سود و زیانِ ریسپریدون

– ریسپریدون چیست: 

داروی ریسپریدون (Risperidone) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز  اثر می کند،برای  بهبود رفتار و همینطور برطرف کردن افکار غیر عادی (مانند افکار بدبینانه) بکار می رود.این دارو بیشترین شهرت خود را  در اِصلاحِ اختلالات رفتاری کودکان مانند بیش فعالی و اختلال سلوک  و همچنین در درمان علایم منفی بیماران روانپریش (مانند انزوای اجتماعی و کم حرفی) دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک  گاهی بعنوان درمان کمکی در سایر مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس نیز می تواند به کار رَوَد. این دارو اعتیاد آور نیست.

– هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید .شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها و یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو  و یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف ریسپریدون
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و  دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).

۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در  دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب ،موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشورهای دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده اند.

– منع مصرف ریسپریدون:

۱-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

۳-این دارو را همراه با الکل مصرف نکنید.

۴-چون این دارو درجه حرارت را بالا میبرد ورزش سنگین انجام ندهید.

۵- بیماری پارکینسون

۶-سرطان سینه

۷-اختلالات شدید کبدی و کلیوی

۸-اگر قرص فوروسماید (لازیکس) مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید.

– اسامیِ دارو :

نام ژنریک:

risperidone

_اسم تجاری  

risperdal

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ریسپریدون:

۱-این قرص در دوزهای ۱  و ۲ و۳ و  ۴  میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. بهتر است یکبار در روز  مصرف شود.این دارو همچنین بصورت قطره هم موجود است که میشود با آب،آب میوه(غیر از گریپ فروت)،قهوه یا شیر کم چرب مصرف کرد.ولی مصرف آن با چایی یا نوشابه کوکاکولا ممنوع است.

۲-شروع دارو با دوز (۱)  یا  (۲) میلی گرم در شب است که تا (۴ )میلی گرم در روز میتواند افزایش یابد.حداکثر دوز  درمانی آن شانزده میلی گرم است .ولی دوزهای بالاتر از( ۴ )میلی گرم همراه با احتمال بالاتر عوارض دارویی خواهند بود.نیمه عمر آن (۲۰) ساعت است.ریسپریدون اگر با کاربامازپین یا فنی تویین یا فنو باربیتال مصرف شود باید با دوز دو برابر مصرف شود.و در صورت مصرف ریسپریدون با فلوکستین یا پاروکستین،باید دوز ریسپریدون را کاهش داد.

۳-دوز شروع بهتر است کم باشد تا منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) نگردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها، حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنید

۹- موقع بلند شدنِ سریع، از حالت دراز کشیده یا نشسته به حالت ایستاده،ممکن است چند لحظه بعلت افت فشار خون ِوضعیتی، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم بشوید.بنابرین باید مرحله به مرحله و به آهستگی از جای خود بلند شوید.images

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است
آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد(سندرم قطع دارو).

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

– نکات مهم در مصرف ریسپریدون: 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳-خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد،پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

۵- در پسران، بزرگ شدن سینه ها یا چاقی ممکن است دردسرساز شود.

عوارض ریسپریدون: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– یبوست یا اسهال -درد معده – تهوع یا استفراغ -خشکی دهان -خواب آلودگی یا بیخوابی -بیقراری(restlessness) -سرآسیمگی (آژیتاسیون) – افزایش اشتها -افزایش وزن  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سر دل -درد عضلات یا مفاصل -راش پوستی -بزرگی پستان یا ترشح از پستان -طولانی شدن عادت ماهیانه یا عادت ماهیانه نشدن – مشکل در بینایی – مشکل در ادرار کردن -پوست خشک یا تغییر رنگ پوست.

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید باید بسرعت برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان، به بیمارستان مراجعه کنید:

-گیجی و ناهوشیاری
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد یا کهیر(احتمال سندرم استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب(تاثیر بر روی ریتم قلب،افزایش فاصله ی QT.
-از هوش رفتن
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن(تاردیو دیسکنزی)
-مشکل در بلع یا تنفس(التهاب مخاطات در واکنش آلرژیک و سندرم استیونس جانسون)
-در پسران و مردان، بزرگ شدن سینه ها و افزایش وزن شدید.
-نعوظ دردناک یا طولانی.

