سود و زیانِ ریسپریدون

– ریسپریدون چیست: 

داروی ریسپریدون (Risperidone) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز  اثر می کند،برای  بهبود رفتار و همینطور برطرف کردن افکار غیر عادی (مانند افکار بدبینانه) بکار می رود.این دارو بیشترین شهرت خود را  در اِصلاحِ اختلالات رفتاری کودکان مانند بیش فعالی و اختلال سلوک  و همچنین در درمان علایم منفی بیماران روانپریش (مانند انزوای اجتماعی و کم حرفی) دارد.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک  گاهی بعنوان درمان کمکی در سایر مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس نیز می تواند به کار رَوَد. این دارو اعتیاد آور نیست.

– هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید .شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها و یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو  و یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف ریسپریدون
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: IMG_20160805_153726
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و  دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).

۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در  دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب ،موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشورهای دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده اند.

– منع مصرف ریسپریدون:

۱-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

۳-این دارو را همراه با الکل مصرف نکنید.

۴-چون این دارو درجه حرارت را بالا میبرد ورزش سنگین انجام ندهید.

۵- بیماری پارکینسون

۶-سرطان سینه

۷-اختلالات شدید کبدی و کلیوی

۸-اگر قرص فوروسماید (لازیکس) مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید.

– اسامیِ دارو :

نام ژنریک:

risperidone

_اسم تجاری  

risperdal

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ریسپریدون:

۱-این قرص در دوزهای ۱  و ۲ و۳ و  ۴  میلی گرمی موجود است که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد. بهتر است یکبار در روز  مصرف شود.این دارو همچنین بصورت قطره هم موجود است که میشود با آب،آب میوه(غیر از گریپ فروت)،قهوه یا شیر کم چرب مصرف کرد.ولی مصرف آن با چایی یا نوشابه کوکاکولا ممنوع است.

۲-شروع دارو با دوز (۱)  یا  (۲) میلی گرم در شب است که تا (۴ )میلی گرم در روز میتواند افزایش یابد.حداکثر دوز  درمانی آن شانزده میلی گرم است .ولی دوزهای بالاتر از( ۴ )میلی گرم همراه با احتمال بالاتر عوارض دارویی خواهند بود.نیمه عمر آن (۲۰) ساعت است.ریسپریدون اگر با کاربامازپین یا فنی تویین یا فنو باربیتال مصرف شود باید با دوز دو برابر مصرف شود.و در صورت مصرف ریسپریدون با فلوکستین یا پاروکستین،باید دوز ریسپریدون را کاهش داد.

۳-دوز شروع بهتر است کم باشد تا منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) نگردد.

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید.

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

۷-لیست همه ی داروها، حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنید

۹- موقع بلند شدنِ سریع، از حالت دراز کشیده یا نشسته به حالت ایستاده،ممکن است چند لحظه بعلت افت فشار خون ِوضعیتی، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم بشوید.بنابرین باید مرحله به مرحله و به آهستگی از جای خود بلند شوید.images

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است
آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد(سندرم قطع دارو).

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

– نکات مهم در مصرف ریسپریدون: 

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳-خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد،پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

۵- در پسران، بزرگ شدن سینه ها یا چاقی ممکن است دردسرساز شود.

عوارض ریسپریدون: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

– یبوست یا اسهال -درد معده – تهوع یا استفراغ -خشکی دهان -خواب آلودگی یا بیخوابی -بیقراری(restlessness) -سرآسیمگی (آژیتاسیون) – افزایش اشتها -افزایش وزن  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سر دل -درد عضلات یا مفاصل -راش پوستی -بزرگی پستان یا ترشح از پستان -طولانی شدن عادت ماهیانه یا عادت ماهیانه نشدن – مشکل در بینایی – مشکل در ادرار کردن -پوست خشک یا تغییر رنگ پوست.

