دپاکین فقط داروی ضد تشنج نیست

-متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،داروی دپاکین(DEPAKINE) را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن  درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.
-ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

دپاکین
دپاکین

-بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که دپاکین داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:
۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)
۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)
۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل
۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)
۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل
۷-اضطرابهای مزمن  و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند
۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)
۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)
۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)
۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )
۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)
۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)
۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)
و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشکِ معالج شما  تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

-در صورتی که این داروتوسط متخصص اعصاب و روان(=سایکیاتریست) برای شما تجویز گردیده، اشخاص متفرقه ی پیرامون شما و یا فرد ِ نسخه پیچ داروخانه و حتی متخصصین سایر رشته های پاراکلینیکی  حق اظهار نظر و به شک انداختن شما را ندارند.

دپاکین داروی کنترل رفتار
-ولی اگر شما هرگونه شک و دودلی در مورد این دارو دارید فقط با روانپزشک خود تماس بگیرید تا از علت تجویز این دارو مطلع گردید.خوشبختانه اغلب روانپزشکان در مواقع اورژانس راهی برای تماس با خودشان برای شما در نظر گرفته اند.
-و باز هم خوشبختانه، بر خلاف شایعات و نگرانی های که در مورد این دارو و عوارض آن گفته می شود،در واقعیت این دارو بسیار مفید و کم عارضه بوده و عوارضی مانند ناراحتی کبدی بسیار بسیار نادر بوده اند.البته برای اطمینان بیشتر بهتر است در شش ماه اول مصرف این دارو،آزمایشات کارکرد کبدی(liver function test) بصورت مرتب انجام گیرد و به بیمار در مورد هرگونه آلرژی دارویی – لکه ها و بٍثورات پوستی – زردی(یرقان) و بی اشتهایی و استفراغ ناگهانی – کاهش پلاکت یا گلبولهای سفید خون- پیشاپیش آگاهی داد.هرچند که احتمال این عوارض خیلی کم است و چندان جای نگرانی نیست .
-اما بیشترین عارضه ای که در عمل گریبانگیر مراجعین،مخصوصا خانمهای مصرف کننده ی این دارو بوده است:عارضه ی افزایش وزن و چاقی است که بیش از هر عارضه ی دیگری موجب عدم تمایل آنها به ادامه مصرف دپاکین شده است که برای حل این مشکل هم هر روانپزشکی بنابر تجربه و مهارت بالینی خود تمهیداتی همچون تنظیم دوزاژ دارو-همراهی با داروهای کاهنده ی وزن-توصیه های غذایی و ورزشی را در نظر می گیرد.

– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص  یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها  آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی  و یا با الگو گرفتن از  نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک بوده و عواقب آن،غیرقابل پیش بینی است.


-همچنین در جریان باشید که سود و زیان دارو را باید در مقایسه با یکدیگر  بسنجید و به صرف وجود یک عارضه ی کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه،از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)

-تلفن وقت دهی ۸۸۵۵۶۹۴۶( از مشاوره یا پاسخ از طریق تلفن معذوریم)

 

-وبسایت: www.parvizaliverdi.com

 

30 Comments

  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید ۲۹ سالمه برای کنترل خشم اضطراب و افسردگی سیتالوپرام ۴۰ رهاکین ۲۰۰ و الانزاپین ۵ میخورم الان حالم خوبه مشکلی که دارم اینه که فقط میل جنسی افت کرده برای این عارضه چه راهکاری پیشنهاد میدین خواهش میکنم جواب بدین متاهلم واقعا مشکل شده واسم

  2. سلام جناب دکتر
    من خواهرم چند سالی هست داروی دپاکین ۵۰۰ مصرف می‌کنه برای تشنج و خدا رو شکر خوبه
    ولی نسخه ایرانی این دارو هیچ اثری ندارد و ایشون تشنج میکنن
    چطور باید نمونه اصلی پیدا کنیم؟
    همه جا رو گشتیم
    معادل دیگه ای هم داره؟
    انشاالله یک وقت هم درخواست دادم حضوری خدمت برسیم

  3. سلام آقای دکتر
    دپاکین با دوز ۲۵۰ میتونه باعث تاکی کاردی بشه؟
    یک ساعت بعد از مصرفش در غروب ضربانم بالا می ره و سرگیجه و بیحالی و درد قلب میاد سراغم
    بنده مشکل کم کاری تیروئید هم دارم
    ممکنه دپاکین تیروئید رو پرکار کنه؟

  4. سلام وقت بخیر آقای دکتر
    سردرد شدید داشتم و حالت های افسرده دیروز رفتم دکتر قرص های دپاکین۵۰۰ اسنترا ۵۰ وترازولکسن۵۰ بهم داده
    فعلا سردرد رو دارم آیا با مصرف این داروها خوب میشم
    مورد دیگه درمورد دپاکین تو سایت ها خوندم نوشته بود عوارض داره والا آقای دکتر میشه گفت احساس ترس دارم بخورم یا نخورم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  5. سلام آقای دکتر
    دکتر برای ترک خود ارضایی و اظطراب و وسواس برای من فلوکستین ۲۰ صبح ها یک عدد و دپاکین ۵۰۰ شبها یک عدد تجویز کردند به نظرتون داروهای خوبی تجویز نموده آمد با تشکر