مسمومیت دارویی:

– در صورتِ خوردنِ تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.یا در کل کشور به شماره ۱۴۹۰ زنگ بزنید و گزینه ی دوم را انتخاب کنید.

رهنمودهای کلی: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صِرفِ وجودِ یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند با تنظیم خلق و رفتارتان،سرنوشت ِ شما را به سمت یک زندگیِ سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.
-منابع
www.mayoclinik.org
www.Rxlist.com
www.drugs.com
www.Medlinplus.gov
www.darooyab.ir

kaplan &sadock’s Synopsis Of Psychiatry

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

37 Comments

  1. سلام اقای دکتر من یک دختر ۵ساله دارم که از ۲سالو نیم تشخیص بیش فعالی دادن تقریبا تا ۳سالو نیم قرص ریسپریدون ۱میل دادم بهش.۶ماه قطع کردم و بعد دوباره همینو ب
    مصرف کرد تا الان ولی هیچ نتیجه ی قابل ملاحظه ای رو ندیدم یاید چ کار کنم؟

  2. سلام،استفاده از دارو ریسپریدون ۲ نیومن ۲ معمولا برای چه نوع بیمارانی تجویز میشود،آیا در حد خفیف است یا نه؟ ترک دارو باید به چه صورتی باشد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید من رو.

    • واقعا نمیشه اینجوری تعیین کرد
      از دکتر تجویر کننده بپرسید چون هم برای مشکلات خفیف هم شدید داده میشه

      • بـاسلامو عرض ادب خدمت شما جناب دکترِ عزیز.. واقعا ازتون ممنونم ک ازین طریق وقت میذارین و کمک بزرگی میکنید.. من حدود ۸یا ۹ ماه پیش از روی بی تجربه گی دخترم ک اونوقع تقریباً ۱سالش بود رو بردم پیش دکتر فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان بخاطراینک دخترم خیلی خواب بدی داشت و شبا اصلا نمیخوابیدو صبح ک میشد تازه میخوابید.دکتر از دخترم نوار مغزو نوارگوش گرفت گ هردو عالی بودن.. فقط بخاطر بیخوابی ریسپیریدون ۱ تجویز کرد با ی شربت امگا۳ ک صبح ب صبح شربت بهش میدادم و شب ها هم ¼ قرص رو.. تا دو ماه ک متاسفانه بخاطر اذیت شدنای دخترم دادن این قرص ۵،۶ ماه بیشتر طول کشید تااینک ذره ذره دوزش روکم کردم تا الان ک کلا قطعش کردم اما دخترم طی این مدت خیلی پرخاشگرو عصبی شده خیلی جیغ میزنه هرکاری رو ک نمیتونه بکنه خیلی زود عصبی میشه و جیغ میزنه.. واقعا ممنون میشم اگه کمکم کنیدو راهنمایی بفرمایید.. بزرگوارید…

      • سلام اقای دکتر وقتتون بخیر و شادی
        در کنار قرص تریفن و ریسپریدون ویتامینb که انرژی زاست مصرف شود اشکال ندارد؟

  3. با سلام و با تشکر از زحمات جنابعالی
    پدرم در حدود یک ماه پیش مبتلا به بیماری آلزایمر شدن. در حدود ۸۲ سال سن دارن. دکتر براشون قرص نورتریپتیلین ذولپیدم سلژلین ملاتونین دنیپزل و رسپریدون ۱ تجویز کردن. من در سایت جنابعالی و اینترنت خوندم که نوشته بود رسپریدون برای بیماریان مبتلا به آلزایمر ممکن است باعث ایجاد سکته مغزی یا مرگ ناگهانی شود. به نطر جنابعالی رسپریدون را قطعش کنیم و دیگه بهش ندیم؟

  4. سلام خداقوت
    آقای دکتر من یه پسر ۸ ساله دارم . دوسال پیگیری میکنم پیش دکترای مختلف بعضی میگن بیش فعالی داره و بعضی میگن خصلت و رفتارش همینه.بچه های کوچکتر رو از روی حسادت اذیت میکنه و هول میده صداهای ناجور از خودش در میاره بعضی شب ها شب ادراری داره. چندروزی هم هست که تیک پیدا کرده و از توی گلوش صداهای ناجور در میاره . به صورت و چشماش هم رسید که هی محبتش کردم و از محیط های ناخوشایندش دورش کردم تا بهتر شد ولی تیک صداییش هنوز هست. میخواستم راهنماییم کنین و اگر براتون مقدوره یه دکتر خوب تو اصفهان بهم معرفی کنین که بتونم بهشون اعتماد کنم و درمانش کنم . ممنون

