دپاکین فقط داروی ضد تشنج نیست

-متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،داروی دپاکین(DEPAKINE) را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن  درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.
-ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

دپاکین
دپاکین

-بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که دپاکین داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:
۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)
۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)
۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل
۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)
۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل
۷-اضطرابهای مزمن  و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند
۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)
۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)
۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)
۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )
۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)
۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)
۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)
و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشکِ معالج شما  تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

-در صورتی که این داروتوسط متخصص اعصاب و روان(=سایکیاتریست) برای شما تجویز گردیده، اشخاص متفرقه ی پیرامون شما و یا فرد ِ نسخه پیچ داروخانه و حتی متخصصین سایر رشته های پاراکلینیکی  حق اظهار نظر و به شک انداختن شما را ندارند.

دپاکین داروی کنترل رفتار
-ولی اگر شما هرگونه شک و دودلی در مورد این دارو دارید فقط با روانپزشک خود تماس بگیرید تا از علت تجویز این دارو مطلع گردید.خوشبختانه اغلب روانپزشکان در مواقع اورژانس راهی برای تماس با خودشان برای شما در نظر گرفته اند.
-و باز هم خوشبختانه، بر خلاف شایعات و نگرانی های که در مورد این دارو و عوارض آن گفته می شود،در واقعیت این دارو بسیار مفید و کم عارضه بوده و عوارضی مانند ناراحتی کبدی بسیار بسیار نادر بوده اند.البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در شش ماه اول مصرف این دارو،آزمایشات کارکرد کبدی(liver function test) بصورت مرتب انجام گیرد و به بیمار در مورد هرگونه آلرژی دارویی – لکه ها و بٍثورات پوستی – زردی(یرقان) و بی اشتهایی و استفراغ ناگهانی – کاهش پلاکت یا گلبولهای سفید خون- پیشاپیش آگاهی داد.هرچند که احتمال این عوارض خیلی کم است و چندان جای نگرانی نیست .
-اما بیشترین عارضه ای که در عمل گریبانگیر مراجعین،مخصوصا خانمهای مصرف کننده ی این دارو بوده است:عارضه ی افزایش وزن و چاقی است که بیش از هر عارضه ی دیگری موجب عدم تمایل آنها به ادامه مصرف دپاکین شده است که برای حل این مشکل هم هر روانپزشکی بنابر تجربه و مهارت بالینی خود تمهیداتی همچون تنظیم دوزاژ دارو-همراهی با داروهای کاهنده ی وزن-توصیه های غذایی و ورزشی را در نظر می گیرد.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک بوده و عواقب آن،غیرقابل پیش بینی است.


-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر  بسنجید و به صرف وجود یک عارضه ی کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه،از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

30 Comments

  1. سلام آقای دکتر
    حدود ۶ ماه هست برای پنیک و افسردگی سیتالوپرام ۲۰ و آلپرازولام نیم دکتر برام تجویز کرد و خداروشکر مشکلم کنترل شد
    در ویزیت اخیر دکتر بهم گفت آلپرازولام رو باید کم کم قطع کنی، من هم نصف قرص رو خوردم و از روز بعد درد قفسه سینه و تنگی نفس داشتم نه شبیه پنیک با افکار ترسناک، تا سه روز صبر کردم شاید کم کم خوب بشه و نشد و دوباره شبش آلپرازولام رو کامل خوردم و درد و تنگی نفس قطع شد…
    به دکتر مراجعه کردم ایشون گفتن در هرصورت بهتره آلپرا رو قطع کنی کم کم ،بهم دپاکین ۵۰۰ داد گفت نصف صبح نصف شب بخور و کم کم آلپرا رو قطع کن ،ایشون میگفتن بنزودیازپین ها نباید طولانی مصرف بشه عارضه میزارن…
    حالا سوال من اینه واقعا دپاکین از آلپرازولام کم خطر تره یعنی؟
    دپاکین که خیلی داروی اساسی تریه و کلی عوارض براش نوشتن
    واقعا موندم چه کنم

