دپاکین فقط داروی ضد تشنج نیست

-متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،داروی دپاکین(DEPAKINE) را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن  درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.
-ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

دپاکین
دپاکین

-بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که دپاکین داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:
۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)
۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)
۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل
۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)
۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل
۷-اضطرابهای مزمن  و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند
۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)
۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)
۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)
۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )
۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)
۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)
۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)
و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشکِ معالج شما  تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

-در صورتی که این داروتوسط متخصص اعصاب و روان(=سایکیاتریست) برای شما تجویز گردیده، اشخاص متفرقه ی پیرامون شما و یا فرد ِ نسخه پیچ داروخانه و حتی متخصصین سایر رشته های پاراکلینیکی  حق اظهار نظر و به شک انداختن شما را ندارند.

دپاکین داروی کنترل رفتار
-ولی اگر شما هرگونه شک و دودلی در مورد این دارو دارید فقط با روانپزشک خود تماس بگیرید تا از علت تجویز این دارو مطلع گردید.خوشبختانه اغلب روانپزشکان در مواقع اورژانس راهی برای تماس با خودشان برای شما در نظر گرفته اند.
-و باز هم خوشبختانه، بر خلاف شایعات و نگرانی های که در مورد این دارو و عوارض آن گفته می شود،در واقعیت این دارو بسیار مفید و کم عارضه بوده و عوارضی مانند ناراحتی کبدی بسیار بسیار نادر بوده اند.البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در شش ماه اول مصرف این دارو،آزمایشات کارکرد کبدی(liver function test) بصورت مرتب انجام گیرد و به بیمار در مورد هرگونه آلرژی دارویی – لکه ها و بٍثورات پوستی – زردی(یرقان) و بی اشتهایی و استفراغ ناگهانی – کاهش پلاکت یا گلبولهای سفید خون- پیشاپیش آگاهی داد.هرچند که احتمال این عوارض خیلی کم است و چندان جای نگرانی نیست .
-اما بیشترین عارضه ای که در عمل گریبانگیر مراجعین،مخصوصا خانمهای مصرف کننده ی این دارو بوده است:عارضه ی افزایش وزن و چاقی است که بیش از هر عارضه ی دیگری موجب عدم تمایل آنها به ادامه مصرف دپاکین شده است که برای حل این مشکل هم هر روانپزشکی بنابر تجربه و مهارت بالینی خود تمهیداتی همچون تنظیم دوزاژ دارو-همراهی با داروهای کاهنده ی وزن-توصیه های غذایی و ورزشی را در نظر می گیرد.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک بوده و عواقب آن،غیرقابل پیش بینی است.


-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر  بسنجید و به صرف وجود یک عارضه ی کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه،از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

31 Comments

    • به نظر من شما فقط با بوپروپیون استعداد تشنج داشتید وبا داروهای سروتونینی احتمالش خیلی کم و بعیده
      اون داروهای ضد تشنج رو هم اگر بخورید خب دچار عوارض زیادی از جمله چاقی خواهید شد.بنابرین فقط وقتی باید بخورید که مطمئن باشید نوسان خلقی و خصوصیات دوقطبی دارید.
      بله اگر هم شروع کردید باید مرتب بخورید چون اگه نخورید احتمال تشنج وجود داره یا اگر قرار شد قطع کنید خیلی خیلی بتدریج مثلا در عرض ۶ ماه اینکارو بکنید
      یه پیشنهاد اینه که کنار داروی ضدافسردگی آرامبخشهای خفیف مثل پرفنازین ۲ میلی استفاده کنید