    • درمان ایشونو همه دکترای روانپزشک یکسان بلدند و داروهاشم حتی مشخصه،نگران نباشید مراجعه کنید

  5. سلام و عرض ادب خدمت شما دکتر محترم
    من ورزشکار حرفه ای دومیدانی هستم.۵ سال هستش که فعالیت حرفه ای خودم رو در اروپا و ایران ادامه میدم.بخاطر حرفه ای بودن فعالیتم و کسب نتایج بهتر از مکمل ها و داروهای هورمونی زیادی(نظیر تستسترون) استفاده کردم.حول و هوش ۶ ماه پیش که تمرینات شدیدم رو ادامه میدادم کم کم احساس تنگی نفس میکردم و دچار علائمی شبیه آسم شدم.اینقدر ورزش من برام مهمه که بارها توی خلوت خودم گریه میکردم که چرا یهو اینجوری شد.التهاب گلو داشتم بزاق دهنم رو نمیتونستم قورت بدم.به دکترای زیادی مراجعه کردم.تا بالاخره اون حالت های شبیه آسم برطرف شد.تا اینکه در همین حین رفلاکس معده گرفتم.برای خوب کردن این عارضه پیش دکتر رفتم و ایشون به من لانزوپرازول و دمپریدون دادند.تعریف از خود نباشه ولی اطلاعات عمومی من در پزشکی بالاست چون در این زمینه مطالعات زیادی میکنم.با یک نگاه به رده ی درمانی دمپریدون متوجه شدم از خانواده ی آنتی دوپامین هاست.ولی باز مصرف کردم و در حین مصرف یکی از پلک هام مداوم میپرید و احساس خاصی در سطح زبانم داشتم.تا اینکه چند وقت بعد هنگامی که رانندگی میکردم احساس علائم شبه تشنج به من دست میداد.و نمیتونستم رانندگی کنم و میترسیدم که اتفاقی بیفته.احساس میکردم هر چند دقیقه یکبار به صورت بسیار لحضه ای و خیلی با شدت پایین هوشیاریم رو از دست میدم.و هر بار هم که از مکمل های حاوی کافئین دار استفاده میکردم به شدت حالم بدتر میشد و ضربان قلبم بالا میرفت و حس میکردم برای اینکه خون به مغزم برسه باید نفس های عمیق بکشم.پیش یک دکتر رفتم و ایشون برای من فلوکستین و ریسپریدون تجویز کردند.در اینترنت سرچ کردم و دیدم ریسپریدون داروی ضد جنون هستش.اصلا مصرف نکردم.پیش دکتر دیگری رفتم و ایشون به من گفتن به احتمال زیاد حملات پانیک داشتی.به من گفتن حتما مصرف کافئین رو قطع کنم و برای من سیتالوپرام تجویز کردند که بعد از تحقیق متوجه شدم داروی خوبی هستش.و مصرف رو روزی یک عدد ۲۰ میلیگرم شروع کردم.واقعا عالی هستش.تقریبا یک ماه که مصرف میکنم.واقعیتش اینه که اصلا اون حالت های قبل رو ندارم ولی احساس سردرد بسیار کم دارم.یجوری هستش داخل سرم که احساس سفتی و سنگینی داخل سرم دارم.و هر وقت میخام کارامو سریع انجام بدم هرچه بیشتر ذهنم درگیر بشه و سرعت فعالیتم بالا میره اون احساس سنگینی و فشار بیش از حد در داخل سرم زیاد میشه جوری که دوست دارم فقط استراحت کنم و دراز بکشم.و همچنین بعد از تمرین شدید احساس سوزش در داخل سرم و ناحیه ی پیشانی و بالای بینی دارم.حتی من نوار مغز و MRI هم دادم و اصلا مشکلی نداشتم.الان هم اصلا مشکلن حاد نیست.ولی یه فشار کم رو همیشه داخل سرم احساس میکنم و میدونم که با فعالیت زیاد و مصرف کافئین بدتر میشه.از طرفی این ورزش حرف ای شغل منه و من نمیتونم برای مدت طولانی مصرف مکمل ها و هورمون ها رو قطع کنم.میخاستم ازتون بخام که کمکم کنید تا بدونم مشکل اصلی چیه؟و من چجوری میتونم مثل روزی بشم که اصلا این فشار رو داخل سرم حس نکنم و مثل ۶ ماه قبل خودم بشم.جوری که این احساس سفتی و پرفشاری رو داخل سرم نداشته باشم