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید باید بسرعت برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان، به بیمارستان مراجعه کنید:

-گیجی و ناهوشیاری
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد یا کهیر(احتمال سندرم استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب(تاثیر بر روی ریتم قلب،افزایش فاصله ی QT.
-از هوش رفتن
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن(تاردیو دیسکنزی)
-مشکل در بلع یا تنفس(التهاب مخاطات در واکنش آلرژیک و سندرم استیونس جانسون)
-در پسران و مردان، بزرگ شدن سینه ها و افزایش وزن شدید.
-نعوظ دردناک یا طولانی.

مسمومیت دارویی:

– در صورتِ خوردنِ تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.یا در کل کشور به شماره ۱۴۹۰ زنگ بزنید و گزینه ی دوم را انتخاب کنید.

رهنمودهای کلی: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.IMG_20160805_153636

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صِرفِ وجودِ یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند با تنظیم خلق و رفتارتان،سرنوشت ِ شما را به سمت یک زندگیِ سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.
-منابع
www.mayoclinik.org
www.Rxlist.com
www.drugs.com
www.Medlinplus.gov
www.darooyab.ir

kaplan &sadock’s Synopsis Of Psychiatry

نویسنده: دکتر پرویز علی وردی (روانپزشک)
-وبسایت:  www.parvizaliverdi.com 
-پی نوشت: کپی برداری و حذف نام نویسنده عملی غیر اخلاقی بوده و درشان یک انسان فرهیخته نیست.

30 Comments

  1. باسلام دوباره خدمت آقای دکتر
    یک سوال دیگه هم داشتم آیا شکستن قرص ریسپریدون بادست مشکلی نداره آخه یکچهارم باید بدم بزور هم میشکنه وقتی هم میندازم تو دهن پسرم زود با آب قورتش میده آخه تو توضیحاتش اومده که بهتره تو دهن حل بشه وباید شکسته نشه میشه راهنمایی نمایید. سپاسگزارم

  2. باسلام
    من پسری ۴ساله دارم نزدیک یک سال ونیم هست که برای رفتن به دسشویی واجابت مزاج جلوی خودش رومیگیره ولحظه ای احساس دسشویی داره فرار میکنه واصلا دسشویی نمیره باید بزور بگیرمش بادست تا بره اون هم خیلی مقاومت میکنه قدووزنش هم زیاد خوب رشد نکرده خیلی معمولیه بردم پیش متخصص بهش قرص ریسپریدون داده شبی یک چهارم خیلی نگرانشم نکنه این مصرف قرص برا بعدا مشکلی ایجاد کنه نمیدانم چکار کنم اول دوسه شب یکبار بهش میدادم اما دوشبه پشت سرهم تاکی باید بهش بدم واگر هفته ای دوسه بار بدم مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون

  3. سلام تورخدا زود جواب بدین, من کلونازپام تا ۳ میل رفتم وقتی رفتم روانپزشک داروهای جدید نسبتا خوبن ودیگه برا کنترل بیماریم نیاز به کلونازپام ندارم وازش بدم میاد وازوقتی داروها مصرف میکنم با مصرف کلونازپام دچار افسردگی میشم

    الان روزانه ۵/ یا ۷۵/ میلی گرم مصرف میکنم بنظرتون کلونازپام رو نصف کنم و به جای نصف باقی مانده الپرزولام مصرف کنم وبعد یک هفته قطعش کنم والپرزولام رو بعد قطع کلونازپام کم کم قطع کنم, پزشکم گفت چرا کلونازپام مصرف کردی اون نمیدونست من چه زجری کشیدم, پزشکم گفت قطعش کنم کم کم الان هم تا یکم مسافرته کمکم کنید