  6. سلام من ۴ ماه دپاکین و حدودا ۸ ماه اسنترا مصرف میکردم و هر دفعه دوز مصرفیم بالاتر رفت و اخریش ۲۵۰ در یک روز بود الان هر دو دارو رو خودم ناگهانی قطع کردم چون نتیجه ندیدم و علائم اضطرابم بیشتر میشد الان چیکار کنم؟ (بعد از قطع دارو ها دچار عصابیت شدید هم شدم)

  7. سلام وقت بخیر
    من حدود ۲ سال هست که دپاکین مصرف میکنم. پزشک برای سردرد های میگرنی تجویز کرد. و خیلی سردرد هام کاهش پیدا کرده. وای از یک سال هست متوجه شدم سینه هام داره رشد میکنه و بزرگ شده و خیلی حس بدی دارم. برای درمان و کوچک کردشون چه باید بکنم . نمیدونم از عوارض قرص هست یا چیز دیگری

    • فکر میکنم کلا چاقتون کرده و فقط مخصوص ناحیه سینه نیست
      چون چربی بیشتری اونجا دارید به چشمتون اومده
      ورزش باشگاهی و بدنسازی از نوع فلای و پرس سینه

  8. سلام آقای دکتر
    مرسی بابت وقتی که میذارید
    من از یال ها پیش حملات پنیک به صورت پراکنده داشتم ولی یک سال و نیم پیش با پیشرفت بیماری به سمت بیماری پنیک مجبور به مراجعه به روانپزشک شدم با مصرف داروی الونتا ۷۵ خوب شدم ولی علائمی مثل احساس تنهایی و ناامیدی و تمایل جنسی بالا و ازین جور علائم داشتم که دکتر دپاکین رو هم با دوز ۵۰۰ اضافه کردند مقداری بهتر شد ولی نه کامل دکتر دوز ۴۵۰ از لیتیم هم در ۳ دوز مجزا تجویز کردند و ۶ ماه این دارو ها رو خوردم اکثر مشکلات برطرف شد و حتی اضطراب و خواب ناکافیم هم درست شد ولی با مراجعه چند روز پیش دپاکین و لیتیم رو علی رغم اینکه خیلی موثر بودند قطع کردند و با هالوپریدول نیم میلی گرم عوض کردند و در پاسخ به حرف من که گفتم اون دارو ها خیلی خوب بودند گفتند که فعلا باید قطع کنم می خواستم هم نظر شما رو بدونم و هم اینکه بدونم که آیا قطع دپاکین می تونه باعث بشه که به عقب برگردم و این بی خوابی من و بیش تر شدن استرس من موقتیه یا باید به ایشون اطلاع بدم

    • شما اختلال دو قطبی و یا نوسان خلقی دارید
      پزشک خودتون حاذقه و شمارو بیشتر میشناسه
      از من نظر نپرسید

  9. سلام آقای دکتر
    برای درمان خود ارضایی رها کین ۲۰۰ صبح و عصر و کویپیاتین ۲۵ نصف شب مصرف می نمایم ولی تمایل جنسی در این دو هفته افزایش یافته باید چیکار نمایم

  10. سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    جهت کنترل خشم به روانپزشک مراجعه کردم، هر شب نصف دپاکین ۵۰۰ و ترانکوپین ۲۵، همچنین هر صبح فلوکستین ۱۰ تجویز کردن
    توی اینترنت سرچ کردم هیچکدوم واسه کنترل خشم نیستن بنظر شما مصرف کنم؟

  11. سلام، برای مادرم یک وقت مشاوره می خواستم ایشون حدود ۶ سال دپاکین مصرف می کند. آروم شده برای افسردگی و اضطرابش ولی سرش حالت منگی و گیجی دارد تا کی باید داروی دپاکین مصرف کند؟ یک وقت مشاوره و مراجعه به ما بدهید متشکرم.

  12. سلام
    آقای دکتر من سه ماه پیش بر اثر کم خوابی و فشار کار یا نمی‌دونم هر چیز دیگه ای یک بار تشنج کردم و در ۲۴ ساعت دو عدد دپاکین ۵۰۰ مصرف میکنم..هنگام خواب شبانه ،همسرم میگه در خواب چندین لرزش داری یا اینکه سر یا دست یا کل بدنم در یک لحظه لرزش داره که فقط همسرم می‌فهمه وخودم هیچی متوجه نمیشم در خواب
    به نظر شما باید چکار کنم؟
    ممنون از اینکه وقت می‌گذارید..متشکرم

    • اینو باید متخصص صرع تشخیص بده
      حتی اگر لازم باشد باید در اتاق مخصوصی که در خواب از شما نوار مغز ۲۴ ساعته همراه با ویدیو میگیرند بستری بشید
      ولی لرزش بدون تشنج خودش میتونه از عوارض دپاکین هم باشه

  13. با سلام
    من مردی ۳۰ ساله هستم و حدود ۳ ماه قرص دپاکین مصرف میکنم..هر ۲۴ ساعت دو عدد..میخواستم بدونم، اگر خواستم برای بارداری همسرم اقدام کنم، مشکلی نداره؟یعنی روی اسپرم ها اثر میگذارد یا نه؟

  14. سلام من نزدیک ۵ سال برای کنترل عصبانیت دپاکین میخورم اما نزدیک به ۳ ماه هست دپاکین که میخورم حضم نمیشه و با مدفوع کامل دفع میشه حتی نصف هم کردم اما باز همون نصف دفع میشه باید داروی دیگه جایگزین کنم ؟ممنون میشم راهنمای کنید

    • از کارخانه تولید کننده پرسیدیم
      گفتند ماده موثر دارو جذب میشه.حتی اگر لاشه دارو در مدفوع مشاهده بشه

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*