    • بله تشخیص شما همون پانیکه و چیزای دیگه مثل اسم و….اشتباهه
      سیتالوپرام رو بخورید و تکنیک ریلکسیشنو روی عضلات سرتون پیاده کنید،فشار داخلی سر برطرف میشه

  6. سلام.من برای درمان وسواس به اشتباه بیش ازدوماه به جای روزی دومیلیگرم ریسپریدون روزی چهارمیلیگرم مصرف کردم.پزشک دومیلی تجویزکرده بود.ایا میتونه عوارض جبران ناپذیری روی مغزوحافظم گذاشته باشه؟حالم خیلی بدتر شده

      • سلام و خسته نباشید و خداقوت به شما دکتر مهربان و دلسوز
        دکتر عزیز یکی از پسرای نزدیکان ….

        جناب دکتر ایا با قطع قرصها دوباره وسواس فکری به سراغش میاد و ایا حتما باید روان درمانی هم بشه
        باتشکر از شما دکتر مهربان

  7. سلام آقای دکتر پرویز علی وردی..که رایگان به همه پرسش کنندگان پاسخ دادید..

    میخواستم بگم واقعا کارتون قابل تحسینه…

    پرسشم این بود که..

    من وسواس دارم ۴ ساله فلووکسامین و ریسپدریون میخورم..
    فلووکسامین ۳۰۰ میل ریسپریدون ۱ میل

    میخواستم بدونم اگر ریسپدریون رو یهویی قطع کنم و نخورم چی میشه؟فلووکسامین رو میخورم ولی میخواهم ریپسدریون رو قطع کنم؟به نظرتون ۱ میلی گرم قطع یکدفعش واسه یه مرد ۱۲۰ کیلویی با ۱۸۵ سانتی متر قد اذیت میکنه؟

    چون من خیلی ها رو دیدم یکدفعه ۶ نوع قرص رو قطع کردن هیچیشون نشده فقط بیخوابی کشیدن ۲-۱ شب..

    میخواستم حتما نظرتون رو در مورد قطع یکدفعه ریسپدریون ۱ میلی گرم جویا بشم واسه مرد ۱۲۰ کیلویی؟

    با تشکر

  8. با سلام و عرض خسته نباشید،
    آقای دکتر من مدت زیادی هست که به خاطر وسواس فکری و عملی تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می کنم. نزدیک به ۴ ماه از دارو های زیر استفاده کردم:
    آسنترا ۱۰۰ ، یک عدد صبح و یک عدد شب
    بوسپیرون ۵ ، یک عدد صبح و یک عدد شب
    کونتیاکس ۱۰۰ ، شبی نصف قرص
    کلومیپرامین ۵۰ ، شبی یک عدد
    تو این مدت حال عمومی ام بهتر شده و فعالیت های روزانه ام را نسبت به گذشته بهتر انجام می دادم، ولی یک سری افکار منفی و توهم زا من را آزار میداد تا اینکه همین یکشنبه ۰۴ تیر ماه نزد دکترم رفتم و مشکلم را بیان کردم و ایشان داروی کونتیاکس را قطع کردند و به جای آن رسپریدون ۲ برایم تجویز کردند به مقدار هر شب ۱ عدد. از طرف دیگر داروی کلومیپرامین را به شبی ۲ عدد افزایش دادند و آسنترا را به روزی یک عدد و نصفی کاهش دادند.
    در این ۳ روز که از مصرف داروها گذشته، احساس گیجی و کرختی و بدن درد (مانند کسی که سرما خورده است) دارم.
    می خواستم بدانم آیا این از عوارض رسپریدون است یا افزایش کلومیپرامین؟
    اگر داروها را تا ۴ الی ۶ هفته ادامه دهم، آیا اثرات آن از بین می رود؟
    آیا همان روال مصرف دارو به صورت قبل که در بالا گفتم را ادامه دهم بهتر نمی باشد؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    با تشکر فراوان