  4. سلام تو گوگل به این صفحه رسیدم, من یه جوان هستم که از حدود ۸ سالگی اختلال خفیف و کم وبیش افسردگی وسواس و وابستگی داشتم از دوران راهنمایی غمگینی وافسردگی وپانیک شروع شد از دوران دبیرستان میگرن وسواس افسردگی غمگینی ملالت دلهره شروع شد از دوران ۱۸ سالگی به بعد, بیماری ها به شدت بالارفتن والان که ۲۶ سالم هستش از چنان رنج روحی به سر میبرم که هیچ کس یک روز تحملش نمیکنه
    اضطراب استری افسردگی غمگینی دلمردگی هراس اجتماعی به هیچ نوع ضدافسردگی معمول پاسخ نمیدن اگر پاسخ بده فقط هراس اجتماعیم پاسخ میده, بیماریم از اون بیماری هاس که به قول حرف خود دکترا دهن رو سرویس میکنه
    الان لیتیوم ۳۰۰ روزی دوبار لانوتریژین ونلافاکستین والانزاپین پزشکم گفته دز لاموتریژین باید تا حتی ۳۰۰ یا ۴۰۰ برسه
    جناب دکتر وقتی می خوابم عصرها که ماهی یک بار هم نمیشه بخوابم عصرها, وقتی بیدار میشم چنان غمگینی و دلمردگی وافسردگی دارم که به جد میگم اگه اون لحظه رو یه انسان سالم بگیره درجا فوت میکنه,پزشک گفتن دلیلش اینه افسردگی مهار شده آزاد میشه
    اقای دکتر الانزاپین ۲/۵ روزی دوبار مصرف میکنم هربار مصرف الانزاپین دوساعت اولش خیلی ریلکس آرام میشم به نظرتون باید دز زیاد بشه یا دلیلش چی هستش واینکه اپر افسردگی با مگا دز لاموتریژین درمان نشد احتمالا پزشک سلژلین یا دیگر MAO ها استفاد کنه چون واینکه با مصرف داروها حدود ۲۰ درصد بهتر شدم

    • واقعا قبول دارم که بیماری شما سخت تر و رنج آوره.ولی امیدوارم این داروها ولو با دوزهای بالا انشالا شمارو لااقل تا پنحاه درصد به ارامش درونی برسونه
      از هر منبع (سالمی) که میتونه به شما کمک کنه مثل طبیهت،معنویات،ورزش کار و ….استفاده کنید و امیدتونو از دست ندید…گذشت زمان و دوره های مختلف زندگی هم خودش گاهی درمانگره انسان میتونه باشه
      براتون دعا میکنم به ارامش برسید و درمانهای ما رو شما اثر کنه

  5. سلام آقای دکتر.من وسواس فکری دارم.دکترم بهم آسنترا و ریسپریدون داده.من میترسم ریسپریدون بخورم.چون میگن بعد قطع کردنش آدم دچار توهم میشه.من الان توهم ندارم.نکنه مصرف کنم دچار توهم و هذیان بشم بعد قطع دارو؟

  6. سلام جناب دکتر, می خوام بدونم بیماری خواهرم چی هستش؟
    مشخصاتش:یادمه بچه بودم خواهرم حدود ۲۳ سالش بود دیدیم یهو بدبین شد مثلا می گفت خواهر دیگرم با دخترخالم دفتر خاطراتش رو بردن, بعد مدتی افسردگی گرفت هیچ غذایی نمی خورد یه گوشه اتاق افتاده بود بدون غذا حمام حتی هیچ حرفی نمیزد
    الان که منویسم گریه گرفته براش, بعد توهم داشت بردیمش پزشک دارو خورد یهو هذیانش شدید شد مدام شدید حرف میزد بعضی وقتها حرف های خیلی زشت میزد
    مدام از یه حرف به حرف دیگه می رفت علاقه به پول زیاد پیدا کرد بهش دادیم همش رو می رفت لباس های رنگارنگ میخرید, یادمه هذیان های عجیب می گفت مثلا می گفت تحت نظرم یا میخوان من رو بکشن خب شرح مختصری دادم
    الان به لطف خدا و پزشک با قرص الانزاپین دو سه ساله کاملا درمان شده ازدواج کرد وصاحب فرزند هم شده, سوالم اینه پزشکش گفته نباید بیش از یه بچه بیاره خواستم بدونم دلیلش چیه؟ ایا بیماریش دوقطبی هستش واگر هستش چه نوعی؟
    چون منم افسردگی شدید دارم البته نه به مانند خواهرم واینکه با ضدافسردگی خشمگین میشم و با فلوکستین انرژی وهیجان وشادی زیاد والان لیتیوم لامتریژین والانزاپین مصرف میکنم
    می خوام کاملا راهنماییم کنین البته کمال تشکر رو دارم

