دپاکین فقط داروی ضد تشنج نیست

-متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،داروی دپاکین(DEPAKINE) را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن  درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.
-ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

دپاکین
دپاکین

-بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که دپاکین داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:
۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)
۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)
۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل
۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)
۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل
۷-اضطرابهای مزمن  و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند
۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)
۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)
۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)
۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )
۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)
۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)
۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)
و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشکِ معالج شما  تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

-در صورتی که این داروتوسط متخصص اعصاب و روان(=سایکیاتریست) برای شما تجویز گردیده، اشخاص متفرقه ی پیرامون شما و یا فرد ِ نسخه پیچ داروخانه و حتی متخصصین سایر رشته های پاراکلینیکی  حق اظهار نظر و به شک انداختن شما را ندارند.

دپاکین داروی کنترل رفتار
-ولی اگر شما هرگونه شک و دودلی در مورد این دارو دارید فقط با روانپزشک خود تماس بگیرید تا از علت تجویز این دارو مطلع گردید.خوشبختانه اغلب روانپزشکان در مواقع اورژانس راهی برای تماس با خودشان برای شما در نظر گرفته اند.
-و باز هم خوشبختانه، بر خلاف شایعات و نگرانی های که در مورد این دارو و عوارض آن گفته می شود،در واقعیت این دارو بسیار مفید و کم عارضه بوده و عوارضی مانند ناراحتی کبدی بسیار بسیار نادر بوده اند.البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در شش ماه اول مصرف این دارو،آزمایشات کارکرد کبدی(liver function test) بصورت مرتب انجام گیرد و به بیمار در مورد هرگونه آلرژی دارویی – لکه ها و بٍثورات پوستی – زردی(یرقان) و بی اشتهایی و استفراغ ناگهانی – کاهش پلاکت یا گلبولهای سفید خون- پیشاپیش آگاهی داد.هرچند که احتمال این عوارض خیلی کم است و چندان جای نگرانی نیست .
-اما بیشترین عارضه ای که در عمل گریبانگیر مراجعین،مخصوصا خانمهای مصرف کننده ی این دارو بوده است:عارضه ی افزایش وزن و چاقی است که بیش از هر عارضه ی دیگری موجب عدم تمایل آنها به ادامه مصرف دپاکین شده است که برای حل این مشکل هم هر روانپزشکی بنابر تجربه و مهارت بالینی خود تمهیداتی همچون تنظیم دوزاژ دارو-همراهی با داروهای کاهنده ی وزن-توصیه های غذایی و ورزشی را در نظر می گیرد.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک بوده و عواقب آن،غیرقابل پیش بینی است.


-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر  بسنجید و به صرف وجود یک عارضه ی کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه،از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

29 Comments

  1. سلام
    آقای دکتر من بخاطر وسواس افسردگی و بیخوابی فلووکسامین کلومیپرامین ریسپریدون بوسپرون ترازدون و کلو نازپام مصرف میکنم خدارو شکر وسواسم خوب شده ولی خوابم اصلا خوب نیست دکتر رهاکین برا کمک خوابم تجویز کرد ولی از عوارضی که داشت مثلا ریزش مو تاثیر بر سلول‌های خونی و تاثیر بر کبد مصرف نکردم رفتم پیشش گارانتی تجویز کرد آقای دکتر میتونم همزمان گاباپنتین و رهاکین مصرف کنم هر چند از عوارض رهاکین میترسم.اقای دکتر رهاکین عوارض بدی داره؟

  2. سلام ودرود خدمت آقای دکتر بنده به خاطردوقطبی برام دپاکین۵۰۰ تجویزشده کنارش ۲/۵میلی گرم هالوپریدول ونصف کلونازپام ۱ آیااین داروها سلول سازی میکنند یافقط نقش مسکن دارندمنظورم اینه درمان یااستفاده مادام العمر؟

  3. سلام شب خوش، همسر بنده ۳۷ سالشه، بیماری نوروفیبروماتوز نوع ۲ داره،الان ۱ ساله و ۳ ماهه که متوجه شدیم، در عرض ۵ ماه ۳ تا از تومور های بزرگشو دراوردیم ، که عوارض شدید داشت مثل بیحسی صورت، عدم تعادل ، ناشنوایی کامل یک گوش و ….، ۱۰ روز پیش در عرض ۳ ساعت ۲ بار تشنج کرد که نیم ساعت کسیو نمیشناخت و همه و میزد، بستری شد قرص دپاکین شروع کرد ولی کلا بعد مصرف حالت ادمهای مست صحبت میکنه، رعشه میگیرش، لکنت زبان و … میگیره، الان دارو لوبل تجویز شده ، میخواستم ببینم با دپاکین تداخل داره یا خیر؟ یعنی نمیدونیم با هم مصرف کنه یا فقط لوبل استفاده کنه ، تا وقت ویزیت بعدیش ، با تشکر از شما🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  4. سلام. اولین پزشکی هستید که باهاشون برخورد میکنم و میبینم به دونه دونه سوالات جواب دادید. واقعا دست مریزاد خدا حفظتون کنه از دیدن اینهمه ایثارگری و فداکاری شما به وجد اومدم و حتما حتما به دوستان و آشنایان معرفی خواهم کرد. شخصی که تا این حد با وجدان و فداکاره بی شک در مورد بیمارانش بهترین عملکرد را داره

  5. یعنی دپاکین از نوع ضد لرزش رو باید مصرف کنم؟ ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم اینکه کسی که بیماری صرع داره و الان نوارمغزش سالمه ولی همچنان دپاکین مصرف می‌کنه میتونه فعالیت ورزشی مثل فوتبال داشته باشه؟

  6. سلام وقت بخیر من چند وقت پیش تشنج کردم و الان حدود یک ماه دپاکین مصرف میکنم و با مصرف دپاکین دست هام دچا لرزش شده حالا نمیدونم به خاطر مصرف دپاکینه یا به خاطر تشنجه
    ممنون از پاسخگوییتون.