  1. جناب دکتر علی وردی بزرگوار سلام و وقت بخیر
    پیشاپیش از حسن توجه و مهربانی شما در پاسخگویی و راهنمایی به مراجعه‌کنندگان صفحه شخصیتون صمیمانه تشکر می‌کنم.
    شرح موضوع: پدر ۷۹ ساله و سابقه بیماری‌های دیابت، تیروئید، فشار خون و جراحی بای پس عروق قلب دارند.
    مدت دو ماهی است که ایشون از بروز حالتی شبیه مور مور و سیخ‌شدن موی دست و پا همزمان با احساس سبکی سر در طی روز و در چند نوبت و هر بار چیزی حدود یک تا دو دقیقه گلایه داشتن. نکته حائز اهمیت اینکه در زمانیکه این اتفاق میفته، فشار خون پدر به یکباره افزایش پیدا می کنه و به حدود ۱۸ می رسه. اما دقیقا چند لحظه بعد به حد نرمال برمی‌گرده. پس از مراجعه به متخصص نورولوژی و انجام نوار مغز و MRI، دکتر فرمودند نوار مغز نشان از بالا بودن الکتریسیته مغز داره و برای پدر تعداد ۸ عدد آمپول سیتی کولین که هر هفته یک عدد تزریق کنن، تجویز کردند. در حال حاضر ۲ عدد تزریق شده. حالتها تغییر نکرد.
    بعد از ۲ هفته با بروز تشنج نسبتاً شدید توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدن. پس از بررسی، متخصص مغز و اعصاب دوم هم تنها به ادامه همون آمپول سیتی کولین تأکید کردن.
    اما پرونده پزشکی ایشون رو که نزد نورولوژیست دیگری بردم. ایشون فرمودند که تمام اون حالت‌ها نشانه تشنج بوده و چون زودتر کنترل نشده، به یک تشنج شدید‌تر منجر شده. برای همین قرص دپاکین ۵۰۰ تجویز کردن. نصف صبح و نصف شب.
    خواهشمندم راهنمایی بفرمایید که آیا این روند درمان و تجویز این دارو با در نظر گرفتن سن و شرایط بیمار مناسب هست یا باید صبر می‌کردیم تا اثر سیتی کولین مشخص بشه بعد اگر لازم بود داروی جدیدی می‌گرفتیم؟ اساساً اقدام اورژانسی مثل بستری در بیمارستان نیاز دارد یا خیر؟
    ضمناً پدر علاوه بر داروهای فشار خون (والسارتان ۸۰)، آسپرین، لووتروکسین، کلرودیپوکساید۵ و آسنترا ۵۰ هم استفاده می‌کنند.
    قدردان محبت شما هستم

    • با تشکر از حسن نظر شما
      مشکل پدر شما در حوزه تخصص بنده نیست.و در زمینه ی کاری همکاران نورولوژیست‌هست.
      اما جلوگیری از وقوع تشنج بوسیله داروی دپاکین اورژانسیترین اقدام بوده .و نیز کنترل فشار خون

  2. باسلام واینکه درود برمعرفتت که کمک اینهمه بیمار اونم اینجا در مجازی.⚘ . اقای دکتر. خانم بنده سالهاست که یهو گریش میگیره و در اوج مریضی بیهوده و ناقص و زیاااد حرف میزنه تا که یهو تمرکزو حافظه کم میشه بهمراه سردرد شدید و نفس کم میاره نهایت سست ودرد در تمام اعضای بدن پخش میشه بیشتر قلب و کف دست.تمام مراحل ازمایشات قلب انجام شده میگن سالمه. دکترای اعصاب هم تمام قرصهای اعصاب از هر نوعش مصرف کردن نتیجش سردرد بهمراه حملات پانیک و گرفتگی نفس.البته عمو و دختر عموش هم سالها سابقه روان پریشی شدید دارن. فقط یه سوال اینکه ایا امکان داره بیماریش از اعصاب و روان نباشه؟ یعنی عفونت بدن و تیروییدو ام اس و….. و امراض داخل بدنی میتونه مغز وافکارش درگیر کنه؟