    • سلام خب چون یکدوره بیماری شدید با توهم و خلق بالا داشته و بعد با دارو خوب شده و به زندگی برگشته احتمالا دو قطبی داشته
      دو قطبی ارثی و ژنتیکیه و احتمال اینکه یکی از سایر اعضای فامیل هم به اون یا افسردگی دچار بشه هست
      ولی معنیش این نیست که شما هم حتما گرفتار بشی
      بخودت تلقین نکن
      یبار پیش دکتر ایشون برو و شرایط خودتو بگو
      اگه گفت نداری دیگه مته به خشخاش نزار و زندگیتو بکن

  7. با سلام.حدود یک سال و نیم پیش به دلیل اضطراب و افسردگی و بی قراری طبق نظر پزشک از قرص های سیتالوپرام ریسپریدون و کلونازپام مصرف میکنم.سیتالوپرام رو به دستور پزشک قطع کردم.ولی کلونازپام و ریسپریدون رو گاهی قطع و گاهی مصرف میکنم.در این مدت حدود ۶کیلو اضافه وزن داشتم.به دلیل ترس از عوارض این داروها گاهی اونهارو قطع کردم.و زمانی که مشکلی برام پیش اومد مجبور به استفاده شدم. میخواستم بدونم آیا قطع گاه و بیگاه باعث بی اثری این داروها میشود یا نه. واینکه درصورت مصرف چه مدت باید از این داروها استفاده کنم .با تشکر

    • چاقی شما مال ریسپریدونه
      نه ربطی به نحوه مصرف شما نداره
      اگر هر روز خورده بودی دو برابر چاق شده بودی

  8. با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر محترم,من از سن هیجده سالگی داروی اعصاب استفاده کرده الان سی و هشت سالمه البته بطور منقطع که مشکل ناامیدی افسردگی داشتم,الان به روانپزشک با سردرد شدیدو تهوع ,استفراغ مراجعه کردم,ادم منزوی هستم و دوست ندارم با مردم معاشرت داشته باشم و در اجتماع فعالیت کنم دکتر صبحها ولبان و برای شبها ریسپریدون یک و نصف کلونازپام تجویز کرده سردردم کم شده الان چهل روزه دارو استفاده میکنم و حالتهای ناامیدی و غم و انده و خواب الودگی دارم ایا این داروها مناسب وضعیت من هستند .نظر شما رو میخواستم بدونم

  9. این دو تا دارو که اسم اوردم اثر نکردن و هر روز داره وضعش وخیم تر میشه متاسفانه. به نظر شما داروی پارکینسون ایشون رو نیاز نیست تغییراتی بدم یا ربطی نداره؟
    و اینکه اگر پیماوانسرین رو از آمریکا برام بفرستن پزشکای اینجا تایید میکنن برای استفاده؟
    ممنون

    • والا این تو تخصص دکترهای مغز و اعصابه نه بنده
      ولی خب احتمالا یک روش ،تغییر دارو هم هست