  9. با سلام و عرض خسته نباشید،
    آقای دکتر من مدت زیادی هست که به خاطر وسواس فکری و عملی تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می کنم. نزدیک به ۴ ماه از دارو های زیر استفاده کردم:
    آسنترا ۱۰۰ ، یک عدد صبح و یک عدد شب
    بوسپیرون ۵ ، یک عدد صبح و یک عدد شب
    کونتیاکس ۱۰۰ ، شبی نصف قرص
    کلومیپرامین ۵۰ ، شبی یک عدد
    تو این مدت حال عمومی ام بهتر شده و فعالیت های روزانه ام را نسبت به گذشته بهتر انجام می دادم، ولی یک سری افکار منفی و توهم زا من را آزار میداد تا اینکه همین یکشنبه ۰۴ تیر ماه نزد دکترم رفتم و مشکلم را بیان کردم و ایشان داروی کونتیاکس را قطع کردند و به جای آن رسپریدون ۲ برایم تجویز کردند به مقدار هر شب ۱ عدد. از طرف دیگر داروی کلومیپرامین را به شبی ۲ عدد افزایش دادند و آسنترا را به روزی یک عدد و نصفی کاهش دادند.
    در این ۳ روز که تز مصرف داروها گذشته، احساس گیجی و کرختی و بدن درد (مانند کسی که سرما خورده است) دارم.
    می خواستم بدانم آیا این از عوارض رسپریدون است یا افزای کلومیپرامین؟
    اگر داروها را تا ۴ الی ۶ هفته ادامه دهم، آیا اثرات آن از بین می رود؟
    آیا همان روال مصرف دارو به صورت قل که در بالا گفتم را ادامه دهم بهتر نمی باشد؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید؟
    با تشکر فراوان

      • از پاسخ شما بسیار متشکرم.
        فقط می خواستم بدونم که این علایم از عوارض مصرف رسپریدون است یا افزایش کلومیپرامین به شبی ۲ عدد؟
        به نظر شما این پیشنهاد دارویی از قبلی بهتر می باشد؟
        متشکرم

  10. سلام،پدرم روزانه ۳ میلی گرم قرص ریسپریدون مصرف میکنه دپاکین ۵۰۰ هم میخوره و چند تا قرص دیگه که اسمش رو نمیدونم چون قرصا رو داخل بسته های پلاستیکی از مرکز نگهداری بهمون میدن و ۸۰ میلی لیتر متادون و حدود ۴۰ روز بستری بودن.
    الان بعد از خوردن قرصا شدت بی قراری میکنه بی خواب میشه.یک جا نمیشینه تند تند راه میره صورتش بر افروخته میشه و عصبانیتش زیاد میشه،علاقه زیاد به روشنایی داره و صدای بلند که صدای تلویزیون رو زیاد میکنه.از همه مهمتر بیقرار بودنشه، اذیت کنندیه براش.چه راه حلی دارید.

    • برای بیقراریش دکترش باید بهش دو سه نوع قرص بده که یکیش باید از گروه آنتی کولینرژیک ها باشه

  11. سلام آقای دکترپسرمن۲۷سالشه بیماری دوقطبی براش تشخیص دادن آیا این بیماری با قطع دارو خوب میمونه یا تا آخر عمر باید دارو مصرف کنه؟اصلا دوست نداره سر کار بره.میگه خوب شم بعد میرم.لطفا کمکم کنید الان حدود ۹ماهه ۳۵روز بستری بوده.داروهاش:لیتیم روزی۳تا،ریسپریدون روزی۳میلی گرم،بی پریدون ۲روزی یکی ونصفی وپرانولول روزی ۴۰ میلی گرم مصرف میکنه. و خودش میخواد داروش رو قطع کنه.خیلی بیحاله همش خوابیده.لطفا راهنماییم کنید ممنون از لطفتون.همیشه سالم باشید.