  3. درود و عرض ادب خدمت شما جناب دکتر عزیز،بنده اواخر فروردین ۱۴۰۰دچار بیقراری،استرس شدید،بیخوابی،اضطراب شدید شدم،و با چنان قرص در عرض ۲ماه خوب شدم،مثل سیتالوپرام،بی پریدین،الوینتا و تری فلئوپرازین..اما تقریبا تو برج هفت ب پزشکان مراجعه کردم و گفتم گاهی شادم و گاهی غمگین،گاهی پرامید و نشاط و گاهی ناامید و کسل و غمگین،،که پزشک بنده فرمودند ک بنده اختلال خلق و وسواس فکری دارم،،که بهم لاموتریژن،دپاکین ۵۰۰و سیتالوپرام دادن..بعد یک ماه عالی شدم،سرحال،پرانرژی،امیدوار و سرشار از نشاط و افکار مثبت..که تقریبا ب مدت ۸ماه لاموتریژین رو با دوز۲۵صبح ۲۵شب،دپاکین ۵۰۰ظهر و سیتالوپرام۴۰ اونم ظهر،،ولی بعد ۹ماه یکم باز دچار اختلال شدم که پزشک فرمود هر هفته دوز لاموتریژین رو ۲۵تا۲۵تا اضافه کنم تا روزانه بشه ۲۰۰تا،یعنی ۱۰۰تاصبح،۱۰۰تاشب و دپاکین رو هم از ۵۰۰رسوند به ۱۰۰۰،،،خواستم بدونم که اگر لاموتریژین ب همان اندازه ۲۰۰مصرف شود ولی دپاکین همان ۵۰۰اشکالی دارد؟؟ و سوال بعدی اینکه پزشک بنده فرمود که لاموتریژین خلق را بالا میبرد و باعث افزایش روحیه و انرژی و نشاط میشود و دپاکین باعث میشود که پایین نیایم،ایا این استدلال صحیح میباشد؟

  4. سلام وقت بخیر دکتر
    من بعد از نقشه مغزی و ویزیت تشخیص مشکل در پردازش مغز و عصبی بودن داشتم
    دوماه لامورژین خوردم اصلا تاثیری نداشت بعد از اون دکتر اریپیرازول دادن ۳ ماه خوردم یک ماه و نیم اول تقریبا خوب بود بعد عوارض بدی داشت دلهره و اضطراب بیش از حد همراه بی قراری شدید مینشستم بلافلصله پامیشدم دراز میکشدم سستی پا…
    حالا دکتر دپاکین دادن منم که اصن چاقی بهم استرس مضاعف خواهد داد که از عارضه های این قرصه هرچند گفتن نگران نباش اگه نتونستی کنترل کنی شرایط و چاقی داشت قرصی میدم که عارضه رو کم کنه
    حالا سوال اینجاست این ازمون و خطا تا رسیدن به یه داروی مناسب تا کحا درسته و بیمار شرایطش حاد تر نمیشه؟
    من پشیمونم از ورود به این پروسه قبلا یه مشکل عصبی بودن داشتم الان اون که حل نشد هیچ مشکلاتم بیشتر شد
    ممنونم از پاسخگوییتون

    • خب درمان روانپزشکی فقط به دارو ختم نمیشه
      میشه از یکنوع رواندرمانی یا کار با تی ام اس و یا نروفیدبک بهره ببرید اگر داروها با بدن شما سازگار نیستند

  5. سلام آقای دکتر ۱۵ سال پیش پانیک شدم دکترروانپزشک کلونازپام و سرترالین داد ۲ سال خوردم پانیکم خوب شد ولی کبدم درگیر شد مجبور به ترک دارو شدم اما بخاطر ترک کلونازپام پوست سر و پیشانی و دور چشمم احساس سوزش ودرد دارم نوروتریپتلین ۲۵ و لورازپام نیم مصرف میکنم ولی خوب نمیشم آیا دپاکین بخورم کمکم میکنه

    • بله دپاکین یه داروی ضد اضطراب خوبیه.اجازه بدید پزشکتون بعد از آزمایشات کبدی اگر صلاح دونست تجویز ککه