  10. آقای دکتر سلام ، ممنون از وقتی که میزارین. مادری ۷۵ساله دارم که مدت یک سال هست دچار پارکینسون هستن. داروی مادوپار مصرف میکنن. علائم بیماریشون خیلی بهتر شده. اما مشکلی که جدیدا ایجاد شده اینه که دچار توهم شدن. روانپزش میگه هم به بیماری مربوط میشه و هم عوارض مادوپار. داروی کوئپین دادن که اصلا تاثیری نداشت و حتی بدتر هم شد. اون رو قطع کردن و ریسپریدین ۱ دادن. خیلی شل و بیحال شده اما توهمات هنوز هست. آیا درمانی داره؟ خیلی اذیت کننده س

    • بله همین دسته داروها اگر با دوز کافی داده بشه بالاخره یکیشون اثر میکنه…کمی صبور باشید تا پزشکتون داروی موثرترو پیدا کنه…توهم احتمال داره از مادوپار باشه
      در خارج از ایران داروی پیماوانسرین برای اینمورد تجویز میشه که خب وارد ایران نشده…داروهای موجود هم خوبن و لازم نیست برید بگردید
      خدانگهدارتون

  11. سلام آقای دکتر. ممنون از وقتی که میزارین و پاسخ دوستان رو میدین. من پسرم ٣سال و ٣ ماهشه و به خاطر یکسری اخلاقیات خشن و فعالیت بیش از اندازه دمتر براش ریسپریدون ١ میلی گرم برای ١ ماه تجویز کرد. به این صرت که هفته اول شبی ١/۴ قرص و از هفته دوم شبی ١/٢ . الان هفته اول تموم شده، ١ ساعت قبل از خوابش میدم. اما همش بیخوابی داره و بدتر شده. اصلا نمیخواد بخوابه. مثلا ساعت ٩ قرص رو میدم، به زور ساعت ١ خوابش میبره اما صبحش که بیدار میشه بی حاله و خوابش میاد. به نظرتون زودتر ، مثلا ساعت ۴-۵ عصر بدم که به شب اثر کنه؟ البته مهد مودک هم میره، خیلی بهتر شده.از بابت قرص خوردنش خیلی ناراحتم که اختلالی درش ایجاد نشه. ممنون میشم پاسخ بدین????

    • این قرص خوبیه برای بچه ها،صدها هزار کودک در حال مصرفش هستند و خواب خوبی هم میده…اره ساعتشو تنظیم کنید مشکل حله،۷ عصر بدید بهش

  12. سلام خسته نباشید من پسری ۴٫۵ دارم دیروز برای چکاپ بردمش دکتر و قرص رسپریدون تجویز کرد البته پسرم تحرکش زیاده و اینکه اگر جایی برم همش دوست داره به همه چی دست بزنه و بپر بپر کنه ولی زدن و این کارا رو انجام نمیده بخواد دعوا کنه مگر عصبانی بشه مثل بقیه بچه ها خواستم بپرسم باخوردن این قرص تاثیری داره الان مهد میره و اینکه اونجا خوب بابچه ها بازی اینا میکنه

  13. سلام دکتر خسته نباشید ،من پسری دارم دوسالشه، در حد ۵۰ الی ۶۰ کلمه بلده ، ولی برای اکثر خواسته هاش مداوم جیغ میزنه،تا ب خواستش نرسه دست از جیغ کشیدن برنمیداره ، لجبازه ، و حتی بس جیغ میکشید شوهرم سرش داد میزد که باعث شد از تتش عصبی زیاد پسرم تیک عصبی گرفت ( پلک زدنهای محکم و مداوم ) ، تا پیش یه فوق تخصص اطفال بردیمش و جیغ کشیدناشو دید عینا ،و اول معاینه کرد که ببینه اصلا بچه گوش دردی چیزی داره؟ حتی سونوی داخلی نوشت الحمداله مشکلی نداشت ، و قرص رسپریدون ۱ میلی گرم تجویز کرد که گفت شبی یک چهارم بهش بده د، وقتی موقع خواب بهش میذمش بیحالش میکنه و خوابش میبره تا صبح ، صبح تا موقع خواب هم همینطوره ،چیزی میخواد با جیغ ، و فقط بغل میخواد و وابستس بهم و تا کنارش نباشم بازی نمیکنه ، و موقع نگاه کردن ب تلویزیون مدام مژه ی خودشو میکشه و انگشتش ب چشمش ،حالت تیک ،،، این قرص رو دوبرگ تجویز کرد یعنی ب مدت ۸۰ روز ، ازتون این سوال رو دارم که بازم بعد از تموم شدن دوره نیاز هست ببرمش دکتر دوباره؟ یا اصلا با قطع این قرص بازم بییراری فرزندم شروع میشه یا خیر ؟.آیا مصرف این دارو برای کودک من زود نیست؟ عوارضی نداره در یادگیری و …….؟