    • بیماری دو قطبی عود کنندست
      حتی وقتی شخصی یکدوره رو از سر میگذرونه و خوب میشه…قرص لیتیوم همچنان داده میشه تا جلوی عود و حمله ی بعدی گرفته بشه
      طول مدت درمان به تعداد حملات و شدت اونها بستگی داره ..مثلا اگر یک اقایی سه تا حمله ی دوقطبی شدید داشته،روانپزشکها برای لااقل ۵ تا ده سال دارو رو ادامه میدن
      ولی اگر تعداد حملات کمتر بوده و شدید نبوده زیر نظر روانپزشکتون میشه زودتر قطع کرد
      تصمیم اصلی فقط و فقط با دکتر خودتونه نه من و شما

  12. سلام اقای دکترــپسر ۱۳ ساله ام از سه سال پیش منزوی شد و با خودش حرف میزد البته دربدو ورود مدرسه اختلالات یادگیری ـ عدم اعتمادبنفس و مشکلات دیگری داشت درضمن ماسفانه علاقه زیادی به بازیهای رایانه ای داشت و خیلی مشغول بازی میشد سه سال پیش که فرزند دوم م بدنیا اومد بشدت منزوی شد بطوریکه توی خیالات زندگی میکرد ولی حرف ازشون نمیزد ریسپریدون ۲ روزی دوبار دپاکین ۲۰۰ یکبار فلوکستین و بوسپیرون مصرف میکرد که دوز ریسپریدون کم شده ب شبی یکبار و دپاکین هم نمیخوره ـولی مدتیه که ارام و قرار نداره همش حرف میزنه و همه چی میخواد ایا مربوط ب بیماریش هست یا اخلاقشه ؟ و دیگر اینکه چندروزی هست توی فکر جن و روح هست و مرتب میترسه کم خونی شدید هم داره که جدیدا فولیکوفر میخوره و قرص ویتامین دی هم میخوره طبق نظر پزشک ـدکتر خواهشا کمکم کنیید اصلا متوجه خوب و بد نمیشه و توی اجتماع نمیدونه چطور باید برخورد کنه ـ مشکلش یکی دوتا نیست ـ مثلا چندروز یا هفته ها ی مشکلی داره دوباره چندهفته دیگه ی مشکلی با افکار دیگه داره ـو لطفا بگید ریسپریدون رو اشکال نداره ادامه بده بخاطر عوارضش ـ و میخوام دکترش عوض کنم ـ روزای اول خیلی قرصا بش داد ولی اصلا بش نمیساخت و عوضشون میکرد ـممنون میشم راهنماییم کنید

  13. با سلام.۲۲سالمه دست و پاهام قبلا یخ میکرد و سرگیجه داشتم الان خوب شده.فقط الان زیاد گرسنه میشم و ضربان قلبم بالاس و معدم سوزش و درد داره.احساس ضعف و بیحالی دارم و انرژی هم ندارم دارم و وزوز گوش.یکبار گرمم میشه یکبار لرز و سرما البته ناراحتی گوارشی مثل نفخ قبلا داشتم.۶ماه چند بار از خونه بیرون رفتم احساس میکنم چیزیم میشه و استرس دارم دکترهای زیادی رفتم نتیجه نداشت لطفا راهنمایی کنید

  14. سلام خوبید آقای دکتر علی وردی.سعیدم..بندرعباس..۳۴…خیلی از زحمات شما بابت حرکت خیر خواهانتون سپاسگذاریم و اینکه خدمت به مردم کشورتون میکنید..آقای دکتر میخواستم کمکم کنید غیر از مشاوره و رفتار درمانی میخوام یه دارویی که بتونی رفتارهای پرخطر منو کنترل کنه..و رفتارهای غیرعادی مثلا : دوست شدن با خیلیا بخاطر محبت کردنشون به من و اینکه بهشون تکیه کنم و باهاشون بخوابم و سکس داشته باشم با( مرد.).خوردن بدنشون و غیره…کاری به همجنسگرایی یا تی اس ندارم چونکه من از جنس خودم راضیم و میخوام مرد بمونم و واقعا هم مرد هستم..والپروات سدیم برای اختلالات شخصیت یبار دکتر تجویز کرد واسم زیاد تاثیری نداشت.چونکه من دسترسی به دکتر متخصص سکسولوژی و یا روانپزشک ندارم..لطفا اگه میشه کمکم کنید که کنترل باشم و کارهای پرخطر رو انجام‌ندم و خودم باشم و به کسی تکیه نکنم…ممنون میشه اگه دارویی هستش معرفی کنید.لطفا.

Comments are closed.