    • هر دارویی یکسری عوارض داره
      باید ببینیم کدوم عارضه برای ما مخربتره
      مثلا الپرازولام باعث افت حافظه میشه و مثلا برای یک دانشجو خوب نیست
      یا دپاکین گاهی باعث چاقی میشه و این برای کسی که از اضافه وزن رنج میبره خوب نیست
      هر کسی با یک دارو خو میگیره
      همین دپاکین میلیونها طرفدار داره که بدون اون روزشونو شروع نمی کنند و اگه نخورن یا دچار اضطراب میشن یا دچار خشم انفجاری‌
      بهرحال قاعده ی درست اینه که یکی دوتا ازین قرصها رو برای چند ماه بخوریم و در اون مدت کاوش کنیم که از چه راه های دیگه ای میتونیم مشکل روحیمونو خوب کنیم
      مثلا تغییر دادن سبک زندگی.شروع ورزش.تغییر شغل.تعویض دوستان.قطع رابطه ی سمی.شروع رابطه ی جدید.تغییر محل زندگی.تغییر رشته.تغییر عادتهای مخرب.
      رفتن پیش مشاور.
      و….
      هر وقت بطور اساسی زندگیمونو اصلاح کردیم بعدش شروع میکنیم دارو رو کاهش دادن و قطع کردن
      مثلا شما میفهمید اضطرابتون بخاطر اینه که ساعات کاریتون زیاده و الکی دارید از خودتون کار میکشید …چون هر چی پول بدست میارید دوباره باید خرج دوا درمون خودتون بکنید…..پس عقل سالم به شما حکم میکنه ساعات کار رو کم کنید و یا یه مدیر داخلی بگیرید و خودتونو بکشید کنار.
      اینا رو باید یه پزشک حاذق بهتون بگه چون ممکنه شما به یه سبک بد زندگی عادت کرده باشید

  2. باسلام خدمت دکتر گرامی
    بنده ۳۹ ساله هستم از۱۵ سالگی بیماری صرع داشتم وچندسالی سدیم والپروات و لاموتریژین و فنی توئین را در دوره های متفاوت خورده ام ولی هربار با ترک قرص و درشرایط استرس واضطراب وبی خوابی دچار حملات صرع بزرگ شده ام. دوسال پیش در اثر اتفاقی دچار اضطراب شدید و پانیک شدم و دکتر برایم سرترالین نوشت و خوردم و درکنارش دپاکین جهت صرع مصرف کردم. سرترالین را تا دوماه بیشتر نخوردم بخاطر عوارض جنسی که داشت ولی دپاکین را قطع نکرده ام. اضطرابم کمتر شده و حملات پانیک دیگه ندارم ولی دچار افکار مزاحم و وسواس و اخیرا افسردگی شده ام. آیا ممکن است افسردگی ام از عوارض طولانی مدت دپاکین باشه. ممنون میشم کمکم کنید. تشکر

  3. سلام دکتر من عصابمم ضیفه بعدش استرس و اظطرابم دارم تپش قلب میگیرم دستمام میلرزه میشه روزی یک روپاکین کرونو بخورم.یع چند روزه پروپرانول میخورم تپش قلبم استرس اظطرابم یکم کم تر شده میخواستم بدونم از اینم میشه بخورم ممنون میشم جواب بدین ؟

  4. درود.پسر من ۱۰ سالشه و به دلیل تشنج شربت دپاکین و کورتون تجویز شده براش.دو روزی هست بی اشتها شده و مدفوعش سفید رنگ شده.آیامیتونه از عوارض کورتون یا دپاکین باشه؟حدود یک ماه و نیم داره دپاکین مصرف میکنه

  5. سلام اقای دکتر
    آقایی ۳۷ ساله هستم که حدود ۳ ماه صدای زنگ در گوش سمت راستم میومد چندی پیش دچار حمله پانیک شدم مشکل خواب ندارم ولی دچار تنگی نفس و خفگی خنکی پوست سر و بی حس شدن هردو گوش شدم و mri کردم گفتن مشکلی ندارین واسه درمان اون علائم رهاکین۲۰۰ و دپاکین ۵۰۰ با هم تجویز کردن خواستم بفرمائید تجویز هردو باهم مشکلی ندارن سپاسگزارم

  6. باسلام و وقت بخیر
    پسرم ۷ ساله و اوتیستیک هست و دکتر بهش ریسپریدون یک میلی‌گرم دادن که نصف شب و یک‌چهارم صبح میخوره و بخاطر خنده های بی‌دلیل دپاکین ۵۰۰ دادن که نصف شب میخوره ولی احساس میکنم این چندماهی که دپاکین میخوره خنده های بی دلیلش بیشتر شده به نظر شما دپاکین رو حذف کنم؟

  7. سلام اقای دکتر خسته نباشید روزتون بخیر ببخسید من قرص دپاکین۵۰۰ مصرف میکنم و میخوام در کنارش قرص ملاتونین هم بخورم بنظرتون مشکل داره؟

  8. سلام آقای دکتر
    من دختری هستم۲۳ساله قرص اعصاب مصرف میکنم آزمایش کبد دادم نرمال بود ولی یه هفته ای هست رهاکین۲۰۰ دکتر برام تجویز کرده میگن به کبد آسیب میرسونه درسته؟

