرنه هم کاهنده ی وزن
      ازشون محترمانه درخواست کنید اگر ممکنه و اشکال نداره این داروها رو براتون تجویز کنند

  12. سلام. خواهر من حدود ۱۰ سال پیش با تعداد زیادی قرص ترامادول خودکشی کرد از همون موقع دچار تشنج شد و الان حداقل هفته ای یک بار تشنج میکنه.الان داروی دپاکین و فنوباربیتال استفاده میکنه ولی سر وقت و دائم استفاده نمیکنه میخواستم ببینم این بیماری درمان داره یا همیشه همینجور میمونه؟

    • سلام خب گویا هنوز تشنج ایشون بخوبی کنترل نشده
      شاید بد نباشه دریک بیمارستان دانشگاهی مدتی بستری بشه تا با تعویض و تنظیم داروها ،تحت کنترل دربیاد
      پس از اون هم حداقل پنج سال مرتب باید دارو بخوره
      ای کاش در زمانی که افسرده بود و قصد خودکشی داشت ،داروی ضدافسردگی بهش داده میشد

      • سلام
        آقای دکتر من نتونستم درست حالت روحیمو به دکتر بگم برام قرص دپاکین ۵۰۰ داده که ی نصفشو خالی خوردم بدون بقیه دارو ها،از وقتی خوردم خواستم بخوابم چشمامو میزارم رو هم بیدارم ولی خواب ۵ دقیقه ی بار بیدار میشم لرزش و استرس بیدار میشم روح از بدن خارج نمیشه
        نمیخوام قرص های که داد بخورم چیکار کنم خوابم برگرده و سرم سنگینی نکنه؟

        • دپاکینو صبح ها بخورید پس.
          تا قبل از دوهفته ازین عوارص عجق وجق زیاد دارید.صبر کنید تا تاثیر دارو در هفته های بعد اشکار بشه
          به پزشکتون اعتماد کنید

    • خب هر کسی از یکی از اینها جواب گرفته
      ولی دپاکین با اقبال گسترده تری از جانب بیماران و پزشکان روبرو شده
      ترس از عوارض پوستی لاموتریژین ،مصرفشو محدود کرده
      و مصرف کنندگان دپاکین هم با چاقی غیر مترقبه دست به گریبانند

  13. با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز ان شاءالله اجرتون با خدا باشه وبرکت فراوان به زندگیتون بده
    آقای دکتر کمک???پدر من انسانی فوق العاده خشن و پرخاشگر و عصبی هستن ما جرات نداریم توو خونه نفس بکشیم لطفا بفرمایید ما با ایشون چیکار کنیم مشاور و دکتر و اینام نمیان
    خواهش میکنم یه راهی جلو پامون بذارین و کمکمون کنید بخدا تا آخر عمر دعاتون میکنیم

    • پیش ی دکتر دیگه مثلا داخلی و اینا برای مشکلات جسمی ببرید(مثلا کنترل قند یا فشار خون و…)ازون دکتر خواهش کنید بهش داروی کنترل رفتار بده

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*