  6. سلام پسر بیست ویک ساله من صبحها هنگام بیدارشدن پرش دست داشتند به متخصص مغز واعصاب مراجعه شد واز سال نود وشش تا الان مرتب هر شب یک قرص دپاکین ۵۰۰مصرف کردند الان دکتر گفتند قرص را میشه قطع کرد ولی رفتارهای تکانشی وبی ثباتی در رفتار وعملکرد دارند ایا باید به مصرف ادامه بدند البته خواب نامنظم وخستگی وکم خونی هم بر اثر دارم ایجاد شده براشون ودکتر صحبتیاز قطع تدریجی نکردند ممنون

    • بله خب این دارو برای کنترل رفتار هم هست
      ولی خب دکتر شما نورولوژیسته و فقط اون حرکات دست رو میخواد درمان کنه

  7. سلام ودرودخدمت آقای دکتر
    آیابیماری دوقطبی بعدازدوره درمان دارویی عود میکند؟
    واین احتمال چند درصد است؟ باتشکر

  8. سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    من یک ترنس هستم هویت زنانه دارم با تمام مشکلات که این اختلال برام ایجاد کرده و نتونستم اونقدر که توانایی داشتم در تحصیلات و شغل و حتی روابط اجتماعیم موفق باشم ، اما عمل و پروسه تغییر رو عقلانی نمیدونم.
    با این اوصاف اما بطور معمول در طول روز من بطور جدی تصمیم میگیرم برم سمت گرفتن مجوز ،(چون اواسط جلسات رها کردم) و باز شب پشیمون میشم و بنظرم اشتباهه، این بلاتکلیفی منو از زندگی خسته کرده و تباه شدم
    آیا این اختلال میتونه در صورت عمل نکردن و مشخص نکردن تکلیفم برای من مشکلات روحی جدی ایجاد کنه ؟
    آیا درمان دارویی میتونه من رو روی یک تصمیم یعنی عمل یا کلا بیخیالش شدن نگه داره؟ مثلا تثبیت کننده های خلق؟
    من فقط سیتالوپرام و هروقت لازم باشه مقدار کم آلپرازولام مصرف میکنم با فواصل زیاد
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مصرف همزمان دپاکین با بیشتر ضدافسردگیها اغلب بدون مشکله
      ما فقط از تجویز توام دپاکین با داروهای مونوآمین اکسیداز و سلژلین پرهیز میکنیم

  9. با سلام. من حدود ۱۰ سالی هست که اختلال پانیک دارم و در دوره های مختلف داروهای متفاوتی مصرف کرده ام. از حدود یکسال و نیم پیش فقط رهاکین مصرف می کردم و به دلیل اقدام برای بارداری مصرف آن را کاهش داده ام. با شروع کاهش رهاکین مشکلات تنفسی زیادی دارم و مدام باید از راه دهان نفس بکشم و احساس می کنم که غذا در گلویم گیر می کنه و می ترسم که نتونم نفس بکشم. البته این مشکل قبل از کاهش دوز هم تقریبا بود ولی با شدت خیلی کمتر
    لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا دوز رهاکین را برگردانم یا اقدام دیگری باید بکنم.
    طی ۴ یا ۵ سال گذشته این مشکلات تنفسی واقعا کیفیت زندگیم رو از بین برده

  10. سلام آقای دکترمن دوهفته هست که رهاکین ۲۰۰ظهروشب وبی پریدن ظهروشب وپرفنازین ۲ظهروشب وریسپریدون ۲ شب ها مصرف می کنم دکترجان دچارلرزش شدید بدن وسستی بدن وعدم تعادل راه رفتن شدم ونمی توانم جایی بروم آیاازداروی رهاکین می باشد آیابدنم به رهاکین ۲۰۰ عادت می کند انشالا همیشه سلامت وتندرست باشید

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*