  9. سلام آقای دکتر
    من بخاطر حضور مداوم و چندساله در جنگ با عراق و آثار موج انفجارها، رودررویی با صحنه های دلخراش کشته ها و اضطرابات شدید حین حمله و پاتک و خواب های با ترس و نگرانی بعد جنگ دچار پرخاشگری و خواب های پرکابوس و دیدن صحنه های جنگ بی حاصل و شکست پشت شکست شدم چندسال مقاومت کردم و دارو مصرف نکردم تا اینکه دچار حمله شدید پنیک شدم و ناچار داروهای مختلف تجویز و مصرف کردم و در نهایت با قطع داروها به ناچار نصف قرص کلونازپام صبح و نصف شب به یک ثبات نسبی رسیدم اما از حدود چهل سالگی حالم بده شد و تپش قلب و فشارخون عصبی هم گرفتم پروپرانول ده تا چهل و بعد هم متورال ۵۰ نصف صبح نصف و پایان ۷۵ تجویز شد شب حدود ده سال پیش دپاکین ۵۰۰ هم برام تجویز شد دوسال پیش متخصص مغز و اعصاب گفت نصفش کن از پارسال در پی آنژیوگرافی مشخص شد دچار کندی گردش خون هستم و قرص آسپرین ۸۰ دیلتیازم ۶۰ دو بار و قرص روپیکسون ۲۰ هم اضافه شد اخیر رفتم دکتر قلب گفت چرا دپاکین میخوری این قرص خوبی نیست شروع کردم به یک چهارم و بعد یک هشتم تا بلکه قطعش کنم اما الان که رسیدم یک هشتم دچار سر درد و کم خوابی شدم البته سر دردم از داخل نیست از پیشانی بطرف پشت سر تا ناحیه گردن حالا نمیدانم مربوط به کاهش دپاکین است راهنمایی بفرمایید

  10. با سلام، مادرم ام آر آی مغزی انجام دادن، روی مغزشان چند لکه سفید داشتن و جراح مغز و اعصاب تشخیص ام اس. و متخصص مغز و اعصاب تشخیص گرفتگی رگ های سر دادن و قرص رهاکین ۵۰۰ تجویز کردن هر ۱۲ ساعت یک دوم قرص، مادرم کبد چرب دارن و فشار خون و میگرن، این قرص موثر هست و مشکلی براشون بوجود نمیاد؟

  11. سلام خسته نباشید آقای دکتر ، من یه مدتی هست دچار وسواس و استرس شدید شدم طوری که چندین بار وسایلم رو چک میکنم و اینکه ، در کارهای نظافت منزل بسیار وسواس شدیدی دارم و مغزم پر شده از مسایل جزیی و خیلی خیلی ریز وسواسی ، و دکتر برام دپاکین ۵۰۰ تجویز کرده ، اما وقتی عوارضش رو خوندم خیلی ترسیدم مصرفش کنم ، لطفأ من رو راهنمایی کنید در مورد عوارض این دارو ، چقدر میتونه عوارض این دارو جدی باشه؟ واینکه آیا این دارو درمان خوبی برای وسواس هست؟ خیلی ممنونم از شما.

    • در وهله اول داروهایی مثل کلومیپرامین و فلووکسامین یا اسنترا و سیتالوپرام برای وسواس تجویز میشه و بعد هم در مرتبه ی بعدی داروهای دیگه مثل دپاکین.نه عوارض وحشتناکی نداره.اون عوارض رو بدای همه ی داروها مینویسن و اگر فقط از خوندن اونها بخوای تصمیم بگیری حتی اسپرین و استامینوفن هم نمیتونی بخوری

  12. دکتر وقت بخیر لطفا ازتون خواهش میکنم سوالمو خوب جواب بدید

    من ۲۶ سالمه پدرم جانباز ازاده بوده و از بچگی وقتی عصبی میشدم گریه ام میگرفت صدام میرفت بالا کنترل نداشتم و یهو دعوا میگرفتم هر چی از دهنم در میومد میگفتم شایدم چیزی پرت میکردم

    الان که ۲۶ سالمه وقتی عصبی میشم حرسی میشم یکباره طرف مقابلم برام مهم نیست اون لحظه کیه فحش خواهر مادر میدم استکان پرت میکنم ممکنه حتی پدرم مادرمو هم اون لحظه بزنم
    خیلی حس بدی اون لحظه دارم و این حس منو بیشتر تشویق میکنه به کارم ادامه بدم