  7. سلام آقای دکتر
    اگه دپاکین باعث زیاد شدن میل جنسی البته نه بیمارگونه ولی نسبت به معمول بیشتر ، و تا حدی خواب رو کم کنه یعنی دارو باعث هیپومانیا شده؟

  8. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    پدر من ۳۰ ساله بیماری صرع داره ، کلا خیلی با دارو هم موافق نیست ، به زحمت بردم دکتر و به مدت ۳ سال قرص تگروتل ۲۰۰ رو می خورد ، بعد خودش سر خود دارو رو قطع کرده ، و الان ۳ هفته یکبار ، ۱۵ بار در شبانه روز تشنج می کنه ، به زور بردیمش بیمارستان بستریش کردیم چون خیلی توهم می زد که زلزله اومده و از این توهم ها ، خانم دکتری که اونجا بودن بهش قرص دپاکین ۵۰۰ در ۳ نوبت دادن ، و قرص ترانکوپین۲۵ ، الان دو روزه که داره این داروها رو می خوره ، همش خوابه
    می خوام بدونم تا کی این حالتی می مونه و اینکه اصلا تعداد تشنج ها و توهم ها کم می شه با این دارو

  9. سلام پدرم باسرگیجه شدید واستفراغ بستری شدن داروهای کاربامازپین۴۰۰ سه بار درروز ودپاکین۵۰۰ یک بار درروز مصرف میکردن امابعد ازترخیص باز سرگیجه داشتن اماخیلی خفیف ونه به شدت روزبستری و دوبارهم بعدازترخیص تشنج کردن که دکتر قرص دپاکین را سه بار در روز تجویز کرداما اززمانی که دارو راسه باردرروز کردن سر گیجه اش زیادترشده وحالات فراموشی وگیجی دارد ایابه خاطر مصرف زیادی دپاکین است؟؟؟؟

  10. سلام آقای دکتر
    برای مشکل عدم تفکر واضح و تردید زیاد و همینطور خود بزرگ بینی و تصمیمات غلط دکتر برام دپاکین نوشت نصف روز و نصف شب ، من لووتیروکسین مصرف میکنم ،دکتر‌ نپرسید منم یادم نبود بگم آیا ممکنه کم کاریم رو بدتر بکنه؟
    امروز روز دوم و‌تاری دید و تپش قلب دارم کمی

  11. سلام آقای دکتر خسته نباشین ,دختری ۲۷ ساله هستم و به علت اضطراب و افسردگی و پانیک ۶ ماهه دپاکین و سرترالین مصرف میکنم ,حالم خیلی بهتره ولی جدیدا مطالبی خوندم که دپاکین در دخترای جوون میتونه بعدا باعث آسیب به جنین و عقب ماندگی بشه ,این مطلب درسته؟یه پزشک عمومی توصیه کرد که همزمان با دپاکین اسیدفولیک مصرف کنم موثر هست؟کلا احتمال بروز چقدره؟سپاس

  12. سلام آقای دکتر من حدود هشت سال پیش سردرد همراه با حالت تهوع داشتم رفتم دکتر واسم دپاکین نوشت خوردم و کاملا خوب شدم. حالا بعد هشت سال حدود یک ماهی هست که احساس فشار در قسمت شقیقه و پیشانی یا کف سر دارم دقیقا مثل سردردهای قبلی. رفتم دکتر واسم نورتریپتیلین نوشت یک ماهی هست که هر شب میخورم ولی تاثیر خاصی نداشته.مسکن ها هم تاثیری نداشته. درضمن وقتی دچار این سردرد میشم خوابم مختل میشه درصورتی که در حالت معمول خوب میخوابم. میخواستم از شما سوال بکنم که آیا این سردرد مداوم درمان میشه؟ توی اینترنت یه مطلبی خوندم در رابطه با سردرد مقاوم به دارو و نگران شدم. خیلی ممنون

  13. با سلام و تشکر از شما انشاالله همیشه سالم باشید.
    آقای دکتر به پسرم به علت بیماری دو قطبی روزی یک قرص و نصفی دپاکین می دهیم ولی هنوز از افسردگی و ناراحتی و غمی که دروجودش هست اذیت میشه به نظر شما به غیر از دپاکین برای این افسردگی داروی دیگری نیاز هست ؟ اگر هست چه دارویی مناسب تره که تداخل دارویی نداشته باشه؟
    تشکر از پاسخی که می دهید.

    • بگید به پزشکتون
      میتونه اگر
      صلاح بدونه
      یه ضدافسردگی هم بده
      اگر

      اگر

      صلاح بدونه
      مثلا شاید اگر تجویز کنه…حالت دو قطبی بدتر بشه و فرزندتون مجبور به بستری بشه

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*