  14. سلام. من علائمی مثل ترس و وحشت از سر و صدا و حساسیت به آن دارم که بهم اضطراب و استرس میده اما مدتی هست که حتی زمانیکه هیچ عامل بیرونی استرس زا وجود نداره، درد در قفسه سینه و سمت چپ بدن (علائمی مانند سکته قلبی) بصورت شوک چندبار در روز بهم دست میده و خود به خود رفع میشه. دکتر روانپزشک برام قرص های بوسپیرون و ایمیپرامین تجویز کرده (داروهای اصلی) و قرص ریسپریدون رو هم برای مواقعی که درد و تیر کشیدن بوجود آمد. آیا شما مصرف این قرص ها بخصوص ریسپریدون برای این منظور را تأیید میکنید؟

  15. سلام تو گوگل به این صفحه وارد شدم, بنده چندتا روانپزشک رفتم ولی بی فایده بود,بیماریم افسردگی مزمن و ماژور بود ولبان ,اسنترا کلومیپرامین ایمی پرامین وحتی نوتریپتیلین تا ۷۵ میلی گرم رفتم دیزپرامین والانزاپین کویتاپین و بخصوص با فلوکستین انگار یکی به زور کاری میکرد حرف بزنم شاد بودم ولی افسرده یه حالت خیلی خیلی خیلی بدی بود فلوکستین و….البته هرکدام دوره ای وچند دارو داشت,وسواس وفکری,اضطراب اجتماعی و…. پزشکم تگرتول نوشت خوب نبود با لیتیوم ترکیب کرد با والپروات ولی افسرده تر شدم,تنها پاسخی که احساس کردم یه تغییراتی داده لیتیوم به تنهایی بود بعد دوباره ونلافاکستین ۱۵۰ اضافه شد که خوب بود ولی میدیدی یهو جوگیر یا یه حالات ناخوشایندی میشدم که ترکش کردم کویتاپین والانزاپین وریسپریدن نوشتن ولی به حالت افسردگی شدید ودلمردگی رفتم,
    پزشک جدید بنا به اظهارات وسوابق گرفته گفت شما یه نوع خاص از دوقطبی هستین وباید داروی لیتیوم ۳۰۰ روزی ۲ عدد با گاباپنپتین ۲۰۰ روزی دوعدد و فلوکسامین ۵۰ بعد یک هفته میشه ۵۰
    منم پافشاری کردم وتوضیح خواستم ایشون گفتن دوقطبی طیفی یه همچین چیزی هستش,گفت اینارو مصرف کن ایشالله خوب میشم,
    نظر شمارو میخوام دیگه دکتز نبوده نرفته باشم وخستم, این داروها مخصوص گاباپنتین عوارضش چطوره نظر شما چیه تحویزش عوض کنم دکتر یا چی

    • بنظرم این پزشکتون که طیف دو قطبی تشخیص گذاشته مجرب هستند و بهشون اعتماد کنید
      گول اسم و طبقه بندی داروها رو نخورید
      حتما نباید اسمش ضدافسردگی باشه تا شما باور به تاثیرش داشته باشید
      لیتیوم،گاباپنتین،کاربامازپین،دپاکین و…همه ی اینها میتونن تاثیر عالی روی بیماران داشته باشند

Comments are closed.