    مثلا برای مثال اگه یه نفر شخصیتمو جلوی جمع خورد کنه یباره قاطی بکنم کار خطرناک میکنم

    یا مثلا اگه توی جشن عروسی تولد یا اصلا هرچی احساس کنم بهم بی احترامی شده یا بی محلی شده یا هرچی
    اگه عصبی بشم یکباره مثلا ممکنه اون عروسی رو خراب کنم دعوا راه بندازم فحش بدم گریه کنم همه رو بیرون کنم

    ۴ ماهه دپاکین رسپریدون مصرف میکنم و سرمنتا رو برای سرخوشی استفاده میکنم

    هیچ تاثیری روی من نداره من بدجوری حالم خراب میشه در حدی که بزرگتره خودمو هم بزنم
    لطفا بگید مشکل من چیه من هر روز به خاطره مشکلاتم با خانواده بحث میکنم اگه داروی بهتر میشناسید بگید

  13. سلام و عرض ادب و خسته نباشید.جناب دکتر من یک سوالی دارم ممنون میشم منو راهنمایی کنید.من چندسال پیش به خاطر شوک شدیدی و استرسی که بهم وارد شد تیک عصبی گرفتم.به این صورت که در یک لحظه یهویی پرش بدن و دست دارم و همزمان از گلو صدای کوتاهی مثل اینکه یهو ترسیدم میومد در حد یک ثانیه کمتر…کم کم یهو مثلا انگار یکی منو هول میده پرت میشم زمین…پیش دکتر که رفتم بهم قرص دپاکین ۵۰۰ دادن شبی نصف میخوردم حالم خوب خوب شد دیگه هیچ مشکلی نداشتم….دکتر کم کم دارو رو کم کرد ولی دوباره گفت شبی نصف بخور….چون علائمام یه کم در حد جزئی فقط به صورت همون پرش دست دوباره برگشته بود…وقتی استرس دارم دوباره علائمام برمیگرده و تو مهمونی جایی همش ب فکر و استرس اینم نکنه پرش دست اتفاق بیفته و تیک عضلانی چون بقیه سریع میپرسن چرا اینطور شدی چه مشکلی داری….الان چندوقت مشکلی ندارم فقط گاهی که خستم و کم میخوابم و استرس دارم برمیگرده…کم کم دارو رو قطع کردم تو یکماه نصف خوردم و که دیگه کامل قطع کردم ولی گاهی این علائم برمیگرده خیلی کم…به نظرتون دوباره دارو رو شروع کنم بخورم؟بعد یه سوال دیگه که من جوابشو از دکترم نگرفتم…من مبتلا به صرع هستم؟؟؟چون اسم مریضیمو نمیدونم…تا حالا نه تشنج کردم نه صرع ولی این علائمو داشتم..اسم بیماری من چیه؟؟…امیدی به کامل خوب شدنش هست؟قرص ویتامین ب۱ ۳۰۰ برای کم شدن این تکانه ها مفید هست؟؟؟تا آخر عمرم دوباره باید دارو بخورم تا این تیک های عصبی بوجود نیاد؟خیلی خسته شدم از داروخوردن…عصبی پرخاشگر شدم ولی میدونم وقتی میخورم حداقل دیگه این تیک های عضلانی به وجود نمیاد…ممنون میشم راهنماییم کنید جناب دکتر…

  14. سلام جناب دکتر دلسوز و پرحوصله ، من به دلیل خشم انفجاری و لذت نبردن از زندگی به پزشک مراجعه کردم. دپاکین ۵۰۰ تجویز کردن که الان ۴ ماهه میخورم. دچار فراموشی های لحظه ای شدم و جنس موهام عوض شده ، اصافه وزن گرفتم وقتی به پزشکم میگم لبخند میزنن و نسخه رو تجدید میکنن. نظر شما چیه؟

    • بله این ها عوارض داروست .تحقیق کنید ببیتید چجوری و با چه روشهایی میتونید باهاش مقابله کنید
      مثلا خوردن عدسی یا خوردن قرصهای تقویت مو حاوی زینک
      خوردن قرص جنسینگ برای بهبود حافظه
      ورزش یا خوردن قرصهای دفع چربی یا چربیسوز برای جلوگیری از چاقی
      یا حتی خوردن قرص متفورمین
      تحقیق کنید

  15. سلام اقای دکتر من بابت سردرد هایی که داشتم دکتر بهم قرص دپاکین ۵۰۰ رو تجویز کرده و من فقط دو تاش و خوردم ممکن اسن که قطع کردنش برام عوارض داشته باشه ؟

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*